Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Du skal finne ligningen til en rett linje som 1) går gjennom punktet (0, P(0)) og 2) har et stigningstall som er slik at i dette punktet så tangerer den funksjonen.

 

Punktet (0, P(0)) regner jeg med du har funnet. Da mangler du bare stigningstallet til linja, for når du har det så er ligningen til linja gitt ved:

 

chart?cht=tx&chl=y - y_0 = a(x-x_0)

 

der chart?cht=tx&chl=a er stigningstallet og chart?cht=tx&chl=(x_0, y_0) er dette punktet som linja går gjennom.

 

Hvordan kan du finne stigningstallet?

 

 

Ahh derivasjon ja... takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kom du frem til den tangenten? Jeg får noe helt annet..

 

Brukte ettpunktsformelen. Vet at tangenten er riktig (fasit), er ikke det som er problemet.

 

Sorry, liten slurvefeil da jeg fikk noe annet, da jeg regnet det på nytt fikk jeg det samme som deg.

 

Det er "bare" å implisittderivere det uttrykket du får for dy/dx.. Det blir et litt stygt uttrykk, men så lenge du holder tunga rett i munnen går det (i prinsippet) greit.

Lenke til kommentar

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/H09/5/REA3022_Matematikk_R1_H09.pdf

 

Oppgave 2 på del 1

 

"Et punkt P plasseres vilkårlig inne i en likesidet trekant ABC. Da er summen

av avstandene fra P til hver av trekantens sider lik høyden i trekanten."

 

Hva mener de med avstanden P til trekantens side? Mener de midten av siden?

Og isåfall, hvordan uttrykker jeg det matematisk?

Lenke til kommentar

Hva mener du med å uttrykke det matematisk? Det trenger du ikke. Det er nok å tegne en figur (oppgave a) og så markere at vinkelen mellom linjestykkene som du trekker fra P og ned til hver side er 90 grader.

 

Hvis du tenker på oppgave b) så bør du benytte deg av hintet de gir. Hvis du trekker et linjestykke fra hvert hjørne i trekanten og inn til P så får du tre nye trekanter. Kan du finne arealet av disse (dvs. et uttrykk for arealet)? Summen av dem må jo være nøyaktig lik arealet til den store trekanten som de utgjør til sammen.

Lenke til kommentar

Noen som enkelt og greit kunne forklart meg forskjellen på ordnet - og uordnet utvalg i sannsynlighet.

 

Eks på ordnet:

Vi skal lage en kode av tre bokstaver fra alfabetet. Ingen bokstav kan forekomme to ganger. Hvor mange slike koder kan lages?

 

Eks på uordnet:

Et håndballag har 16 utespillere og må derfor trekke ut 6 som får spille fra start. Hvor mange måter kan det gjøres på?

 

Ser liksom ikke helt forskjellen på disse to oppgavene, og at man må brukes 29*28*27 på den første og n/k på den andre. Håper noen kan forklare.....

 

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

Ordnet utvalg: rekkefølgen har noe å si. Kodene 2341 og 1234 er ikke like selv om de inneholder de samme tallene. Det er to forskjellige utvalg.

 

Uordnet utvalg: rekkefølgen har ikke noe å si. Om vi skal trekke et håndballag så bryr vi oss ikke om i hvilken rekkefølge det skjer, bare hvilke kombinasjoner av spillere vi kan ha.

 

Den eneste forskjellen mellom ordnet og uordnet utvalg rent matematisk er at man i et uordnet utvalg tar antall kombinasjoner fra det ordnede utvalget, og så deler man på hvor mange måter de utvalgte elementene kan ordnes på.

 

Edit: altså: La oss si du skal trekke ut disse 6 håndballspillerne. Antall ordnede utvalg du kan gjøre er chart?cht=tx&chl=16 \cdot 15 \cdot 14 \cdot 13 \cdot 12 \cdot 11. Vi er bare interessert i hvor mange kombinasjoner av spillere vi kan ha, uavhengig av hvilken rekkefølge de tilfeldigvis trekkes i. Da må vi dele på hvor mange måter de 6 utvalgte spillerne kan ordnes på. Vi får altså: chart?cht=tx&chl=\frac{16 \cdot 15 \cdot 14 \cdot 13 \cdot 12 \cdot 11}{6 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1}. Dette er det samme som chart?cht=tx&chl={16} \choose {6}.

Endret av Jaffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nullpunket til en førstegradsfunksjon er 2,5. Stigningstallet er -2. Tegn grafen på papir og finn likningen for funksjonen. I fasiten står det at likningen blir y=-2x+5

 

Kan noen forklare meg dette? I tillegg så viste læreren oss noe om x1 og x2 + y1 og y2 på tavlen. Hva er dette for noe? Takk !

Lenke til kommentar

Nullpunket til en førstegradsfunksjon er 2,5. Stigningstallet er -2. Tegn grafen på papir og finn likningen for funksjonen. I fasiten står det at likningen blir y=-2x+5

y = -2x + b

har du fått oppgitt

 

y = y(x) = -2x + b

der

y = -2*2,5 + b = 0

b = 5

dvs

y = -2x + 5

========

edit:

rota

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Noen som enkelt og greit kunne forklart meg forskjellen på ordnet - og uordnet utvalg i sannsynlighet.

 

Eks på ordnet:

Vi skal lage en kode av tre bokstaver fra alfabetet. Ingen bokstav kan forekomme to ganger. Hvor mange slike koder kan lages?

 

Eks på uordnet:

Et håndballag har 16 utespillere og må derfor trekke ut 6 som får spille fra start. Hvor mange måter kan det gjøres på?

 

Ser liksom ikke helt forskjellen på disse to oppgavene, og at man må brukes 29*28*27 på den første og n/k på den andre. Håper noen kan forklare.....

 

På forhånd takk!:)

 

I eksempelet på ordnet utvalg, kan du tenke deg at du har en krukke med de 29 bokstavene. Du skal deretter trekke tre bokstaver uten tilbakelegging. I det første trekket ditt har du 29 muligheter, i det andre har du 28 og i det tredje har du 27. Antall koder blir derfor 29*28*27.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...