Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Uansett, det jeg egentlig ville si: Det er ikke juks å øve ved å gjøre gamle eksamenssett. Om læreren bruker en gammel eksamen får de skylde seg selv. På NTNU øver alle jeg kjenner som har mattefag, ved å gjøre gamle eksamensoppgaver. Da legger foreleserne ut alle eksamener 10-15 år bakover i tid med LF. Så ikke ha dårlig samvittighet ;)

Nåja ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Det er jo egentlig veldig logisk når jeg tenker meg om. :)

 

Driver å nøster opp en del tråder til matte3-eksamen på tirsdag. Hehe.

 

Du kan også sjekke om curlen er lik null, da er nemlig feltet konservativt. Da satte vi opp matrisen:

| i j k |

| d/dx d/dy d/dz |

| F1 F2 F3 |

 

Deretter regnet ut som determinant.

btw, UIS?

 

 

 

Ahh, ellipse. Ikke "oval" :p

Takker!

Takk, det tenkte jeg ikke over engang. :) UiS ja, du òg?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg driver med en oppgave nå, som forøvrig var på R1-eksamen høsten 2010, og jeg lurer på hva som menes med "bestem vinklene" ... Skal jeg da forklare hvordan jeg finner vinklene?

 

Oppgave 2.pdf

 

Ingen? Jeg river av meg håret snart!

 

wingeer svarte deg på forrige side. Som han sa, du skal bestemme vinklene (det er mulig å finne tallverdier for dem) og du må også begrunne hvordan du bestemmer vinklene.

 

edit: for å faktisk svare på spørsmålet: bestemme som i finne vinklene ja :p

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg driver med en oppgave nå, som forøvrig var på R1-eksamen høsten 2010, og jeg lurer på hva som menes med "bestem vinklene" ... Skal jeg da forklare hvordan jeg finner vinklene?

 

Oppgave 2.pdf

 

Ingen? Jeg river av meg håret snart!

 

wingeer svarte deg på forrige side. Som han sa, du skal bestemme vinklene (det er mulig å finne tallverdier for dem) og du må også begrunne hvordan du bestemmer vinklene.

 

Åja, det fikk jeg ikke med meg. Men jeg ser fortsatt ikke hvordan jeg kan finne tallverdier for vinklene ...

Lenke til kommentar

Vinkel DEF og vinkel HEG er nødvendigvis like. Men vinkel DEF er jo en periferivinkel, ikke sant? Hvor stor er buen den spenner over? Når du har funnet HEG så kan du finne HGE ved å se på trekant HEG. Kan du finne vinkelen GHE så kan du finne vinkel HGE. For å finne GHE så kan du se på trekant DSH og ADH. Kan du si noe om disse to trekantene?

 

Forhåpentligvis hjelper dette deg på vei. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vinkel DEF og vinkel HEG er nødvendigvis like. Men vinkel DEF er jo en periferivinkel, ikke sant? Hvor stor er buen den spenner over? Når du har funnet HEG så kan du finne HGE ved å se på trekant HEG. Kan du finne vinkelen GHE så kan du finne vinkel HGE. For å finne GHE så kan du se på trekant DSH og ADH. Kan du si noe om disse to trekantene?

 

Forhåpentligvis hjelper dette deg på vei. :)

 

Åh, TUSEN TAKK! :D Beklager caps lock, men denne oppgaven har virkelig gått meg på nervene.

 

Edit: Jeg har allerede vist at vinkel GHE (og dermed òg GHD, AHE og AHD) er 90 grader ved å vise at trekant AHD og trekant AHE er kongruente, så dermed er EH=HD, og AH er da midtnormalen til ED. Vinkelen må derfor være 90 grader.

Endret av maikenflowers
Lenke til kommentar

Vinkel DEF og vinkel HEG er nødvendigvis like. Men vinkel DEF er jo en periferivinkel, ikke sant? Hvor stor er buen den spenner over? Når du har funnet HEG så kan du finne HGE ved å se på trekant HEG. Kan du finne vinkelen GHE så kan du finne vinkel HGE. For å finne GHE så kan du se på trekant DSH og ADH. Kan du si noe om disse to trekantene?

 

Forhåpentligvis hjelper dette deg på vei. :)

 

Åh, TUSEN TAKK! :D Beklager caps lock, men denne oppgaven har virkelig gått meg på nervene.

 

Edit: Jeg har allerede vist at vinkel GHE (og dermed òg GHD, AHE og AHD) er 90 grader ved å vise at trekant AHD og trekant AHE er kongruente, så dermed er EH=HD, og AH er da midtnormalen til ED. Vinkelen må derfor være 90 grader.

 

Det stemmer vel ikke helt. Vinkel HEG blir 45 grader, så det betyr at vinkel HGE må være 180 - GHE - HEG = 180 - 90 - 45 = 45.

 

Edit: det er riktig som du sier at GHE er 90 grader, men det følger ikke av at trekantene AHD og AHE er kongruente. Det følger at EH = HD, men AH trenger ikke å være normal ED. Det er sikkert mange måter å vise at GHE er 90 grader på, men jeg ville tatt utgangspunkt i trekantene DSH og ADH og brukt at disse er formlike.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

trenger hjelp med del to av denne oppgaven. Har funnet sannhetstabellen, men vet ikke hva jeg skal gjøre for å få det på disjunktiv normalform

 

a) Sett opp en sannhetstabell for uttrykket (s ∨ t) ∧ (s ∨ t) ∧ (s ∨ t ) ∧u .

 

b) Bruk sannhetstabellen til å skrive uttrykket på disjunktiv normalform.

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar

Vinkel DEF og vinkel HEG er nødvendigvis like. Men vinkel DEF er jo en periferivinkel, ikke sant? Hvor stor er buen den spenner over? Når du har funnet HEG så kan du finne HGE ved å se på trekant HEG. Kan du finne vinkelen GHE så kan du finne vinkel HGE. For å finne GHE så kan du se på trekant DSH og ADH. Kan du si noe om disse to trekantene?

 

Forhåpentligvis hjelper dette deg på vei. :)

 

Åh, TUSEN TAKK! :D Beklager caps lock, men denne oppgaven har virkelig gått meg på nervene.

 

Edit: Jeg har allerede vist at vinkel GHE (og dermed òg GHD, AHE og AHD) er 90 grader ved å vise at trekant AHD og trekant AHE er kongruente, så dermed er EH=HD, og AH er da midtnormalen til ED. Vinkelen må derfor være 90 grader.

 

Det stemmer vel ikke helt. Vinkel HEG blir 45 grader, så det betyr at vinkel HGE må være 180 - GHE - HEG = 180 - 90 - 45 = 45.

 

Edit: det er riktig som du sier at GHE er 90 grader, men det følger ikke av at trekantene AHD og AHE er kongruente. Det følger at EH = HD, men AH trenger ikke å være normal ED. Det er sikkert mange måter å vise at GHE er 90 grader på, men jeg ville tatt utgangspunkt i trekantene DSH og ADH og brukt at disse er formlike.

 

Ja, jeg skrev at vinkel GHE=90 grader, ikke HEG :)

Men har jeg ikke vist at vinkelen er 90 grader når jeg har vist at EA=DA og EH=HD? Da må jo AH stå normalt på ED, i og med at punktene H og A ligger like langt fra E som D ... Eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar

Argumentasjonen din er riktig likevel den!

 

edit: nå ser jeg at det ser ut som vinklene HDA og HEA er 90 grader, men det skal de ikke være :p

 

edit2: nå har jeg lest oppgaveteksten ordentlig, og jeg har visst misforstått her. Siden ED skal jo gå fra E til D, og har ingenting med disse trekantene å gjøre!

Endret av Jaffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentasjonen din er riktig likevel den!

 

edit: nå ser jeg at det ser ut som vinklene HDA og HEA er 90 grader, men det skal de ikke være :p

 

edit2: nå har jeg lest oppgaveteksten ordentlig, og jeg har visst misforstått her. Siden ED skal jo gå fra E til D, og har ingenting med disse trekantene å gjøre!

 

Takk for at du tok deg tid til å hjelpe! Geometri er virkelig ikke min sterkeste side ...

Endret av maikenflowers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...