Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok jeg har mast frykteli mye om dette, men huff, må bare vite denne siste tingen:

utgangspunktet er i http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_of_revolution#Disc_method cylinder method'en her

har en figur avgrensa av x og y akse og x+1 og x=1

da løste jeg første med å sette

V=2pi*intergral(x|x+1|)dx

vor jeg satt b=1 i intergralet og a=0

når jeg skal rotere den rundt en ny linje x=2 istedenfor y-aksen

hvilke forandringer gjør jeg da?

jeg må vel sette inn V=2pi*intergral(x|f(x)-g(x)|)dx

er g(x) her x+2?

og spørsmål #2, sette jeg nå b=2 og a=0?

jeg føler at g(x) er noe jeg fortsatt skal ignorere, og jeg bare skal sette b=2 og a=1 eller 0, men er veldig usikker.

 

setter pris på svar, hvis noen gidder :)

Bumper meg selv grunnet eskamen på fredag, er det noen som kan svare? litt frustrerende da jeg spør andre irl så påstår de at det er "lettere" å se for seg figuren (noe som er fysisk umulig for meg).

 

Altså du er har en ligning avgrensa av y aksen og x aksen så skal du rotere den rundt en linje x=2, hvordan skal jeg sette det opp i

 

2pi ingral(b->a)x|f(x)-g(x)|dx

ser frykteli stygt ut som jeg skrev det, men harke skjønt hvordan dere skriver det bra :)

håper virkelig noen kan hjelpe meg :9

 

 

(altså jeg lurer på hva som er forandringen her i formelen, jeg ignorerte g(x) tidligere, men da lurer jeg på "hva er g(x) er det den videre formelen med utgangspunkt i startpunkt der f(x) slutter? altså f.eks hvis ligninga er 2x+1 og avgrensa av x=2 så vil startpunktet bli 2(2)+1 altså 5 og ligninga for g(x) blir da 2x+5, eller er dette heeelt på jordet?)

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Jeg går vg1 og har hatt store problemer med Linkinger og pytagoras siden starten av 8 kl (/da vi startet med dette), jeg forstår ikke hva lærerene mener når de forklarer det, så kan noen please komme med enkle forklaringer på pytagoras og likninger med 1 og 2 ukjente? samnt vanlige likninger med paranteser

 

 

Takker for at dere hjelper meg med dette!

Lenke til kommentar

lurer på om d blir

chart?cht=tx&chl=V=2\pi \int_{-1}^1(2-x)(x+1)\,dx

Men hvorfor? hva er da den generelle regelen?

dette gjelder generelt:

 

chart?cht=tx&chl=V_y =2\pi \int_{a}^b x*y\,dx

 

altså vha sylinderskallmetoden; tenker at r = 2 - x og h = y = x + 1

og x=-1 er der y=x+1=0

og

x=1 er der x=1 skjærer y=x+1

forstår ikke dette 100% fortsatt (mulig jeg er litt treg)

lyst å forklare tankegangen bak et eksempel?

la oss si ligninga 3x+1 er avgrensa av y-grafen og x=2 og skal roteres rundt x=4

kan du forklare meg hva vi plotter inn? (skriv gjerne hvor du får alle tallverdiene fra) beklager for alt maset men må få grep på dette før eksamen :9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...