Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lurer på om d blir

chart?cht=tx&chl=V=2\pi \int_{-1}^1(2-x)(x+1)\,dx

Men hvorfor? hva er da den generelle regelen?

dette gjelder generelt:

 

chart?cht=tx&chl=V_y =2\pi \int_{a}^b x*y\,dx

 

altså vha sylinderskallmetoden; tenker at r = 2 - x og h = y = x + 1

og x=-1 er der y=x+1=0

og

x=1 er der x=1 skjærer y=x+1

forstår ikke dette 100% fortsatt (mulig jeg er litt treg)

lyst å forklare tankegangen bak et eksempel?

la oss si ligninga 3x+1 er avgrensa av y-grafen og x=2 og skal roteres rundt x=4

kan du forklare meg hva vi plotter inn? (skriv gjerne hvor du får alle tallverdiene fra) beklager for alt maset men må få grep på dette før eksamen :9

Bumper meg selv jeg, har eksamen i morra :\

 

edit: da var eksamen over, men jeg forstod det uansett, g(x) reresenter jo kun det du roterer rundt, ikke verre enn deg så langt jeg kan se :9

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

Den kan være like- eller oddefunksjon, eller ingen av delene. Y=0 er begge deler, men det er en jævla kjedelig funksjon.

 

Når det gjelder grafer fra parametriserte kurver etc, kan grafen være jamn eller odde, f.eks. med sirkel med sentrum i origo, men dette er ikke en funksjon da …

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Skal finne ut om F=(2x+1)*i+2y*j er et konservativt vektorfelt …

 

Selve utregningen er grei, det er konservativt fordi man kan finne en potensialfunksjon phi:

 

F=∆phi

 

∂F/dx=2x+1

f=∫(2x+1)dx=x2 +x+C(y)

∂f/dy =c´(y)=2y

c(y)=y2+C

 

phi=x2+x+y2+C

 

 

Det jeg lurer på er egentlig bare om den siste konstanten C skal være der eller om denne skal finnes på noen måte? Er dette C(x), siden den andre er C(y) ?

Lenke til kommentar

Skal finne ut om F=(2x+1)*i+2y*j er et konservativt vektorfelt …

 

Selve utregningen er grei, det er konservativt fordi man kan finne en potensialfunksjon phi:

 

F=∆phi

 

∂F/dx=2x+1

f=∫(2x+1)dx=x2 +x+C(y)

∂f/dy =c´(y)=2y

c(y)=y2+C

 

phi=x2+x+y2+C

 

 

Det jeg lurer på er egentlig bare om den siste konstanten C skal være der eller om denne skal finnes på noen måte? Er dette C(x), siden den andre er C(y) ?

Det er hvertfall ikke C(x), siden vi bruker partiell f, partiell x for å finne den! Det er bare en helt vanlig, streit, konstant og skal ikke finnes.

 

maikenflowers:

"Bestem vinklene" betyr rett og slett bare at du skal finne de. Jeg ville nok hatt med utledningen av dette. (Som med alt annet på eksamen!!)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er jo egentlig veldig logisk når jeg tenker meg om. :)

 

Driver å nøster opp en del tråder til matte3-eksamen på tirsdag. Hehe.

 

Du kan også sjekke om curlen er lik null, da er nemlig feltet konservativt. Da satte vi opp matrisen:

| i j k |

| d/dx d/dy d/dz |

| F1 F2 F3 |

 

Deretter regnet ut som determinant.

btw, UIS?

 

 

 

Ahh, ellipse. Ikke "oval" :p

Takker!

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Noen som har sensorveiledning for tidligere gitte eksamner i R2? Jeg finner jo selve prøvene greit, men vil vite om jeg faktisk har rett. Har tentamen i R2 til uka. Det er ikke noe "juks" i dette (det er jo ikke juks engang), for en eksamen har hele årets pensum mens vi bare har 4 kapitler. Derfor kommer vi ikke til å få en gammel eksamensoppgave uansett.

 

Eventuelt om noen har noen gamle prøver med løsningsforslag liggende på deres Fronter/Its learning tar jeg gjerne i mot det også.. Hvis noen vil ha noe av mitt kan dere få det. Tenker det er greit å ha mest mulig prøver og løsningforslag på PCen, så jeg har flest mulige forskjellige oppgaver å kikke på på del 2. :)

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Noen som har sensorveiledning for tidligere gitte eksamner i R2? Jeg finner jo selve prøvene greit, men vil vite om jeg faktisk har rett. Har tentamen i R2 til uka. Det er ikke noe "juks" i dette (det er jo ikke juks engang), for en eksamen har hele årets pensum mens vi bare har 4 kapitler. Derfor kommer vi ikke til å få en gammel eksamensoppgave uansett.

Det ligger en del her:

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Vurderings--og-sensorveiledninger-VGO/

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Vurderings--og-sensorveiledninger-VGO/Sensorveiledninger-2005--Host-2008/

problemet er at det er sensorveiledninger, ikke fasit.

 

Finner derimot noen på et google søk. http://www.google.no/#sclient=psy-ab&hl=no&source=hp&q=fasit+r2+eksamen&pbx=1&oq=fasit+r2+eksamen&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=5540l6313l1l6490l8l6l0l0l0l0l186l856l0.6l6l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=275fe0492067a73&biw=1280&bih=941

 

Uansett, det jeg egentlig ville si: Det er ikke juks å øve ved å gjøre gamle eksamenssett. Om læreren bruker en gammel eksamen får de skylde seg selv. På NTNU øver alle jeg kjenner som har mattefag, ved å gjøre gamle eksamensoppgaver. Da legger foreleserne ut alle eksamener 10-15 år bakover i tid med LF. Så ikke ha dårlig samvittighet ;)

Lenke til kommentar

Hei. Noen som kan forklare meg hvorfor det blir som på denna oppgaven? (på bilde)

 

fozo0w.png

 

Hele oppgava:

Oppgave 2 A)

http://sinuss1.cappelendamm.no/c240332/binfil/download.php?tid=261688

 

 

Fastit:

http://sinuss1.cappelendamm.no/c240332/binfil/download.php?tid=261689

 

I andre leddet deler du både x og 1 på 2, og siden det er - foran brøken, forandres fortegnet når du løser opp brøken. I det andre leddet har de rett og slett bare ganget 1/3 med det som er inni parentesen (x og 3).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...