Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

La chart?cht=tx&chl=f_x(y)=\frac{1}{1+x^2+y^2} for alle chart?cht=tx&chl=x,y\in\mathbb{R}.

 

Generelt er chart?cht=tx&chl=\int_{\mathbb{R}}f_x(y)dy=\int_{\mathbb{R}}f_x(y+t)dy for alle chart?cht=tx&chl=t\in\mathbb{R}.

 

For chart?cht=tx&chl=t=-x får vi at

 

chart?cht=tx&chl=\int_{\mathbb{R}} \frac{1}{(1+x^2+y^2)^2}dy=\int_{\mathbb{R}}f_x(y)dy=\int_{\mathbb{R}}f_x(y-x)dy=\int_{\mathbb{R}} \frac{1}{(1+x^2+(y-x)^2)^2}dy.

 

Dermed blir

 

chart?cht=tx&chl=\iint_{\mathbb{R}^2} \frac{1}{(1+x^2+y^2)^2}dxdy=\int_{\mathbb{R}}\int_{\mathbb{R}} \frac{1}{(1+x^2+y^2)^2}dxdy=\int_{\mathbb{R}}\int_{\mathbb{R}} \frac{1}{(1+x^2+y^2)^2}dydx=\int_{\mathbb{R}}\int_{\mathbb{R}} \frac{1}{(1+x^2+(y-x)^2)^2}dydx=\int_{\mathbb{R}}\int_{\mathbb{R}} \frac{1}{(1+x^2+(y-x)^2)^2}dxdy=\iint_{\mathbb{R}^2} \frac{1}{(1+x^2+(y-x)^2)^2}dxdy.

 

Ok, takk!! Jeg forstår, men hvorfor er dette sant?

 

chart?cht=tx&chl=\int_{\mathbb{R}}f_x(y)dy=\int_{\mathbb{R}}f_x(y+t)dy for alle chart?cht=tx&chl=t\in\mathbb{R}

 

Jeg regner med det er et teorem. Vet du hva det heter/hvor jeg finner et bevis?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Er det Riemann-integralet du bruker?

 

Bruk i så fall substitusjon til å vise at for chart?cht=tx&chl=f kontinuerlig er

 

chart?cht=tx&chl=\int_{a+t}^{b+t}f(x)dx=\int_a^b f(x+t)dx.

 

Dermed blir

 

chart?cht=tx&chl=\int_{\mathbb{R}}f(x)dx=\lim_{n\to\infty}\int_{-n}^n f(x)dx=\lim_{n\to\infty}\int_{-n+t}^{n+t} f(x)dx=\lim_{n\to\infty}\int_{-n}^n f(x+t)dx=\int_{\mathbb{R}}f(x+t)dx.

 

Hvis du bruker Lebesgue-integralet og vil ha resultatet for alle chart?cht=tx&chl=f\in L^1(\mathbb{R}), vis resultatet først for enkle funksjoner ved å bruke at Lebesgue-målet er translasjonsinvariant, bruk så linearitet og monoton konvergens-teoremet.

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

post-215416-0-72389100-1528015863_thumb.png

 

Kan noen forklare hvorfor denne er usann? Jeg tenkte i de baner: funksjonen f er kontinuerlig i punkt a iff

 

chart?cht=tx&chl=lim_{x\to a} f(x) = f(a).

 

Hvorfor er ikke dette kriteritet oppfylt? Funksjonen har jo en limit for alle phi. Jeg skjønner at med polare koordinater må enhver limit være uavhengig av vinkelen phi når r->0, men jeg mener dette ligger til grunn i påstanden.

 

Edit: påstanden i spørsmålet er altså feil.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

En funksjon chart?cht=tx&chl=f:\mathbb{R}^2\to\mathbb{R} er kontinuerlig i et punkt chart?cht=tx&chl=x\in\mathbb{R}^2 hvis og bare hvis chart?cht=tx&chl=\lim_{n\to\infty} f(x_n)=f(x) for alle følger chart?cht=tx&chl=\{x_n\}_{n\in\mathbb{N}}\subseteq \mathbb{R}^2 med chart?cht=tx&chl=\lim_{n\to\infty}x_n=x.

 

I ditt tilfelle vet du bare at dette holder for følger som beveger seg mot origo langs rette linjer. Se for eksempel på funksjonen chart?cht=tx&chl=f:\mathbb{R}^2\to\mathbb{R} som er gitt ved chart?cht=tx&chl=f(x,y)=\frac{x^2y}{x^4+y^2}+1 for chart?cht=tx&chl=(x,y)\neq (0,0) og chart?cht=tx&chl=f(0,0)=1. Hva skjer når du beveger deg mot origo langs rette linjer? Hva skjer dersom du nærmer deg origo langs parabelen chart?cht=tx&chl=y=x^2?

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

En funksjon chart?cht=tx&chl=f:\mathbb{R}^2\to\mathbb{R} er kontinuerlig i et punkt chart?cht=tx&chl=x\in\mathbb{R}^2 hvis og bare hvis chart?cht=tx&chl=\lim_{n\to\infty} f(x_n)=f(x) for alle følger chart?cht=tx&chl=\{x_n\}_{n\in\mathbb{N}}\subseteq \mathbb{R}^2 med chart?cht=tx&chl=\lim_{n\to\infty}x_n=x.

 

I ditt tilfelle vet du bare at dette holder for følger som beveger seg mot origo langs rette linjer. Se for eksempel på funksjonen chart?cht=tx&chl=f:\mathbb{R}^2\to\mathbb{R} som er gitt ved chart?cht=tx&chl=f(x,y)=\frac{x^2y}{x^4+y^2}+1 for chart?cht=tx&chl=(x,y)\neq (0,0) og chart?cht=tx&chl=f(0,0)=1. Hva skjer når du beveger deg mot origo langs rette linjer? Hva skjer dersom du nærmer deg origo langs parabelen chart?cht=tx&chl=y=x^2?

Aha, jeg forstår. Så da vil jeg påstå følgende: om man ved hjelp av polare koordinater finner at en limit eksisterer så kan man IKKE anta at funksjonen er kontinuerlig i dette punktet, nettopp fordi man sjekker kun for rette linjer. Har jeg forstått det korrekt?

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg hadde mattetentamen i dag (går i 8. klasse), og vi fikk en litt utfordrende oppgave, den var verdt 3 poeng. Dette var altså i del 2.

 

Oppgaven var å finne høyden i en trekant der grunnlinja er 10 cm, og arealet er 22,5 cm2. Jeg regnet ut at høyden var 4,5 cm. Er dette riktig? Tenkte at man måtte dividere areal på grunnlinje, og igjen multiplisere dette svaret med 2.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er det at chart?cht=tx&chl=\varphi er fiksert som gjør at man beveger seg langs rette linjer. Dersom man hadde skrevet chart?cht=tx&chl=\varphi=\varphi(r) og latt chart?cht=tx&chl=\varphi avhenge fritt av chart?cht=tx&chl=r, ville funksjonen vært kontinuerlig i chart?cht=tx&chl=(0,0) dersom chart?cht=tx&chl=\lim_{r \searrow 0}f(r \cos(\varphi(r)),r\sin(\varphi(r)))=1 for alle funksjoner chart?cht=tx&chl=\varphi.

Jeg tillater meg å plage deg (og alle andre) litt mer.

Etter å ha tenkt litt så kom jeg på dette:

Vi har chart?cht=tx&chl= \lim_{(x,y) \to (0,0)} \frac{x^3}{x^2+y^2}

 

Med polare koordinater blir dette chart?cht=tx&chl= \lim_{r \to 0} r \cdot cos^3(\theta)

 

Men hva om jeg sier chart?cht=tx&chl= \theta = \arccos(\frac{1}{r})

 

Da får vi:

chart?cht=tx&chl= \lim_{r \to 0} \frac{1}{r^2} \neq 0

 

Men vi vet jo at limit er 0 (wolframalpha bekrefter).

Lenke til kommentar

Litt intuisjon: chart?cht=tx&chl=-1 \leq\cos{(\theta)}^{3}\leq 1, helt uavhengig av hvilken verdi chart?cht=tx&chl=\theta har. Dermed stiger grensen mot null når chart?cht=tx&chl=\theta er gitt, og chart?cht=tx&chl=r går mot null. Dersom du sier at chart?cht=tx&chl=\theta = \frac{1}{r} så er ikke lenger chart?cht=tx&chl=\theta gitt, theta går da mot uendelig. Løser du da heller chart?cht=tx&chl=\lim_{(r,\theta)\to(0,\infty)}r\cdot\cos^3{(\theta)}? Denne kan løses for reelle tall kun dersom du vet hvor raskt theta og dermed cosinus-verdien stiger mot uendelig i forhold til r, og det gjør du i ditt tilfelle.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Denne er kun definert for chart?cht=tx&chl=r\geq 1, så da kan du ikke la chart?cht=tx&chl=r\to 0.

 

Hvis chart?cht=tx&chl=\theta:(0,\infty)\to\mathbb{R} er en eller annen funksjon, så er chart?cht=tx&chl=|\lim_{r\searrow 0}r\cos(\theta(r))^3|=\lim_{r\searrow 0}r|\cos(\theta(r))|^3\leq \lim_{r\searrow 0}r=0. Det følger at chart?cht=tx&chl=\lim_{r\searrow 0}r\cos(\theta(r))^3=0.

Hvordan får du skrevet disse symbolene? Bruker du et tekstprogram som Word e.l?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...