Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp med CAS på Geogebra!

 

setter inn funksjonen e^(2x)=3

jeg får svaret: {x=ln(3)/2ln(e)}

 

følger en mal for å lære CAS på Geogebra der de får svaret x=0.55

- kunne ha regnet ut det svaret jeg fikk, men har ikke en kalkulator som jeg kan bruke til eksamen som kan klare det

 

setter veldig stor pris på svar : )

Hvis du bare skriver inn e, skjønner ikke Geogebra at det er konstanten det er snakk om. Husker ikke nøyaktig hva du skal skrive inn, du får google.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Akkurat startet med matte igjen for første gang på 10 år. Aldri hatt noe mer avansert matte enn vg1 bygg. Så har bare hatt det på lavt nivå på skolen.

Driver nå med forkurs til teknisk fagskole og det går overraskende bra. Ingen problemer med å regne ut ligninger til nå. Men klarer ikke å sette opp egne på tekstoppgaver.

 

Så jeg lurer på om noen kan vise meg hvordan denne blir ?

En jobb tar 8 dager med 12 arbeidere, men jobbe må gjøres på 5 dager. Hvor mange arbeidere trenger vi da?

Lenke til kommentar

Sitter fast:

 

Vi har gitt vektorene a=[2,1,-3] og b=[1,-2,1]. Finn c vektor når |c|=5*sqrt(3), og c står vinkelrett på a og b.

 

Svaret er [5,5,5], men hvordan går man frem?

 

Om man omgjør |c| til sqrt(75) ser man at [5,5,5] passer fint men det er jo ingen løsning i seg selv. Og jeg synes jeg mangler noe til å finne c gjennom at skalarproduktet mellom vektorene blir 0.

Lenke til kommentar

Sitter fast:

 

Vi har gitt vektorene a=[2,1,-3] og b=[1,-2,1]. Finn c vektor når |c|=5*sqrt(3), og c står vinkelrett på a og b.

 

Svaret er [5,5,5], men hvordan går man frem?

 

Om man omgjør |c| til sqrt(75) ser man at [5,5,5] passer fint men det er jo ingen løsning i seg selv. Og jeg synes jeg mangler noe til å finne c gjennom at skalarproduktet mellom vektorene blir 0.

 

 

kall c=[x,y,z]

 

abs©=5*sqrt(3) ==> x^2+y^2+z^2=5*sqrt(3)

 

[x,y,z]* [2,1,-3]=0

[x,y,z]=[1,-2,1]=0

 

Løs disse tre likningene med tre variabler. 

Endret av Gluestick
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann! Har støtt på et par irriterende problemer jeg har forsøkt å kverne godt i hjernen min, men har innsett at å stirre stygt på løsningene ikke vil hjelpe meg denne gangen.

 

Første problem er finansmatematikk hvor tid er en ukjent faktor. Jeg fikk brutt ned regnestykket til:

0,07*(1,045^n -1) = 0,045*1,045^n

 

Videre blir dette i følge løsningen:

1,045^n = 2,8

 

Sikkert veldig lett, men jeg klarer ikke å fatte hva som skjer mellom de uttrykkene.

 

Mitt neste problem er:

x - 1 + 1/(x+1) = x^2/(x+1)

 

Jeg klarer som regel et stykke på oppgavene, men slike omgjøringer setter meg helt ut og det er åpenbart at det er noen grunnleggende formler jeg ikke har fått med meg.

 

Jeg hadde satt stor pris på enhver hjelp :-)

 

Edit: Rettet opp 10,45^n som skulle være 1,045^n

Edit 2: Begge 1,045 skulle være opphøyd i n.

Endret av Espyy
Lenke til kommentar

Det blir litt stygg multiplikasjon, men utover det er den første en helt standard logaritmeligning. På den andre kan du sette hele venstresiden i samme brøk (med x+1 som nevner). Så må du ha i bakhodet at ligningen ikke er definert der (felles)nevneren er 0.

Vet ikke om du trodde jeg var ute etter å løse den andre oppgaven for å finne x, men du satt meg like på sporet slik at jeg fikset det. Jeg var kun ute etter å forstå hvordan det på venstresiden kunne gjøres om til å bli det på høyresiden. Litt flaut, men det er så sjeldent jeg har vært borti det simple faktum at det å gjøre om alle leddene til brøker med lik nevner er nødvendig. Da blir det jo (x-1)(x+1) som gir x^2 - 1, og da er jo resten åpenbart. Tenk at en så enkel ting kan skape så store problemer. Takk for hjelpen!

 

Angående første oppgaven er jeg faktisk så blåst at jeg håper å kunne be om noe litt mer utdypende. ln settes inn senere, så jeg regner med at det ikke brukes tidligere også. Jeg har prøvd å tvinge frem alle omrokkinger og multipliseringer jeg kan, men kommer ikke å nærheten. Satt med den en 10 minutters tid mens jeg skreiv innlegget før jeg publiserte det, men var i kjangs. 

Lenke til kommentar

Angående første oppgaven er jeg faktisk så blåst at jeg håper å kunne be om noe litt mer utdypende. ln settes inn senere, så jeg regner med at det ikke brukes tidligere også. Jeg har prøvd å tvinge frem alle omrokkinger og multipliseringer jeg kan, men kommer ikke å nærheten. Satt med den en 10 minutters tid mens jeg skreiv innlegget før jeg publiserte det, men var i kjangs. 

 

 

Enten er fasiten feil, eller så er dine steg frem til uttrykket du skriver feil, eller så har du skrevet uttrykket feil her.

 

0,07*(1,045-1) = 0,045*1,045^n​  kan forkortes til 0,07 = 1,045^n , ikke til 2,8 = 1,045^n

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Enten er fasiten feil, eller så er dine steg frem til uttrykket du skriver feil, eller så har du skrevet uttrykket feil her.

 

0,07*(1,045-1) = 0,045*1,045^n​  kan forkortes til 0,07 = 1,045^n , ikke til 2,8 = 1,045^n

 

Jeg var nok litt sliten i går kveld, unødvendige slurvefeil. Skulle være 0,07*(1,045^n - 1). Endret i opprinnelige posten nå.

Lenke til kommentar

Jeg var nok litt sliten i går kveld, unødvendige slurvefeil. Skulle være 0,07*(1,045^n - 1). Endret i opprinnelige posten nå.

 

Aha, i så fall er fasiten din korrekt. Da bør det vel være en enkel regneoperasjon å løse ut parentesen på venstre side, for så å løse likningen for 1,045^n ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...