Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver med komplekse tall og sliter med å forstå hvordan man kommer fra Sin(theta) og Cos(theta) til theta. Vi lagde en tabell i forelesning hvor f.eks. theta = 0 dersom Cos = 0 og Sin = 0.

 

Nå skulle jeg finne Z = -3 på Polarform og fikk da at: r = 3, Sin(theta) = 0 og Cos(theta) = 0. Dette står ikke i tabellen, hvordan finner jeg theta for denne? Fasiten sier r = 3 og theta = pi

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Holder på med en oppgave med rasjonelle likninger. Jeg har likningen 2/(x^2+x) = (x-1)/(x+1)

 

Jeg kommer fram til fellesnevner x(x + 1) siden jeg utvider begrepet (x^2 + x). Etter å ha ganget inn fellesnevneren i alle begrepene, får jeg 2 = (x-1) * x, 2 = x^2 - x. Hvis jeg da flytter alt til høyre til den venstre siden, får jeg -x^2 + x + 2. Jeg har sjekket fasiten, og den er foreløpig enig med meg. Problemet oppstår når jeg prøver å bruke kvadratsetningen.

 

(-(-1) +/- sqrt(-1 ^ 2 - 4 * -1 * 2)) / (2 * -1) og jeg kommer tilslutt fram til x = 1 OR x = -1. x kan ikke være -1, og må derfor være 1.

Fasiten sier derimot at x skal være 2. Hva har jeg gjort galt?

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\frac{2}{x^2 +x}=\frac{x-1}{x+1} \;\Rightarrow\; \frac{2}{x(x+1)}=\frac{(x-1)\cdot x}{(x+1) \cdot x}

 

Vi ser at tellerene må være like:

 

chart?cht=tx&chl=2=x(x-1) \; \Rightarrow \; x^2-x-2=0 \; \Rightarrow \; x=-1 \; \vee \; x=2

 

Siden x=-1 ikke kan være en løsning, blir løsningen x=2.

 

Edit: Når du har benyttet abc-formelen, så har du fått både a-leddet og b-leddet som -1. Dette er ikke riktig, der har du en fortegnsfeil. Enten om du tok alt til høyre slik jeg gjorde, eller alt til venstre. Andregradslikningen du får er

 

chart?cht=tx&chl=x^2-x-2=0 \Leftrightarrow 0=-x^2 +x +2

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hvordan går jeg fram på dette her? Forstår ikke helt hva jeg kan gjøre når det er en x^y ilag med en z*x. Skal jeg berre ta sqrt av alle leddene? Prøvde ABC regelen på den nederste men jeg kom ingen vei

 

x^4 + 2x = 0

 

også denne her

 

x^2 - 2x - 3 = 0

 

Den første her er ikke helt rett frem. Den har to løsninger som er ganske greie å finne (én løsning kan man se veldig enkelt), men de siste to er komplekse. Når du skriver "x^y" i lag med en "z*x" antar jeg at du mener y og z er konstanter, slik som i eksempelet ditt. Altså ikke at de er variabler (som y og z vanligvis representerer). Og du kan ikke bare "ta sqrt" av alle leddene nei. For å finne den siste reelle løsningen (utenom den du "ser" umiddelbart), kan du forsøke å faktorisere ligningen, og så løse faktoren med (x^3 + 2) = 0. Jeg vet ikke om du er interessert i de komplekse!

 

Jeg vil gjerne se hva som skaper problemer når du forsøker ABC-formelen på den siste. Her er det bare å putte inn, uten noe lureri. Du kan også faktorisere den og se løsningene direkte. Jeg vil anbefale det!

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

 

 

Viss du bruker notasjonen dy/dx i stedet for y', og prøver å separere de to variablene. Hjelper det?

 

Nei det er her jeg sitter fast.

 

får integral(-4y^2)dy=integral(o)dx

 

Vis hele framgangsmåte pls. 

 

Dette er nesten riktig, du er godt på vei. Men du har gjort et par snodige ting når du har manipulert ligningen din. Du må behandle dy/dx som "to tall" når du kaster rundt på ligningen, som du fint kan gange ligningen din med på begge sider. Hint: Legg 4y^2 til ligningen på begge sider, slik at du får dy/dx på en side, og 4y^2 på den andre siden. Kanskje det er lettere nå?

 

Altså:

 

dy/dx - 4y^2 = 0

 

dy/dx = 4y^2

Lenke til kommentar

Hvordan går jeg fram på dette her? Forstår ikke helt hva jeg kan gjøre når det er en x^y ilag med en z*x. Skal jeg berre ta sqrt av alle leddene? Prøvde ABC regelen på den nederste men jeg kom ingen vei

 

x^4 + 2x = 0

 

også denne her

 

x^2 - 2x - 3 = 0

På den første: Faktoriser ut det som er felles for alle leddene dine. I ditt tilfelle en x. chart?cht=tx&chl=x^4 +2x =0 \; \Rightarrow \; x(x^3 +2)=0 \; \Rightarrow \; x=0\;\vee\;x^3 +2=0

 

På den andre så har du tenkt riktig med abc-formelen.

Lenke til kommentar

Kalkulus med flere variabler er egentlig ikke pensum for graden min, men nå har jeg rotet meg bort i det likevel. I den sammenheng har jeg et spørsmål om det.

 

post-149802-0-31916300-1505313382_thumb.png

 

Intuisjonen min sier at det ikke burde spille noen rolle hvilken rekkefølge jeg integrerer et dobbelintegral, så lenge grensene er konstanter. Jeg finner flere innlegg på diverse andre nettfora som er enig med meg i dette. Men så putter jeg dette inn i Wolfram Alpha, og svaret overrasker meg. Er dette en error på datamaskinsiden, eller er det noe jeg har misforstått? Jeg trenger ingen pedagogisk forklaring på hvorfor jeg eventuelt tar feil. Et ja eller nei vil hjelpe meg mye.

 

Lenke til kommentar

Holder på med rasjonelle ulikheter, og lurer på om jeg skal ta alle konstante ledd med i fortegnsskjemaet? Jeg har gjort det framover, og har fått korrekt svar, men vet ikke om jeg skal gjøre det.

 

Eksempel: I polynomet -2(x - 1)(x + 1)(x + 2), skal jeg da føre alle begrepene {-2, x - 1, x + 1, x + 2} inn i fortegnsskjemaet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...