Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Det funker, men jeg synes det er mer naturlig i S1 å se på for eksempel en bedrift der utgiftene er en kvadratisk funksjon av produsert kvantum og inntektene er proporsjonalt med produsert kvantum. Da får du både et likningssett (når går de i null?) og en ulikhet (når er overskuddet positivt).

Det hørtes jo mer naturlig ut ja, men hvordan blir et slikt likningssett? Hvis jeg har en utgiftsfunksjon og en inntektsfiunksjon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 gir ingen mening som timetall, hvertfall. Der er jo svaret 25... 12 er 1*2^3+1*2^2=8+4=12.

La merke til det også. Hadde gitt noe mer mening om de satt x^2 der.

 

Log(55) skal vel også være ln(55) etter hvordan notasjon jeg lærte å bruke. Log(55) blir 1.74.

Endret av Snerk
Lenke til kommentar

121051-1.jpg

Så en slik klokke i dag. Men jeg tar ikke 3, 7, 10, 11 og 12. Enlighten me!

 

 

3 ser ut som de viser til at chart?cht=tx&chl=11_2 = 3_{10} uten at jeg vet hvorfor det står "Round". Altså tallet 11 i totall-systemet er det samme som 3 i titall-systemet.

 

5 skulle vært chart?cht=tx&chl=\sqrt{3^2 + 4^2}.

 

chart?cht=tx&chl=6.\bar 9 = 6.999\ldots = 7, kommer av at chart?cht=tx&chl=0.999\ldots = 1 som du kan se forklaring av her: https://en.wikipedia.org/wiki/0.999...

 

10 og 11 ser jeg ikke logikken bak.

 

chart?cht=tx&chl=1100_2 = 8 + 4 + 0 + 0 = 12_{10}. Altså, 1100 i totall-systemet er 12 i titall.

 

Virker som den er laga av noen som ikke akkurat er matematikere.

 

Hvis du er ute etter noe liknende, men laget av litt mer kompetente hender, så anbefaler jeg denne:

 

9MW0fVe.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For tre skulle det egentlig stå round(chart?cht=tx&chl=\Pi), altså rund av 3,1415... til nærmeste hele tall, men noen brukte stor pi i stedet for liten og noen andre kopierte uten noe særlig mattekunnskaper..

 

06 skal nok være 0b som er 11 i det heksadesimale tallsystemet. 

 

Dere har nok helt rett. Det slo meg ikke at det kanskje hadde gjennomgått litt tolkninger før det ble trykt.

Lenke til kommentar

Hei, trenger litt hjelp med CAS på Geogebra! 

 

setter inn funksjonen e^(2x)=3 

jeg får svaret: {x=ln(3)/2ln(e)} 

 

følger en mal for å lære CAS på Geogebra der de får svaret x=0.55

- kunne ha regnet ut det svaret jeg fikk, men har ikke en kalkulator som jeg kan bruke til eksamen som kan klare det

 

setter veldig stor pris på svar : ) 

 

Lenke til kommentar

Det er en knapp for avrunding. Den virker. Men programmet er jo søppel når det ikke selv greier å forstå at ln(e)=1 og kan kortes bort.

 

Jeg synes det er rart at elevene skal vennes til programvare som Geogebra og Excel på VGS.

 

Geogebra er brukervennlig, men ubrukelig i høyere utdanning, og blir bare en forglemt kommoditet.

 

Excel er gratis mens du studerer, men ikke etterpå, og tilbys i skolen av Microsoft som en taktikk for å få flere kjøpere når de ikke lenger får det gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...