Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal løse likningen ln(4x-2)-ln(2x-2)-2=0, men jeg klarer ikke komme fram til endelig svar.
 
Dette har jeg gjort:
 

ln((4x-2)/(2x-2)) = 2
ln((2x-1)/(x-1)) = 2
e^(ln((2x-1)/(x-1))) = e^2

(2x-1)/(x-1) = e^2
(2x-1) = e^2(x-1)


Jeg forstår derimot ikke hvordan svaret blir:

(1-e^2)/(2-e^2) ~ 1.19

 

I følge fasiten skal (2x-1) = e^2(x-1) bli x(2-e^2) = (1-e^2). Hvordan har de kommet fram til det? Fordi om jeg får det svaret, kan jeg bare dele begge leddene med (2-e^2), og komme fram til rett svar - men jeg finner rett og slett ikke ut hvordan det skal gå!

 

(PS: Hvordan kan jeg legge inn formler fra nettstedet som denne? Jeg vet jeg har gjort det før, men får plutselig ikke lov lengre...)

Lenke til kommentar

Hei sitter å repeterer til mattetentamen i morra da det plutselig sa bang i hodet mitt :S Åssen løser jeg denne enkele ligningen: 5x+12=42+2x ?

 

5x+12 = 42+2x  

5x-2x  = 42-12

3x       = 30

3x/3    = 30/3

x         = 10

 

Først må du få Xene på en side og tallene på den andre. Husk at du når bytter side, bytter også fortegnet. 

Lenke til kommentar

 

Hei sitter å repeterer til mattetentamen i morra da det plutselig sa bang i hodet mitt :S Åssen løser jeg denne enkele ligningen: 5x+12=42+2x ?

 

5x+12 = 42+2x  

5x-2x  = 42-12

3x       = 30

3x/3    = 30/3

x         = 10

 

Først må du få Xene på en side og tallene på den andre. Husk at du når bytter side, bytter også fortegnet. 

 

 

Helt korrekt, men jeg håper Homme allerede har kommet seg greit gjennom sin mattetentamen i løpet av de tolv og et halvt årene som har gått siden spørsmålet be stilt. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg holder på med grenseverdier og sitter fast på oppgave når grenseverdi lim x->0.
Oppgave: (2-2cos^2x)/(x^2)
Læreboken tar for seg grenseverdier som går mot spesifikk tall og mot uendelig, men ikke når den går mot null.

Noen som har gode tips på hvordan gå frem for lim x->0? Er så lenge siden jeg hadde det at det er noe glemt....

Lenke til kommentar

Den løsningen som IntelAmdAti beskriver er kjekk å kunne, men den virker bare ved pene tall. Det er mye viktigere å være komfortabel med å bruke abc-formelen.

Men slike "pene" ligninger dukker opp overraskende ofte, når du holder på med differensligninger f.eks. så må du løse pene andregradslikninger.

 

 

Når du regner turtall ved kippmomentet til en asynkron maskin da får du også en andregradslikning, men da trenger du formel eller kalkulator for å løse den. Men formel lærer alle på skolen uansett, skolen elsker å lære tungvinte metoder som alltid virker forran enklere teknikker som kan brukes i visse tilfeller.

 

Du må se alternative metoder for å finne determinant til en 3x3 matrise. Skolemetoden er som å løpe 60meter med svømmeføtter under beina :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

 

Hei sitter å repeterer til mattetentamen i morra da det plutselig sa bang i hodet mitt :S Åssen løser jeg denne enkele ligningen: 5x+12=42+2x ?

 

5x+12 = 42+2x  

5x-2x  = 42-12

3x       = 30

3x/3    = 30/3

x         = 10

 

Først må du få Xene på en side og tallene på den andre. Husk at du når bytter side, bytter også fortegnet. 

 

 

Helt korrekt, men jeg håper Homme allerede har kommet seg greit gjennom sin mattetentamen i løpet av de tolv og et halvt årene som har gått siden spørsmålet be stilt. 

 

Oida! Det håper da sannelig jeg og.. Litt fersk på disse forumene :-D

Lenke til kommentar

Hei. Jeg sliter litt med å forstå alle stegene som foregår i fasit på denne på oppgaven.

 

Compute the number of degrees of freedom of the linear system A · x = 0 when A =  1         2         3         2

                                                                                                                                       2        −1        1       −3

                                                                                                                                       1          s      s + 1      9 

Which statement is true? (

a) There are 2 degrees of freedom for all s

(b) There are 2 degrees of freedom when s = 3, and 1 degrees of freedom when s 6= 3

© There are 2 degrees of freedom when s = 7, and 1 degrees of freedom when s 6= 7

(d) There is 1 degree of freedom for all s 

 

 

Har kommet så langt som til matrisen     1           2          3          2

                                                                 0          -5         -5        -3

                                                                 0         s - 2     s - 2      7

 

falle stegene frem til denne matrisen følger jeg logikken på, men etter dette sliter jeg med å forstå hva som skjer i fasit. Er det noen kloke hoder her som kan komme med en god forklaring? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...