Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Husams forslag har jeg benyttet selv. Det hender jeg benytter multiplikasjon "baklengs". I dette tilfellet vil det i praksis bli at jeg vet at 12*1000=12000, og at 12*5=60. Da blir svaret 1050, siden 10*60=600.

 

Eller for å ta regnestykket 5306/7:

7*7=49=>700*7=4900. Rest 406.

7*5=35=>70*5=350. Rest 56.

7*8=56=> Rest 0.

Svar:758

 

Dette er "learning by doing" fra min side, så det kan godt være at algoritmer fra bøker om emnet er mer effektive. For min del er oftest begrensningen at jeg ikke greier huske alle tallene heller enn at jeg ikke greier utregningene i hodet.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer som all annen divisjon:

Hvor mange ganger går 4 opp i 4? 1. Rest 0. Hvor mange ganger går 4 opp i 2? 0, rest 2. Hvor mange ganger går 4 opp i 2*5+3=13? 3. Rest 1. Hvor mange ganger går 4 opp i 1*5+3=8? 2. Rest 0. Svar: 1032_fem.

Men Hvor kommer * fra? I vanlig deling trekker jo bare et tall ned. I dette tilfellet når man har en rest på to trekker man ned tallet 3 og sjekker hvor mange ganger 4 går opp i 23.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, holder på med oppgaver som privatist i matematikk R1, og holder på med en enkel oppgave som burde gi mening.

 

Jeg skal foreta polynomdivisjonen (6x^3 + x^2 - 4x - 4) : (2x + 1)

 

For øyeblikket har jeg svaret (2x + 1)(x + 1)(x - 4/3), og svaret skal være (2x + 1)(x + 1)(3x - 4)

Jeg innser at i (x - 4/3) så kan jeg finne en fellesnevner (x/1 - 4/3) = (3x -4)/(3). Slik får jeg da nesten det rette svaret, men ikke helt siden jeg enda har 3 i nevneren som jeg ikke vet hvordan jeg fjerner. Har jeg gjort riktig? Er det et steg jeg mangler?

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar

Ja, det er svaret jeg har kommet fram til. Jeg faktoriserer hele tredjegradsuttrykket ved å bruke polynomdivisjon, som i dette tilfellet blir 3x^2 - x - 4. Kommer da fram tilbake til tredjegradsuttrykket ved å gange denne med (2x - 1), så foreløpig har jeg faktorisert tredjegradsuttrykket ned til (3x^2 - x - 4)(2x - 1). Deretter må jeg bruke abc-formelen for å finne nullpunktene til andregradsuttrykket, og da får jeg (x - 4/3) og (x + 1).

 

Da skal uttrykket ferdig derivert bli (2x - 1)(x - 4/3)(x + 1), men svaret skal være (2x - 1)(3x - 4)(x + 1). Hva har jeg gjort feil?

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...