Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

 

 

Noen som kan hjelpe meg med denne?

 

3 likninger med 3 ukjente:

 

1. 3x - y - z = 8

2. 2x + y - 3z = 1

3. x - 2y - z = -5

 

Har startet slik men stopper helt opp. Hva gjør jeg feil?

 

(i)Y = 8 - 3X + Z

Jeg antar at (i) skal være en omformulering av (1)? I så fall er det feil.

 

p><p>y = -8 +3x - x

 

Du glemte et fortegn et eller annet sted.

 

Du kan selvfølgelig gjøre denne oppgaven ved innsetting. Personlig så foretrekker jeg å trekke fra og legge til likningene litt. Det jeg nok ville gjort her er

 

(1) + (2), som gir en likning med chart?cht=tx&chl=x og chart?cht=tx&chl=z som ukjente.

(3) + chart?cht=tx&chl=2\cdot (2), som gir en likning med chart?cht=tx&chl=x og chart?cht=tx&chl=z som ukjente.

 

Med andre ord, et likningsett med to ukjente. Ganske mye lettere å regne.

 

Eller kanskje du har lært matriseregning? I så fall ville jeg bare radredusert matrisen man får av dette likningsettet.

Noen som kan hjelpe ved hjelp av innsettingsmetoden?
Du startet feil. Første likning: flytt y over til høyresiden og 8 til venstresiden, så får du det Imlekk sa. Sett denne Y-verdien inn i de to andre likningene for å få to likninger med to ukjente.

 

Går du forresten på BI? Har dette blitt pensum i første klasse, eller i hvilket fag har du dette?

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

e^x - e^-x = 1

 

Noen som kan hjelpe? :)

 

Gang ligningen med e^x og bruk substitusjonen u=e^x. Da får du noe som bør se ganske kjent ut.

 

 

skrev litt feil! er e^x - 6e^-x = 1

 

Skjønte ikke heelt hva du mente, kunne du vist litt?

 

 

e^x-6e^-x=1 |*e^x

(e^x)^2-6*e^0=e^x

(e^x)^2-e^x-6=0

 

Tenk over hva den siste ligningen ligner på ...

Lenke til kommentar

 

 

 

e^x - e^-x = 1

 

Noen som kan hjelpe? :)

 

Gang ligningen med e^x og bruk substitusjonen u=e^x. Da får du noe som bør se ganske kjent ut.

 

 

skrev litt feil! er e^x - 6e^-x = 1

 

Skjønte ikke heelt hva du mente, kunne du vist litt?

 

 

e^x-6e^-x=1 |*e^x

(e^x)^2-6*e^0=e^x

(e^x)^2-e^x-6=0

 

Tenk over hva den siste ligningen ligner på ...

 

Takk skal du ha! :)

Lenke til kommentar

Hei, kunne noen ha hjulpet meg med denne:

 

En klasse har hatt en innsamlingsaksjon der det ble solgt kaffe og boller. Kaffen ble solgt for kr 5 per kopp og bollene for kr 8. Klassen hadde med 300 kaffekopper og 200 boller. Til sammen ble det samlet inn kr 3068.

 

Hvor mange boller solgte klassen?

 

tenkte å sette opp likningssett:

I. x+y=500

II. 5x+8y=3068

 

Men tror det er noe galt med likningssettet, siden jeg ikke får riktig svar. Finnes det kanskje en annen måte å løse denne på?

Lenke til kommentar

Hei, kunne noen ha hjulpet meg med denne:

 

En klasse har hatt en innsamlingsaksjon der det ble solgt kaffe og boller. Kaffen ble solgt for kr 5 per kopp og bollene for kr 8. Klassen hadde med 300 kaffekopper og 200 boller. Til sammen ble det samlet inn kr 3068.

 

Hvor mange boller solgte klassen?

 

tenkte å sette opp likningssett:

I. x+y=500

II. 5x+8y=3068

 

Men tror det er noe galt med likningssettet, siden jeg ikke får riktig svar. Finnes det kanskje en annen måte å løse denne på?

 

Du har rett i at ligningssettet ditt ikke er riktig. x og y er antall kaffekopper og boller som er solgt, men 500 er jo summen av antall kaffekopper og boller de hadde med. Dessverre har du ikke nok informasjon til å løse dette som et vanlig ligningssett. Det du vet er at 5x+8y=3068, og at x må være et positivt heltall under 300 og y må være et positivt heltall under 200. Den første opplysningen gir i utgangspunktet uendelig mange løsninger, men den andre opplysningen gir deg faktisk kun én mulig løsning. Den må finnes enten ved prøving og feiling eller ved å løse en diofantisk ligning.

Lenke til kommentar

Hei, kunne noen ha hjulpet meg med denne:

 

En klasse har hatt en innsamlingsaksjon der det ble solgt kaffe og boller. Kaffen ble solgt for kr 5 per kopp og bollene for kr 8. Klassen hadde med 300 kaffekopper og 200 boller. Til sammen ble det samlet inn kr 3068.

 

Hvor mange boller solgte klassen?

 

tenkte å sette opp likningssett:

I. x+y=500

II. 5x+8y=3068

 

Men tror det er noe galt med likningssettet, siden jeg ikke får riktig svar. Finnes det kanskje en annen måte å løse denne på?

Du kan tenke slik:

 

Hvis de selger alt, får de inn 300*5 + 200 *8 = 3100

 

De fikk inn 3068, altså har de igjen varer for 32 kroner. Og den eneste muligheten blir da at de har igjen 4 boller.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg mener å ha oppfattet at man skal kunne finne ut om et sadelpunkt i realiteten er et maks- eller minimumspunkt. Dog klarer jeg verken å finne noe i læreboka eller noe konkret på google om det. Er det noen som kan enten bekrefte/avkrefte at det går - ev. gi en kjapp pekepinn om det er mulig?

 

Et sadelpunkt er jo per definisjon et stasjonært punkt som ikke er et ekstremalpunkt, dvs. hverken er et maks- eller minimumspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...