Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Burde stå en påminnelse i tittelen om ikke å være gjerrig med parenteser ...

 

2x+1/4=5/6+1/4x

Noen som har et løsningsforslag til denne likningen?

Har holdt på alt for lenge med denne.

 

Hvis det står (1/4)x, flytt den over på venstre side og flytt 1/4 over på høyre side. Da får du (3/4)x=7/12, så kan du bare dele på 3/4 på begge sider.

 

Hvis det står 1/(4x), gang alt med x og løs andregradsligningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan hjelpe meg med denne?

 

De totale kostnadene ved å produsere x enheter av en vare er gitt

vedC(x) = x2 + 200x + 6000 .

Gjennomsnittskostnaden ved å produsere 100 enheter er:

A 360

B 200

C 36000

D 960

E Jeg velger å ikke besvare spørsmålet

Jeg vet at hadde jeg ikke hatt annengradsleddet kunne jeg tatt 200+6000/x = 200+6000/100 = 260. Men svaret skal være A.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne?

 

De totale kostnadene ved å produsere x enheter av en vare er gitt

vedC(x) = x2 + 200x + 6000 .

Gjennomsnittskostnaden ved å produsere 100 enheter er:

A 360

B 200

C 36000

D 960

E Jeg velger å ikke besvare spørsmålet

Jeg vet at hadde jeg ikke hatt annengradsleddet kunne jeg tatt 200+6000/x = 200+6000/100 = 260. Men svaret skal være A.

Du har ligningen C(x)= x2+200x+6000. Kostnaden ved å produsere 100 enheter får du ved å sette inn 100 for x i ligningen. Da får du ett svar som du deler på 100 enheter.

Endret av fsva
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne?

 

De totale kostnadene ved å produsere x enheter av en vare er gitt

vedC(x) = x2 + 200x + 6000 .

Gjennomsnittskostnaden ved å produsere 100 enheter er:

A 360

B 200

C 36000

D 960

E Jeg velger å ikke besvare spørsmålet

Jeg vet at hadde jeg ikke hatt annengradsleddet kunne jeg tatt 200+6000/x = 200+6000/100 = 260. Men svaret skal være A.

 

Når du lager funksjonen for gjennomsnittskostnader så deler du kostnadsfunksjon på x, sant:

 

C(x)/x = AVC(x) = x + 200 + 6000/x

AVC (100) = 100 + 200 + 60 = 360

 

Så det er ikke noe problem at det første leddet er i annen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utfør polynomdivisjonen, du skal da få en rest. Resten vil, som du sikkert bli (noe)/(x-1) og dermed bli uendelig liten når X går mot uendelig. Da kan du se bort i fra resten, og du står igjen med en førstegradfunksjon, som er den skrå asymptoten.

 

Jeg vil anta at lærebøkene dine burde inneholde dette, så en kjapp titt ekstra for å se om du har oversett noe er lurt. Selv er dette noe jeg var kjapt innom for et par uker siden, så jeg kan ikke si at jeg er helt sikker.

Lenke til kommentar

En skrå asymptote er ei rett linje som funksjonen nærmer seg når x går mot pluss eller minus uendelig. For å finne den skrå asymptoten her bør du skrive om funksjonen litt, så det er lettere å se at den består av en "lineær del" pluss en del som går mot 0 når x går mot pluss/minus uendelig. Her kan du gjøre det ved å utføre polynomdivisjonen (teller delt på nevner), eller merke deg at chart?cht=tx&chl=x^2 - 2x + 3 = x^2 - 2x + 1 + 2 = (x-1)^2 + 2.

 

edit: Pretty much det Chris93 sa

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

 

Jo, hypotenusen er dobbelt så lang som den korteste kateten.

 

Men i oppgaven får jeg ikke vite lengden på den korteste kateten eller hypotenusen .

Hvilken matte er det du har? Du har alle vinklene og den lengste kateten i en 30-60-90 trekant. Det er mange måter å løse denne på, men det enkeleste er å bruke Pytagoras.

Lenke til kommentar

Likningen: (-5)/(x-6)=-x

 

A Har ingen løsninger

B Har nøyaktig en løsning

C Har nøyaktig to løsninger

D Har nøyaktig tre løsninger.

 

Hadde nettopp eksamen og svarte A. Ble det feil, husker på vgs at når vi ikke fikk noe ut av kvadratrota skulle vi sette ingen løsning. Men i følger wolfram er det jo to. x = 3-sqrt(14) og x= x = 3+sqrt(14)

Lenke til kommentar

husker på vgs at når vi ikke fikk noe ut av kvadratrota skulle vi sette ingen løsning. Men i følger wolfram er det jo to. x = 3-sqrt(14) og x= x = 3+sqrt(14)

Hvis du mener "negativt under kvadratroten" med "ikke fikk noe ut av kvadratrota" så får du ingen (reell) løsning, det stemmer, men det er ikke tilfelle her. Hvordan regnet du? Og det er to løsninger, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...