Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva gjør jeg feil her egentlig? Er jeg blind?

 

Holder på med ikke-lineæare likningssett, men nå står jeg fast. Kommer meg ikke frem til svaret som står i fasiten (fasitsvaret er korrekt).

 

Likningssettene:

post-258325-0-03997100-1417522581.png

 

Måten jeg har løst oppgaven på:

post-258325-0-47846500-1417522606_thumb.png

 

Har ikke skrevet inn hva y-verdiene vil bli som svar, ettersom x-verdiene ikke stemmer. Men jeg vet at y-verdiene skal finnes også.

 

Jeg skrev likningene inn i GeoGebra for å sjekke fasiten, da får jeg x=5 ^ y=0 og x=3 ^ y=4. Dette stemmer overens med fasiten i boken.

post-258325-0-67783900-1417522725_thumb.png

 

Noen som har noen ideer?

Endret av Tkse
Lenke til kommentar

Hva gjør jeg feil her egentlig? Er jeg blind?

 

Holder på med ikke-lineæare likningssett, men nå står jeg fast. Kommer meg ikke frem til svaret som står i fasiten (fasitsvaret er korrekt).

 

Likningssettene:

attachicon.gifSkjermbilde 2014-12-02 kl. 12.52.01.png

 

Måten jeg har løst oppgaven på:

attachicon.gifSkjermbilde 2014-12-02 kl. 13.12.11.png

Noen som har noen ideer?

 

Overgangen fra tredje siste til nest siste linje er feil.

Lenke til kommentar

 

Hva gjør jeg feil her egentlig? Er jeg blind?

 

Holder på med ikke-lineæare likningssett, men nå står jeg fast. Kommer meg ikke frem til svaret som står i fasiten (fasitsvaret er korrekt).

 

Likningssettene:

attachicon.gifSkjermbilde 2014-12-02 kl. 12.52.01.png

 

Måten jeg har løst oppgaven på:

attachicon.gifSkjermbilde 2014-12-02 kl. 13.12.11.png

Noen som har noen ideer?

Overgangen fra tredje siste til nest siste linje er feil.

 

 

 

Jeg antar at du ikke tar med svaret, når du teller linjene.

 

Hva er det som er feil da? Skal alt over på venstre side, slik som dette?

post-258325-0-71673100-1417527006_thumb.png

 

Hva skal gjøres da for å finne ut av nullpunktene?

Lenke til kommentar

 

Jeg antar at du ikke tar med svaret, når du teller linjene.

 

Hva er det som er feil da? Skal alt over på venstre side, slik som dette?

attachicon.gifSkjermbilde 2014-12-02 kl. 14.27.28.png

 

Hva skal gjøres da for å finne ut av nullpunktene?

 

 

For å utdype litt: Metoden du bruker er bare gyldig hvis det som står på høyre side er null. Da kunne du tenkt at hvis 5x(x-8) er null, så må enten 5x være 0 eller (x-8) være 0. Men ingen av disse tingene kan være tilfelle hvis høyresiden er noe annet enn null, da er jo ikke ligningen oppfylt.

Lenke til kommentar

Verdens dummeste spørsmål, jeg vet, men kan noen forklare meg den enkleste måten å forandre et desimaltall til en brøk? :blush:

 

Jeg er fullt klar over at feks 5/10 blir 1/2 osv, og at man kan feks 0,25 blir 25/100. Men det jeg trenger hjelp til er hvordan forkorte disse på best mulig måte? Det er jo dumt å skrive feks 20/100 fremover 1/5 osv… Men når tallet feks blir 0,6666, hvorfor blir dette da 2/3? Elller rettere sagt, hvordan finne ut av at det faktisk er 2/3? Noen som kan hjelpe meg til å lære meg en enkel og rask måte å finne ut av dette på? :D

Endret av elimt
Lenke til kommentar

http://math.stackexchange.com/questions/788462/convert-from-decimal-to-fraction

 

Verdens dummeste spørsmål, jeg vet, men kan noen forklare meg den enkleste måten å forandre et desimaltall til en brøk? :blush:

 

Jeg er fullt klar over at feks 5/10 blir 1/2 osv, og at man kan feks 0,25 blir 25/100. Men det jeg trenger hjelp til er hvordan forkorte disse på best mulig måte? Det er jo dumt å skrive feks 20/100 fremover 1/5 osv… Men når tallet feks blir 0,6666, hvorfor blir dette da 2/3? Elller rettere sagt, hvordan finne ut av at det faktisk er 2/3? Noen som kan hjelpe meg til å lære meg en enkel og rask måte å finne ut av dette på? :D

 

http://math.stackexchange.com/questions/788462/convert-from-decimal-to-fraction

Lenke til kommentar

Sliter veldig med algebra når uttrykkene blir litt mer avansert, og det er jo litt dumt når man driver med derivering. Skal derivere:

chart?cht=tx&chl=f' _{(x)}=\frac{(x^2+2x)}{(x+1)^2}

 

Å derivere dette med et par regler kan alle gjøre, men det er når man begynner med forkorting, når man har lov til å gjøre ditt og datt osv, da jeg sliter litt. Har satt opp følgende uttrykk:

 

chart?cht=tx&chl=f'' \ _{(x)}=\frac{(2x+2)(x+1)^2-(x^2+2x)(2(x+1)1)}{((x+1)^2)^2}

 

Noen som har tips?

Lenke til kommentar

Hva gjør jeg feil her egentlig? Er jeg blind?

 

Holder på med ikke-lineæare likningssett, men nå står jeg fast. Kommer meg ikke frem til svaret som står i fasiten (fasitsvaret er korrekt).

 

Likningssettene:

attachicon.gifSkjermbilde 2014-12-02 kl. 12.52.01.png

 

Måten jeg har løst oppgaven på:

attachicon.gifSkjermbilde 2014-12-02 kl. 13.12.11.png

 

Har ikke skrevet inn hva y-verdiene vil bli som svar, ettersom x-verdiene ikke stemmer. Men jeg vet at y-verdiene skal finnes også.

 

Jeg skrev likningene inn i GeoGebra for å sjekke fasiten, da får jeg x=5 ^ y=0 og x=3 ^ y=4. Dette stemmer overens med fasiten i boken.

attachicon.gifSkjermbilde 2014-12-02 kl. 13.02.12.png

 

Noen som har noen ideer?

 

5x^2 - 40x = -75

 

dele på 5 på begge sider

 

x^2 - 8x = -15

 

x^2 - 8x + 15 = 0

 

x=3 og x=5

 

Trenger ikke bruke andregradsformel på denne, denne lar seg løse med hoderegning.

(x-3)(x-5)

 

( -5-3=-8 og -3*-5=15 )

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Et kjapt matte-spørsmål:

Det arbeider 30 mennesker i en bedrift, og en gang i året blir to ansatte i denne bedriften trukket ut som vinner og får en ferietur til Tenerife. Hvor stor er sannsynligheten for at en ansatt vinner denne ferieturen ?

 

Kan tenke på flere måter her. F.eks. finnes det 30C2 måter å velge to personer fra 30, og bare 29 av disse kombinasjonene gir at en valgt ansatt vinner. 29/(30C2)=1/15. Sjansen for at en valgt person ikke vinner er (29/30)*(28/29). 1-(29/30)*(28/29)=1/15. Enten kan du vinne på første trekk, eller så kan du ikke vinne på første trekk og vinne på andre trekk. 1/30+(29/30)*(1/29)=1/15. Finnes sikkert en haug med andre måter. Det er også ganske intuitivt at sjansen for å vinne hvis det trekkes 1 fra 30 er 1/30 og at hvis man trekker 2 er sjansen dobbelt så stor.

Lenke til kommentar

For å standardisere en normalfordeling gjør vi noen ganger slik:

 

chart?cht=tx&chl=Z = \frac{x - x_{0}}{S}

 

mens vi andre ganger bruker:

 

\sqrt{n}}

 

der x er utvalgsgjennomsnittet, x0 er gjennomsnittet vi tester mot, S er standardavviket og n er utvalgsstørrelsen.

 

I hvilke sammenhenger deler vi standardavviket på chart?cht=tx&chl=\sqrt{n}, og i hvilke gjør vi ikke det? Jeg har vanskelig med å forstå dette.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...