Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan løser jeg a) her?? Noen sa: "På a*b, a*c og b*c må du bruke skalarprodukt, og de a^2, b^2, c^2 tar du lengden opphøyd i andre!"

Men det ser jeg ikke helt ? Kan noen flinke her hjelpe meg med denne r1 oppgaven?

 

Skalarproduktet av to vektorer a og b er |a|*|b|*cos(theta) der theta er vinkelen mellom vektorene. a^2 er det samme som skalarproduktet av a og a. Husk at vinkelen mellom en vektor og vektoren selv er 0 grader.

Lenke til kommentar
For de som ikke går inn på linken; oppgaven er slik:


Ole vil ved begynnelsen av annethvert år sette inn 10 000 kr på en sparekonto. I alt vil han sette inn 8 beløp. Det første sparebeløpet vil han sette inn i 2012, det andre beløpet i 2014, osv.

I denne oppgaven regner du med en rente på 3,5 % per år.

a Hvor mye vil Ole ha på kontoen ved slutten av 2026?


I begynnelsen av 2027 vil Ole ta ut 10 000 kr fra kontoen. Deretter vil han så lenge kontoen tillater det, i begynnelsen av hvert år ta ut et beløp som er 20 % større enn det beløpet han tok ut året før.


b Hvor mye er igjen på sparekontoen like etter at Ole har utført uttaket i begynnelsen av 2031?

Lenke til kommentar

 

For de som ikke går inn på linken; oppgaven er slik:
Ole vil ved begynnelsen av annethvert år sette inn 10 000 kr på en sparekonto. I alt vil han sette inn 8 beløp. Det første sparebeløpet vil han sette inn i 2012, det andre beløpet i 2014, osv.
I denne oppgaven regner du med en rente på 3,5 % per år.
a Hvor mye vil Ole ha på kontoen ved slutten av 2026?
I begynnelsen av 2027 vil Ole ta ut 10 000 kr fra kontoen. Deretter vil han så lenge kontoen tillater det, i begynnelsen av hvert år ta ut et beløp som er 20 % større enn det beløpet han tok ut året før.
b Hvor mye er igjen på sparekontoen like etter at Ole har utført uttaket i begynnelsen av 2031?

 

 

Hva er riktig svar? Har en løsning, men er litt usikker på om det er riktig ...

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

LF forklarer ikke hvordan de løser det nederste integralet der med invers Fourier.. Har forsøkt å tenke odde/like, men får ikke forenklet uttrykket nok eller funnet noe i Rottmann som lar meg løse. Tips?

 

215b4a92bf8ce6ba08c7e543ba31b9d4.png

Lenke til kommentar

Hei! Sitter å sliter med ulikheter, noen som kan hjelpe meg litt med denne?

 

1-x < x+2

x+7 2-x

 

 

 

Trikset med slike ulikheter som dette er å flytte alt over på en side, sette dem på felles brøkstrek, faktorisere og så tegne fortegnsskjema (det kan være fristende å begynne og gange vekk nevnere, men siden det er ulikheter er ikke dette gyldig). Du får et uttrykk som er lett å faktorisere i dette tilfellet. Hvis du blir stående fast, vis hva du har fått til og så kan jeg hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg sliter veldig med sannsyn, spesielt uordnet og ordnet sannsyn. Har fortstått det slik at man skal bruke ordnet når rekkefølgen har noe å si (men når har den egentlig noe å si???)

Jeg har en oppgave der jeg ikke aner om jeg skal bruke ordnet eller uordnet..

a) Syv venner skal sitte ved siden av hverandre på kino, på hvor mange måter kan de sitte?

b) Fire av vennene skal hente brus til hele vennegjengen, på hvor mange måter kan disse velges ut?

 

Blir utrolig glad for hjelp, og hadde også betydd mye om noen kunne forklare meg hvordan jeg kan vite hvilken metode jeg skal bruke. :w00t:

Lenke til kommentar

Ta mulige kombinasjoner av A og B som eksempel, uten tilbakelegging. Ordnet: AB og BA er forskjellige, altså to mulige kombinasjoner. Uordnet AB og BA er det samme, altså bare en mulig kombinasjon.

Takk! Det har jeg skjønt, jeg skjønner bare ikke helt hvordan jeg skal bruke det i praksis?? Kan det stemme at A er ordnet siden det har noe å si i hvilken rekkefølge de sitter (hvem som sitter ved siden av hverandre) mens B er uordnet siden det ikke har noe å si hvem som henter brus?

Lenke til kommentar

 

Ta mulige kombinasjoner av A og B som eksempel, uten tilbakelegging. Ordnet: AB og BA er forskjellige, altså to mulige kombinasjoner. Uordnet AB og BA er det samme, altså bare en mulig kombinasjon.

Takk! Det har jeg skjønt, jeg skjønner bare ikke helt hvordan jeg skal bruke det i praksis?? Kan det stemme at A er ordnet siden det har noe å si i hvilken rekkefølge de sitter (hvem som sitter ved siden av hverandre) mens B er uordnet siden det ikke har noe å si hvem som henter brus?

 

 

Resonnementet ditt for A er riktig. B er uordnet, men det har noe å si hvem som henter brus (ellers ville det jo strengt tatt bare vært en mulighet). Men det er ikke relevant i hviken rekkefølge de fire plukkes ut, de skal jo bare gå samtidig og hente brus. Hvis spørsmålet var hvor mange måter man først kunne sende en person for å hente brus, så en annen, så en tredje og så en fjerde, så ville utvalget vært ordnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...