Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La chart?cht=tx&chl=a og chart?cht=tx&chl=b være hele tall. Vi sier at chart?cht=tx&chl=a er et multiplum av chart?cht=tx&chl=b dersom det finnes en helt tall chart?cht=tx&chl=c slik at chart?cht=tx&chl=a=bc. Dette er det samme som at chart?cht=tx&chl=b deler chart?cht=tx&chl=a.

 

Hint til oppgaven: Bruk konjugatsetningen på chart?cht=tx&chl=a^2-b^2. Dersom chart?cht=tx&chl=a-b=4, hva sier dette om pariteten til chart?cht=tx&chl=a og chart?cht=tx&chl=b, dvs. er de par- eller oddetall?

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Hei!

 

Går vg1 t-matte og fikk denne oppgaven i dag. Håper dere kan hjelpe meg;

 

 

"Vis at to tall med differanse 4 så er differansen mellom kvadratene til disse tallene et multiplum av 8"

 

Om noen har lyst til å lære meg hva multiplum er i samme slengen sier jeg ja takk til det :)

Hvis tallet chart?cht=tx&chl=a er et multiplum av chart?cht=tx&chl=5, så er chart?cht=tx&chl=5 en faktor i chart?cht=tx&chl=a.

 

Artig oppgave. La oss si at du har to tall, chart?cht=tx&chl=a og chart?cht=tx&chl=b hvor chart?cht=tx&chl=a > b. Vi kan da si at chart?cht=tx&chl=a - b = 4 \\ a = b + 4.

 

La oss så ta kvadratene av de to tallene. Vi tar da bare at chart?cht=tx&chl=b^2 = b^2, altså gjør ingenting med det. Så ser vi på chart?cht=tx&chl=a^2 = (b + 4)^2 = b^2 + 8b + 16.

 

Hva var vi interessert i igjen? Åja, differansen mellom chart?cht=tx&chl=a^2 og chart?cht=tx&chl=b^2. Så...

 

chart?cht=tx&chl=a^2 - b^2 = (b^2 + 8b + 16) - b^2 = 8b + 16 = 8(b+2)

 

Altså er differansen lik tallet 8 multiplisert med et eller annet tall.

Lenke til kommentar

D3f4u17:

 

Tusen takk. Jeg skjønner nå hva et multiplum er, men skjønner imidlertid ikke hintet ditt; " Dersom a - b = 4c for et heltall c, hva sier dette om pariteten til a og b, dvs. er de par- eller oddetall?"

 

a og b kan vel være både par og oddetall i og med at 7 - 3 = 4c og 3 + 1 = 4c. Tror jeg har forstått grådig feil, hehe

 

 

lmlekk:

 

Tusen takk, dette hjalp veldig mye. Jeg klarte nå å forstå og løse oppgaven. Om du har lyst på enda en artig oppgave, og trenger litt hodebry en fredags kveld har jeg enda en:

 

Vis at dersom a,b,c,d alle er heltall og a er en faktor i både b og c, så er a en faktor i b2 + cd + 2a.

 

Hint: Tenk på at 2 er en faktor i tallet 10, og dermed kan 10 skrives som 2*5

 

Denne har jeg faktisk funnet et nogenlunde godt svar på, så får vi se om det er i samsvar med ditt.

 

Lenke til kommentar

Viser to som sitter med følgende oppgave:

 

3^2-a(2a)^2 - (1-a^3)2^3-4a^3

 

Vi har fått både 9 og 1 til svar og lurer på om noen kloke hoder kan si riktig svar? :-D

Det er nok 1. Du kan forresten bruke WolframAlpha til å sjekke sånt.

 

For øvrig kan det være instruktivt å finne ut hva dere gjorde feil da dere fikk 9.

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...