Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lmlekk:

 

Tusen takk, dette hjalp veldig mye. Jeg klarte nå å forstå og løse oppgaven. Om du har lyst på enda en artig oppgave, og trenger litt hodebry en fredags kveld har jeg enda en:

 

Vis at dersom a,b,c,d alle er heltall og a er en faktor i både b og c, så er a en faktor i b2 + cd + 2a.

 

Hint: Tenk på at 2 er en faktor i tallet 10, og dermed kan 10 skrives som 2*5

 

Denne har jeg faktisk funnet et nogenlunde godt svar på, så får vi se om det er i samsvar med ditt.

Hyggelig å høre at det var til hjelp :)

 

Skal vi se. Vi kan skrive chart?cht=tx&chl=b = b_a \cdot a og chart?cht=tx&chl=c = c_a \cdot a hvor chart?cht=tx&chl=b_a og chart?cht=tx&chl=c_a er heltall. Dette følger av at chart?cht=tx&chl=a er en faktor i både chart?cht=tx&chl=b og chart?cht=tx&chl=c. Vi setter dette da inn i uttrykket og får

 

chart?cht=tx&chl=b^2 + cd + 2a = b_a^2 a^2 + c_a a d + 2a = a(b_a^2 a + c_a d + 2), og vi ser at vi har at chart?cht=tx&chl=a er en faktor i hele uttrykket, siden samtlige faktorer og ledd inne i parentesen er heltall.

 

Jeg vil tro den passet bra med din løsningsmetode?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har ett lite spørsmål angående likninger med brøk. Ser ut til at jeg ikke helt fikser det med og løse ut parantesene, og om det står 1/3-(x-1) skal jeg da bare gange minusen inn i parantesen for og få 1/3-x+1?

 

Dette er likninger med en ukjent, kapittel 3 i sinus forkurs for ingeniører.

 

For eksempel denne 3,115 i cosinus oppgavebok:

 

Finnes det noen greie huskeregler? Hva gjør jeg feil?

 

Først ganger jeg produktene og løser parantesene.

 

Så finner jeg fellesnevner som jeg faktoriserer, ganger så med de faktorene som ikke er i nevner inn med teller, kan dermed forkort og stryke nevneren.

 

Isolerer S for seg og tall for seg ved og flytte over og endre fortegn, allikevel er det noe jeg gjør galt :/

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har ett lite spørsmål angående likninger med brøk. Ser ut til at jeg ikke helt fikser det med og løse ut parantesene, og om det står 1/3-(x-1) skal jeg da bare gange minusen inn i parantesen for og få 1/3-x+1?

 

Dette er likninger med en ukjent, kapittel 3 i sinus forkurs for ingeniører.

 

For eksempel denne 3,115 i cosinus oppgavebok:

 

Finnes det noen greie huskeregler? Hva gjør jeg feil?

 

Først ganger jeg produktene og løser parantesene.

 

Så finner jeg fellesnevner som jeg faktoriserer, ganger så med de faktorene som ikke er i nevner inn med teller, kan dermed forkort og stryke nevneren.

 

Isolerer S for seg og tall for seg ved og flytte over og endre fortegn, allikevel er det noe jeg gjør galt :/

post-361680-0-95906800-1410706048_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har ett lite spørsmål angående likninger med brøk. Ser ut til at jeg ikke helt fikser det med og løse ut parantesene, og om det står 1/3-(x-1) skal jeg da bare gange minusen inn i parantesen for og få 1/3-x+1?

Jeg liker at du sier at du multipliserer inn chart?cht=tx&chl=-1. En grei måte å tenke på illustreres ved følgende eksempel:

 

chart?cht=tx&chl=4 - (x + 3) = 4 + (-1) \cdot (x+3) = 4 + (-1) \cdot x + (-1) \cdot 3 = 4 - x - 3 = 1-x

 

Å trekke fra en parentes er det samme som å legge til en negative parentes... om det gir mening. Det forklarer i det minste hvorfor man multipliserer inn chart?cht=tx&chl=-1.

 

Angående oppgaven du får feil svar på, så gjør du noe rart noe på høyresiden fra første linje til andre linje. Det du gjør er følgende:

 

p><p> = \frac{-1}{2} \cdot (S - \frac{1}{2}) - \frac{1}{3}

 

Forklart med ord, så får du det for deg at du skal multiplisere det første leddet (brøken chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}) inn i parentesen sammen med chart?cht=tx&chl=-1.

 

Annet enn det så ser det bra ut.

Lenke til kommentar

AHH.

 

Takk så med en gang hva du mente, jeg skal jo bare gange inn (-1) og ikke brøken :D

Oui.

 

Det kan være vanskelig å se sånne åpenbare feil, når du allerede har bestemt deg for hvordan utregningene er. Et nyttig triks for å fange slike feil er å regne baklengs. Starte med svaret, og så utlede tilbake til det du startet med.

Lenke til kommentar

R1 her,

Sitter med en oppgave i kapitteltesten i Aschehoug om vektorer side 56, opgv 1.h

Jeg har funnet fasiten her men forstår ikke hva oppgaven spørr om
http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=23830

"To vektorer u og v er begge forskjellige fra nullvektoren. Finn skalarproduktene u*v når (u-v)^2=(u+v)^2 "

Noen som har tid of forklare hva de spørr om og hvorfor/hvordan og løse det?

Lenke til kommentar

R1 her,

 

Sitter med en oppgave i kapitteltesten i Aschehoug om vektorer side 56, opgv 1.h

 

Jeg har funnet fasiten her men forstår ikke hva oppgaven spørr om

http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=23830

 

"To vektorer u og v er begge forskjellige fra nullvektoren. Finn skalarproduktene u*v når (u-v)^2=(u+v)^2 "

 

Noen som har tid of forklare hva de spørr om og hvorfor/hvordan og løse det?

chart?cht=tx&chl=0 = (u-v)^2 - (u+v)^2 \\ = ( (u-v) + (u+v) ) \cdot ((u-v) - (u+v)) \\ = 2u \cdot {-2v} \\ = {-4uv} = 0

 

Som selvfølgelig gir oss at chart?cht=tx&chl=u \cdot v = 0.

 

Første skrittet er konjugatsetningen, resten er kun en rett frem utregning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...