Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HeiI en oppgave har jeg fått oppgitt at jeg har to plan: 2x+y-z=4 og x-y+3z=6, hvordan vet jeg at vektorproduktet av normalvektorene til de to planen er en retningsvektor for skjæringslinja?

 

Jeg har funnet ut at vektorprodutet er lik -2

du har funnet skalarproduktet, ikke vektor produktet...

n1 x n2 er vinkelrett på vektoren (dvs retningsvektoren)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det kommer litt an på nivået ditt. På introduksjonsemner på universitetet pleier det å holde med å si at de enkelte komponentene er kontinuerlige og at f.eks logaritmen til en kontinuerlig funksjon er kontinuerlig der den er definert osv.

 

Ok. Da gjør jeg det slik. Håper øvingen blir godkjent :ph34r:

 

 

jaja. er det eneste rimelige svaret. Hvis du ikke er i x=0 vet du at alt er fint.

Lenke til kommentar

 

HeiI en oppgave har jeg fått oppgitt at jeg har to plan: 2x+y-z=4 og x-y+3z=6, hvordan vet jeg at vektorproduktet av normalvektorene til de to planen er en retningsvektor for skjæringslinja?

 

Jeg har funnet ut at vektorprodutet er lik -2

du har funnet skalarproduktet, ikke vektor produktet...

n1 x n2 er vinkelrett på vektoren (dvs retningsvektoren)

 

 

 

Vektorproduktet er en vektor, ikke en skalar, så du har hvertfall regnet den saken feil (brukt SKALARprodukt, kanskje?).

 

Prøv å tegne opp det med retningsvektoren... mulig du ser det lettere da.

Tusen takk, skjønte det nå. Rotet litt med vektorprodukt og skalarprodukt

Lenke til kommentar

For å sjekke at jeg tenker rett f.eks x*2x=2x^2. Kansje det ikke går ann med slikt på kalkulatoren da.

Benytt absurde veridier: Dersom 142857*2*142857 = 2*(142857^2), så kan du være rimelig sikker på at det stemmer. Ellers er dette en veldig god indikasjon på at du ikke er komfortabel nok med alminnelig algebra.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

 

For å sjekke at jeg tenker rett f.eks x*2x=2x^2. Kansje det ikke går ann med slikt på kalkulatoren da.

Benytt absurde veridier: Dersom 142857*2*142857 = 2*(142857^2), så kan du være rimelig sikker på at det stemmer. Ellers er dette en veldig god indikasjon på at du ikke er komfortabel nok med alminnelig algebra.

 

 

Hæ? og de tallene får du fra?

Lenke til kommentar

Noen som gidder å hjelpe meg med denne oppgaven?

Jordradien er 6 400 000m, bruk formelen V = 4/3πr3 og regn ut volumet av jorda i kubikkmeter.

Jeg har gjort det slik, men får feil svar:

1,3 * 3,14 * 6,4 * 106 (gjorde om til standardform)

26,12 * (106)3 = 26,12 * 106*3 = 26,12 * 1018

26,12 / 10 = 2,61 * 1017

Hva er det jeg gjør feil?

Svaret skal bli 1,1 * 1021 m3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...