Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Først vil jeg bare si at jeg vet hva homogen likning er, hvor 0 står på høyre side, men jeg skjønner ikke hvordan man leser av f. eks. følgene likning, om den er homogen eller inhomogen. Hjelp!

 

Xn+1=0,5Xn ?

Dette er vel ikke en likning?

 

Det ser ut som definisjonen av en tallfølge der neste ledd er lik halvparten av forrige ledd.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven?:

 

Petter kjøpte 300 gram nøtter. Dagen etter var prisen på nøtter satt ned med 30%.

Hvor mange gram nøtter kan Petter nå kjøpe for samme pris som han betalte for 300 gram dagen før?

Flere måter å regne denne på,

 

Hvis prisen pr gram nøtter var P, vet du at han betalte 300P for nøttene.

 

Dagen etterpå er prisen 0,7P. Hvis han kjøper x gram nøtter betaler han nå x*0.7*P .

 

Sett de to uttrykkene lik hverandre og finn x. (P er uten betydning og forkortes bort)

 

Lenke til kommentar

Jobber med Fourier-rekker og lurer stadig på hvilke n-verdier jeg skal starte de uendelige rekkene fra. Noen eksempel i boken starter de fra n=0, andre starter de fra n=1. Jeg forsøker å starte slik at jeg unngår trivielle løsninger, men har ingen anelse om det er rett. Vet noen hva som er rett tankegang?

Lenke til kommentar

Trenger litt tips angående prosentregning her:

Befolkningen i en by øker fra 24 131 i 1994 til 24 395 i 1995 og jeg skal finne litt informasjon ut i fra dette.

Er det slik at hvis jeg tar 24 395 / 24 131 så finner jeg vekstfaktoren? Noen sier at man finner prosentfaktoren / prosenten hvis man gjør det slik, noen andre sier at det er vekstfaktoren man finner.

24 395 / 24 131 = 1.0109490284 som er ..vekstfaktor?

I så fall kan jeg ta 1.0109490284 - 1 for å finne prosentfaktoren og deretter *100 for å finne prosenten.

Stemmer dette?

Jeg blir litt forvirret, for om jeg ikke tar helt feil så blir stykket likedan om man bare skal finne prosenten.

Synes jeg så på nettet en plass at hvis jeg vil finne ut hvor mange prosent 24 395 er av 24 131 eller omvendt, så tar jeg bare å deler de to tallene på hverandre.

24 131 / 24 395 hvis det er nedgang
24 395 / 24 131 hvis det er oppgang

Men når jeg deler slik som dette så er det jo vekstfaktoren jeg finner, ikke prosenten...eller?

Satser på at noen kan rette meg litt her, takk :)

Endret av Centrux
Lenke til kommentar

Aha, så da blir det x(3x-5)=0 x(3x/3-5/3)=0 x(x-5/3) x=5/3 eller x=0. Sikkert dumt spm, hva er egentlig grunnen til at svaret også blir 0?

 

F.eks denne: (x+4)/(x+1)+(x+1)/x=4+1/x^2+x. FN= x(x+1) Regner ut og får til slutt -2x^2+2x=0

x(-2x+2)=0 x=1. Her er altså ikke x=0 ifølge fasiten. Hva er grunnen til det? Er det fordi at man i likningen ikke kan ha x=0 på nevnerne?

Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer litt på hvordan jeg skal regne ut dette :

 

(4a2+6)(b3a3)(1/4b1) / a(b4a2)

 

skal klammene ganges sammen, eller skal man stryke likheter under og over brøk?

tusen takk :)

Mener du dette uttrykket, som skal forenkles?

 

chart?cht=tx&chl=\frac{(4a^2 + 6)(b^3a^3)(\frac{1}{4b})}{a(b^4a^2)}

 

I så fall så ville jeg anbefale deg å multiplisere sammen slik at du kun har to ledd i telleren og ett ledd i nevneren, for så å forkorte. Åja, og kanskje flytte chart?cht=tx&chl=4b ned i nevneren.

 

Forresten, Quick Ben?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...