Gå til innhold

Nå må svenskene betale TV-lisens på PC-er og nettbrett


Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ikke nok til SVT til å uttale meg, men NRK er et enormt pengesluk. Hvis vi i det hele tatt skal ha en statskanal så burde den konsentrere seg om kvalitetsinnhold på et betydelig lavere budsjett, med fokus på opplysning, og være politisk nøytrale. Finansieringen bør isåfall være gjennom statstilskudd, men ikke i den skala som det blir i dag. Hvis NRK i skal ha en funksjon så må det være å dekke bredden i publikum (slik konsesjonen forplikter de til), og ikke bruke hele søndagen til å sende fotball eller langrenn. I dag sender NRK stort sett innhold etter popularitet, og da har en statskanal ingen funksjon og burde derfor avskaffes.

 

BTW: Alle som har teknisk utstyr til å lese dette innlegget skylder meg 2kr per år.

Jeg synes de har et ansvar for å sende kultur. Og da bør det være styrt etter popularitet. Vintersport og fotball er vel noe av det mest populære for seere, og jeg vil anta at det hadde blitt oppstyr om: "...Vi må dessverre avbryte denne sendingen (da Kjetil Rekdal stilte seg opp for å ta straffe 23. juni 1998), for å få plass til resten av kulturbolken vi skal igjennom i dag. Nå over til døvstumme Jorun-Rigmor for alternativ diktopplesning! Oppsummering av sluttspillet kan du se på sportsrevyen søndag om 5 dager!"

 

Satt noget på spissen :p

 

Er ganske sikker på at om TEK-nettverket hadde vært like stort på den tiden NRK lanserte 2 og 3, hadde folk flest synes det hadde vært flott. Hadde nok ikke fått mange "ånei, nå må vi sikkert betale mer lisens".

 

Til emnet: Vi trenger en stats kanal, og den bør finansieres statlig. Ikke delvis vha lisens. Nesten alle bruker NRK's produkter, mens et fåtall ser på de dyreste produksjonene (under halvparten).

 

(Hvorfor skal du ha 2 kr av alle som kan lese dette per år? Da skal vel alle som har mulighet til å skrive innlegg her 2 kroner av alle som leser det hvert år? :D )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette 'konseptet' har allerede NRK...

Kjenner noen folks som måtte betale lisens for dette, grunnet at en NRKspeider elns kom på døra og lurte på hvorfor de ikke betalte lisens etc. etc.

Det ende med at NRK sa at når de nå har tilgang på NRK TV på nett, må de og betale lisens.

Vet ikke om dette er helt lovlig å gjøre fra NRKs side... men det er tross alt NRK vi snakker om her:::

Norge rundt hele dagen, bruker ikke en krone på materiale. Håver inn "skattepenger" via den lisensen...

Lenke til kommentar

Har en viss forståelse for logikken bak statskanalens lisens på TV-apparater, selv om jeg ikke er helt enig i den. Å kreve inn TV-lisens fra folk fordi de har en PC derimot, det blir vel nesten som å kreve fergebillett av folk som bruker en vei man kan nå et fergeleie på, eller flyplassavgift fordi man våger seg ut på en motorvei som går noenlunde i retning av en flyplass.

Lenke til kommentar

Dette 'konseptet' har allerede NRK...

Kjenner noen folks som måtte betale lisens for dette, grunnet at en NRKspeider elns kom på døra og lurte på hvorfor de ikke betalte lisens etc. etc.

Det ende med at NRK sa at når de nå har tilgang på NRK TV på nett, må de og betale lisens.

Vet ikke om dette er helt lovlig å gjøre fra NRKs side... men det er tross alt NRK vi snakker om her:::

Norge rundt hele dagen, bruker ikke en krone på materiale. Håver inn "skattepenger" via den lisensen...

Høres meget usannsynlig ut at tilgang til internett alene var nok til at disse ble måtte betale lisens. Isåfall enkeltpersoner som går utenfor sitt mandat her.

Lenke til kommentar

ser ikkje kva dei tenker med og håper ikkje komer til norget (men stygt redd for emd tanke på idiot politiken er nok svergie har det så skal vi ha det og..)

 

blir urimlig når det er arbeidsverktøy vi snakker om som kan bruke som underholdnings media

 

så fordi jeg jobber hjemme med terminal server så må jeg betale for ein tjeneste jeg ikkje kan bruke?

 

hvordan skal dei registrere dette? la oss seie jeg kjøper pc i deler , skal dei få tilsendt at jeg eiger ein pc fordi jeg kjøpte ein rambrikke?

 

Kva er Definisjonen for PC? jeg kan nok koble opp ein printer med IP til SRK...må den lisensieres da?

 

for min del er ikkje det stort problem ein jeg har grunn til og hate NRK for 3000 kr i året for og jobbe

 

ser mer problematisk for studenter/lærlinger/3-år valg på VGS som er nermest påbudt og ha pc, med 3000 ekstra i året som utgifter som har null intekt eller går stipendet til inkreving

Lenke til kommentar

Jeg synes det er på tide at TV-lisensen blir bakt inn i den generelle skatten, slik at vi kan både bli kvitt hele lisensrotet og alle de som klager på lisensen.

 

Det eneste som problematisk ved det er at NRks budsjett fort kan bli kraftig kuttet skulle en ny Regjering føle for det.

Lenke til kommentar

Hva er problemet da, vi blir kvitt med flere hundre NRK-ansatte som blir overflødige.

Mann reduserer inntekter og utgifter i samme takt. Sånn ca.

 

Vinn/vinn situasjon for skattebetalere, men kanskje ikke for fagforeninger da. Offentlig sysselsetning må man ha, koster hva det koster for skattebetalere.

 

:)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

helt på tryne..

hm.. hva med de som ikke har pc, men kun har mobil?

Visst verden innfører dette i fremtiden, må det følge en mobil-tv ledning i mobileska (hdmi) + bedre dekning ^^

 

Er det mulig å lure systemet (kun lisens på pc og tv)? hm..

Bruke en mobil med et mobil abonnement på 5 GB data (fri sms, mms, tale) som trådløs router^^. Unngå systemet mohahahahaahahaha >:-D

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...