Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Herregud for noen innlegg du har for tiden. Du må virkelig hate PS4. Fanboy.

Hater eller elsker ingen elektronikkprodukter. Det ville vært litt weird...

 

 

Sony holdt på å gå konkurs etter utgivelsen av PS3 fordi de gjorde den så mye billigere enn konsollen kostet dem. Hadde det ikke vært for TV og lyd så hadde ikke Sony vært et selskap i dag. Vær glad Sony er her, eller så hadde prisen på gaming konsoll vært mye høyere.

Helt enig, nå som Nintendo har spilt seg selv helt ut på sidelinja så er det bra for alle spillere at MS og Sony står steilt mot hverandre.

 

 

Ok der er jeg sterkt uenig. Å promotere Blu-Ray så sterkt var en genistrek større enn noe denne generasjonen vil få til på noen sider. Hadde det ikke vært for den kunne vi fremdeles vært stuck på det horrible multi-dvd systemet xbox kjørte. :sick:

Det "horrible" multi-DVD-systemet som Xbox 360 kjørte hadde ekstremt mye raskere lesetid. Egentlig mest fordi 2x Blu-Ray-leseren i PS3 er grusomt treig (derav krav om store treige installasjonsprosesser før du får spille).

 

Når det gjelder lagringsplass så hadde vi ikke vært stuck med multi-DVD uansett, krigen sto nemlig mellom Blu ray og HD-DVD, som hadde tilnærmet lik langringskapasitet og ytelse.

 

 

Men jeg synes en del av denne diskusjonen dere har ført her nå, overhode ikke hører sammen i denne tråden. Ta det til VS tråden der det passer seg best.

Thklinge, du har stort sett holdt deg veldig bra på rett side av forumet, xbox og vs tråden, der det er tydelig at du hører hjemme.

Men nå ved launch og problemer på PS4 så sniker du deg inn her for å lire av deg litt av hvert. Samma som enkelte desverre har hatt en trang til å drive med i xbox tråden.

 

Forøvrig er det jo liten tvil som dere sier, at kinect er langt bedre en eye til sony. MS sine serverfarmer er jo også langt større, og det er nok tvilsomt at sony vil match disse med det første, om noen gang.

Det å diskutere dette holder dog ikke hjemme her. Det er jo stort sett diskutert til døden i begge leire, og folk har lagt seg opp sin mening. Ihvertfall frem til vi får se hvordan det faktisk fungerer i praksis. Noe jeg gleder meg til.

Jeg leste om at PS4 hadde både hardware og software-problemer og ville se et norsk perspektiv på saken, dermed ble denne tråden besøkt. Når noen klarer å lire av seg noe så hoderistende som at PS4 er "stor ingeniørkunst", at PS eye er milevis foran osv, så måtte det komme et innlegg. Som jeg sa, faktaretting ;)

Forøvrig er det er heller ingen begrensninger her, det finnes ikke noen "rett" og "feil" side av forumet, jeg står fritt til å kommentere alt fra PS4 til samliv og verre. ;)

 

Source? ... Eksperter sier at de tror den er opptil 50% sterkere, men jeg skal vel heller tro på deg.

Google it, det er vel snakk om 15-30 prosent ytelse i praksis. Samtidig er det optimalisering å gjøre både i drivere, SDKer og de forskjellige konsollenes særegne løsninger (spesielt ESRAM-minnet på Xbox One) så noen fasit er umulig.

 

Microsoft gjør jo forsåvidt mye det samme når de nå bundler med Kinect v2 med Xbox One, denne bundles visstnok med til under kostpris for at Microsoft ønsker å få Kinect v2 så utbredt og så attraktiv for utviklere som overhode mulig for å differensiere seg fra PlayStation 4 og Nintendo Wii U.

Alle Xbox One selges med fortjeneste fra dag 1. Mener å ha lest at PS4 også selges med fortjeneste, men husker ikke kilde og hvor troverdig den var.

 

 

Men om noen faller for fristelsen, husk at en må betale mva på dette. Husker ikke i farta hvordan en regner ut det, men det er det sikkert noen andre her som husker :)

Trekk av evt. utenlandsk mva, summer pris av produkt og frakt, gang med 1,25. Legg på ca 140,- til fortolling. For andre speditører kan det være betydelig mer, opptil 500,- hos f.eks. Tollpost.

 

Det var vel overdrivelse. :D

 

Er ingenting feil i å favorisere eller bli glad i et selskap som tydelig bryr seg. Alle har taktikker, som noen nevnte. EA og DICE sin taktikk f.eks var jo å hype opp BF4 til den tusende himmel, for så å gi ut et ødelagt spill. Nå har vel PS4 heldigvis hatt en fin launch, med noen problemer her og der, men det er ganske så normalt.

Tydelig bryr seg? Oioi, her trengs det en reality check ;)

 

(hint: Sony ledes av aksjonærer og et styre som har et mål for øyet: Profitt. De kjenner ikke til gamere og bryr seg ikke et millisekund om å være "snill" med spillere eller annet tøys som noen her i tråden har klart å presse ut av seg. Det som derimot er korrekt er at markedsavdelingen i PlayStation-delen av selskapet har funnet ut at de kan få solgt flere konsoller ved å skape et inntrykk av at de bryr seg mer om de som spiller spill enn andre fabrikanter. Det er naturligvis bare tøys og oppspinn, men om det selger flere konsoller så er jobben gjort.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til alle som vil kjøpe PS 4, 29 nov, hos Elkjøp. Det kommer totalt 900 enheter, som skal selges i butikkene. De fleste får mellom 15-20 stk. Pr dags dato, har ingen av butikkene planlagt å åpne butikkene kl 07.00. De fleste åpner ikke før klokken 10:00.

 

For å få tak i en Ps4 29 nov, regn med å våkne tidlig, og stå i kø minst 4-5 timer. Hvis du har flere enn 25 foran i køen, så bare glem det. Gå hjem! :sleep2::wallbash:

 

Men mulighet for at de kommer og deler ut kølapp, når de først kommer og gjør klar inne i butikkene.

 

Dette er bekreftet. Lykke til alle sammen. :woot:

Lenke til kommentar

Når tenkte Sony på penger? De tapte 3 milliarder kr på PS3, fordi de solgte maskinen mye billigere enn hva konsolen kostet for de å lage. Lær deg fakta før du uttaler deg.

Du har sikkert fått svar fra andre allerede, men siden det er et svar til meg, svarer jeg deg tilbake :)

Først kanskje du skal lære deg business før du uttaler deg!

Ja de solgte ps3 med tap helt riktig, men bildet er videre enn det. I følge en dokumentar jeg så på NRK for en god stund siden, ble blu ray integrert i maskinen fordi dette var en ny teknologi sony ønsket at skulle vokse og ta over CD-markedet. I denne dokumentaren forklarte de at sony tidligere hadde tapt en annen krig mot et annet selskap, da med andre lagringsmedier (jeg er ikke en kløpper i teknologi, så folk med bedere kunskaper om teknologi-historie kan utdype, men det er ikke poenget her) På grunn av at Sony hadde tapt denne krigen, ønsket de med Blu ray å vinne. Dermed gikk de all in for å få blu ray til å komme på markedet og overleve.

Du tenker, hva har dette med saken å gjøre. Det har ganske mye med saken å gjøre, fordi de selger med tap, nettop så du kjøper deg en ps3 også ønsker du jo også og spille spill på den, sant? dermed så kjøper du spill. Når du kjøper spill, tjener Sony penger på det, fordi de tar noen %-andeler. Dette regnestykket har nok noen i Sony regnet seg godt gjennom flere ganger, og sluttsummen er positiv hvis alt går som de ønsker. Får de solgt maskiner, får de solgt spill. Dermed går de i pluss, fordi intjente penger er større en det som er brukt. Vips så overlever selskapet.

 

 

Nå kommer jo også xbox med to spill eller noe i månden, men det er vel ikke for å være grei mot spillere, men å dilte etter Sony i din verden og for å få flere over til dems maskin så de kan tjene penger?

 

Få litt perspektiver på ting, og la heller det produktet du ønsker styre ditt valg, og ikke et selskap : )

Lenke til kommentar

Til alle som vil kjøpe PS 4, 29 nov, hos Elkjøp. Det kommer totalt 900 enheter, som skal selges i butikkene. De fleste får mellom 15-20 stk. Pr dags dato, har ingen av butikkene planlagt å åpne butikkene kl 07.00. De fleste åpner ikke før klokken 10:00.

 

For å få tak i en Ps4 29 nov, regn med å våkne tidlig, og stå i kø minst 4-5 timer. Hvis du har flere enn 25 foran i køen, så bare glem det. Gå hjem! :sleep2::wallbash:

 

Men mulighet for at de kommer og deler ut kølapp, når de først kommer og gjør klar inne i butikkene.

 

Dette er bekreftet. Lykke til alle sammen. :woot:

 

Å det er fristende, guuud, du aner ikke! :dribble: Men, jeg får prøve å holde meg, har egentlig bestemt meg for å vente til over nyttår med å kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har sikkert fått svar fra andre allerede, men siden det er et svar til meg, svarer jeg deg tilbake :)

Først kanskje du skal lære deg business før du uttaler deg!

Ja de solgte ps3 med tap helt riktig, men bildet er videre enn det. I følge en dokumentar jeg så på NRK for en god stund siden, ble blu ray integrert i maskinen fordi dette var en ny teknologi sony ønsket at skulle vokse og ta over CD-markedet. I denne dokumentaren forklarte de at sony tidligere hadde tapt en annen krig mot et annet selskap, da med andre lagringsmedier (jeg er ikke en kløpper i teknologi, så folk med bedere kunskaper om teknologi-historie kan utdype, men det er ikke poenget her) På grunn av at Sony hadde tapt denne krigen, ønsket de med Blu ray å vinne. Dermed gikk de all in for å få blu ray til å komme på markedet og overleve.

Du tenker, hva har dette med saken å gjøre. Det har ganske mye med saken å gjøre, fordi de selger med tap, nettop så du kjøper deg en ps3 også ønsker du jo også og spille spill på den, sant? dermed så kjøper du spill. Når du kjøper spill, tjener Sony penger på det, fordi de tar noen %-andeler. Dette regnestykket har nok noen i Sony regnet seg godt gjennom flere ganger, og sluttsummen er positiv hvis alt går som de ønsker. Får de solgt maskiner, får de solgt spill. Dermed går de i pluss, fordi intjente penger er større en det som er brukt. Vips så overlever selskapet.

 

 

Nå kommer jo også xbox med to spill eller noe i månden, men det er vel ikke for å være grei mot spillere, men å dilte etter Sony i din verden og for å få flere over til dems maskin så de kan tjene penger?

 

Få litt perspektiver på ting, og la heller det produktet du ønsker styre ditt valg, og ikke et selskap : )

 

 

 

Høres ut som en interessant dokumentar , muilg å finne på nett tv tro?

Lenke til kommentar

The PS4′s success is crucial for Sony, which has faced uneven earnings in recent years and dropped profit forecasts by 40% last month. Estimates are that the PS4, priced at $399, sells at a $60 loss per unit. The PS3 ($599 at launch) sold at a loss of over $300 per unit and resulted in total losses near $5 billion.

http://qz.com/148360/record-sales-will-not-be-enough-for-sonys-ps4/

Lenke til kommentar

 

Ja de solgte ps3 med tap helt riktig, men bildet er videre enn det. I følge en dokumentar jeg så på NRK for en god stund siden, ble blu ray integrert i maskinen fordi dette var en ny teknologi sony ønsket at skulle vokse og ta over CD-markedet. I denne dokumentaren forklarte de at sony tidligere hadde tapt en annen krig mot et annet selskap, da med andre lagringsmedier (jeg er ikke en kløpper i teknologi, så folk med bedere kunskaper om teknologi-historie kan utdype, men det er ikke poenget her) På grunn av at Sony hadde tapt denne krigen, ønsket de med Blu ray å vinne. Dermed gikk de all in for å få blu ray til å komme på markedet og overleve.

Sony har gått på flere smeller når det gjelder ny teknologi, de mest markante er Betamax (som tapte mot VHS-kassettene), DAT som skulle bli en videreføring av musikkassetten men som ble tatt over av CD istedet. DAT fikk noe bruk blant profesjonelle. MiniDisc (med ATRAC kompresjonsformatet) ble heller ingen stor suksess og måtte gi tapt mot CD-plata, til tross for at den er genial i bil. MemoryStick tapte mot Secure Digital (SD-kort). UMD (brukt i originale Vita) døde også.

 

Kan også legges til at Sony ikke er alene om Blu Ray. Det er en lang rekke selskaper bak standarden, blant annet Dell, HP, LG, Panasonic, Philips, Pioneer, Samsung, Sharp, med flere. Sony har vel lært at det er vrient å få gjennomslag uten å ha bred støtte. Betamax er et godt eksempel på det. Betamax hadde høyere kvalitet enn VHS og mindre fysisk størrelse.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte den her: http://www.walmart.com/ip/PS4-Console-Solution-Bundle-w-Dualshock-4-Controller-and-Game/24911000 + Knack

 

Ingen regionlåser på spill. Men 20% av blurayfilmer er regionlåst. Jeg vet ikke hvilke. Konsollen fungerer ellers akkurat som en norsk, med norsk språk og psn-store når den åpner.

 

 

 

Det var akkurat samme på Ps3, når jeg importerte min fra statene før den kom til Norge. Eneste ulempen med importeringen var at serverene man spilte på online, samsvarte med amerikanske servere. Så når en kompis av meg fikk Ps3 og Resistance på launch i Norge så slet vi med å kunne spille med hverandre, men fant ut til slutt at det var fordi jeg spilte på amerikanske servere, mens han på de europeiske.

 

Vet ikke om det fortsatt er tilfelle, men får håpe for din skyld det ikke er sånn :)

 

Uansett, gratulerer med maskinen din :)

 

Får selv 1 maskin nå på Fredag (Xbone) + PS4 neste uke så er kjekt å være gamer nå om dagen ;)

Endret av Mojo Wangen
Lenke til kommentar

Min erfaring med ps4

post-210631-0-17512900-1384800471_thumb.jpg

Fått testet maskinen litt nå, ikke så mye som håpet, da jeg har tilbrakt helgen syk i sengen, men kan gi noen ord.

 

Selve maskinen er for meg helt grei designmessig og føles solid ut, ikke så viktig når den bare skal stå på et tv-bord forsåvidt.

 

Selve menyene og slikt føles mye bedere ut enn på ps3 og det føles raskere å gå fra spill til setings til nettleser, men har altid syntes sony har vært dårlige på meny design, ikonene er kjedelige uorginale og lite personlige, men det kan jo endre seg, selv om jeg tviler sterkt på det.

Det at du kan laste ned spill i bakrunnen er også et pluss, men nå tar det ikke like lang tid som på ps3, så får ikke gjort mye før du kan starte å spille. Likte spesielt det at man kan starte å spille deler av spillet mens det lastes ned. Greit å spille treningsrunde i FIFA for meg som nesten aldri har rørt spillet.

Har ikke fått testet noen av nettfunksjonene, da psn stort sett har vært nede her.

 

Kontrollen føles MYE bedere ut enn DS3. Bedere grep og bedere knapper bak. Touchpaden finner jeg litt ukonfortabel å bruke, men har ikke funnet noen problemer enda. Som i AC4 brukes den for mapet, noe jeg finner naturlig og gir faktisk mening. Jeg har små hender, så tviler på at dette vil bli et problem for de fleste spillere.

Eneste jeg reagerte litt på med DS4 er at laderen sitter litt løst i. Faller ikke ut, men hvis du rikker på den, så gir den litt etter. Inntaket for laderen er også litt skjev, så hjernen tenker at man må sette den skjevt inn, når den egentlig går horisontalt inn i kontrollen. Liten detalj jeg la merketil, som er litt irriterende.

 

Spill føles bra, har ikke mærket til noe lagging eller noe som har irritert meg, men på den andre siden så har jeg heller ikke fått noen wow effekt på grafikken. Har nok mye med at next-gen ikke er ordentlig i gang helt enda.

 

Liker du ps3, kommer du til å like ps4 helt klart og hvis DS3 var det som stoppet deg fra å kjøpe ps3, tviler jeg på at DS4 vil stoppe deg fra å kjøpe ps4.

 

Hvis dere har spørsmål, eller ting dere vil jeg skal teste, så bare spørr, så tester jeg det ut :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Høres ut som en interessant dokumentar , muilg å finne på nett tv tro?

Tviler på at NRK har tilatelse for å sende den på nett tv, men her har du den Secrets of the Superbrands

 

Sony har gått på flere smeller når det gjelder ny teknologi, de mest markante er Betamax (som tapte mot VHS-kassettene), DAT som skulle bli en videreføring av musikkassetten men som ble tatt over av CD istedet. DAT fikk noe bruk blant profesjonelle. MiniDisc (med ATRAC kompresjonsformatet) ble heller ingen stor suksess og måtte gi tapt mot CD-plata, til tross for at den er genial i bil. MemoryStick tapte mot Secure Digital (SD-kort). UMD (brukt i originale Vita) døde også.

 

Kan også legges til at Sony ikke er alene om Blu Ray. Det er en lang rekke selskaper bak standarden, blant annet Dell, HP, LG, Panasonic, Philips, Pioneer, Samsung, Sharp, med flere. Sony har vel lært at det er vrient å få gjennomslag uten å ha bred støtte. Betamax er et godt eksempel på det. Betamax hadde høyere kvalitet enn VHS og mindre fysisk størrelse.

Takk, der kom eksperten og utdypte :)

Når du sier det, så mener jeg å huske at det meste av dette blir nevnt i dokumentaren over ;)

Lenke til kommentar

UMD (brukt i originale Vita) døde også.

UMD har vel aldri vært brukt i Vita, men brukes fortsatt og har blitt brukt i PSP? Å si at den døde blir litt rart. Så vidt meg bekjent har de aldri prøvd å lisensiere formatet til andre, men det har vært et propritært format for PSP-spill akkurat som kassettene til Nintendo 64.

Lenke til kommentar

Beklaaager, PSP. Ingen nye spill eller filmer på UMD nå om dagen så dødt kan man nok i høyeste grad kalle det.

Ja, men det er rart å kalle det dødt når det alltid var planen å fase ut når PSP-generasjonen var over? Føler bare ikke det kan sammenlignes med alle de andre formatene du snakker om som jo har vært standarder og ikke proprietære format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...