Gouldfan Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Larzen_91 skrev (1 minutt siden): Gouldfan: Jeg har jobbet med faget i snart 20 år hvis du teller med VGS, and still counting. I IT så har du 4 ledninger å velge mellom hvis du har alle tre faser i skapet og vi teller med beskyttelsesleder (jord). Du har 3 faseledere, kalt L1/L2/L3 og PE som er jordinga. Du bruker to av faseledningene og PE til å koble stikkontakt. Hvor får du denne forskjellen din fra? Rangerer du faselederne? Det behøver du i så fall ikke da det er meningsløst. Jeg skjønner. Jeg mente ikke å rangere faseledere, bare å beskrive hvordan fasepennen reagerer. Når jeg skrur ned følsomheten, er det bare den lederen som ligger høyest mot jord som gir tydelig signal. Jeg brukte ordet nøytral i folkelig betydning, slik mange elektrikere gjør i praksis.
Larzen_91 Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Om en elektriker bruker nøytralleder slik du bruker det burde de ikke ha fagbrev da det viser komplett mangel på faglig forståelse. Men ja, når du måler mot jord med voltmeter er de gjerne ikke perfekt balanserte, dette har med belastning og spenningsfall å gjøre, ikke at det er en prinsipiell forskjell i faselederne og at noen av de er "høyere" mot jord (hva enn det betyr) eller "nøytralere" enn de andre. 1
Gouldfan Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli (endret) Larzen_91 skrev (14 minutter siden): Om en elektriker bruker nøytralleder slik du bruker det burde de ikke ha fagbrev da det viser komplett mangel på faglig forståelse. Men ja, når du måler mot jord med voltmeter er de gjerne ikke perfekt balanserte, dette har med belastning og spenningsfall å gjøre, ikke at det er en prinsipiell forskjell i faselederne og at noen av de er "høyere" mot jord (hva enn det betyr) eller "nøytralere" enn de andre. Han ble iallefall topp ingeniør og leder av Siemens i Asia. Dette er bare det de kaller stikk på jobb.... Når du jobbet med stikk, hva kalte du det da? Nysgjerrig.. Endret 21. juli av Gouldfan
Larzen_91 Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Jobber med stikkontakter i det daglige jeg, ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Annet enn at jeg vet veldig godt hvordan de funker med tanke på spenning og faser/nøytralledere.
Evil-Duck Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli (endret) På IT-nett, som de fleste av oss i Norge ennå har (et sted mellom 70 og 80 %), spiller det nada, nix og null hvilken retning kontakten sitter, det er fase mot fase. Hva enn en måler seg frem til der, er bare tull. I Sverige er det TN-S og TN-C-nett som er vanligst, og da har du en nøytralleder og en strømførende ledning (live). Det er dette som snakkes opp og ned og i mente i utenlandske fora for å finne "Live wire og Neutral" i stikkontakten. Ikke at jeg har tro på at det skal utgjøre noen forskjell på strømforsyninger som har et gram av engineering i seg, men jeg skal ikke blande meg bort i hva folk vil bruke tiden sin på. Å snu ei stikkontakt er i det minste gratis så finnes dummere hifi ting å henge seg opp i. Endret 21. juli av Evil-Duck 1
Gouldfan Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli (endret) Larzen_91 skrev (4 timer siden): Jobber med stikkontakter i det daglige jeg, ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Annet enn at jeg vet veldig godt hvordan de funker med tanke på spenning og faser/nøytralledere. Jeg bare lurte på hva du kaller hullene i stikket? Jord vet jeg hva heter, og jeg alle jeg har jobbet med har brukt ordet nøytral ,0 eller Nolla, men det er bare et uttrykk. Endret 21. juli av Gouldfan
Larzen_91 Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Gouldfan skrev (Akkurat nå): Jeg bare lurte på hva du kaller hullene i stikket? Jord vet jeg hva heter, og jeg alle jeg har jobbet med har brukt ordet nøytral, men det er bare et uttrykk. Kaller ikke selve hullet noe spesielt, høl er høl. Og på IT nett er hvertfall høl høl, da det ikke er noen forskjell på de, bokstavelig talt. 1
Gouldfan Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Evil-Duck skrev (3 minutter siden): På IT-nett, som de fleste av oss i Norge ennå har (et sted mellom 70 og 80 %), spiller det nada, nix og null hvilken retning kontakten sitter, det er fase mot fase. Hva enn en måler seg frem til der, er bare tull. I Sverige er det TN-S og TN-C-nett som er vanligst, og da har du en nøytralleder og en strømførende ledning (live). Det er dette som snakkes opp og ned og i mente i utenlandske fora for å finne "Live wire og Neutral" i stikkontakten. Ikke at jeg har tro på at det skal utgjøre noen forskjell på strømforsyninger som har et gram av engineering i seg, men jeg skal ikke blande meg bort i hva folk vil bruke tiden sin på. Å snu ei stikkontakt er i det minste gratis så finnes dummere hifi ting å henge seg opp i. Jeg skjønner. Jeg brukte bare folkelig språk, ikke fagterminologi. Jeg lar det ligge.
Larzen_91 Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Resonnementet ditt gir ikke mening selv om vi ikke er strenge på fagterminologi. 1
Smule8o Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli 1 hour ago, Evil-Duck said: På IT-nett, som de fleste av oss i Norge ennå har (et sted mellom 70 og 80 %), spiller det nada, nix og null hvilken retning kontakten sitter, det er fase mot fase. Hva enn en måler seg frem til der, er bare tull. I Sverige er det TN-S og TN-C-nett som er vanligst, og da har du en nøytralleder og en strømførende ledning (live). Det er dette som snakkes opp og ned og i mente i utenlandske fora for å finne "Live wire og Neutral" i stikkontakten. Ikke at jeg har tro på at det skal utgjøre noen forskjell på strømforsyninger som har et gram av engineering i seg, men jeg skal ikke blande meg bort i hva folk vil bruke tiden sin på. Å snu ei stikkontakt er i det minste gratis så finnes dummere hifi ting å henge seg opp i. Det finnes et tilfelle hvor det teoretisk kan være forskjell hvilken retning man setter inn støpselet. Det er om man har to bokser med trafo som er koblet sammen med signalkabler hvor minusleder er i kontakt med boksens gods (vanlig på rca plugger). Trafo kan indusere spennignspotensiale boksens gods, og om to sammenkoblede bokser da ha støpsel plugget i forskjellig retning kan man risikere at det går litt uønsket strøm i signalkabelens minusleder. I enkelte sære tilfeller kan dette tenkes å lage krøll for feks inngangsbuffer. Men om det skulle skje er bivirkningen sannsynligvis noe i landskapet 50Hz brumming eller noe, og absolutt ikke noe en dyr strømkabel kan fikse.
Evil-Duck Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Smule8o skrev (1 time siden): Det finnes et tilfelle hvor det teoretisk kan være forskjell hvilken retning man setter inn støpselet. Det er om man har to bokser med trafo som er koblet sammen med signalkabler hvor minusleder er i kontakt med boksens gods (vanlig på rca plugger). Trafo kan indusere spennignspotensiale boksens gods, og om to sammenkoblede bokser da ha støpsel plugget i forskjellig retning kan man risikere at det går litt uønsket strøm i signalkabelens minusleder. I enkelte sære tilfeller kan dette tenkes å lage krøll for feks inngangsbuffer. Men om det skulle skje er bivirkningen sannsynligvis noe i landskapet 50Hz brumming eller noe, og absolutt ikke noe en dyr strømkabel kan fikse. Jeg forstår dette konseptet dersom man har TN-nett med nøytralleder, men på IT-nett med fase mot fase vil vel ikke retningen på stikkontakten spille noen rolle for jordsløyfer (ground loops) som skaper denne brummingen? Eller snakker vi litt rundt hverandre nå? 1
ilpostino Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli mandela skrev (2 timer siden): Hvilken Android-telefon, merke? Ser ut som en litt eldre versjon, generisk, ikke nyeste brukergrensesnittdesign. Det er en Sony Xperia 1 VI med Android 16, så oppdatert OS.
Smule8o Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli 8 minutes ago, Evil-Duck said: Jeg forstår dette konseptet dersom man har TN-nett med nøytralleder, men på IT-nett med fase mot fase vil vel ikke retningen på stikkontakten spille noen rolle for jordsløyfer (ground loops) som skaper denne brummingen? Eller snakker vi litt rundt hverandre nå? Dette vil ikke være en tradisjonell jordsløyfe. Om man har to bokser som er tilkoblet med forskjellig faseretning vil eventuell spenning indusert i boksen også ha forskjellig fase. Om begge trafoene er tilkoblet med samme faseretning er det mer sannsynlig at inusert spenning har samme fase og potensial, og det vil dermed ikke gå strøm i minusleder.
Gouldfan Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli (endret) Btw jeg sliter med komfort på ørepluggene på IE200. De med hva "memory foam" har best seal og lydkvalitet men er veldig ukomfortabel. Jeg prøver å finne nye propper jeg kan switche med men vet ikke hva jeg skal velge.. Endret 21. juli av Gouldfan
Evil-Duck Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Smule8o skrev (3 minutter siden): Dette vil ikke være en tradisjonell jordsløyfe. Om man har to bokser som er tilkoblet med forskjellig faseretning vil eventuell spenning indusert i boksen også ha forskjellig fase. Om begge trafoene er tilkoblet med samme faseretning er det mer sannsynlig at inusert spenning har samme fase og potensial, og det vil dermed ikke gå strøm i minusleder. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan dette kan oppstå i et IT-nett med to aktive faser som flyter fritt i forhold til jordpotensialet.
vidor Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli (endret) Har fått bestilt en rimelig nøytral Sony studio monitor, MDR-7506, med et par YAXI stPad Deluxe for frekvenskorrigering. Prisen er det ingenting å si noe på og de er veldig slitesterke og DIY-vennlige på delebytter. https://www.scandinavianphoto.no/sony/hodetelefoner-mdr-75061-321617?ssr=on&loadfailure=1 Z-reviews har også en mening om dem; https://www.youtube.com/watch?v=TLHbkCDgllU Endret 21. juli av vidor 1
Smule8o Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli (endret) 32 minutes ago, Evil-Duck said: Jeg forstår fortsatt ikke hvordan dette kan oppstå i et IT-nett med to aktive faser som flyter fritt i forhold til jordpotensialet. IT eller TN spiller egentlig ikke så stor rolle i denne sammenhengen. En trafo vil alltid skape et felt rundt seg. Om den står i en metallboks vil da dette feltet indusere spenning i metallboksen. Denne spenningen vil da ha et potensial som følger trafoens felt, altså 50Hz sinus her på berget. Si at man forsyner trafoen fra et TN-nett og bytter om L og N. Da vil den induserte 50Hz sinusspenningen dreies 180 grader. Om to bokser da er koblet til nettet med motsatt fase vil man da ha en potensialforskjell mellom de. Med lik tilkobling vil de ha samme potensial. Og da snakker vi potensial mellom boksene, ikke jord. Har man IT-nett vil eneste forskjell være at man da har 120-graders faseforskyvning i stedet for 180 på TN Endret 21. juli av Smule8o 1
ilpostino Skrevet 22. juli Skrevet 22. juli Smule8o skrev (9 timer siden): T eller TN spiller egentlig ikke så stor rolle i denne sammenhengen. Selv om jeg har lest meg litt opp på el etter at jeg begynte i ny jobb i vinter (hvor tilgjengelig og bruk av strøm er noe vi følger med på) er denne diskusjonen gresk.
Gouldfan Skrevet 22. juli Skrevet 22. juli (endret) Bare legger til årsaken til at jeg ble opptatt av å koble til rett fase. Det var når produsenten til strømrens uttak sin manual og video på nett i Sverige sa den Og hifi utstyr skulle kobles i rett fase? Og jeg kjøpte en bra fasepenn fra samme produsent til 199kr, den kan jo være kjekk å ha til andre ting også som ikke krever elektriker. Etter dette ble jeg opptatt av å sette alt av hifi i rett fase, og jeg lærte også trikset å stryke bakpå kabinettet på spillere som ikke hadde kontakt med jording. Jeg vet det er nerdete, men jeg vil at ting skal være optimalt, og nå vibrerer ikke panelet på cd spillerne mer... Så det er grunnen altså.. Før jeg skaffet den så viste jeg ikke om dette annet enn fra det objektive forum Hifisentralen.no samt lignende svenske forum. Jeg har ikke lyttet etter om det har noe å si, slik en annen som ble nevnt i tråden klarte, men jeg er sær og vil at ting er optimalt. Endret 22. juli av Gouldfan
Gouldfan Skrevet 22. juli Skrevet 22. juli (endret) Da kom Sony MDR-EX15AP fra Amazon.se med prime. Edit Synes lyden er bra jeg, til Xperia 1VIII iallefall. Kabelen var dårligere enn Sennheiser sin da, men ørepluggene er mer behagelig. Endret 22. juli av Gouldfan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå