Gå til innhold

Slik er Apples nye hybridlagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bra at noen tar første skrittet for å "modnet" denne teknologien i enkeltPCer.

Interessant om "storage spaces" i Win8 kunne utnyttet noe liknende..

 

For øvrig er dette noe som brukes flittig i store lagringsløsninger:

http://www.hds.com/products/storage-software/hitachi-dynamic-tiering.html

Dynamisk flytting av data mellom billige SATA 7k2 disker, opp til SAS15k , og SSD for de mest brukte dataene. Og gjerne noen hunde GB med RAM cache på toppen for ekstra futt.

Lenke til kommentar

Har eksistert en stund for linux, riktignok ikke inne i kernelen direkte enda. Og 2 forskjellige implementasjoner.

 

https://wiki.archlinux.org/index.php/Flashcache

http://bcache.evilpiepirate.org/

 

For solaris heter vel dette, L2ARC

http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#ZFS_cache:_L2ARC.2C_ZIL

 

Hvordan apple har implementert dette aner jeg ikke, men tviler vel på at de har funnet opp hjulet på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig ser vi at de ukritiske, hjernedøde, appleforgudende zombiene med ett går på limpinnen og er hellig overbevist om at dette er noe Apple har funnet på. Men det er selvfølgelig som vanlig: dette er noe andre har gjort før, som Apple begynner med fordi andre allerede har vist at det er en god idé. Noe som attpåtil står i artikkelen...

Endret av NgZ
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som vanlig ser vi at de ukritiske, hjernedøde, appleforgudende zombiene med ett går på limpinnen og er hellig overbevist om at dette er noe Apple har funnet på. Men det er selvfølgelig som vanlig: dette er noe andre har gjort før, som Apple begynner med fordi andre allerede har vist at det er en god idé. Noe som attpåtil står i artikkelen...

Vet ikke om du har møtt noen slike hjernedøde zombier ute i virkeligheten, eller om det er forumdeltakere her inne du omtaler som hjernedøde zombier?

Lenke til kommentar
Spennende at dette blir tatt opp - jeg satt og funderte litt hvordan vi skulle bruke begrepene da jeg skrev artikkelen. Først av alt har jeg ikke omtalt Fusion som hybriddisk i artikkelen (si gjerne i fra om det har glippet gjennom et sted).
Jeg siktet spesielt til denne delen:
I korte trekk er Fusion Drive det vi lenge har kjent som hybridlagring. Vi har faktisk testet flere slike løsninger, først for nesten et år siden – i form av OCZ' RevoDrive Hybrid. Men i forhold til hva vi har sett tidligere, er Apples løsning hakket smartere.
Selv om RevoDrive er veldig i grenseland, så vil jeg påstå, at det er en hybriddisk. Du monterer alt fast i kretskort fra OCZ, men kan kansje velge en egen HDD? Men fra det jeg har lest om apple sin løsning, så jobber den utelukkende på softwarenivå, og man bruker helt vanlige SSD og HDD.
Jeg er helt enig i at Fusion ikke er en hybriddisk. Grunnen til at jeg da gikk for "Hybridlagring", var fordi jeg følte at dette begrepe kunne favne alle disse løsningene - altså en løsning der SSD-en og harddisken jobber sammen autoamtisk om å lagre dataene dine.
Enig der, og formuleringen min var litt krass (med overlegg) fordi jeg mener det kunne kommet bedre frem at dette er mye mer software styrt en det jeg forbinder med "hybrid", altså en enhet med to fuksjoner.
At du har en SSD og harddisk i samme maskin mener jeg ikke faller under dette begrepet, men om de på en eller annen måte jobber sammen som en hybrid - om det så er snakk om Revodrive Hybrid, Intels løsning i hovedkortet, eller en av de mange SSD-ene som selges med Dataplex-programvaren.
Da er jeg helt med. Men igjen så mener jeg dette er i stor grad en software feature, og dermed blir hybrid "lagring" igjen problematisk. Lagringen i seg selv er ikke hybrid, da den enten skjer på SSD eller på HDD, og OS bestemmer hva som skal hvor. Artikkelen i ArsTechnica er ganske tydelig på at det ikke er en cache løsning, men en automatisk tier prioritering. Jeg bedriver akkurat samme tiering selv på min gammle traver, men da manuellt, med en SSD som OS/Programmer/Spill disk, og en HDD som lagringsdisk.
Veldig fint om dere kommer med tanker og tilbakemeldinger her, så kan vi sammen spikre et fornuftig fellesbegrep for fremtiden :-)
Veldig greit med svar fra dere også, noen er bedre enn andre å gi tilbakemeldinger på kommentarer, og det settes pris på her i hvertfall.

 

Hei,

 

 

Enig i at det avsnittet du trekker frem ble litt for spisset - jeg skal gjøre det litt mer generelt nå (tanken var å påpeke at det er en løsning i samme retning).

 

Jeg er helt med på resonnementet ditt videre. Samtidig, det jeg var interresert i var å få på plass et paraplybegrep her - for at Apple nå har en ny metode blir neppe den siste cache/hybrid/prioriteringsløsningen vi kommer til å se. Fra brukerens ståsted lagrer en bare filene på maskinen (det er kun en samlet harddisk/SSD som er synlig), og hva som skjer etterpå kjenner veldig få til.

 

 

Da ønsket jeg å ha et begrep, der jeg altså valgte hybridlagring, som kunne fortelle at "her jobber en SSD og harddisk automatisk sammen på en eller annen måte", før teksten i artikkelen videre tok for seg hvordan det faktisk skjedde.

 

Tanken min var at "Hybridlagring" kunne favne brett nok til å dekke alle de forskjellige metotikkene som finnes, der en SSD og harddisk jobber sammen om å lagre filene dine. Er det evenetuelt et annet ord som slår deg, som vil dekke dette bedre?

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har møtt noen slike hjernedøde zombier ute i virkeligheten, eller om det er forumdeltakere her inne du omtaler som hjernedøde zombier?

No comment. :wee: Men man kan jo la et par av deførste postene på forrige side snakke for seg selv. :)

For all del, jeg skjønner godt at mange liker Apple-produkter, men den nærmst religiøse overbevisningen til enkelte er skummel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med noen av de første posten. Den første, kanskje en lite teknisk bruker som tidligere har etterspurt dette, men at det har vært for komplisert for han.

Den andre, er bare til hjelp til hw slik artikkelen blir mer nøyaktig og kanskje folk ser forskjellen mellom dette og en hybriddisk. Apple har alltid vært flinke til å ta eksisterende teknologie, vei litt på det, gjøre det lett å bruke, og så lansere det som noe eget.

Uansett så ser jeg ikke at hjernedød zombie kommentaren din hjelper noe særlig på forumet.

Lenke til kommentar

I motsetning til din pirking på min begrepsbruk mener du? ;)

 

Å komme med et lite hjertesukk over dumme/uvitende mennesker som gjør verden til et tristere og dummere sted, synes jeg er helt OK i en tråd som handler om Apple, der de uvitende menneskene allerede har spydd opp sin misforståtte idoliserte arroganse og ignoranse (som er måten de gjør verden til et tristere og dummer sted på). Så har du selvfølgelig lov til å synes noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tanken min var at "Hybridlagring" kunne favne brett nok til å dekke alle de forskjellige metotikkene som finnes, der en SSD og harddisk jobber sammen om å lagre filene dine. Er det evenetuelt et annet ord som slår deg, som vil dekke dette bedre?

En annen bruker nevner jo Softhybrid, og det er kansje rent semantisk riktig, men som ikke gir den samme koblingen til "lagring av data" som hybridlagring gjør. Jeg er selv veldig i tvil om hvilket ord som er korrekt, og det er kansje håpløst å påpeke problemet uten å ha en løsning selv :D

Lenke til kommentar

Er det vits å bruke annet enn Apples navn på dette? Denne løsningen ligger i Apples kernel og Apples filsystem (HFS+), ingen andre vil noen gang bruke verken av de to, så hvorfor prøve å finne et navn som dekker den kernelen, ZFS, alle kernel-moduler for Linux og BSD, drivere for Windows, eventuell firmware og annet som gjør omtrent det samme, men med forskjellige ulemper, fordeler og ytelsesprofiler?

 

Skal et navn brukes er det HSM, men i min mening er hybrid et bedre ord, bare fordi det forteller mindre og er et ord som fra før er brukt til å bety omtrent det samme fra mange leverandører.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hierarchical_storage_management

Lenke til kommentar
*snip*

<...>

Jeg er helt med på resonnementet ditt videre. Samtidig, det jeg var interresert i var å få på plass et paraplybegrep her - for at Apple nå har en ny metode blir neppe den siste cache/hybrid/prioriteringsløsningen vi kommer til å se. Fra brukerens ståsted lagrer en bare filene på maskinen (det er kun en samlet harddisk/SSD som er synlig), og hva som skjer etterpå kjenner veldig få til.

 

 

Da ønsket jeg å ha et begrep, der jeg altså valgte hybridlagring, som kunne fortelle at "her jobber en SSD og harddisk automatisk sammen på en eller annen måte", før teksten i artikkelen videre tok for seg hvordan det faktisk skjedde.

 

Tanken min var at "Hybridlagring" kunne favne brett nok til å dekke alle de forskjellige metotikkene som finnes, der en SSD og harddisk jobber sammen om å lagre filene dine. Er det evenetuelt et annet ord som slår deg, som vil dekke dette bedre?

 

Jeg synes "hybridpartisjon" som en type logisk partisjon bestående av flere typer fysisk lagringsmedie er et mulig uttrykk. Denne kan da bruke en ATS teknikk som nevnt av Newton. HSM er også en mulig måte å administrere det på, men uttrykket antyder en større skala og mer caching lignende virkemåte.

 

Automated Tiered Storage

 

 

Uansett, for folk som liker å bruke epleprodukter fordi "de bare fungerer" vil nok dette være en fin økonomisk løsning.

Lenke til kommentar
Tar det beste fra SSD-en og harddisken.

 

... og så sper man på med en solid pris, og vips så har man en "revolusjon".

 

2000 kroner skal Apple ha for "herligheten". Dvs, oppgradering fra 1 TB singel snurredisk på 5400 rpm til 1 TB Fusiondrive. Altså betaler man 2000 kroner for en SSD på 120 GB og anledningen til å benytte FusionDrive. Apple vet å ta seg betalt for motenavn, ja...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... og så sper man på med en solid pris, og vips så har man en "revolusjon".

 

2000 kroner skal Apple ha for "herligheten". Dvs, oppgradering fra 1 TB singel snurredisk på 5400 rpm til 1 TB Fusiondrive. Altså betaler man 2000 kroner for en SSD på 120 GB og anledningen til å benytte FusionDrive. Apple vet å ta seg betalt for motenavn, ja...

 

Ta seg betalt for motenavn altså?

Vell, man kan jo regne på det:

- 1TB 2,5" disk koster omlag 1000kr

- Apple tar 800kr for å bytte disk fra en 750GB HDD til en 128GB SSD.

- Altså kan man regne med at en 128GB SSD koster 1800kr.

 

Fusion drive: er jo en vanlig 1TB disk, + en SSD, og SSD koster 1800kr fra apple. Samt de 200kr for at man må benytte et annet hovedkort med plass til to disker.

 

Så, navneendringen har ikke ført til noen prisendringer :p

Lenke til kommentar

... og så sper man på med en solid pris, og vips så har man en "revolusjon".

 

2000 kroner skal Apple ha for "herligheten". Dvs, oppgradering fra 1 TB singel snurredisk på 5400 rpm til 1 TB Fusiondrive. Altså betaler man 2000 kroner for en SSD på 120 GB og anledningen til å benytte FusionDrive. Apple vet å ta seg betalt for motenavn, ja...

 

Ta seg betalt for motenavn altså?

Vell, man kan jo regne på det:

- 1TB 2,5" disk koster omlag 1000kr

- Apple tar 800kr for å bytte disk fra en 750GB HDD til en 128GB SSD.

- Altså kan man regne med at en 128GB SSD koster 1800kr.

 

Fusion drive: er jo en vanlig 1TB disk, + en SSD, og SSD koster 1800kr fra apple. Samt de 200kr for at man må benytte et annet hovedkort med plass til to disker.

 

Så, navneendringen har ikke ført til noen prisendringer :p

 

Mulig du burde tenke deg litt mer om... 2000 kroner er for OPPGRADERING fra 1 TB snurredisk til 1 TB Fusiondrive. Snurredisken er der med andre ord allerede. Mulig de bytter ut til en annen type. 128 GB SSD koster ca 800 kroner kjøpt løst. Jeg tviler STERKT på at Apple betale 800 kroner for en slik disk... Montasjearbeid medfører minimal kostnadsøkning. De bruker kanskje 1 minutt ekstra montasjetid, hvilket i Kina i beste fall (for arbeiderne) koster 1 krone.

Lenke til kommentar

Mulig du burde tenke deg litt mer om... 2000 kroner er for OPPGRADERING fra 1 TB snurredisk til 1 TB Fusiondrive. Snurredisken er der med andre ord allerede. Mulig de bytter ut til en annen type. 128 GB SSD koster ca 800 kroner kjøpt løst. Jeg tviler STERKT på at Apple betale 800 kroner for en slik disk... Montasjearbeid medfører minimal kostnadsøkning. De bruker kanskje 1 minutt ekstra montasjetid, hvilket i Kina i beste fall (for arbeiderne) koster 1 krone.

Ja, om du ønker å BYTTE en snurredisk med en SSD koster dette deg 800kr. At du skal ha en SSD i tilegg vil da naturligvis medføre at du må betale for Snurredisken OGSÅ. Og en snurredisk koster per i dag fort en tusenlapp for 1TB 2,25".

Altså Snurredisk pris + SSD tillegg = pris for SSD alene = 1800kr hos apple.

 

Det har aldri vært noen hemmelighet at apple tar seg godt betalt for både minne, SSD og HDD oppgraderinger. Hvorvidt det er verdt prisen er en annen sak.

 

 

Penget mitt er at denne høye prisen har ingenting med fusion drive å gjøre. Den har vært slik hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...