Gå til innhold

Slik er Apples nye hybridlagring


Anbefalte innlegg

Ja, om du ønker å BYTTE en snurredisk med en SSD koster dette deg 800kr. At du skal ha en SSD i tilegg vil da naturligvis medføre at du må betale for Snurredisken OGSÅ. Og en snurredisk koster per i dag fort en tusenlapp for 1TB 2,25".

Altså Snurredisk pris + SSD tillegg = pris for SSD alene = 1800kr hos apple.

 

Ah, dette var tydeligvis ikke enkelt å forstå, men for å ta det med teskje:

Snurredisken er der ALLEREDE. De 2000 kronene tar Apple for å legge til en SSD. Skjønner du nå?

 

Du begynner altså konfigureringen med en snurredisk på 1 TB inkludert. Apple gir deg så et valg om å oppgradere til 1 TB Fusiondrive, og tar seg betalt 2000 kroner for dette. Med andre ord: i forhold til grunnkonfigurasjonen er endringen altså at Apple legger til en SSD og lar programvaren ta seg av resten.

 

Edit: når jeg tenker meg om er det ikke helt enkelt å forstå helt hva du mener i innlegget ditt...

Endret av wirrumsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, dette var tydeligvis ikke enkelt å forstå, men for å ta det med teskje:

Snurredisken er der ALLEREDE. De 2000 kronene tar Apple for å legge til en SSD. Skjønner du nå?

Jeg skjønner det allerede, problemet er at du ikke skjønner det jeg vil frem til.

Apple har bestandig tatt ca 2000kr for en enkelt 128GB SSD.

 

Tidligere kunne du ikke velge BÅDE SSD og HDD, du måtte velge ENTEN SSD eller HDD.

 

Apple tok da 800kr for å bytte fra HDD på 1TB, til en SSD på 128GB. Regn med at en 1TB HDD koster 1000kr. Prisen for en SSD er da 1000kr (prisen på HDDen du byttet ut) + 800kr som er prisdifferansen.

Apple pris for en enkelt SSD = 1800kr

 

For å oppgradere til FusionDrive, så må du ut med 2000kr.

Det du legger til da er en SSD. I eksemplet over har jeg regnet ut at prisen Apple tar (og alltid har tatt) for en SSD disk på 128GB er omlag 1800kr.

 

Vi har da en 200kr differanse mellom en enkelt SSD og FusionDrive

 

Du hevder at man betaler 2000kr for bare et fancy navn. Men det er feil Man betaler 1800kr for den extra SSD disken, og 200kr for noe annet.

 

Er dette svindyrt sett fra en datakyndig sitt ståsted?

Helt klart. En SSD koster 900kr å kjøpe fra komplett, så de tar tilsynelatende dobbel pris.

 

Men, har prisene gådd opp som følge av Fusion funksjonen? Nei, minimalt. De tar allerede 1800kr per stykk for SSD, og de 200kr i differanse da må man regne med er for å koble en ekstra disk på hovedkortet (altså dyrere hovedkort).

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...