Gå til innhold

Du våkner opp i skandinavia og året er 800 e.Kr


Gyr0

Anbefalte innlegg

Vel, nå er det også slik at vi overlever mange av disse sykdommene i dag fordi vi har medisiner mot dem. I 800 e. kr. vil man ikke kunne oppdrive så mye som en penicillin-flaske. Man vil heller ikke kunne operere ut en nyrestein eller få en stivkrampesprøyte ved dyrebitt. Det blir mange bagatellmessige måter man kan dø på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøye meg, det er visst ikke den ting du ikke er ekspert i.

 

Den sannsynlige skjebnen din ville være at du ville dø en trasig død eller leve nederst på rangstigen i et samfunn du ikke skjønner og ikke kunne gjøre deg særlig nyttig i.

 

Skjerpings.

 

Jeg sa ikke at jeg var ekspert i noe.

 

Jeg bare utdyper poenget at 10 års skolegang og livet i vesten gir deg EKSTREMT mye kunnskaper som de manglet på den tiden.

 

Er det noen spesielle områder du tror at en gjennomsnittlig 30-åring her på forumet IKKE ville klart å skrive en 100-siders lærebok om, gitt en måneds tid med skriving og redigering?

Lenke til kommentar

Gitt en måneds tid med skriving og redigering men uten tilgang til internett eller andre referanseverk? Da tror jeg en gjennomsnittlig 30-åring på forumet ikke ville klart å skrive en 100-siders bok om noe som helst. Premisset er at du i morgen tidlig våkner i Skandinavia, ikke at du våkner der etter én måned med forberedelser.

 

Du har EKSTREMT mye kunnskaper som de manglet på den tiden, og EKSTREMT mye av den kunnskapen vil komme deg til lite eller ingen nytte fordi du mangler de nødvendige verktøyene for å nyttiggjøre deg kunnskapen.

 

Jeg tør påstå at du ikke vil klare å mate deg selv en gang.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har nå sett to av tre dokumentarer om Vikinger, lagd av BBC.

Meget interessant :)

 

Vi antar at du ikke ville blitt gjort til slave.

Hvis du i morgen hadde våknet opp i et vikingsamfunn og visst at det var ingen vei tilbake.

Med den kunnskapen du har i dag, hva ville du brukt den til ?

 

Produsert avanserte våpen, erobret så mye av verden jeg rekke før jeg dør.

Lenke til kommentar

Skjerpings.

 

Jeg sa ikke at jeg var ekspert i noe.

 

Jeg bare utdyper poenget at 10 års skolegang og livet i vesten gir deg EKSTREMT mye kunnskaper som de manglet på den tiden.

 

Er det noen spesielle områder du tror at en gjennomsnittlig 30-åring her på forumet IKKE ville klart å skrive en 100-siders lærebok om, gitt en måneds tid med skriving og redigering?

Du ville ikke klare å lage en spiker, antagelig ikke ild engang, men du snakker om å lage skytevåpen og gi opplæring i gruvedrift.

 

Joda, vi vet mye som er relevant for livet i dag, men er dette relevant i en verden anno 800 e.Kr.? Det vi IKKE kan, er praktiske øvelser og håndverk. Men du skal jo lære bort nettopp dette. Men KAN du boktrykkerkunsten, ut over at du har en fornemmelse av prinsippet som ligger bak? Hvordan skal du lage typene? Hva skal du lage dem av? Hvor finner du bly, hvis det er det du skal bruke? Vet du hvordan du kan lage holdpart papir fra scratch? Hva med blekk? Tror du du er i stand til å snekre sammen en trykkpresse som er solid og tåler kreftene når pressen står i spenn?

 

Tilsvarende må du nødvendigvis selv kunne "lage redskaper av jern" før du kan lære bort dette til en jernalderskandinav. Vet du hvordan du finner myrmalm? Hvordan ser du om en myr har potensiale? Og hva er bra malm, hva er dårlig? Vet du overhodet hvordan malm ser ut? Og har du kontroll på de ulike fasene av smiingen? Skal du bruke ved eller kull? Har du noengang laget en kullmile? Og hvordan skal du finansiere alt dette?

 

Og de bøkene går litt ut på det samme: Du skal lære bort kunster og ferdigheter, men forutsetter jo da at du har disse selv. Teoribøker vil kunne ha noe for seg - f.eks. om barneoppdragelse, språk m.v. - men spørsmålet er om disse vil passe inn og være relevante i en verden anno 800.

 

Nei, jeg tror nok ikke du ville bli noen Robinson Crusoe-type. Du - som de aller fleste andre - ville være hjelpeløs i år 800; du ville sitte med mye kunnskap ingen trenger og mangle den kunnskapen som faktisk er relevant.

 

Du ville trolig vase rundt i skauen kald og sulten på jakt etter bær eller smågnagere du kunne spise (antagelig rå), og hvis ingen gadd å ta hånd om deg, ville du fryse eller sulte ihjel.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tviler at man hadde trengt å lære dem om barneoppdragelse, som noen her ser ut til å mene, man hadde vel heller lært noe av dem istedenfor, eller var det nettopp det dere mente? :p fjern i toppen idag jeg.

 

Som noen sier, blir vanskelig å lage ting, klarer man å lage en motor? neppe.

 

Å vise dem triks kan jo gå veldig bra, eller veldig dårlig? hadde vært artig hvis man har en lighter i lomma :D

Lenke til kommentar

Tekst.

Jernalderen var langt på vei i gang i det niende århundrets Norge. Er forøvrig enig i din skeptisisme, men jeg tror at jeg skulle kunne klare å konstruere enkle industrielle apparater som en rokk og vev, gitt at jeg klarte å dekke de fundamentale behovene. Tekstiler var vanvittig kostbare på denne tiden, og en bare litt industriell produksjon av dem 1000 år før sin tid kunne hatt enorme konsekvenser. Muligens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Eg vilja hava prøva å forma Noreg før Harald Hårfagre. Hadde kanskje enda med at eg og Harald hadde sloss om kven som skulla hava vorte konge over Noreg. :p

 

Eller so kunna eg bli jarlen hans og då kunna eg fokusera på plundre og stifte land i England.

Lenke til kommentar

Eg vilja hava prøva å forma Noreg før Harald Hårfagre. Hadde kanskje enda med at eg og Harald hadde sloss om kven som skulla hava vorte konge over Noreg. :p

 

Eller so kunna eg bli jarlen hans og då kunna eg fokusera på plundre og stifte land i England.

Harald var ikke født i år 800 men ble født rundt 850.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hadde jeg våknet opp (sett der jeg faktisk sover i en seng, i et hus et eller annet sted.

 

Så hadde jeg først sett meg rundt, og sikkert kjent igjen et lokakjent fjell. Og forstått at det ikke er noe jeg drømmer, siden jeg da "tegner for meg" i hodet, at jeg er der jeg var men bare flere hundre år tilbake..

 

Normalt hadde jeg vært sulten om morgen, så hadde jeg plukket bær og lignede (noe alle vet vi kan spise i skogen, som ikke inneholder død).

 

Så hadde jeg peilet meg til storbyen idag, og sett at det er HEELT uvanlig syn og ikke NOE stemmer (sett at det ikke var så mye som var menneskeskapt den gangen).

 

Om jeg fant noen særinger i hatt med oksebein i hodet... så hadde jeg forstått hvorfor vi har den klassiske "vikinghjelmen". Og prøvd å kommunisere med den akuelle personen, som er mottakelig. Siden jeg er hørselshemmet så kan jeg JÆVLIG godt kroppspråk enn gj. hørende nordmann. Burde det egentlig ikke være et problem.

 

Om den personen hadde tatt imot meg og stadig vekk gjentok et ord, som er nonsense for meg, til jeg finner min egen forfedre... Og da forstått at her er "billettens billett" for min slekstre, og hadde vært takknemlig for å få hjelpen jeg trenger.. Så hadde jeg brukt mitt fyskiske kropp til å lære de om balanse, under angrep og ellers i skog og bygning... (som å ikke lene seg bakover når man klarter opp i båten. men heller framover for å sikre personen best mulig..

 

Og fått de til å forstå at jorden er rund, mtp himmelen, jordens oppgaver i naturen og bedt de ut på nordsjøen og sett strømmen, forklart at alt kommer tilbake. Og generell Einstein-teorier.. som å slippe en stein og en eple, hver for seg og de ser at de ikke lander like godt.

 

Og bedt de lage strøm... og skatte kun for vedlikehold og inspeksjons skyld ;)

 

Og utenom det, hadde jeg glatt fått de til å forstå bakgrunnen til hudfarge og generell kultur.. (fått de til å slutte å plyndre, heller å forhandle).

 

Og fått de til å forstå at voldtek er bare for menns egne ego. og ikke ellers folkets beste for samhold under konflikt.

 

Utenom dette, hadde jeg gjort mitt ytterste å ikke fortelle om mitt identitiet. Men heller forklart om de ulike vanskene som hadde oppstått i verden idag, som finnes i lokalsamfunnet (rikdom/makt vs fattigdom) og hadde egentlig sørget for at AP - grunnideolgi ble til (likhet for alle, der den rike skal gi og fattige få, mot tilbakegivende i noe som den rike er fattig av).

 

Utenom dette, hadde jeg bedt de beholde flagget sitt (hadde det det da?) og kjempet for lik respekt, der kjønn, hemning ikke skulle forskjellsbehandle situasjonens hindring.. Ellers, bedt om å få bygget opp hus, der jeg omtrenlig bor... og skrevet et enkelt beskjed bakerst i planken mot nord.

 

"(navnet mitt i 2013) husk, at alt er til, for en grunn* - på norsk, bokmål!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, kanskje oppfordret Viking samfunnet om å slå seg sammen og lage en enorm skandinavisk land? Og eventuelt ta over verden, ikke som en gal diktator eller hippie, men en som ville veilede dem sånn at de kan ta vare på dem selv. Og den dagen jeg dør vil vil alle huske meg som den awesome vikingen som oppfant kvisk lunsj xD

Endret av Liker godteri
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror de allerede hadde det i år 800.

Det var visst i sin helt, helt spede begynnelse på 700-tallet i norge - men man kunne nok kommet på måter å utnytte det på som de ennå ikke hadde tenkt på, tipper jeg - bl.a. med prinsipper om utveksling(tannhjul og vektarmer).

Lenke til kommentar

Det var visst i sin helt, helt spede begynnelse på 700-tallet i norge - men man kunne nok kommet på måter å utnytte det på som de ennå ikke hadde tenkt på, tipper jeg - bl.a. med prinsipper om utveksling(tannhjul og vektarmer).

Jo sant det men så er det jo å forklare det til dem hvordan det skal gjøres :)

Lenke til kommentar

Simpel vannkraft vil vel være noe mange av oss kunne klart å lære vikingene. Da tenker jeg på et simpelt skovlhjul på aksling i et stryk e.l., som kan brukes til kornmaling, våpensliping osv.

Simpel vannkraft vil vel være noe mange av oss kunne klart å lære vikingene. Da tenker jeg på et simpelt skovlhjul på aksling i et stryk e.l., som kan brukes til kornmaling, våpensliping osv.

 

Som jeg ble slaktet for å ha postet tidligere:

 

Det er UENDELIG mye vi tar for gitt i dag som vi lærte på barne og ungdomsskolen som vi kan lære dem.

 

-Boktrykking

-Skoler

-Effektivisering av jordbruket

-Damp

-Viten om olje

-Viten om bakterier

-Viten om atomet, molekylet, DNA-et, solen, jorden, månen, stjernene, metaller, gasser

-Viten om arvelige sykdommer

-Viten om isolasjon og varmetap

-Verdenskart (USA, Grønland, Eurasia, Afrika, Australia, New Zealand)

-Vingen

-Propellen

-Alt vi lærte om på barne og ungdomsskolen som de ikke visste for 1213 år siden.

 

...

 

Men, sånn i hindsight, så ville nok førsteprioritet vært å komme seg til et sivilisert land hvor de med større garanti satte pris på den moderne kunnskapen.

 

Jo sant det men så er det jo å forklare det til dem hvordan det skal gjøres :)

 

Jeg er KJEMPEGOD til å tegne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...