Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan gjøres nå? (ulykke)


drift_boy

Anbefalte innlegg

Jeg må ha veiledning på å løse dette problemet.

 

Jeg har mopedlappen og min kompis har mopedlappen.

 

Jeg eier en mopedbil som jeg kan kjøre på mopedlappen.

 

Det som skjedde var at jeg var hos kompisen min , han ville prøve mopedbilen så sa jeg greit du kan prøve den på en tom parkeringsplass. Dette var rundt kl:01:00 om natten. Etter han hadde kjørt i parkeringsplassen så ville han kjøre ute på veien , jeg sa greit men kjør rolig. Så kjører vi ca 1km bort også begynner han å tulle seg å kjøre litt sikk-sakk plutselig mister han kontroll og kjører rett i fjellveggen. Vi begge har småskader , ingen alvorlige. Begge hadde på seg sikkerhetsbelte. Ingen av oss var beruset (politiet kom og tok alkotest på oss)

 

Hele fronten på bilen er vraket , den blir aldri kjørbar igjen pga drivakslingen og opphenget har knekt og resten av bilen er blitt skeiv. Fronten kan heller ikke repareres da disse bilene er laget av plast.

 

Jeg hadde kun ansvars forsikring på denne mopedbilen. Nå nekter foreldrene til kompisen min å betale for skadene/verdi på bil.

 

Hva må jeg gjøre ? jeg har betalt 26.000kr for denne bilen og vil ha noe lunde likt tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett på erstatning fra kameraten din, ref skadeerstatningsloven

 

§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

Lenke til kommentar

Du har rett på erstatning fra kameraten din, ref skadeerstatningsloven

 

§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

 

Jeg er 18 år og han blir 18 om 2måneder

Lenke til kommentar

Moren sier det eneste hun er villig til å betale er regningen fra viking som tauet bilen hjem til meg.

 

Hun sier det er min bil så da har jeg ansvar for den. Hun ville ikke høre det jeg sa , jeg sa :sønnen hennes var sjåføren og sjåføren har ansvar for kjøretøyet. Hun sier det hadde vært noe helt annet hvis han kjørte bilen alene.

 

Derfor spør jeg dere hvilken måte hadde vært best å gå fram med.

Lenke til kommentar

Du har rett på erstatning fra kameraten din, ref skadeerstatningsloven

 

§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

 

Jeg er 18 år og han blir 18 om 2måneder

 

Jeg vet det, det er derfor jeg henviste til den paragrafen.

 

Les den. Kompisen din må erstatte bilen, noe annet er ulovlig. Det er ikke en forlikssak, eller noe man kan mene noe om. Han kjørte uvettig.

Lenke til kommentar

Du har rett på erstatning fra kameraten din, ref skadeerstatningsloven

 

§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

 

Jeg er 18 år og han blir 18 om 2måneder

 

Jeg vet det, det er derfor jeg henviste til den paragrafen.

 

Les den. Kompisen din må erstatte bilen, noe annet er ulovlig. Det er ikke en forlikssak, eller noe man kan mene noe om. Han kjørte uvettig.

 

Hvordan kan de vite hvor mye de skal betale? Må man sjekke i en verdibok eller noe sånt?

 

Og hva kan jeg gjøre hvis de nekter helt for å betale ?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Kjørte dere begge i mopedbilen? Er det i så fall lovlig?

 

Om overnevnte er OK, så er det foreldrene som er ansvarlig for å erstatte, vil jeg tro.

Så får de ta det videre med din noe korttenkte venn...

 

Kult om du i alle fall leser tråden, om du ikke tar deg bryet med å sjekke lovverket. Jeg har nemlig henvist til paragraf som viser at det er kameraten som selv er ansvarlig for sine handlinger, ikke foreldrene hans.

 

Det er tillatt å kjøre to i mopedbil, da dette kjøretøyet naturlig nok er registrert for to personer.

 

Hvordan kan de vite hvor mye de skal betale? Må man sjekke i en verdibok eller noe sånt?

 

Og hva kan jeg gjøre hvis de nekter helt for å betale ?

 

Takker for svar.

 

Finn frem kontakten som viser hva du betalte, vis til likt kjøretøy på finn.no e.l. Så lenge det viser en realistisk markedsverdi er det samme hvilken kilde du bruker, så lenge det er en troverdig kilde selvsagt.

Lenke til kommentar

Så da er det bare å si til de at hvis de ikke betaler for bilen så anmelder jeg saken sånn at de blir tvingt av politiet til å betale ?

 

Altså det er han som kræsjet bilen , det var han som satt bak rattet , skjønner ikke hvorfor de tror de kan stikke unna så lett med å kun betale regningen til viking.

Lenke til kommentar

Gjorde du noe for å forhindre tullekjøringen?

Dette er et spørsmål som kan bli stilt ved en politianmeldelse når det skal avgjøres hvem som er hvor mye skyld i ulykken etc.

 

Jeg sa til han no må du kjøre rolig da han begynte å leke med rattet , 2 sekunder etter det så knuser bilen inni fjellveggen.

 

Passasjer kan vel ikke ha mer skyld i en ulykke enn føreren?

Lenke til kommentar

Føreren har ansvaret for å føre motorvognen på en trygg måte.

Men jeg har jo bare hørt din side av saken.

Jeg vet ikke hva han ville sagt om din rolle i ulykken.

Jeg vet heller ikke hvilken juridisk betydning det ville hatt hvis du ropte "KJØR FORTERE!" hele tiden, men vil tro det uansett er hans ansvar som fører.

Med mindre du gjorde mytteri og tok tak i rattet, og vrengte bilen inn i fjellveggen, tror jeg all skyld ligger hos føreren.

 

Jeg er ikke jurist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føreren har ansvaret for å føre motorvognen på en trygg måte.

Men jeg har jo bare hørt din side av saken.

Jeg vet ikke hva han ville sagt om din rolle i ulykken.

Jeg vet heller ikke hvilken juridisk betydning det ville hatt hvis du ropte "KJØR FORTERE!" hele tiden, men vil tro det uansett er hans ansvar som fører.

Med mindre du gjorde mytteri og tok tak i rattet, og vrengte bilen inn i fjellveggen, tror jeg all skyld ligger hos føreren.

 

Jeg er ikke jurist.

 

Jeg er helt ærlig , han ville ikke hatt noe imot det jeg har sagt her

Lenke til kommentar

De er ikke villig til å betale noe som helst , jeg sa jeg vil helst ha tilbake like mye som jeg betalte for bilen.

 

Han sier at han aldri vil betale 26.000kr for å erstatte bilen.

 

Problemet nå er at han sier jeg hadde ikke skikkelig forsikring , og lot han kjøre med fri vilje så derfor tar de ingen ansvar for det som har skjedd og sier at jeg kan heller ikke lage noe politisak ut av dette. De sier jeg kan godt ha en advokat til retten men det er ingen vits fordi jeg kommer til å tape uansett sier de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...