Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan gjøres nå? (ulykke)


drift_boy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både forliksrådet og konfliktsrådet sier de ordner saker der begge blir enig. Som jeg ser det så er det 0.000% sjanse for at han som har kræsjet bilen blir enig med de kravene jeg stiller.

 

Tenker å kontakte advokat imorgen. Har anmeldt forholdet.

Ja, men forliksrådet kommer til å gi sin innstilling, uansett om dere er enige eller ikke. Deres innstilling er ingen lov som må følges, men det kan gi en god indikasjon på sakens videre gang dersom dere ikke velger å følge konfliktrådets innstilling.
Lenke til kommentar

Et utgangspunkt i norsk rett er at den som begår en uvettig/uaktsom handling, må erstatte de tap som denne handlingen fører til. Kan man klandres, må man erstatte.

 

Her vil man nok fort komme til at vennen din handlet uaktsomt ved kjøringen. Da er han ansvarlig. Skadeserstatningslovens særregel om barn får neppe noen større betydning da vennen din var svært nærme 18, og man kan forvente mye av ham når det gjelder aktsom fremferd.

 

Det kan være kompliserende at du var med i bilen. Dersom man kan se det slik at du aksepterte kjøringen, har du intet krav. Hvis du riktignok ikke aksepterte den, men ikke gjorde det man kunne forvente for å stanse tullekjøringen, må du antagelig bære en del av tapet selv, f.eks. 1/3. Hvis skaden inntraff etter få sekunders tullekjøring, kan man neppe klandre deg for ikke å ha grepet inn.

 

Når det gjelder tapets størrelse: Tapet ditt settes til de utgifter du må ut med for å få en tilsvarende bil. I tillegg kommer evt. tauingsutgifter m.v.

 

Jeg ser ikke hvorfor politiet skal inn i saken. Saken er sivilrettslig, ikke kriminalrettslig. Kontakt forliksrådet, gjerne også advokat / Jussformidlingen e.l.

 

Forliksrådet vil megle i saken og prøve å få til et forlik. Forliksrådet har også en viss myndighet til å avsi dom, men det gjør de sjelden.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Sier som andre, dette er en sak for forliksrådet - anmeldt eller ei. Klag ham inn for forliksrådet, og se hva legdommerne der sier. Som nevnt kan de velge å avsi dom om de finner kravet klinkende klart gyldig, men de gir uansett en innstilling og vil forsøke å mekle.

 

Ikke minst vil forhåpentlig en innkalling til forliksrådet i posten sette en liten rist i buksa på karen.

Lenke til kommentar

Sitter ganske godt fast her. Min mor var og på politistasjonen , politiet sa til hun at den andre parten kan IKKE erstatte mer enn 5.000kr og at jeg sønnen hennes kan få en svær bot for å kjøre mopedbil på mopedlappen (noe som vegvesenet sa var lov men når har de og skiftet mening) de sier det er ikke lov fordi den overskrider 150kg.

 

Hva skal jeg gjøre? Forliksrådet kommer og til å bare gi faen i saken fordi absolutt alle jeg har kontaktet sier det er min feil at jeg lot han låne bilen og jeg må ta konsekvensene nå.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen var nyttig og relevant: http://www.paragrafen.no/?id=79

 

Det andre punktet dekker situasjonen hvis foreldrene ikke selv er å klandre for manglende tilsyn eller forebyggelse av den situasjonen som førte til skaden. Hvis barna har voldt skaden forsettlig eller uaktsomt, er foreldrene – selv om de selv ikke kan klandres overhodet – ansvarlige med inntil 5.000 kroner. Dette ansvaret gjelder for hver enkelt skadeforvoldelse. Det vil si at de er ansvarlige for inntil dette beløpet hver gang barna forårsaker skade. Forutsetningen for ansvar for foreldrene, er at vedkommende bor sammen med barna og har omsorgen for dem.
Lenke til kommentar

Sitter ganske godt fast her. Min mor var og på politistasjonen , politiet sa til hun at den andre parten kan IKKE erstatte mer enn 5.000kr og at jeg sønnen hennes kan få en svær bot for å kjøre mopedbil på mopedlappen (noe som vegvesenet sa var lov men når har de og skiftet mening) de sier det er ikke lov fordi den overskrider 150kg.

Hva står det i førerkortet ditt? Har du førerrett for M/AM eller M/AM begrenset ved kode 145 og/eller kode 146?

 

Edit: Rettet betegnelsen på førerkortklassen.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreldrene er ikke ansvarlig for mer enn 5000, men sjåføren selv kan fint være det.

Sjåføren er under 18 år men det er jo ganske rett frem at han har kræsjet bilen så han får betale , skjønner ikke hvorfor politiet ikke forstår dette.

Sitter ganske godt fast her. Min mor var og på politistasjonen , politiet sa til hun at den andre parten kan IKKE erstatte mer enn 5.000kr og at jeg sønnen hennes kan få en svær bot for å kjøre mopedbil på mopedlappen (noe som vegvesenet sa var lov men når har de og skiftet mening) de sier det er ikke lov fordi den overskrider 150kg.

Hva står det i førerkortet ditt? Har du førerrett for M/AM eller M/AM begrenset ved kode 145 og/eller kode 146?

 

Edit: Rettet betegnelsen på førerkortklassen.

 

Jeg har førekort M146 , han og har samme.

Og ikke minst: Hva står i vognkortet til mopedbilen?

 

Kjøretøy gruppe: 601- Firehjulsmoped.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Hmm, syntes å huske noe om et unntak fra vektbegresningen for mopedbiler registrert <=2001,

 

Det er vel hvis den er begrenset til en viss hastighet tror jeg, men jeg husker ikke hvilket år eller om det ikke er et slikt unntak i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...