Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan gjøres nå? (ulykke)


drift_boy

Anbefalte innlegg

Høres ut som en masse desperate trusler.

 

 

Han sier at han aldri vil betale 26.000kr for å erstatte bilen.

Det skulle han tenkt på før han kræsjet den.

Du kan ikke regne med at erstatningen vil være like høy som mopedbilen kostet da den var ny. Den var jo brukt en stund.

Men du har krav på erstatning så du kan kjøpe et tilsvarende kjøretøy. Sjekk hva tilsvarende merke med samme tekniske stand, alder og kilometerstand er verdt på f.eks. Finn.no.

 

Problemet nå er at han sier jeg hadde ikke skikkelig forsikring

Det får bli hans problem. Han kræsjet, han betaler.

 

 

han kjøre med fri vilje så derfor tar de ingen ansvar for det som har skjedd

Det var han som kræsjet den. Du gav ham lov til å kjøre, ikke til å kræsje.

 

sier at jeg kan heller ikke lage noe politisak ut av dette. De sier jeg kan godt ha en advokat til retten men det er ingen vits fordi jeg kommer til å tape uansett sier de.

Hvorfor skulle du ikke kunne lage sak utav det? Hvorfor er du dømt til å tape?

 

Steget før rettsak er konfliktrådet.

http://www.konfliktraadet.no/

De kan vurdere saken etter å ha hørt begge siders argumentasjon.

 

 

Jeg minner om at jeg ikke er jurist, og kan ta feil i juridiske spørsmål.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en masse desperate trusler.

 

 

Han sier at han aldri vil betale 26.000kr for å erstatte bilen.

Det skulle han tenkt på før han kræsjet den.

Du kan ikke regne med at erstatningen vil være like høy som mopedbilen kostet da den var ny. Den var jo brukt en stund.

Men du har krav på erstatning så du kan kjøpe et tilsvarende kjøretøy. Sjekk hva tilsvarende merke med samme tekniske stand, alder og kilometerstand er verdt på f.eks. Finn.no.

 

Problemet nå er at han sier jeg hadde ikke skikkelig forsikring

Det får bli hans problem. Han kræsjet, han betaler.

 

 

han kjøre med fri vilje så derfor tar de ingen ansvar for det som har skjedd

Det var han som kræsjet den. Du gav ham lov til å kjøre, ikke til å kræsje.

 

sier at jeg kan heller ikke lage noe politisak ut av dette. De sier jeg kan godt ha en advokat til retten men det er ingen vits fordi jeg kommer til å tape uansett sier de.

Hvorfor skulle du ikke kunne lage sak utav det? Hvorfor er du dømt til å tape?

 

Steget før rettsak er konfliktrådet.

http://www.konfliktraadet.no/

De kan vurdere saken etter å ha hørt begge siders argumentasjon.

 

 

Jeg minner om at jeg ikke er jurist, og kan ta feil i juridiske spørsmål.

 

Jeg betalte 26.000kr for den brukt , kun kjørt 6.000km , pent kjørt av en gammel mann som uheldigvis døde og derfor måtte sønnen selge bilen.

 

Splitter ny koster den 115.000kr

 

Han sa han skulle ringe meg opp igjen inatt , han kom med en sum på 15.000kr til 16.000kr og det skulle han tenke på om han er villig til å betale eller ikke.

 

er det godt nok eller skal jeg få laget sak og kreve litt mer penger som for eks . 23.000kr ?

Lenke til kommentar

Du må finne ut hva den var verdt da den ble ødelagt.

Ta med i beregningen ting som merke, kilometerstand, teknisk stand, alder osv.

Finn ut hva en tilsvarende mopedbil vil koste.

 

Du gav 26.000 for den da du kjøpte den brukt.

Han tilbyr deg 16.000 som erstatning.

Hvor lenge hadde du den? Har du behandlet den så dårlig at den har sunket 10.000 i verdi mens du hadde den?

Får du en tilsvarende mopedbil som den du hadde for erstatningspengene?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Du må finne ut hva den var verdt da den ble ødelagt.

Ta med i beregningen ting som merke, kilometerstand, teknisk stand, alder osv.

Finn ut hva en tilsvarende mopedbil vil koste.

 

Du gav 26.000 for den da du kjøpte den brukt.

Han tilbyr deg 16.000 som erstatning.

Hvor lenge hadde du den? Har du behandlet den så dårlig at den har sunket 10.000 i verdi mens du hadde den?

Får du en tilsvarende mopedbil som den du hadde for erstatningspengene?

 

Nei det er ikke mulig å få en så fin mopedbil med så lite km stand for 26.000kr , de er veldig sjelden. Min har alltid vært pent behandlet og den kan ikke ha blitt sunket så kjapt i verdi.

 

Bilde før ulykke :

36_1885720899.jpg

 

 

Etter ulykke :

 

26653_523437577672836_1743362810_n.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du gjorde et eksepsjonellt bra kjøp da du fikk den for bare 26.000, og tilsvarende faktisk koster mer, vet jeg ikke hva loven sier om erstatningssummen.

Hvis det er vanskelig å finne et tilsvarende røverkjøp, kunne det jo hende at du har krav på mer enn det du gav for den?

Han skal jo betale for en tilsvarende mopedbil, såvidt jeg forstår.

 

Dette har jeg ikke kompetanse på.

 

 

Uansett, det begynner kanskje å bli på tide med en skikkelig bil?

Om du får penger kan du kjøpe en bil som går raskere, er tryggere ved kollisjon, og er mer komfortabel.

Mopedbil er ikke bra i lengden.

Du vil selvsagt trenge lappen også.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ved oppgjør får man en sum som skal dekke tilsvarende kjøretøy,i tilnærmet lik stand. Om du må betale 50.000 for en sånn, så er det 50.000 han skylder. Jeg ville vært passelig lei nå. Gå til politiet med dette. Det høres ut som motparten er kjenninger av dem, slik som de argumenterer.

 

Faren sier hvis jeg går til politiet så vil ikke de gjøre noe med det siden jeg hadde bare ansvarsforsikring. Og fordi det er mitt ansvar når jeg lar han kjøre bilen. Etter det sier han at han aldri vil gidde å betale 26.000kr . Han sa jeg kunne godt tatt dette til retten men det er veldig unødvendig fordi jeg kommer til å tape saken og ende opp mer enda mer utgifter til advokat osv

Lenke til kommentar

Hei, jeg har forsøkt å finne en hjemmel som sier noe om det å spre feilinformasjon til egen vinning, uten hell. Eller, det jeg har funnet er ikke direkte relevant. Vil likevel nevne det for deg, husk å si ifra om at motparten har kommet med de "truslene" du har nevnt. Kanskje politiet kan finne frem noe om det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.gratisadvokat.no/

Nå vet jeg ikke hvilke advokater som tilbyr de 30 min med gratis gjenomgang av sak og rådgivning men det er sikkert mulig å spore opp igjenom den siden der.

Skulle og mene du har krav på erstatning slik at du kan kjøpe et tilsvarende kjøretøy i forhold til teknisk stand om det er mer enn det du ga for mopedbile så skal du slik jeg har forstått det få dette.

Da det neppe er sannsynlig å få tak i en tilsvarende til den prisen må de nok gi deg mer penger enn 26.000kr.

Men jeg vil uansett anbefale de 30 gratisminuttene om du finner en advokat som gir deg det, da får du antagelig bedre oversikt over hva du har krav på og hvordan det kan løses, du burde isåfall gjøre klart alt av papirer du kan.

 

Ønsker deg lykke til med saken,

Lenke til kommentar

http://www.gratisadvokat.no/

Nå vet jeg ikke hvilke advokater som tilbyr de 30 min med gratis gjenomgang av sak og rådgivning men det er sikkert mulig å spore opp igjenom den siden der.

Skulle og mene du har krav på erstatning slik at du kan kjøpe et tilsvarende kjøretøy i forhold til teknisk stand om det er mer enn det du ga for mopedbile så skal du slik jeg har forstått det få dette.

Da det neppe er sannsynlig å få tak i en tilsvarende til den prisen må de nok gi deg mer penger enn 26.000kr.

Men jeg vil uansett anbefale de 30 gratisminuttene om du finner en advokat som gir deg det, da får du antagelig bedre oversikt over hva du har krav på og hvordan det kan løses, du burde isåfall gjøre klart alt av papirer du kan.

 

Ønsker deg lykke til med saken,

 

Jeg har kontaktet de på epost og fortalt dem hele fortellingen. Takk for at du ga meg siden.

Lenke til kommentar

I dag sendte faren hans meg melding om at han kan tilby 5.000kr ,- NOK og ikke noe mer , hvis jeg ikke godtar det så avslutter han dette. Jeg har enda ikke svart han noe på meldingen. Han må jo tenke med hodet at 5.000kr holder jo ikke! jeg blir passende forbanna på sånne meldinger , akkurat som han tar dette som en spøk.

 

 

Jeg takker alle dere som har gitt gode råd og ønsket meg lykke til :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå er det på tide å knuse den drittsekken i retten!

 

I dag sendte faren hans meg melding om at han kan tilby 5.000kr ,- NOK og ikke noe mer , hvis jeg ikke godtar det så avslutter han dette.

 

Hvordan skal han "avslutte dette" ved å ikke betale gjelda si?

Det er ikke sånn gjeld fungerer, at man kan tilby en brøkdel av det man skylder, og "avslutte" saken om man ikke får det som man vil.

 

 

I så fall skal jeg "avslutte dette" med banken min.

Mye enklere enn å betale det jeg skylder! :p

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har loven på din side, og det hele avgjøres jo om du er villig til å skade venneforholdet (som det er sannsynlig at en slik sak vil gjøre?) for å få erstatningen. Uansett vil jeg si at ved å frata seg ansvaret på den måten som den andre part har gjort har de tatt det første skrittet i å gjøre dette stygt. For videre jushjelp kan det være lurt å lufte problemstillingen i Jus-forumet https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=338. Men du vil sikkert få informasjon nok fra advokaten du har kontaktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...