Gå til innhold

Speilrefleks er på vei ut, skjønner ikke hvordan noen fortsatt vurderer dette.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Speilrefleks er på vei ut, skjønner ikke hvordan noen fortsatt vurderer dette. Men lykke til med et flott kamera!

 

 

Hvilken bakgrunn har du for å si dette?

 

Speilløse systemer har blitt kjempebra, men fordelene med pentaprisme søker, eller optisk søker i det hele tatt får man ikke med elektronisk søker.

 

Hvis speilrefleks er ubrukelig tror jeg ikke både kjente og ukjente fotografer hadde brukt 40-50 lapper på et kamerahus som har nettopp dette ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Speilrefleks er på vei ut, skjønner ikke hvordan noen fortsatt vurderer dette. Men lykke til med et flott kamera!

 

 

Hvilken bakgrunn har du for å si dette?

 

Speilløse systemer har blitt kjempebra, men fordelene med pentaprisme søker, eller optisk søker i det hele tatt får man ikke med elektronisk søker.

 

Hvis speilrefleks er ubrukelig tror jeg ikke både kjente og ukjente fotografer hadde brukt 40-50 lapper på et kamerahus som har nettopp dette ;)

 

Det er forskjell på apparat til 40-50 lapper og en D70

Lenke til kommentar

Speilrefleks er på vei ut, skjønner ikke hvordan noen fortsatt vurderer dette. Men lykke til med et flott kamera!

Nå er dette en gammel tråd; så vi vet ikke hva trådstarter bruker i dag.

 

I og med at vi er splittet ut av den gode gamle D70 tråden, så kan jeg, som stor µ-4/3 bruker, synse litt i en egen post litt lenger ned.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Du skriver følgende:

 

"Speilrefleks er på vei ut, skjønner ikke hvordan noen fortsatt vurderer dette. Men lykke til med et flott kamera!"

 

 

Ser du at det står SPEILREFLEKS? Du har altså skrevet dette. Når du skriver det slik du har gjort vil dette mest sannsynlig av almennheten oppfattes som speilrefleks generelt.

 

Du kan ikke skjønne hvorfor noen fortsatt vurderer speilrefleks?

 

Vennligst begrunn :)

 

 

Og så har jeg et spørsmål, hvorfor tror du Canon, som kanskje verdens største produsent, bruker millioner på millioner for å utvikle speilreflekser i både nybegynnerklassen og proffklassen hvis speilrefleks er så dårlig, eller uvurderbart i favør av speilløst?

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Speilrefleks er absolutt ikke på vei ut.

 

Det vil vel heller være mer riktig å si at speilløst er på vei inn og kaprer markedsandeler.

Speilrefleks vil fortsatt i lang tid holde en solid posisjon, hvertfall på semiproffmarkedet (15-25k klassen)

 

Kodak brukte også millioner på filmruller mens digitalkameraer var godt etablert.

Vent og se. Skal ta frem igjen denne tråden om 2-3 år.

 

Men hvilken bakgrunn har du for å påstå noe slikt?

 

Er det bare helt tullete synsing som forvirrer nybegynnere som kanskje ønsker å kjøpe et kamera, eller har du insider info som vi ikke kjenner til?

 

 

EDIT: Har du i det hele tatt et systemkamera og erfaring med dette?

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kodak brukte også millioner på filmruller mens digitalkameraer var godt etablert.

Vent og se. Skal ta frem igjen denne tråden om 2-3 år.

Og filmfotografering lever i beste velgående.

 

Men nå tror jeg at jeg splitter ut denne diskusjonen. Det er en interresant diskusjon, men blir litt for off topic. I tillegg er tråden hauggammal

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som ihuga µ-4/3 bruker, så ser jeg ikke speilrefleksens død på mange år enda.

 

Men jeg stiller meg ofte spørsmålet "Hvorfor vurderer du et speilrefleks" når personen egentlig har bruk for noe annet. Nå er det en gang slik, at i Norge, så skal det være speilrefleks fordi da for man bra bilder. Og så går de hen og kjøper seg den billigste speilrefleksen som finnes med noen "bedritne" plastrør av objektiver. For det skal jo ikke koste noe, selvsagt. Og ikke gidder man å lese manualen heller. Jeg sikter da til mannen i gata; ikke oss som vanker mye her i fotoavdelingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det er et godt poeng. Jeg kjenner alt for mange mennesker som kaster bort 4000-6000 kroner på et speilrefleks som de ikke forstår seg på, og bare bruker i auto-modus. Det er nettopp fordi de bare skulle ha et kamera til å ta bilder av venner og familehendelser. Da kunne de heller hatt mye større nytte av et speilløst system.

 

Men det har blitt en generell oppfatning (ihvertfall blant unge, virker det som) at kvalitet = speilrefleks.

Lenke til kommentar

Kodak brukte også millioner på filmruller mens digitalkameraer var godt etablert.

Vent og se. Skal ta frem igjen denne tråden om 2-3 år.

Du tar feil.

Analog/Digital overgangen er noe helt annet.

Optisk søker på en DSLR gir deg en helt spesiell kontroll over fokus, dybdeskarphet, og ikke minst REALTIME, enn en elektronisk søker eller skjerm. Det vet ikke du, fordi du ikke har giddet eller har råd til å prøve. Kos deg med kompakten din du :-)

 

Påstanden din kommer i samme kategori som: "Elbilene er på full fart inn! Fatter ikke hvorfor noen kjøper ny bensin/diesel-bil nå!"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men det har blitt en generell oppfatning (ihvertfall blant unge, virker det som) at kvalitet = speilrefleks.

Det er ikke bare unge. Selv godt voksne er der. Det er bare å stikke innom den lokale fotoklubben det ;)

 

Det er ikke bare speilløst som kan være et bedre valg; de beste kompaktkameraene som er på markedet (Canon G1X, Fuji X10, Sony RX1000 osv) gir også en veldig god bildekvalitet.

 

Det som er ofte et problem for de som ikke kan nok om foto, er at de er misfornøyd med mobilen/kompaktkameraet når de tar bilder i dårlig lys, eller når de prøver å ta bilder av ting i stor fart.

 

Og det er ting som det koster en del penger for å få til bra ...

Lenke til kommentar

Kodak brukte også millioner på filmruller mens digitalkameraer var godt etablert.

Vent og se. Skal ta frem igjen denne tråden om 2-3 år.

Du tar feil.

Analog/Digital overgangen er noe helt annet.

Optisk søker på en DSLR gir deg en helt spesiell kontroll over fokus, dybdeskarphet, og ikke minst REALTIME, enn en elektronisk søker eller skjerm. Det vet ikke du, fordi du ikke har giddet eller har råd til å prøve. Kos deg med kompakten din du :-)

 

Påstanden din kommer i samme kategori som: "Elbilene er på full fart inn! Fatter ikke hvorfor noen kjøper ny bensin/diesel-bil nå!"

 

Kunne aldri sagt det bedre!

 

Venter veldig på et svar fra lolmaster_flash som kom med denne merkelige påstanden.

*finner frem popcornet*

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Kodak brukte også millioner på filmruller mens digitalkameraer var godt etablert.

Vent og se. Skal ta frem igjen denne tråden om 2-3 år.

 

Men du har helt rett ..

 

All teknologi er på vei ut , til fordel for ny teknologi ...

 

Det samme gjelder også mennesker som deg og meg. Fra du ble født har du også vært på vei til å bli faset ut ... på lik linje med alle oss andre :-)

 

Sånn har det alltid vært og vil være i overskuelig fremtid også.

 

Hvor fort ny teknologi når ut til massene kontrolleres i stor grad av økonomiske interesser.

 

Det er ikke alltid det er økonomisk gunstig å slippe ny teknologi for raskt til massemarkedet fordi man f.eks sitter igjen med store lagere, som man helst vil ha tømt først :-)

 

Så i bunn og grunn, forenklet og greit så er det korrekt ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kodak brukte også millioner på filmruller mens digitalkameraer var godt etablert.

Vent og se. Skal ta frem igjen denne tråden om 2-3 år.

Men du har helt rett ..

All teknologi er på vei ut , til fordel for ny teknologi ...

Så i bunn og grunn, forenklet og greit så er det korrekt ..

 

Greit nok...

Men inntil det FAKTISK FINNES en erstatning for speilrefleks, som er like bra eller bedre til de oppgavene en speilrefleks gjør best, så er det vel kanskje best å bruke speilrefleks...?

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...