Gå til innhold

Speilrefleks er på vei ut, skjønner ikke hvordan noen fortsatt vurderer dette.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vår gode venn lolmaster_flash sikter vel til denne artikkelen

Er vel selveste "bukken" som synes at "havresekken" hans begynner å bli vel tom kanskje? Men en aldri så liten snev av sannhet kan nok allikevel ligge i dette. F.eks. så tror jeg vel at disse kameramobilene etterhvert tar over for kompaktkameraene, men tviler vel sterkt på at de dedikerte fotointresserte nøyer seg med en kameramobil...(tenk noe så kjedelig da...)! Både de speilløse og speilrefleksene kommer nok til å bestå lenge i hendene til de/oss som "virkelig" tar bilder på "alvor"!

 

Nei, gi meg heller et skikkelig kamera med mobiltelefon, da kan vi begynne å "snakke" (i tillegg til å ta "ordentlige" bilder)!!!! :hmm:

Lenke til kommentar

Greit nok...

Men inntil det FAKTISK FINNES en erstatning for speilrefleks, som er like bra eller bedre til de oppgavene en speilrefleks gjør best, så er det vel kanskje best å bruke speilrefleks...?

 

Det er jo et godt spørsmål men siden kamera kun er et verktøy så blir det vel helt opp til fotografen hva verktøy som er foretrukket til den enkelte oppgave.

 

At en ting er teknisk bedre til visse situasjoner, gjør den ikke alltid best egnet å bruke.

 

Som eksempel gulfkrigen(1) hvor mye ble filmet med sony hi8 fordi disse ga god nok videokvalitet til nyhetsreportasjer men samtidig var vesentlig enklere å gjemme vekk enn større og teknisk bedre utstyr.

 

Et annet eksempel kan kanskje være Bob Krist fra National Geographic, både fyren og firma har vel råd til bedre gear enn dette.

 

Motsatt eksempel; en som sikrer seg Don Pettit ...

Endret av Refraction
Lenke til kommentar

Troll ?

 

Å si at DSLR er ute er som å si at Ferrari burde legge ned nå som Toyota Prius er på banen...

 

DSLR kommer som flere har skrevet til å eksistere i mange år framover, da for entusiaster/proffmarkedet vil jeg tro.

 

Olympus OM-D er en av de beste speilløse på markedet, men å si at det er en direkte konkurrent til Nikon D4/D800 eller Canon sine pro/semipro modeller er å tøye strikken "litt" langt ennå....

Lenke til kommentar

Speilrefleksen (for 35mm film) er ca 80 år gammel, og har hele tiden blitt videreutvilket. Jeg er også enig i at det vil ta en del år før prinsippet blir borte for godt.

 

Systemkameraer er et kompromiss - de forsøker å oppnå så god som mulig bildekvalitet, på minst mulig plass. På tross av dette er de lite lommevennlige.

 

Mobiltelefoner har en ting i høysetet, og det er lommevennlighet. Etter min mening vil det ta MANGE års teknologisk utvikling før vi kan se mobilkameraer som greier å erstatte f.eks en 5D med EF 800mm...

Lenke til kommentar

Dagens desidert svakeste trolling. DSLR har naturligvis kommet for å bli og vil ikke være på vei ut før du kan ta helt perfekte bilder ved å blinke med øya.

 

Ehh det er nok ikke trolling...

 

Ser heller ut som om han trodde han kunne noe om dette og valgte å komme med en påstand fordi han selv kanskje syntes at det er bedre om mobilkameraer overtar.

 

Ja, den dagen mobilkamera overtar for 5D3 og 400mm 2.8, ja da skal jeg faen meg ta meg en bolle :D

Lenke til kommentar

Speilet i SLR er der utelukkende fordi man ikke klarer å levere et godt nok digitalt bilde opp i søkeren. De beste speilløse som Olympus omd-em5 er eksempel på at man har kommet langt, men er langt fra i mål. Straks elektroniske søkere gir en opplevelse som er lik eller bedre som de optiske på alle pukter, så er speilene på alvor på vei ut. Men vi er det slett ikke i dag, og sansynligvis ikke i løpet av neste år heller. Men om 2-3 år så er nok situasjonen en annen. Speilene vil i fremtiden være akkurat like eksotiske som filmbaserte kameraer. Jeg er svært forundret over de tilsynelatende oppegående menneskene som faktisk påstår at speilbaserte kameraer er levedyktige mer enn 3 år inn i fremtiden. Minner veldig om LP vs CD dette her.

Lenke til kommentar

På hus som 1D/D4, eller til og med D300/7D/5D ser jeg ingen grunn til å fjerne speilet. Husene har uansett en slik formfaktor at speilene ikke gjør de nevneverdig mye større. Jeg tipper dessuten at det kommer til å ta mer enn 2-3 år før elektroniske søkere er like gode som speilsøkere. Dessuten er verken kontrastbasert autofokus, eller fasebasert autofokus på bildebrikken i nærheten av de beste dedikerte fase-sensorene som sitter i pro-klasse-speilrefleksene.

 

Jeg tipper det tar iallefall ti år før CaNikon putter elektronisk søker i de dyreste speilrefleksene.

Lenke til kommentar

Speilet i SLR er der utelukkende fordi man ikke klarer å levere et godt nok digitalt bilde opp i søkeren. De beste speilløse som Olympus omd-em5 er eksempel på at man har kommet langt, men er langt fra i mål. Straks elektroniske søkere gir en opplevelse som er lik eller bedre som de optiske på alle pukter, så er speilene på alvor på vei ut. Men vi er det slett ikke i dag, og sansynligvis ikke i løpet av neste år heller. Men om 2-3 år så er nok situasjonen en annen. Speilene vil i fremtiden være akkurat like eksotiske som filmbaserte kameraer. Jeg er svært forundret over de tilsynelatende oppegående menneskene som faktisk påstår at speilbaserte kameraer er levedyktige mer enn 3 år inn i fremtiden. Minner veldig om LP vs CD dette her.

Og CD er vel på vei ut, mens LP er på vei tilbake.... :hmm:

Lenke til kommentar

Speilet i SLR er der utelukkende fordi man ikke klarer å levere et godt nok digitalt bilde opp i søkeren. De beste speilløse som Olympus omd-em5 er eksempel på at man har kommet langt, men er langt fra i mål. Straks elektroniske søkere gir en opplevelse som er lik eller bedre som de optiske på alle pukter, så er speilene på alvor på vei ut. Men vi er det slett ikke i dag, og sansynligvis ikke i løpet av neste år heller. Men om 2-3 år så er nok situasjonen en annen. Speilene vil i fremtiden være akkurat like eksotiske som filmbaserte kameraer. Jeg er svært forundret over de tilsynelatende oppegående menneskene som faktisk påstår at speilbaserte kameraer er levedyktige mer enn 3 år inn i fremtiden. Minner veldig om LP vs CD dette her.

 

 

Hmm, høres ikke ut som om du har veldig peiling på dette. For hvis du var godt bekjent med hvordan pentaprismesøkere fungerer og hvor fantastiske de er som verktøy for å få en flott komposisjon tror jeg du aldri hadde sagt dette.

 

Og hvis du tror at det kommer søkere som gir like godt bilde som det øynene våre kan se, om 2-3 år er du nok passe godt ut på jordet med bærkurven på skulderen.

 

For det man ser gjennom en pentaprismesøker eller en speilbasert søker generelt er det du ser i virkeligheten, bare at lyset går gjennom glass før det treffer pupillen. Og skjermer vil ikke på langt nær klare å levere menneskeøye-kvalitet innen de neste 3 årene. Prøv 10 år eller mer ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette "elektroniske søkere blir aldri like bra"-greiene. De er jo allerede bedre! Søkeren er et verktøy for ta fotografier, ikke en greie som skal gi deg en ekte opplevelse av virkeligheten eller noe slikt tøys. Når det man ser er det sensoren ser, så har man tilgang på mye mer informasjon som faktisk hjelper deg med å ta bedre fotografier, og hjelper kameraet å hjelpe deg med det. Live eksponeringskompensasjon med visning av sorte hull og utbrenning gir en helt annen direkte kontroll over eksponeringen og et inntrykk av kontrasten i motivet som ihvertfall normale brukere ikke er i stand til å ta på erfaringen.

 

Målbarhet er styrbarhet.

 

På små kameraer får du i tillegg en større søker, og den dekker faktisk hele bildet. Du kan ha vilkårlige typer informasjon på skjermen, og det er muligheter for for eksempel ansiktsdeteksjon (men dette er selvfølgelig en teit funksjon så lenge dyre kameraer ikke har det) At kontrasten foreløpig ikke er god er et mindre problem enn folk innbiller seg, det samme gjelder oppløsning, men dette vil ordne seg fort.

 

Nei, fordelen med speilet er ikke søkeren, det er lyset som sendes til fasedeteksjonsautofokussystemet. Fasedeteksjon har foreløpig noen fordeler, og derfor synes jeg disse løsningene med fasedeteksjon i sensoren er interessante, selv om de ikke har modnet ennå.

 

At Canon og Nikon er treige er forøvrig ikke noe argument. Det blir som å si at måten Prius er bygget på ikke er smart, fordi Volkswagen, BMW og Mercedes-Benz ikke har noe lignende selv 15 år etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Speilet i SLR er der utelukkende fordi man ikke klarer å levere et godt nok digitalt bilde opp i søkeren. De beste speilløse som Olympus omd-em5 er eksempel på at man har kommet langt, men er langt fra i mål. Straks elektroniske søkere gir en opplevelse som er lik eller bedre som de optiske på alle pukter, så er speilene på alvor på vei ut. Men vi er det slett ikke i dag, og sansynligvis ikke i løpet av neste år heller. Men om 2-3 år så er nok situasjonen en annen. Speilene vil i fremtiden være akkurat like eksotiske som filmbaserte kameraer. Jeg er svært forundret over de tilsynelatende oppegående menneskene som faktisk påstår at speilbaserte kameraer er levedyktige mer enn 3 år inn i fremtiden. Minner veldig om LP vs CD dette her.

 

Ha ha ha!!!

Om 2 - 3 år finnes det nok plenty av gammeldagse tullinger som bl.a. meg, som foretrekker kamera med speil. Jeg har liggende en Olympus EP-L 2 liggende, men foretrekker speilrefleks med fullformat. Både bildemessig og i bruk.

Lenke til kommentar

Kodak brukte også millioner på filmruller mens digitalkameraer var godt etablert.

Vent og se. Skal ta frem igjen denne tråden om 2-3 år.

Om noen år, når verden tar til vettet, så skal jeg ta fram DCC-ene mine, HD-DVD-ene mine og alle andre nye lovende formater som verden valgte å forbigå med et gjesp.

 

Det er en like stor feil å tro at alt nytt vil bli en suksess, som å tro at det gamle vil bestå.

 

-k

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå synes jeg du er ufin, knutinh, å komme med en såpass butal "reality-check" ;)

 

Men det bør være innlysende at speilrefleks om teknologi er på vei ut. Om det tar 2 uker, to måneder eller 5 år; det kan diskuteres. Og som vinylen; det kommer ikke til å dø helt ut.

 

Det bør også være innlysende at fremtiden ikke er kun små nusselige pinglehus. De av oss som liker slikt, velger det; men det vil bli mange store røslige alternativer for dere som liker slikt. Sony A77 er begynnelsen på den trenden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...