Gå til innhold

Speilrefleks er på vei ut, skjønner ikke hvordan noen fortsatt vurderer dette.


Anbefalte innlegg

Og som vinylen; det kommer ikke til å dø helt ut.

 

Nja, litt annen teknologi som krever kunnskap og kapital for utvikling, så når det gjelder speilrefleks er det enten eller, tror ikke markedet skal bli for lite før de store slutter og produsere. Historisk sett viser det seg at kompanier som ikke utvikler seg i takt med markedet forsvinner "eksempelvis Norton/Bsa motorsykkel man kan vel neste legge all engelske fabrikker i den kategorien siden de sluttet og utvikle seg på 60/70 tallet" .

 

La merke til i går "handlet mobil" at det var flere som spurte om kamerafunksjon en musikkfunksjoner i telefoner, så tror at telefonen blir til og ta over for kompakt 100%.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og som vinylen; det kommer ikke til å dø helt ut.

 

Nja, litt annen teknologi som krever kunnskap og kapital for utvikling, så når det gjelder speilrefleks er det enten eller, tror ikke markedet skal bli for lite før de store slutter og produsere. Historisk sett viser det seg at kompanier som ikke utvikler seg i takt med markedet forsvinner "eksempelvis Norton/Bsa motorsykkel man kan vel neste legge all engelske fabrikker i den kategorien siden de sluttet og utvikle seg på 60/70 tallet" .

 

La merke til i går "handlet mobil" at det var flere som spurte om kamerafunksjon en musikkfunksjoner i telefoner, så tror at telefonen blir til og ta over for kompakt 100%.

 

Ja....

Nye telefoner har faktisk fått veldig gode kameraer. Etter jeg kjøpte den siste samsung´en tar jeg mye bilder med telefonen. Det har jeg aldri gjort før.

Lenke til kommentar

Jeg forstår faktisk ikke helt dette snakket om mobiltelefoner og at man tar mer bilder med den.

 

På min IPhone 4S ligger det mange bilder , men kanskje bare 10 stk sommer tatt med mobilen , de andre er tatt med speilrefleksen og med PEN apparatet.

Så er de lagt over til telefonen via ICloud slik at jeg kan vise noen av dem på farten.

Dette gjelder også på IPaden som jeg bruker til og laste over et par gode bilder som blir tatt på reiser osv.

Greit at en mobiltelefon kan ta noen greie snapshot i jobbsammenheng for og sende på sms osv , men jeg kan aldri tenke meg og bruke telefonen som kamera hverken nå eller i fremtiden. Da stopper min lidenskap for fotografering opp og legges på hyllen.

 

For meg er fotografering mye mer enn og knipse en situasjon. Jeg synes hovedpoenget er og kunne gjøre innstillinger for og få det bildet jeg vil ha ved og lett kunne komme til hjul og justeringsknapper som sitter der de skal være. Kameraet er et verktøy som skal kjennes kvalitetsmessig ut og sitte godt i hendene.

En mobil kan aldri bli dette verktøyet selv hvor mye teknologi man putter i den.

Eneste hadde hvert om de hadde puttet en telefon enhet inn i speilrefleksen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår faktisk ikke helt dette snakket om mobiltelefoner og at man tar mer bilder med den.

 

Ta deg en tur uten for en kirke ved bryllup,konfirmasjon, sportsarrangement, etc. I enhver situasjon som man normalt ville ha et godt kamera for å forevige hendelser har telefonen tatt over mer og mer.

Bare se rundt deg når du er på tur :)

 

Ja faktisk så er det fler og fler reportere som har begynt og bruke telefonen som et multiverktøy "opptak lyd/film + bilder samt kladdebok og direkte overføring til redaksjonen.

 

Vi dedikerte fotografer "profesjonelle inkludert" utgjør sikkert ikke mer en 1% av alle som tar bilder på en eller annen måte, selv om vi sikkert står for 90% av alle bilder som blir tatt.

Lenke til kommentar

Vanskelig for oss å vite hva som vil skje fremover, men det er helt sikkert at speilløse systemer, kompaktkameraer og selv mobilkameraer begynner å bli virkelig bra.

Helt klart. Få synsere trodde vel rundt 1990 at CD-en skulle bli utkonkurert av lossy formater som i prinsippet har _lavere_ kvalitet enn CD (i praksis er det ofte liten eller ingen hørbar forskjell). De fleste trodde kanskje at man kunne ekstrapolere CD-ens egenskaper og så for seg at noe ala DVD-A, SACD eller Bluray skulle komme med flere kanaler og på andre vis utvide CD-ens egenskaper.

 

Hva skjedde? Markedet avgjorde at avspillingsergonomi, kost, tilgjengelighet etc var viktigere enn tekniske lydparametre. Noe lignende kan godt skje med konsumer/prosumer/proff kamera: hvis noen på et tidspunkt finner ut at bildekvaliteten er "bra nok", så kan utviklingen dreie i nye, spennende retninger.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste trenger ikke noe mer enn kameraet på en smarttelefon, etter å ha sett gjennom en del bilder på bildekritikken så gjelder dette også forummedlemmer. Veldig mange av bildene på BK'en er snap-shots tatt midt på lyse dagen(11-15), alle de bildene kunne vært tatt med en telefon.

 

Hva er vitsen å ha et stort kamera med alt av utstyr når bildene ser ut som de er tatt med mobilen?

 

 

Digital speilrefleks, DSLR, er kommet for å bli. Speilløs system kommer til å stjele kunder fra både DSLR og P&S, mobilen kommer til å stjele kunder fra P&S. Ingenting kommer til å forsvinne, det blir bare færre modeller....

Lenke til kommentar

Veldig mange av bildene på BK'en er snap-shots tatt midt på lyse dagen(11-15), alle de bildene kunne vært tatt med en telefon.

Det finnes mange grunner for å velge godt kamera, også om du tar bilder mellom kl 11 og kl 15. Min nyere Sony-Ericsson/Android har betydelige mangler som hindrer meg i å ta mange vanlige familiebilder, midt på dagen.

 

Generell hastighet, fokus-pålitelighet/hastighet, manglende effektiv blits og fravær av dedikerte kontrollhjull/manuelle instillinger er noen av disse.

 

-k

Lenke til kommentar

Men med fotohobbyen så er det ikke alltid snakk om hva man trenger og har behov for.

 

Ta for eksempel en bilentusiast som eier en sportsbil til 3 mill. , han trenger den sikkert ikke og han har sikkert ikke behov for 500hk eller en toppfart på 300km/t.

Men personen er lidenskapelig interessert i bil og vil gjerne ha det beste fordi det gjør hobbyen mer interessant.

Klart han kunne kommmet seg fra A til B med en hvilken som helst bil , men ville det gi ham samme lykke. Tvilsomt.

 

Jeg selv ser at jeg fint kan klare meg med Olympusen PEN som jeg kjøpte i sommer , men jeg føler likevel at jeg har lyst på 5D MkIII , ikke fordi jeg trenger det eller at det er fornuftig.

Men fordi jeg har lyst på det og at det vil trigge meg til å ta flere bilder i naturen.

 

Klart jeg ser at flere i yrkes-sammenheng kan dra nytte av en mobiltelefon , der et rapporterende bilde som skal trykkes i en avis eller blad kan bli tatt fort og sendt avgårde til redaksjonen med en gang.

Men for meg som hobbyfotograf med en stor interesse for det avanserte og det komplekse , så blir en mobiltelefon kun brukt til og ringe med.

Også i fremtiden så lenge det blir produsert avanserte kamera , blir det slutt på det så legger jeg fotohobbyen på hyllen for godt....

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig mange av bildene på BK'en er snap-shots tatt midt på lyse dagen(11-15), alle de bildene kunne vært tatt med en telefon.

Det finnes mange grunner for å velge godt kamera, også om du tar bilder mellom kl 11 og kl 15. Min nyere Sony-Ericsson/Android har betydelige mangler som hindrer meg i å ta mange vanlige familiebilder, midt på dagen.

 

Generell hastighet, fokus-pålitelighet/hastighet, manglende effektiv blits og fravær av dedikerte kontrollhjull/manuelle instillinger er noen av disse.

 

-k

 

Gode fotografer kjenner begrensningene ved sine kamera. De vil dermed la være å prøve å ta bilder som ikke vil bli bra, og bruker bruker heller tiden på å ta bilder som blir bra. Dagens mobilkamera er bedre enn de fleste kamera var i gamle dager, likevel tok de gode bilder da også.

 

Moderne speilreflekskamera kan gi nye bildemuligheter som ikke var mulig før, men det er øyet til fotografen som bestemmer om bildet vil bli verd å ta vare på som et godt fotografi eller bare ender opp som et kjedelig bilde.

 

Jeg mangler delvis blikket og forsøker å kompensere med utstyr. Likevel ligger mitt DSLR vanligvis ubrukt siden jeg normalt klarer meg med kompaktkamera og speilløst, de gir meg sjansen til å ta bilder som jeg ikke ville kunne tatt med et DSLR som lå igjen hjemme. Mobilkameraet mitt regnes som bra, men jeg bruker det kun som reserveløsning.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Jeg mangler delvis blikket og forsøker å kompensere med utstyr. Likevel ligger mitt DSLR vanligvis ubrukt siden jeg normalt klarer meg med kompaktkamera og speilløst, de gir meg sjansen til å ta bilder som jeg ikke ville kunne tatt med et DSLR som lå igjen hjemme. Mobilkameraet mitt regnes som bra, men jeg bruker det kun som reserveløsning.

Jeg mangler også en del av blikket, og har også kompensert noe med utstyr. Mitt kompakte legger mest ubrukt, mitt speilløse var kun i mitt eie en kort tid, og mobilkamera er så absolutt bare en reserveløsning.

Til tross for at mitt DSLR er det som er mest tungvindt å dra med seg, så er det likevel det eneste systemet jeg virkelig er fortrolig med og det jeg føler at jeg tar best bilder med.

 

Jeg sitter ikke med sannheten om hva som er best, rett og slett for at denne sannheten ikke eksisterer.

For noen er DSLR det som fungerer best, for andre det speilløse eller kompaktkameraer og noen ser ingen grunn til å bruke noe annet en mobilkameraet.

 

Som sagt det finnes ingen fasit over hva som er best og derfor blir problemstillingen: "Speilrefleks er på vei ut, skjønner ikke hvordan noen fortsatt vurderer dette" helt overflødig.

 

Mye går i bølgedaler og jeg anser at det for mange vil være et bedre valg å velge et kompaktkamera fremfor både systemkamera med og uten speil. For de som vil ha systemkamera så ser jeg mange grunner for at mange vil/bør velge speilløst fremfor DSLR.

Men jeg skjønner meget godt at det ar mange av oss som i lang tid fremover først og fremst vil velge kamera med speil som vårt førstevalg.

 

I motsetning til Trådstarter (første post) så er jeg ikke så arrogant at jeg "ser ned på" de som velger noe annet enn meg selv. For meg er det viktigste at hver enkelt velger det som er best for vedkommende og som gjør at han/hun får tatt de bildene som vedkommende ønsker å ta.

Lenke til kommentar

Den dagen mobiler TAR OVER for noe som helst er den dagen man kan kjøre 6400 ISO med fulle manuelle instillinger i tillegg til å ha muligheten til å ta kreative bilder med tynn dybdeskarphet med en sensorstørrelse på 0.1".

 

Om det skjer innen 2-3 år er vel passe innlysende tvilsomt.

 

Det samme gjelder speilløst kontra speilrefleks.

Bare her er det andre ting slik som søker, modellutvalg, fasedetekterende autofokus osv osv.

Å tro at speilløst vil ta over for speilrefleks innen 2-3 vil jeg påstå er helt borti natta.

 

 

Jeg har speilløst selv, og dersom jeg kunne fått speilløst med fullformat sensor ville jeg aldri kjøpt speilrefleks. Men det er fordi jeg ble introdusert for speilløst før speilrefleks og jeg liker hvordan speilløse systemer fungerer, hvordan de er å jobbe med vedrørende det å faktisk fotografere osv.

 

Og slik tenker også mange speilrefleksbrukere, bare i favør av speilrefleksen istedenfor.

Speilrefleksbrukere liker skjermen på toppen av kameraet som forteller ting og tang om eksponering, blender, lukker osv. De liker feelingen det gir å ta bilder med speilrefleks. Skal selv innrømme at selv knipsingen føles DEILIG på et 5D2. Tungt, stabilt, kvalitet... Lyden som speilet lager, hvordan det er å se gjennom søkeren, måten man komponerer bildene på etc.

 

 

Men så liker jeg også mitt GH2. Lite, lett å ta med seg, rekordrask oppstart (0,5 sek før jeg kan knipse), tilgang til alle knapper med en eneste hånd, hvordan man kan stille inn hvitbalansen og se hvordan bildet forandrer seg gjennom søkeren til å tilsvare det man ser på ordentlig osv.

 

 

Det er altså så mange fordeler og ulemper med hvert system at de sannsynligvis aldri vil dø ut. For noen vil fordelene med speilrefleks være store NOK til at de aldri kunne tenke seg å bytte. Og vice versa...

 

 

For å ta et eksempel på dette, så har jeg til nå brukt ca 25000kr kun på mFT kamera og objektiver alene. Alle dippedutter kommer i tillegg.

Men alikevel har jeg lagt klare planer om å bruke 40 000kr i første omgang på speilrefleks. Det blir et 5D3, med 16-35L og andre diverse objektiver i første omgang.

 

Og jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke begge like mye. Faktisk kan jeg ikke tenke meg å kun ta med meg ett av systemene om jeg skal ut på et oppdrag eller bare en fototur. Jeg kan tenke meg til at jeg til og med tar med meg begge systemene med alle objektivene om jeg skal gå en lengre tur på fjellet. Hvorfor?

 

Fordi med FF kan jeg få tynn dybdeskarphet og knakende gode bilder i mørke omgivelser, mens med GH2 kan jeg får like krystallklare videofilmer som andre dedikerte videokameraer til 70 000kr gir. En ting er å få et flott og dypt bilde av feks en elg, med tynn dybdeskarphet og flotte bakgrunner. Men en annen ting er å få en fantastisk video med flotte panoreringer ettersom den labber avgårde.

 

 

Dette er mer et konkret eksempel naturligvis, og ikke et generalisert eksempel for speilrefleks vs speilløst, men håper jeg fikk frem mitt poeng alikevel :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
For meg er det viktigste at hver enkelt velger det som er best for vedkommende og som gjør at han/hun får tatt de bildene som vedkommende ønsker å ta.

 

Jo, men det er nettopp det, når vi vil til livs illusjonen om at man på død og liv må ha speil, så kan det jo hende det handler litt om at man ikke tror folk vet hva som passer best for seg selv, og at vi tror de vil ende opp med noe som passer bedre for dem hvis de blir litt orientert. Og man må av og til til med en litt provoserende fremtoning for å få folk interessert i å argumentere for holdningene sine, slik at de faktisk tenker over dem, og innser at de tar feil.

Lenke til kommentar

Og man må av og til til med en litt provoserende fremtoning for å få folk interessert i å argumentere for holdningene sine, slik at de faktisk tenker over dem, og innser at de tar feil.

 

Akkurat så de er de som blir provosert (her:DSLR-leiren) som skal bli overbevist at de har feil, og at den som provoserer (her:speilløs-bruker) har rett?

 

Jeg er helt enig at vi alle bør tenke over våre tildels bastante holdninger som vi kan ha ovenfor andres valg, men igjen det betyr ikke at kun den ene leiren har rett.

 

Jeg har forsøkt meg på speilløst, og første forsøk fungerte ikke for meg. Flere forsøk vil nok komme når JEG føler at tiden er inne.

Men på fotofronten så fungerer det ikke for meg med touchskjerm, manglende knapper/hjul og ikke minst skjermsøker. Jeg MÅ den lille ruten opp å legge øyet (Derfor bruker jeg knapt nok live view på min 7D, selv om jeg en sjelden gang ikke har noe annet valg).

Lenke til kommentar

Det er nok lurt å tenke systemer, og speilrefleks har en enorm fordel. Nemlig utvlag av objektiver bygd for stor registeravstand. Dette gjør at de kan brukes på nye speilløse via adapter. Tross allt er jo et digitalt kamera bare et bakstykke med en sensor som henger bak på et objektiv (selv om noen kanskje tror at kamera skal være mer intelligent enn fotografen :-) ).

 

Så jeg forstår godt at noen fortsatt vurderer speilrefleks selv om de på sikt er på vei ut, både på grunn av ytelse, håndtering og objektiver..Jeg kunne godt tenke meg å kjøpe Nikon hus, og da selvsagt med AIS objektiver som er lag for å vare i motsetning til de andre plastikk greiene.

Endret av telealf
Lenke til kommentar

For og si det på en annen måte , hadde en 5D MkIII vært uten speil men med samme søker , egenskaper og ergonomi så hadde jeg brydd meg katten om det var et speil inni der eller ikke.

Så enkelt er det for meg.

Jammen, da er jo det veldig enkelt: Da må du ha speilet!

For du får ikke "samme søker, egenskaper og ergonomi" uten det.

Ikke med dagens teknologi iallefall.

Lenke til kommentar

For og si det på en annen måte , hadde en 5D MkIII vært uten speil men med samme søker , egenskaper og ergonomi så hadde jeg brydd meg katten om det var et speil inni der eller ikke.

Så enkelt er det for meg.

Jammen, da er jo det veldig enkelt: Da må du ha speilet!

For du får ikke "samme søker, egenskaper og ergonomi" uten det.

Ikke med dagens teknologi iallefall.

 

Ja kanskje, men likevel ikke nødvendigvis.

 

Et hus som ser ut som, fungerer som og føles som et DSLR, der den optiske søkeren er erstattet med en fullgod elektronisk søker stemmer ganske bra med det helge.bringeland og en del andre av oss gjerne kunne ha vurdert.

 

Men du har kanskje rett, med dagens teknologi så finnes det kanskje ikke en fullgod elektronisk søker som kan erstatte speilet.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Sony vil om kort tid vise frem A99, fullformat, kjent speilrefleksergonomi, ledende elektroniske søker, og en autofokusmodul som bruker fasebasert fokus. Denne modellen er nesten speilløs (gjennomsnittlig speil for fokus), og kan nok vurderes i samme sjikt som 5D. Det eneste som mangler for en fullstendig overgang til speilløs vil være forbedret fokusmodul basert utelukkende på sensorbasert teknologi (eg bedre kontrastbasert fokus og fasebasert bygd inn i sensor). Jeg spår ikke veldig lang tid før dette er en realitet (Olympus siste m43-modeller har lynrask konteastbasert fokus; Nikon, Canon og snart Sony bruker alle fasebasert fokus på sensor).

 

Disclaimer; A99 påstandene er basert på rykter som er allment aksepterte og i tråd med e.g. A77.

Lenke til kommentar

Et hus som ser ut som, fungerer som og føles som et DSLR, der den optiske søkeren er erstattet med en fullgod elektronisk søker stemmer ganske bra med det helge.bringeland og en del andre av oss gjerne kunne ha vurdert.

 

Men du har kanskje rett, med dagens teknologi så finnes det kanskje ikke en fullgod elektronisk søker som kan erstatte speilet.

 

Det finnes allerede i dag en rekke personer som foretrekker Sony A77s elektroniske søker over optikere i samme klasse, som alle er mindre, alle har mindre funksjonalitet, og de fleste dekker under 100%. Leser du tester vil du se at fordeler og ulemper diskuteres, men at man selv for en fjorårsmodell kan falle på at fordelene utveier ulempene.

 

Test gjerne i butikk ved siden av andre apsc-modeller. Overall står EVFs seg i dag ganske godt; og om 3 år? Om 5?

Lenke til kommentar
Akkurat så de er de som blir provosert (her:DSLR-leiren) som skal bli overbevist at de har feil, og at den som provoserer (her:speilløs-bruker) har rett?

 

Ja, det er naturligvis målet. Man går inn i en diskusjon i den tro at man har rett. Naturligvis kan det hende det går motsatt vei, at man innser at man tar feil, og det er jo enda bedre. Uansett var poenget det at overdrevent diplomatiske uttalelser lettere kan ignoreres, og da går man glipp av muligheten for at folk engasjerer seg og tenker over ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...