Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (26 minutter siden):

Hvor nøyaktig er sluttresultatet i forhold til det du tegnet? Er indre og ytre diameter som på tegningene?

Det er så nøyaktig som det kan bli. Jeg har ikke klart og måle noe nevneverdig avvik med skyvelære vertfall. Vi snakker i tilfelle om avvik som er helt ubetydelige og langt under millimerteren. 

Derimot kan det forekomem avvik hvis det går galt med printingen selvsagt og noe deformeres etc. Men slikt ser man jo ganske fort. 

 

Lenke til kommentar
aklla skrev (Akkurat nå):

Ser veldig bra ut :)
Lurer litt på hvor holdbart de er for slitasje, men igjen, er jo ikke så mye jobb å lage nye :) 

Disse virker skikkelig robuste. Dem tåler også en del sammenpressing da jeg bruker en "ABS-like" resin som er langt mer robust enn standard resin som er mye hardere og langt mer porøs. 

Lenke til kommentar

Disse kommer dog til å få kjørt seg for denne gråpapirrullen blir brukt HELE tiden, 8 timer om dagen, fem dager i uken. Så jeg kan komme med oppdatering her rundt dette. 

Den varer selvsagt ikke evig, men siden det er en viss frikson mellom innerdelen og denne stangen så vil den jo på sikt slites tynnere og til slutt sprekke etc. Men da printer man som sagt bare en ny. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (31 minutter siden):

Det er mer friksjon enn sammenpressing jeg var bekymret for.
Men ja, det vil vel holde lenge nok til at den ikke må byttes ut plagsomt ofte, er jo ikke så ille å måtte skrive ut ett nytt sett i året eller noe rundt det :)

Blir kanskje i overkant å ha ett lager inni der..

Med tanke på materialvalg, så ser jeg kanskje for meg at hardere plast vil holde lenger enn myk plass med tanke på friksjon....? 

Uansett er ikke dette noe big deal og fikse i utgangspunktet. Det er bare å kjøpe en tynnere stang som går i de ordinære rullene så er problemet løst. Men du vet åsse det er. Det er gjerne slike ting som blir nevnt ofte men aldri gjort noe med da det egentlig bare er en liten bagatell i store og hele :) 

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (36 minutter siden):

Fikk Printet meg hjørnehylle til kjøkkenet i campingvogna. 2 seperate hyller, limt på 2 staver og festet med borrelås fra biltema. Hadde jeg hatt egen printer hadde jeg lag ny i hvitt, med div endringer.

Den var litt fin, kunne kanskje vært noe for bobilen min, har du link til den?

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (7 minutter siden):

Tror det er denne.   Mulig man klarer å printe denne som en enhet istedet for 4 om man er god??

Det er fysisk mulig men ikke praktisk. Man kan ikke printe ut i tomme lufta, så det må samtidig printes "support" som delene høyere opp printes PÅ. Den du linka til er kun selve hylla, ikke "stativet" så antar det er noen som har funnet hylla, syntes den vart fin, og så lagd deler til den som gjore den mer praktisk. 

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne komme med noen tanker rundt det å kjøpe samt bruke en Resin 3D printer som en 100% fersking på alt som har med 3D print å gjøre. 

Valget av type printer ble litt tilfeldig. Jeg var ute etter noe idiotsikkert og en printer som hadde fått gode reviews. Derfor gikk jeg for en Elegoo Mars 3 pro til den nette sum av 2.495 norske kroner. Inkludert frakt. 

Førsteinntrykket vedrørende oppakking og klargjøring var at dette var uhyre enkelt. Man bare monterte noen få deler og fylte med resin.

Som helt fersk vil man helt klart møte på noen humper i sjøen vedrørende kvaliteten på de første printene. Her er det mange innstillinger og det blir litt prøving og feiling. Mange faktorer som kan gjøre at en print blir dårlig. For dårlig nivelering av byggeplata, for lite eller for stort mellomrom mellom byggeplate og folie, type resin man bruker, temperatur, og en drøss innstillinger, slice teknikk etc  

Min første egenproduserte print som var vellykket fikk jeg først etter en uke og en liter resin. Ikke regn med at den spytter ut førsteklasses print fra dag en. 

For å printe må man jo også kunne 3D tegning. Selv bruker jeg Fusion 360 som er gratis for personlig bruk. Man kan selvsagt laste ned prints som andre har laget, men det synes nå vertfall JEG blir litt kjedelig. Jeg liker å lage noe selv. 

Prismessig er en resin printer tilnærmet like dyr som en FDM printer, dog med noe mindre byggevolum. Min har et byggevolum på maks 18 x 15 x 9 cm. (Ish). Dette holder foreløpig for de prosjektene jeg har. Skal du printe store ting så kan det fort bli litt dyrere. Der kommer FDM printere til sitt ess. Dog med ganske mye dårligere finsh på printene. Her er det stor forskjell. 

i skrivende stund angrer jeg ikke et sekund på at jeg valgte en resin printer når jeg ser kvaliteten på det som kommer ut. Hekt fantastisk. De FDM printene jeg har sett så langt ligner på flettekurv i forhold. Litt overdrevet med den noe grove finishen FDM printere gir er ikke noe jeg liker. Selv om det slett ikke alltid er like viktig hvordan tingene ser ut. 

det er også mindre bevegelige deler på en resin printer, noe jeg ser på som et pluss. 

Når det gjelder kostnad på resin så koster en flaske rundt 3-400 kroner fra den rette nettbutikken. Norske butikker er gjerne veldig dyre og der koster en liter resin fort 600 kroner. Så en resin printer er litt dyrere i drift. 

Med en liter resin får du ca. 40 stk. slike gråpapir rull adaptere som jeg postet bilde av i en post lenger opp.

Når det gjelder hastighet på resin printer versus FDM så kommer det helt ann på hva man skriver ut. Det som bestemmer hastigheten på en FDM printer er mengden filament som brukes. Det som bestemmer hastigheten på en resin printer er hvor høye ting den må printe. Skal man feks. Printe 20 stk miniatyrer vil en resin printer være mye raskere, mens 1 stk. eiffeltårn vil FDM printe raskere. Så det kommer ann på hva man mener med rask og hva man skal printe. 

Hva man velger kommer derfor ann på behovet. Skal du ha best mulig finish og ikke printe veldig stort, mener jeg resin er det beste. Skal du printe mye stort hvor finish ikke er uhyre viktig så er nok en FDM printer et bedre valg. Samt billigere. :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Tenkte jeg kunne komme med noen tanker rundt det å kjøpe samt bruke en Resin 3D printer som en 100% fersking på alt som har med 3D print å gjøre. 

Valget av type printer ble litt tilfeldig. Jeg var ute etter noe idiotsikkert og en printer som hadde fått gode reviews. Derfor gikk jeg for en Elegoo Mars 3 pro til den nette sum av 2.495 norske kroner. Inkludert frakt. 

Førsteinntrykket vedrørende oppakking og klargjøring var at dette var uhyre enkelt. Man bare monterte noen få deler og fylte med resin.

Som helt fersk vil man helt klart møte på noen humper i sjøen vedrørende kvaliteten på de første printene. Her er det mange innstillinger og det blir litt prøving og feiling. Mange faktorer som kan gjøre at en print blir dårlig. For dårlig nivelering av byggeplata, for lite eller for stort mellomrom mellom byggeplate og folie, type resin man bruker, temperatur, og en drøss innstillinger, slice teknikk etc  

Min første egenproduserte print som var vellykket fikk jeg først etter en uke og en liter resin. Ikke regn med at den spytter ut førsteklasses print fra dag en. 

For å printe må man jo også kunne 3D tegning. Selv bruker jeg Fusion 360 som er gratis for personlig bruk. Man kan selvsagt laste ned prints som andre har laget, men det synes nå vertfall JEG blir litt kjedelig. Jeg liker å lage noe selv. 

Prismessig er en resin printer tilnærmet like dyr som en FDM printer, dog med noe mindre byggevolum. Min har et byggevolum på maks 18 x 15 x 9 cm. (Ish). Dette holder foreløpig for de prosjektene jeg har. Skal du printe store ting så kan det fort bli litt dyrere. Der kommer FDM printere til sitt ess. Dog med ganske mye dårligere finsh på printene. Her er det stor forskjell. 

i skrivende stund angrer jeg ikke et sekund på at jeg valgte en resin printer når jeg ser kvaliteten på det som kommer ut. Hekt fantastisk. De FDM printene jeg har sett så langt ligner på flettekurv i forhold. Litt overdrevet med den noe grove finishen FDM printere gir er ikke noe jeg liker. Selv om det slett ikke alltid er like viktig hvordan tingene ser ut. 

det er også mindre bevegelige deler på en resin printer, noe jeg ser på som et pluss. 

Når det gjelder kostnad på resin så koster en flaske rundt 3-400 kroner fra den rette nettbutikken. Norske butikker er gjerne veldig dyre og der koster en liter resin fort 600 kroner. Så en resin printer er litt dyrere i drift. 

Med en liter resin får du ca. 40 stk. slike gråpapir rull adaptere som jeg postet bilde av i en post lenger opp.

Når det gjelder hastighet på resin printer versus FDM så kommer det helt ann på hva man skriver ut. Det som bestemmer hastigheten på en FDM printer er mengden filament som brukes. Det som bestemmer hastigheten på en resin printer er hvor høye ting den må printe. Skal man feks. Printe 20 stk miniatyrer vil en resin printer være mye raskere, mens 1 stk. eiffeltårn vil FDM printe raskere. Så det kommer ann på hva man mener med rask og hva man skal printe. 

Hva man velger kommer derfor ann på behovet. Skal du ha best mulig finish og ikke printe veldig stort, mener jeg resin er det beste. Skal du printe mye stort hvor finish ikke er uhyre viktig så er nok en FDM printer et bedre valg. Samt billigere. :)

Det er vel noe lukt også, når du åpner printeren og tar ut printet? Så har du ikke eget rom med avtrekk, så blir vel kanskje kullfilter, avtrekk osv. aktuelt? For folk som bor i leilighet er det kanskje litt problematisk?

Eller hva tenker du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, leifeinar said:

Googlet bare "cornershelf 3dprint " så kom denne opp som et lett alternativ. Stativet tegnet vi bare i 25cm x 5cm. 2-3mm så har ikke noe fil på denne.

Et lite tips når man leter etter 3D modeller til printing (eller annen type produksjon): bruk litt tid på å finne modeller hvor designeren har tatt seg bryet med å laste opp selve modellen, ikke bare STL-filene.
Da har du "kildekoden" og kan lettere endre på modellen hvis ønskelig.
Dersom man ikke kjenner programmer for å lage 3D modeller så godt, så er OpenSCAD et gratis program som er enkelt å jobbe med. Filene det lager heter filnavn.scad, så hvis du finner en modell på feks. Thingiverse med en (eller flere) .scad filer så har du det du trenger.
Eksempel: jeg søkte på "corner shelf" på Thingiverse, og bladde gjennom de ti første siden med resultater. Her er de som har .scad filer
https://www.thingiverse.com/thing:2824359
https://www.thingiverse.com/thing:5229226
https://www.thingiverse.com/thing:1019839
https://www.thingiverse.com/thing:1500975

den siste der er for spesielt interesserte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (5 timer siden):

Det er vel noe lukt også, når du åpner printeren og tar ut printet? Så har du ikke eget rom med avtrekk, så blir vel kanskje kullfilter, avtrekk osv. aktuelt? For folk som bor i leilighet er det kanskje litt problematisk?

Eller hva tenker du?

Ja, det er litt lukt, men slett ikke så ille som jeg trodde. Ikke noe lukt jeg anser som ubehagelig. Men det kommer jo trolig ann på hvilken resin man bruker. Min printer ble levert med kullfilter og siden jeg ikke har testet uten, så vet jeg ikke hvor mye innvirkning dette filteret har.

Man bør stå i et ventilert rom ja. Å ha en resin printer midt i stua anbefales nok ikke. Eller på konoret. På et rom i garasjen, eller i garasjen, eller i kjelleren etc. er mer passende slik jeg ser det. Hvordan FDM evt. lukter vet jeg dog lite om. :) 

Men ja, det blir en litt annen lukt i rommet. Personlig har jeg ingenting i mot denne lukten. Om den er skadleig eller ei vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...