Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Jeg ser "snarveiene" jeg tok med tanke på "fillets" for å jevne ut områder ikke ble veldig bra. Det hvite som synes på bildet er dog bare støv. 

Når det gielder bunnen så ble denne litt ujevn, men det er fordi jeg var så "smart" å sette supports på det avrundede hjørnet mot plata slik at jeg måtte brekke disse av. 

Uansett ble jeg fornøyd og denne skal jeg bruke samt bygge videre på. Også ble jeg noen få erfaringer rikere i samme slengen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (24 minutter siden):

Jeg ser "snarveiene" jeg tok med tanke på "fillets" for å jevne ut områder ikke ble veldig bra. Det hvite som synes på bildet er dog bare støv. 

Når det gielder bunnen så ble denne litt ujevn, men det er fordi jeg var så "smart" å sette supports på det avrundede hjørnet mot plata slik at jeg måtte brekke disse av. 

Uansett ble jeg fornøyd og denne skal jeg bruke samt bygge videre på. Også ble jeg noen få erfaringer rikere i samme slengen :)

Fillets og chamfer hjelper mye på styrke om det er gjort riktig. Jeg synes delen ser flott ut. Som før nevnt er jo jeg mer ute etter funksjon og kasserer gjerne en del 3 måneder etterpå, om funksjonen ikke er der, selv om delen ser fin ut.

Lenke til kommentar
toreae skrev (1 minutt siden):

Fillets og chamfer hjelper mye på styrke om det er gjort riktig. Jeg synes delen ser flott ut. Som før nevnt er jo jeg mer ute etter funksjon og kasserer gjerne en del 3 måneder etterpå, om funksjonen ikke er der, selv om delen ser fin ut.

Ja, det er riktig. Men det ble litt klabb og babb med fillets for å jevne ut enkelte områder og i disse områdene ble det ikke 100%. Men jeg ble overrasket over at den ble såpass bra som den ble med tanke på at denne nesten makset størrelsen av printeren kan printe. 

Vurderer å printe egne skruer å bruke disse istedenfor å kjøpe nye. Jeg tror plastskruer holder i massevis her, bortsett fra dem du fester den med til selve hyllen selvsagt. 

da kan jeg lage en fin stor vriknott feks. Istdenfor å bruke en vanlig mutter etc. dessuten tror jeg plast mot plast skaper frikson enn stål mot plast. Den skal jo ikke holde rare vekten heller. 

Nå skal jeg snart starte på del to av prosjektet som er en stang som går inn i den jeg printet over med en skrue igjennom. Så blir feste videre derfra til selve hyllen til slutt :) 

Lenke til kommentar

Yohoo! Denne gangen ble det helt perfekt. Hullene til skruen samt nedsenkingshullene har nøyaktig samme dimensjon som hodet på kutteren (7.56mm). Siden på skruehodet toucher så vidt sidekanten. Helt perfekt. 

Her er noen bilder rett etter en runde i wash and cure maskinen, men før den siste finishen hvor jeg går over en runde med mikrofiber og litt vann for å tørke av de hvite restene. 

Merk at denne ikke engang er printet på maks kvalitet. Men allikevel synes jeg den er mer enn bra nok  etter litt tørk og fuktig fille er denne nærmest helt plettfri. Ikke noe layer lines å se med det blåtte øyet i virkeligheten. Da må man zoome godt inn :) 

IMG_1254.thumb.jpeg.f4d6d82bcb4dac3556af8e8b98cd1c23.jpeg
 

IMG_1256.thumb.jpeg.b61a2ce2ce67270ecb77de413b0b3c13.jpeg

IMG_1257.thumb.jpeg.86d5d413e81c913429e9a836167b415b.jpeg

IMG_1258.thumb.jpeg.2e251dc2e9f08ec30bbb90c711f780fc.jpeg

IMG_1260.thumb.jpeg.61993932750556dd043fdd674abc0f52.jpeg

IMG_1259.thumb.jpeg.0ff0d58b3447621c9982d4522574d344.jpeg

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

@Bjerknez er tegneprogrammet du bruker vanskelig å lære seg? 

Tja... du spør egentlig litt vanskelig siden jeg ikke har prøvd andre programmer, men jeg må vel være ærlig å si at 3D tegning ikke akkurat er enkelt hvis man ikke har noe grunnlag fra før. 

Det kommer selvsagt ann på hvor fort du lærer etc. også. 

men er du litt ivrig en ukes tid med noen timer hver dag og bruker nettet aktivt så er du godt i gang. Å tegne ting med enkle former er jo enkelt. Men når man skal sette sammen flere ting og eller holde på med vanskelige former så krever dte litt tolmodighet. 

Derimot tror jeg ikke ut fra videoer jeg har sett at Fusion 360 er noe vanskeligere eller lettere og lære enn andre programmer. Sånn generelt sett. 

Derimot er Fusion 360 gratis for ikke komersielt bruk, med noen få restriksjoner som vertfall ikke jeg bryr meg om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Bjerknez said:

Derimot er Fusion 360 gratis for ikke komersielt bruk, med noen få restriksjoner som vertfall ikke jeg bryr meg om.

Og da kommer vi til en sak som jeg havnet i for omtrent 2 år siden og som er hovedgrunn til at jeg hadde 2 års pause.

Jeg brukte Fusion 360 sin gratisversjon fra første dag i 2016 og hvert år måtte jeg fornye lisensen. Og dette ble stadig vanskeligere hvert år - jeg fant ikke frem på nettsiden hvor det var alternativet - kun betalingslisensene fant jeg og de er udiskutabel for en pensjonist med en DT-3D-printer i stua. Til slutt hadde jeg plutselig en 30 dagers prøvelisens. Det fungerte jo og alle mine modeller var jo der fortsatt. Men jeg ble passiv inntil jeg for noen dager siden kom borte til ikonet og det fungerte fortsatt - la oss si 700 dager senere. Men jeg er nå på 27 dag av prøveperioden.

Noen som har vært borte i samme situasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Tja... du spør egentlig litt vanskelig siden jeg ikke har prøvd andre programmer, men jeg må vel være ærlig å si at 3D tegning ikke akkurat er enkelt hvis man ikke har noe grunnlag fra før. 

Det kommer selvsagt ann på hvor fort du lærer etc. også. 

men er du litt ivrig en ukes tid med noen timer hver dag og bruker nettet aktivt så er du godt i gang. Å tegne ting med enkle former er jo enkelt. Men når man skal sette sammen flere ting og eller holde på med vanskelige former så krever dte litt tolmodighet. 

Derimot tror jeg ikke ut fra videoer jeg har sett at Fusion 360 er noe vanskeligere eller lettere og lære enn andre programmer. Sånn generelt sett. 

Derimot er Fusion 360 gratis for ikke komersielt bruk, med noen få restriksjoner som vertfall ikke jeg bryr meg om. 

Søk forøvrig opp Lars christensen på Youtube. Han har laget en drøss av tutorials og lærevideoer som kan være kjekke å ha med seg. Jeg har vel omtrent sett alle videoene. 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Bjerknez said:

Du finner den ganske lett her:
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal

Nei, jeg har vertfall ikke opplevd problemene du har opplevd. Ikke noe mas om registrering eller fornying etc. 

Fulgte den, den kjente igjen at jeg allerede hadde alt installert, den startet Fusion 360, ser mine modeller ... men også

image.png.fc3a1cdf36b158192da74aa6f561ca71.png

og i det andre hjørnet av vinduet står det: image.png.1612fd53fdbc33af20087f4f1c22ffba.png

 

Ja ja, vi får se hva som skjer om 26 dager.

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Fulgte den, den kjente igjen at jeg allerede hadde alt installert, den startet Fusion 360, ser mine modeller ... men også

image.png.fc3a1cdf36b158192da74aa6f561ca71.png

og i det andre hjørnet av vinduet står det: image.png.1612fd53fdbc33af20087f4f1c22ffba.png

 

Ja ja, vi får se hva som skjer om 26 dager.

Hvis du har logget inn så kan det hende det ligger info om at du tidligere har betalt kanskje? 
 

Logg inn på nettsiden dems på kontoen din og se om du kan endre noe der…?

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (49 minutter siden):

Derfor jeg bruker FreeCAD. Lisenser og fanskap. Man bruker lang tid på å lære seg noe så plutselig forandrer de på EULA og man står der som svarteper.

Det var vist også snakk om at funksjoner kunne bli borte fusion-360-freeware. Om man designet noe for 2 år siden, og vil forandre på en detalj, men ikke kan det uten å måtte betale? 

Uansett, er det nok jeg som er begrensningen, særlig med tanke på hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg skulle lære meg Fusion360 og så videoene med han dansken. Har også opprettet bruker hos Onshape men har ikke orket å prøve det. De sender mail hele tiden.😑 

Jeg er mer glad i FOSS(sier han som har sittet på Windows PC i over ett år nå for å spille PC spill men som egentlig ikke spiller, men jeg er på tur tilbake.) :thumbs: Pluss at jeg får godfølelse i kroppen når jeg donerer penger til et prosjekt eller stykke arbeid jeg liker; FreeCAD, de som lager FreeCAD toturials på YT, Scott Lahteine(Marlin) eller en distro jeg liker å bruke.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...