Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leo_ skrev (2 minutter siden):

Jeg printer og selger litt Gopro-holdere til droner og sånt i TPU. Det finnes flex-resin, men jeg tror det er vanskelig å få korrekt stivhet. Resinprint er vel bedre på det estetiske, mens FDM har bedre utvalg i materialer for å få frem fysiske egenskaper. 

Har sett en video på Youtube som lager et GoPro feste. Egentlig ikke så vanskelig heller. Disse festene er jo normalt sett også ganske dyre, så og printe dette selv er jo helt gull :) 

Artig å se andre printe "nyttige" ting. Jeg forstår bare ikke hvordan voksne folk gidder å bruke penger på og printe miniatyrer og diverse huspynt. Men vi er nok bare forskjellige :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Har sett en video på Youtube som lager et GoPro feste. Egentlig ikke så vanskelig heller. Disse festene er jo normalt sett også ganske dyre, så og printe dette selv er jo helt gull :) 

Artig å se andre printe "nyttige" ting. Jeg forstår bare ikke hvordan voksne folk gidder å bruke penger på og printe miniatyrer og diverse huspynt. Men vi er nok bare forskjellige :)

Der er vi forsåvidt ganske enige, jeg printer i all hovedsak funksjonelle print, Gopro-holdere, deler til FPV-quads, nå sist nye foringer til veggfestet til TV i bobilen i PETG og innfestningsforinger til de nye hovedlyktene på nevnte bobil i TPU. Men, det er ganske kostelig å se fatter vri hodet rundt det at dragen han fikk har bevegelige ledd men er printet i én vending 

IMG_4909.jpeg

Lenke til kommentar

Jeg skal uansett se om jeg får ferdig denne multimeter holderen. Holderen i seg selv er enkel, men jeg må også tegne armen den skal festes til samt festet til selve hyllen. Det er litt vinkler ute å går så er litt komplisert for en amatør og designe. Jeg skjønner på en måte greia, men det tar bare litt tid, og tid har man ikke alltid nok av. 

legg til at jeg er litt kresen på resultatet og at jeg fort forkaster/endrer designet så roter man seg fort opp i en hjørne hvor tiden ikke helt er på lag... :) 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (6 minutter siden):

Tegning er det som er utfordringa, jeg skulle ønske jeg var MYE flinkere til det, pr. nå holder jeg meg til å tegne enkle funksjonelle ting uten avanserte former. 

For min del synes jeg det går greit. Men jeg bruker mye tid på det. Derimot synes jeg det er litt gøy, så jeg kan holde på ganske mye med det. 

Men veldig avanserte former med mange vinkler etc. er utfordrende ja. Spesielt hvis man har flere deler som skal passe sammen etc. :) 

Lenke til kommentar

Jeg 3D-printer med en Wanhao Duplicator I3 plus siden Blackfriday 2016 😉

Printer utelukkende 'nyttedingser' som jeg designer selv med Fusion 360.

De siste 2 år har jeg imidlertid ikke hatt behov for nyttedingser og også noe trøbbel med Fusion 360.

Skriver det aller meste i PLA, men har prøvd litt nylon og har en ikke påbegynt pakke med noe gummiaktig stående.

Kanskje et mest komplekse dings var et nytt motorkontrollpanel til båten.

image.thumb.png.cb52edb4f8042c86e10a8f711e313169.png

image.png.fa23630d13f4aed155c7a541fe2e5f73.png

Endret av trikola
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Jeg 3D-printer med en Wanhao Duplicator I3 plus siden Blackfriday 2016 😉

Printer utelukkende 'nyttedingser' som jeg designer selv med Fusion 360.

De siste 2 år har jeg imidlertid ikke hatt behov for nyttedingser og også noe trøbbel med Fusion 360.

Skriver det aller meste i PLA, men har prøvd litt nylon og har en ikke påbegynt pakke med noe gummiaktig stående.

Kanskje et mest komplekse dings var et nytt motorkontrollpanel til båten.

image.thumb.png.cb52edb4f8042c86e10a8f711e313169.png

Tøft. :) 

På hvilken måte mener du det dekselet er "komplisert" å tegne?

Skulle det påasse samens med flere andre enheter? Grunnen til at jeg spør er fordi det eneste jeg ser er en noenlunde plate med noen hull?

Eller må denne delen ha en viss bøyd form for å passe et spesifikt sted? Da blir det fort mer avansert ja :) 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Bjerknez said:

Tøft. :) 

På hvilken måte mener du det dekselet er "komplisert" å tegne?

Skulle det påasse samens med flere andre enheter? Grunnen til at jeg spør er fordi det eneste jeg ser er en noenlunde plate med noen hull?

Eller må denne delen ha en viss bøyd form for å passe et spesifikt sted? Da blir det fort mer avansert ja :) 

Det er jo 3-D. la til en skråvisning nå. Med holderne til lys, bryter og knapper på baksiden ble det en del detaljer.

Til skriving delte jeg det hele i midten av platen slik at det var 2 deler på tynne plater. Senere lærte jeg at jeg kunne ha gjort det også med sliceren.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Har også adapter til min industristøvsuger. Er nemlig (kanskje) den eneste som har selvhacket sentralstøvsuger i garasjen:

image.png.1ea3965e9a66227f3485bba57cb17863.png

Mellomstykke til sugeinngangen som tillater 2 slangetilkoblinger. Med litt rørdilldall kan jeg bruker støvsugeren til sponavsug til sagen oppe og bilstøvsuging nede.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 minutter siden):

Har også adapter til min industristøvsuger. Er nemlig (kanskje) den eneste som har selvhacket sentralstøvsuger i garasjen:

image.png.1ea3965e9a66227f3485bba57cb17863.png

Mellomstykke til sugeinngangen som tillater 2 slangetilkoblinger. Med litt rørdilldall kan jeg bruker støvsugeren til sponavsug til sagen oppe og bilstøvsugung nede.

Blir det helt tett, eller bruker du pakninger etc?

Lenke til kommentar
trikola skrev (7 timer siden):

Skriver det aller meste i PLA, men har prøvd litt nylon og har en ikke påbegynt pakke med noe gummiaktig stående.

Kanskje et mest komplekse dings var et nytt motorkontrollpanel til båten.

Tøft deksel!

Jeg har begynt å printe PETG, det er nesten så hardt som PLA men en hel del seigere og slagsterk og tåler mer temperatur. Printes nesten som PLA men på høyere temperatur og mye mindre part cooling. PETG var lettere å tune enn jeg trodde, jeg tok utgangspunkt i TPU-innstillingene, PETG-innstillingene ferdig i Cura ga all stringingen folk snakker om. Nå har jeg ca samme resultat på PETG som PLA. Her er en del av en mobilholder til ene bilen i PETG.
 

image.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...