Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge typer har nok sine sterke og svake sider, så man må nesten bedømme selv hva som er viktigst før man kjøper en 3D printer. Eller man kan evt. kjøpe både resin og en FDM printer selvsagt. 

For min den kunne jeg hatt en FDM printer som nummer to egentlig, men ser ikke helt hva jeg skulle brukt denne til annet enn evt. å printe større ting. 

Hovedproblemet MITT er at jeg synes rent utseendemessig det ser litt amatøraktig ut med FDM printer da delene ser veldig hjemmelaget ut. Man kan selvsagt bruke en fin dyse samt pusse mye i etterkant, men hvis utseendet har så mye å si at man gjør dette så er vel en resin printer et bedre valg. 

Jeg har som nevnt tidligere her (tror jeg) fått tilsendt prøver av bekjente hvor dem selv påstår å ha brukt høyeste kvalitet, men jeg har blitt skuffet hver gang. jeg har dem ikke engang i skuffen. Dem gikk i søpla. Dem fungerte, så ikke noe med det, men dem så veldig røffe ut. 

Med rette innstillinger og perfekt print så kan man nesten slenge resin printede deler rett i butikkhyllen etter print/rens/cure. Ofte ser det nesten ut som om delene er støpt. 

Mange mener at FDM prints tåler mer og er sterkere. Det vet jeg ikke så mye om, men i praksis kan jeg ikke se problemet her for folk flest. Skal man ha noe hvor stor belastning er en viktig egenskap, så ville jeg nok uansett kjøpt noe som er ferdig. 

Er liksom ikke like farlig om den printede hylla på kontoret med bøker ramler ned. 

Men skal jeg en dag kjøpe meg en FDM printer å skal jeg ha en veldig stor en som ene og alene skal brukes til å printe store ting hvis behovet melder seg. Jeg er nemlig ikke interresert i å lage ting som skal stå på utstilling, eller pynt. Ikke miniatyrer heller. Jeg vil kun bruke printeren til nyttige ting som "redder meg" i hverdagen.

Hvis jeg skulle ha noe større så er det kanskje mer sannsynlig at jeg kjøper en større resin printer. Da får jeg litt fra begge verdener og det tror jeg duger for meg. :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (39 minutter siden):

Har du prøvd flex-resin? Jeg printer og selger litt på finn, hovedsaklig TPU-print, har kun FDM, har en kompis som har resin og såvidt prøvd flex men han var ikke fornøyd med materialet. 

Nei. Ikke enda vertfall. jeg tenker at jeg skal komme litt inn i det før jeg begynner å teste ut forskjellige resin :) 

Men ja, det kommer jeg trolig til å gjøre på sikt :) 

Min lille erfaring så langt er at man kan fucke opp mye som amatør hvis man plutselig endrer type resin med tanke på innstillinger og forventet resultat etc. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 4.9.2023 den 14.13):

Den "boksen" du ser på bildet er bitteliten og veggene er kun 2mm tykke. Jeg tror den trenger såpass med styrke og derfor ble det 100% infill :) 

Takk takk. Ble ganske fornøyd med denne. Begynner å komme inn i resin printing nå. Jeg er overrasket over hvor smooth og nøyaktig det blir :) 

Hadde vært morsomt å sett hvor bra du kunne fått denne
 

IMG_4901.jpeg

Lenke til kommentar
toreae skrev (16 timer siden):

For PLA skal det være helt ufarlig. Sannsynligvis også for PETG også, jeg bruker PETG uten avtrekk/filter. ABS (har jeg ikke prøvd) skal ikke være bra uten avtrekk og filter. De fleste andre bør man ha avtrekk til, men det er vel et par man ikke trenger det.

PETG bør printes i ventilert rom. En del VOCs fra PETG. ABS og ASA må printes i en lukket printer og det må luftes godt før døra åpnes. Mange har vifte med aktiv kullfilter som renser lufta mens den printer og utluft når print er ferdig. 

Bjerknez skrev (10 timer siden):

Begge typer har nok sine sterke og svake sider, så man må nesten bedømme selv hva som er viktigst før man kjøper en 3D printer. Eller man kan evt. kjøpe både resin og en FDM printer selvsagt. 

For min den kunne jeg hatt en FDM printer som nummer to egentlig, men ser ikke helt hva jeg skulle brukt denne til annet enn evt. å printe større ting. 

Hovedproblemet MITT er at jeg synes rent utseendemessig det ser litt amatøraktig ut med FDM printer da delene ser veldig hjemmelaget ut. Man kan selvsagt bruke en fin dyse samt pusse mye i etterkant, men hvis utseendet har så mye å si at man gjør dette så er vel en resin printer et bedre valg. 

Jeg har som nevnt tidligere her (tror jeg) fått tilsendt prøver av bekjente hvor dem selv påstår å ha brukt høyeste kvalitet, men jeg har blitt skuffet hver gang. jeg har dem ikke engang i skuffen. Dem gikk i søpla. Dem fungerte, så ikke noe med det, men dem så veldig røffe ut. 

Med rette innstillinger og perfekt print så kan man nesten slenge resin printede deler rett i butikkhyllen etter print/rens/cure. Ofte ser det nesten ut som om delene er støpt. 

Mange mener at FDM prints tåler mer og er sterkere. Det vet jeg ikke så mye om, men i praksis kan jeg ikke se problemet her for folk flest. Skal man ha noe hvor stor belastning er en viktig egenskap, så ville jeg nok uansett kjøpt noe som er ferdig. 

Er liksom ikke like farlig om den printede hylla på kontoret med bøker ramler ned. 

Men skal jeg en dag kjøpe meg en FDM printer å skal jeg ha en veldig stor en som ene og alene skal brukes til å printe store ting hvis behovet melder seg. Jeg er nemlig ikke interresert i å lage ting som skal stå på utstilling, eller pynt. Ikke miniatyrer heller. Jeg vil kun bruke printeren til nyttige ting som "redder meg" i hverdagen.

Hvis jeg skulle ha noe større så er det kanskje mer sannsynlig at jeg kjøper en større resin printer. Da får jeg litt fra begge verdener og det tror jeg duger for meg. :)

Du glemte å nevne at resin printere har flytende filament. Vasking med isopropanol alt det medfører. Du må tømme og vaske resinbeholder. 

Det er generelt mye styr med resin printing 

Etter det jeg vet kan du ikke bare starten printe. Du må fylle resin i beholder. Så starte å printe.

Resin er ikke gull og grønne skoger bare pga høy oppløsning og rene prints. Med tykkere prints må vell du  hull for å la resin renne ut og du må få UV strålene innvendig for at det skal herde.

 

 

Jeg kan sitte foran PC og starte å printe uten å gjøre noe med printeren. Kan starte å printe via telefon fra jobb hvis jeg ønsker. 

For meg har FDM flere fordeler enn resin.

Men så liker jeg cartesian AKA "bedslingers". Lette å holde på med. Vurdere å bygge en Prisa i3 klone med 235x235cm bed men 3 slike i bredden. Da får man printet nesten 70cm lange prints i riktig retning. 

Itillegg så liker jeg layer lines. Da ser man at det er laget med en printer.

Jeg har bygd plast tak over terrassen og fikk ikke skrudd ned pga lite rom til drillen. Printet noen fester. Trenger ikke å se pene ut, må bare hindre taket i å røre på seg når det er vind.

1000001295.thumb.jpg.6bef8a13673c3e9d7c031c50e99a68e4.jpg

 

Akkurat nå printer jeg kroker som passer til aluminiumsprofilene i Isabella helårstelt til campingvogn. Fikk en bestilling på 10stk hvite. Har nettopp sendt avgårde en bestilling på 20stk sorte. Printer med PETG på 0.28mm layer height. De har en funksjon. Henge klær på.

10000012992.thumb.jpg.7f9b8d005a310ee7ec73d8f33e4d2e01.jpg

 

Du nevner at hvis du skal printe stort så kjøper du heller. Der er jeg både enig og uenig. Finnes det, så kjøper jeg som oftest. Ofte blir det billigere så lenge det finnes. I går kjøpte jeg 100mm ventilasjonsrør på Biltema, skjøtene kostet 65kr. De kan jeg heller printe for noen få kroner.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (3 timer siden):

Jeg kan sitte foran PC og starte å printe uten å gjøre noe med printeren. Kan starte å printe via telefon fra jobb hvis jeg ønsker. 

Det er GENIALT, gikk selv fra Marlin til Klipper, snakker om haleluja-opptur å enkelt kunne starte print rett fra PC et annet sted i huset eller faktisk som du sier bare starte fra mobilen :)

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (4 timer siden):

PETG bør printes i ventilert rom. En del VOCs fra PETG. ABS og ASA må printes i en lukket printer og det må luftes godt før døra åpnes. Mange har vifte med aktiv kullfilter som renser lufta mens den printer og utluft når print er ferdig. 

Det har du rett i takk for korrigering. Jeg har printeren i gang, og det står åpen til "hele huset". Merker mindre til lukt en PLA. Men det må ikke ha en lukt for å være farlig.

Kenhten skrev (4 timer siden):

Itillegg så liker jeg layer lines. Da ser man at det er laget med en printer.

Enig. Sluttproduktet må ikke se ut som det er lagd i kina.

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Mye overheng der ser jeg 😂

Men send meg gjerne filen så skal jeg prøve :) 

Er det noe som går galt så er det evt. i slicingen... Men føler vel at jeg ikke gidder å sløse veldig mye resin på slikt... :)

Dette var et forholdsvis greit print uten support, den på bildet er printa med 0,1mm laghøyde (burde vært 0,08 eller 0,12) print speed 90mm/s og 10.5mm3, volumetrisk begrensning, 60% print speed på perimeter, tenker det tok ca. 13 timer.

Boobjob_Small_nipples_003.stl

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (13 minutter siden):

Dette var et forholdsvis greit print uten support, den på bildet er printa med 0,1mm laghøyde (burde vært 0,08 eller 0,12) print speed 90mm/s og 10.5mm3, volumetrisk begrensning, 60% print speed på perimeter, tenker det tok ca. 13 timer.

Boobjob_Small_nipples_003.stl 7.18 MB · 0 Nedlastninger

Ja, man ser jo tydelig layer lines på bildet. Et typisk resultat etter FDM printing. Men figuren i seg selv var jo litt morsom :) 

 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (4 timer siden):

PETG bør printes i ventilert rom. En del VOCs fra PETG. ABS og ASA må printes i en lukket printer og det må luftes godt før døra åpnes. Mange har vifte med aktiv kullfilter som renser lufta mens den printer og utluft når print er ferdig. 

Du glemte å nevne at resin printere har flytende filament. Vasking med isopropanol alt det medfører. Du må tømme og vaske resinbeholder. 

Det er generelt mye styr med resin printing 

Etter det jeg vet kan du ikke bare starten printe. Du må fylle resin i beholder. Så starte å printe.

Resin er ikke gull og grønne skoger bare pga høy oppløsning og rene prints. Med tykkere prints må vell du  hull for å la resin renne ut og du må få UV strålene innvendig for at det skal herde.

 

 

Jeg kan sitte foran PC og starte å printe uten å gjøre noe med printeren. Kan starte å printe via telefon fra jobb hvis jeg ønsker. 

For meg har FDM flere fordeler enn resin.

Men så liker jeg cartesian AKA "bedslingers". Lette å holde på med. Vurdere å bygge en Prisa i3 klone med 235x235cm bed men 3 slike i bredden. Da får man printet nesten 70cm lange prints i riktig retning. 

Itillegg så liker jeg layer lines. Da ser man at det er laget med en printer.

Jeg har bygd plast tak over terrassen og fikk ikke skrudd ned pga lite rom til drillen. Printet noen fester. Trenger ikke å se pene ut, må bare hindre taket i å røre på seg når det er vind.

1000001295.thumb.jpg.6bef8a13673c3e9d7c031c50e99a68e4.jpg

 

Akkurat nå printer jeg kroker som passer til aluminiumsprofilene i Isabella helårstelt til campingvogn. Fikk en bestilling på 10stk hvite. Har nettopp sendt avgårde en bestilling på 20stk sorte. Printer med PETG på 0.28mm layer height. De har en funksjon. Henge klær på.

10000012992.thumb.jpg.7f9b8d005a310ee7ec73d8f33e4d2e01.jpg

 

Du nevner at hvis du skal printe stort så kjøper du heller. Der er jeg både enig og uenig. Finnes det, så kjøper jeg som oftest. Ofte blir det billigere så lenge det finnes. I går kjøpte jeg 100mm ventilasjonsrør på Biltema, skjøtene kostet 65kr. De kan jeg heller printe for noen få kroner.

 

 

At resin printer har flytende filament regner jeg med de fleste vet? Men ja, jeg kunne godt nevnt det ja. Trodde bare det var innlysende :) 

Du har rett i at FDM er noe enklere... muligens. Men resin printing er ikke så vanskelig som mange skal ha det til. Man tar ikke ut resin og renser beholderen mellom hver gang. Resin blir stående i beholder til neste gang. Men jeg vasker byggeplata. Det er derimot fort gjort. 3-4 sveip med papir. 

å starte en print via en app ser jeg ikke helt det store behovet for. Men nå ser det jo ut til at du har langt større erfaring med 3D printing enn jeg har så det har sikkert sine fordeler med dette også. Man får derimot kjøpt resin printere med wifi og appstyring etc. men for min del er ikke dette noe som er høyt ønsket foreløpig. 

det jeg printer er vel maks 10cm. Høyt og mye er mye mindre. Men det kan som nevnt endre seg :) 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (40 minutter siden):

Det er GENIALT, gikk selv fra Marlin til Klipper, snakker om haleluja-opptur å enkelt kunne starte print rett fra PC et annet sted i huset eller faktisk som du sier bare starte fra mobilen :)

Har Klipper med Creality Sonic Pad. Siden jeg har solgt alt av Raspberry Pi(bortsett fra Pi400) ble det lettvint måten. Orket ikke å styre med Klipper fra grunn. Har gjort en gang til Delta printeren jeg hadde 😮‍💨

Skal koble en Mintion Breagle 2 på den andre printeren som er i en Sunlu enclosure inne i boden/PC/server rom. Fungerer  kun på Marlin.

https://youtu.be/dbI4qBqwkNI?si=_7AY_ppAj_Ia2EeU

 

toreae skrev (28 minutter siden):

Det har du rett i takk for korrigering. Jeg har printeren i gang, og det står åpen til "hele huset". Merker mindre til lukt en PLA. Men det må ikke ha en lukt for å være farlig.

 

Printer PLA og PETG i et IKEA PAX garderobeskap med skyvedør som står på gamingrommet. Kan lukke igjen døra og printer ikke så mye, bare når jeg trenger å fikse noe.

Lenke til kommentar

Mulig mye har skjedd med sla og msla printere. Har dessverre ikke fulgt med siden jeg aldri ble noe interessert da de kom ut på markedet. Vet oppløsning og kvalitet har økt samt størrelse på printbed. Wash and cure skal være enklere med egne maskiner.

Hvor kjøper du isopropanol? Har hatt vanskeligheter med å finne til forbrukermarkedet. Vi har masse på jobb siden jeg jobber innen produksjonselektronikk. Tar med en liten skvett for å vaske CPU og kjøler, men man trenger vell masse til resinprinting? Eller bruker det noe annet nå??

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 minutt siden):

Mulig mye har skjedd med sla og msla printere. Har dessverre ikke fulgt med siden jeg aldri ble noe interessert da de kom ut på markedet. Vet oppløsning og kvalitet har økt samt størrelse på printbed. Wash and cure skal være enklere med egne maskiner.

Hvor kjøper du isopropanol? Har hatt vanskeligheter med å finne til forbrukermarkedet. Vi har masse på jobb siden jeg jobber innen produksjonselektronikk. Tar med en liten skvett for å vaske CPU og kjøler, men man trenger vell masse til resinprinting? Eller bruker det noe annet nå??

Jeg bruker Blåtind Blårens. Fåes kjøpt på de fleste byggevarehus. Kan også bruke kondensfjerner fra Biltema etc. det er isopropanol. 

Nå har jeg brukt ober en liter resin og printet sikkert 20 forskjellige objekter som er vasket i maskinen og jeg har enda ikke byttet veske. Hvor ofte denne bør byttes vet jeg ikke, men den holder nok en stund til. Blir rent vertfall.  :) 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (1 time siden):

Dette var et forholdsvis greit print uten support, den på bildet er printa med 0,1mm laghøyde (burde vært 0,08 eller 0,12) print speed 90mm/s og 10.5mm3, volumetrisk begrensning, 60% print speed på perimeter, tenker det tok ca. 13 timer.

Boobjob_Small_nipples_003.stl 7.18 MB · 0 Nedlastninger

Jeg ser nå at denne er hakket for stor til at jeg kan printe den. Jeg kan selvsagt skalere den men da mister den jo også funksjon med tanke på penneholderen. 

Dette resulterer bare i at jeg printer en doger klump som ikke kan brukes til noe som helst. Jeg synes regelrett det er lite givende og printe slike ting som dette. 

Når det er sagt, så er jeg overbevist om at resultatet fra resin printer vil se langt bedre ut når den er printet korrekt. :)

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 time siden):
Leo_ skrev (1 time siden):

Det er GENIALT, gikk selv fra Marlin til Klipper, snakker om haleluja-opptur å enkelt kunne starte print rett fra PC et annet sted i huset eller faktisk som du sier bare starte fra mobilen :)

Har Klipper med Creality Sonic Pad. Siden jeg har solgt alt av Raspberry Pi(bortsett fra Pi400) ble det lettvint måten. Orket ikke å styre med Klipper fra grunn. Har gjort en gang til Delta printeren jeg hadde 😮‍💨

Skal koble en Mintion Breagle 2 på den andre printeren som er i en Sunlu enclosure inne i boden/PC/server rom. Fungerer  kun på Marlin.

https://youtu.be/dbI4qBqwkNI?si=_7AY_ppAj_Ia2EeU

Har valgt en annen sti. Jeg var vant med octopi, og gikk til octoklipper. Fant en config-fil til å begynne med, men nå er vel bare 10% igjen av den. For PLA bruker jeg vel bare 1/3-del av tiden, for PETG 1/2-del av tiden (Marlin vs Klipper).
Med octopi har jeg hele tiden kunnet starte print fra hvor som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 timer siden):

Jeg ser nå at denne er hakket for stor til at jeg kan printe den. Jeg kan selvsagt skalere den men da mister den jo også funksjon med tanke på penneholderen. 

Ingen poeng i å printe den om den ikke kan printes med funksjon. Menne, hva er størrelsene du kan printe? Det høretes merkelig ut at det skal være såå smått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...