Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kenhten skrev (På 25.8.2023 den 16.39):

Bjerknez, hvorfor gikk du for resin printer istedet for fdm? 

For meg er resin det eneste alternativet. Rett og slett fordi jeg liker finishen i forhold til FDM bedre. 

Nå skal det sies at jeg har hatt litt oppstartsproblemer, og har hatt en del feilprints, men jeg lærer vel etter hvert :) 

FDM har mange bevegelige deler og printer ut fra hva jeg har sett ikke veldig pent. Men at FDM trolig er lettere og få til gode resultater med kan nok hende. Når jeg ser hva en resin printer klare og levere hvis alt er satt opp korrekt så blåser en resin printer FDM av banen når det kommer til det estetiske mener jeg. 

FDM har fordelen med at man får større byggeflate for pengene, men for min del trenger jeg ikke stor byggeplate. 

Prøv og skriv ut denne med en FDM printer:

11.thumb.JPG.959e300d5fabd69d95ddf48848658a70.JPG

13.thumb.JPG.9fc722efe5ba7630f38c1874d64107c2.JPG

12.thumb.JPG.9e9e291ab85ca82a208a850176fe3b42.JPG

Til informasjon så er totalhøyden på skriften på toppen der ca. 1 mm og fremstår som sylskarp. :)

Lenke til kommentar

Hva gjør den der? Ingenting bortsett fra å vise fram oppløsningen. 

Skjønner at man går for resin printer hvis man er interessert i miniatyrer og sånt.

Grunnen at jeg spurte var at jeg trudde du skulle printe mer funksjonelle deler. 

 

Jeg printer som regel med 0.28 layer hight. Lagde 7stk fester til oppbevaringstelt i går. Teltet kommer med jordanker og jeg skal ha den på terrassen. 

Lenke til kommentar

Kan hende det er forskjell på resin, men som nevnt her så har jeg sett folk prøve å printe funksjonelle ting med resin, nettopp fordi det gir en bedre finish, men resultatet etterpå har blitt langt fra funksjonelt. Egner seg bare til utstilling. FDM eventuelt med etterbehandling er den desidert vanligste måten å produsere funksjonelle greier, er mitt inntrykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (4 timer siden):

Hva gjør den der? Ingenting bortsett fra å vise fram oppløsningen. 

Skjønner at man går for resin printer hvis man er interessert i miniatyrer og sånt.

Grunnen at jeg spurte var at jeg trudde du skulle printe mer funksjonelle deler. 

 

Jeg printer som regel med 0.28 layer hight. Lagde 7stk fester til oppbevaringstelt i går. Teltet kommer med jordanker og jeg skal ha den på terrassen. 

Jeg tror det er litt større terskel for å få til skikkelig gode print med resin ja. Det er min erfaring så langt. men jeg kommer jo inn i det etter hvert. Artig å lære noe nytt. 

Jada, jeg skal printe funksjonelle ting. Disneyfigurer og miniatyrer er ikke akkurat noe som trigger meg. :)

Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 timer siden):

Kan hende det er forskjell på resin, men som nevnt her så har jeg sett folk prøve å printe funksjonelle ting med resin, nettopp fordi det gir en bedre finish, men resultatet etterpå har blitt langt fra funksjonelt. Egner seg bare til utstilling. FDM eventuelt med etterbehandling er den desidert vanligste måten å produsere funksjonelle greier, er mitt inntrykk.

Du har nok delvis rett i det. Som nevnt så krever det litt mer "teknikk" å få til gode prints med resin. Men det er noe jeg er villig til å lære meg. printene fra FDM synes jeg blir veldig grove og ser nesten uferdige ut. Vertfall de printene jeg har sett så langt. 

Med resin printer er potensiale for estetisk fine utskrifter langt høyere tror jeg. 

Men jeg gidder ikke å printe noe man uansett får kjøpt på supern. Trenger jeg en krok å henge spaden på, så kjøper jeg det på Biltema. Det jeg har tenkt til å lage er spaesialtilpassede bokser hvor kretskort og moduler får plass. De boksene man får kjøpt på Biltema er veldig generelle og er enten for store eller for små. 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (9 minutter siden):

Ja ja.. hver sin smak. 🙂

Får man resin gjennom herdet på slike funksjonelle print? 

Trudde bare de delene som er synlig for UV lyset ble herdet.

Aldri brydd meg om resin pga all gris og søl med resin og isopropanol etc. Foretrekker en enkel "bedslinger" fdm.

Jada, dem blir gjennomherdet.Setter dem 5 minutter i cure maskinen og tar meg en kaffe, så er dem ferdig :) 

Nå har ikke jeg testet FDM men at det er mindre klin med det er det vel ingen tvil om. Men jeg synes nå uansett det ikke er så mye klin jeg da. Man kommer jo inn i en rutine å da går det greit. 

Etter at en print er ferdig, så lar man bare resin stå i beholderen. Man setter bare lokket på maskinen og tørker av plata. Når delene er ferdig printet så skraper man dem rett opp i wash & cure maskinen (mer eller mindre) og setter den på rens. 

Når rensen er ferdig så tar man dem opp og legger dem på benken. Etter 5 10 minutter er dem tørre. 

Ikke noe vanskeligere det enn å vaske opp, eller henge opp klær etc. Ganske basic :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):
toreae skrev (På 2.9.2023 den 16.27):

Hvor mye infill har du, og hva veier boksen?

vet ikke hva boksen veier. Hvis du mener støtter, så bruke jeg kun noen små støtter i hullene da jeg printet boksen på siden og lokket stående på høykant  

 

Infill er hvor mye (i prosent) plast det er inne i selve enheten. Må det være 100 prosent på resinprintere?

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (15 minutter siden):

Åy, er det noen spesiell grunn til at du bruker 100% infill på noe sånt?

Edit: Ble veeeldig pent å se på

Den "boksen" du ser på bildet er bitteliten og veggene er kun 2mm tykke. Jeg tror den trenger såpass med styrke og derfor ble det 100% infill :) 

Takk takk. Ble ganske fornøyd med denne. Begynner å komme inn i resin printing nå. Jeg er overrasket over hvor smooth og nøyaktig det blir :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For første gang har jeg blitt spurt om løse et konkret "problem" som forøvrig ikke må ses på som et uhyre viktig problem å løse, men heller som et daglig irritasjonsmoment for gutta på lageret på jobben. 

Dem som pakker bruker nemlig slik gråpapir for å fylle tomrom i esker og dette gråpapiret henger på et rør og fungerer i grunn på samme prinsippet som en dassrull ved at røret er tredd gjennom papirrullen. 

Disse gråpapirrullene kommer levert med slike sorte plast dingser i hver ende som er beregnet for røret og gå igjennom slik at den lett glir på røret når vi drar ut papiret. 

Problemet her er at røret er akkurat litt dor stort til at det går inn i disse plastdingsene og vi må derfor ta ut disse med tang og tre rullen på stangen uten disse. På sikt vil rullen deformeres og det bråker noe infernalsk hver gang noen da drar ut litt gråpapir som skal brukes. 

Så jovial og spandabel som jeg er så bestemte jeg meg å avse 40ml. Med resin på dette og designet derfor en slik plastdings med stort nok hull i midten til at røret/stangen går inni. Da bytter vi bare ut de plastdingsene som er der med dem jeg laget og alt blir bra  

Her er designet som skal testes på jobb i morgen 

10_Original.thumb.png.895621bbc06835a45e97a7641f332572.png

11_Original.thumb.png.21e51253a0bc771c61c53e1d04fd21a2.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...