Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er den siste versjonen jeg har laget av denne holderen og dette er hoveddelen. Poenget her er at den skal kunne svinges fra side til side og at det skal festes en rund innsats inn bak med gjennomgående M6 skrue som skal gå inn i neste feste, som blir steg 2 i design prosessen.

Jeg tenker jeg først må printe ut denne for å se om den passer før jeg går videre.

holder_1.thumb.png.f36c2bba23e63caf5cf097c776456280.png

holder_2.thumb.PNG.08172ee6dcf3d114ab5f728387f0c7b8.PNG

Lenke til kommentar

Da er holderen satt til print :) 

IMG_1246.thumb.jpeg.0b390efd1caea4f20c089d5a706bf369.jpeg

Denne holderen utnytter nesten hele byggeplata og bare 3 cm. fra maks høyden til printeren. Eneste alternativet var å printe denne rett på plata da det ikke er rom for å tilte den overhodet. 

For dere som ikke har fulgt med er dette da den første delen av trolig tre deler som skal utgjøre en holder for et multimeter som skal festes på siden av hyllen i furtebua mi. 

Den skal altså henge på høyre side av hyllen og det gamle provisoriske festet skal fjernes. 

IMG_1245.thumb.jpeg.0c1e6d45dbd9cc83f33e1aed96e27d30.jpeg
IMG_1244.thumb.jpeg.dbff9af4074e7ed90dff360b6d174b27.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Sylinderen du har i midten kunne vel vært designet som et rør? Sparer resin uten at det går noe særlig ut over styrke.

Du tenker på det siste designet?

Ja, det stemmer. Men hvis jeg printer som rør så må jeg lage dreneringshull. Uten at det gjør så mye egentlig…. Men pent blir det jo ikke… kanskje? 

Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Blir printet gjennomherdet? Mener at noen må ha "etterbehandling" med UV for å herde ferdig.
Har du åpnet noen print av noe tykkelse for å se om alt er ferdig herdet innvendig?

Printet blir ikke herdet i printeren nei. Etterbehandling vedrørende vask og herding må gjøres uavhengig av hva man printer. Men det er herdet nok selvsagt til at det ikke detter fra hverandre. Men man kjenner at det man har printet er litt "soft" rett ut av printeren. 

Men etter 10 minutter ish i wash and cure maskinen er den klar. :) 

var forøvrig nede i furtebua å sjekket tilstanden nå. Ser bra ut så langt. Den henger på plata og er ferdig om 3 timer. Blir spennende å se resultatet. Er første gangen jeg har printet noe så stort og nær maksgrensen til printeren. Egentlig mye som kan gå galt her for en grønnskolling, haha. 

Kommer med oppdatering og bilder uavhengig av resultat når den er ferdig om ca. 3 timer :) 

EDIT: 

her snakker jeg da altså om den første holderen nevnt på denne siden. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):
toreae skrev (1 time siden):

Blir printet gjennomherdet? Mener at noen må ha "etterbehandling" med UV for å herde ferdig.
Har du åpnet noen print av noe tykkelse for å se om alt er ferdig herdet innvendig?

Printet blir ikke herdet i printeren nei. Etterbehandling vedrørende vask og herding må gjøres uavhengig av hva man printer. Men det er herdet nok selvsagt til at det ikke detter fra hverandre. Men man kjenner at det man har printet er litt "soft" rett ut av printeren. 

Men etter 10 minutter ish i wash and cure maskinen er den klar. :) 

var forøvrig nede i furtebua å sjekket tilstanden nå. Ser bra ut så langt. Den henger på plata og er ferdig om 3 timer. Blir spennende å se resultatet. Er første gangen jeg har printet noe så stort og nær maksgrensen til printeren. Egentlig mye som kan gå galt her for en grønnskolling, haha. 

Kommer med oppdatering og bilder uavhengig av resultat når den er ferdig om ca. 3 timer :) 

Med tanke på jeg har spurt om før: Er det da lurt å printe "tykke" deler? Vil UV-behandling (cure?) klare herde i dybden?

Lenke til kommentar

Noe av det jeg har foretatt meg i det siste:
Lokk til brusbokser for å hindre fluer å komme til.
image.png.d09d850211d3f195afae29171ea28a04.png

Adapter mellom forgasser og plate luftfilter. Første bilde er prototype for å sjekke at skruehull osv. kommer der det skal.
image.thumb.jpeg.3b0927f08d866d1529123096941497d2.jpeg



image.png.cc9bc5af4af1adeeacda2a0781f22205.png

Her på nedsiden ser man at det er forsenkning til skruehull. Men skruehullene går ikke helt igjennom. Da trenger jeg ikke support. Å bore opp hullene (Ø6mm) er mye lettere enn å fjerne support.
Motor dette skal brukes til er en 350 Corvette 5,7 Liter, ikke min. Forgasser er Ø128mm, plate til luftfilter er Ø138mm.
Så for vi håpe at PETG-en tåler varmen. Prototype er printet med PLA.

image.png

Endret av toreae
Fjernet et bilde som var lastet opp dobbelt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...