Gå til innhold

220V / 50Hz - hadde vi valgt det samme i dag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget er hva man ville valgt om man startet fra scratch. Altså uten å måtte ta hensyn til eksisterende kraftanlegg, utstyr osv, men om man likevel hadde dagens kunnskaper og teknologisk nivå.

 

Om ikke mars, tenk deg at vi skal begynne å befolke Jorden v2.0. Der det ikke er bygget noe kraftsystem fra før, men vi har med oss kunnskapen fra Jorden v1.0 til å bygge opp et kraftsystem på den nye planeten. Like god tilgang på vannkraft, solkraft, vindkraft, kull etc.

Lenke til kommentar

nåtiden eller fremtiden bli jo egentlig det samme her ( det er jo snakk om å endre systemet)

Nei. Det er snakk om kva ein hadde valt i dag med dagens teknologi og kunnskap. Det er ikkje snakk om å endre dagens anlegg.

her tok du det vel bokstavelig .

Nå er da dagens system under endringer likevel

 

om man starter på nytt med samme utgangspunkt så anser jeg det som lite sannsynlig at man vill gjøre det så mye annerledes

Lenke til kommentar

her tok du det vel bokstavelig .

Nå er da dagens system under endringer likevel

 

om man starter på nytt med samme utgangspunkt så anser jeg det som lite sannsynlig at man vill gjøre det så mye annerledes

Gløym dagens system. Det har ingenting med diskusjonen å gjere, anna enn teknologien og dei erfaringane me har gjort. Det er ikkje snakk om å starte på nytt med same utgangspunkt, altså det dei hadde mot slutten av 1800-talet. Det er snakk om å lage eit heilt nytt system med dagens teknologi og kunnskap, der det ikkje eksisterer kraftlinjer, stikkontakter, hus eller noko som helst.

 

Sjå føre deg Jorda v2.0, der me må bygge opp alt. Spørsmålet er korleis dagens ingeniørar ville forma eit sånt anlegg, basert på dagens teknologi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hvis du tenker på generatorene man bruker i dag i forhold til de på begynnelsen av 1900 tallet så er ikke teknikken så ekstremt mye annerledes .

kontrollsystemene er riktignok datastyrte men generatoren vil forsats generere AC .

Det er det som vil være utgangspunktet her

 

I dag bruker man 3 fase hvordan skal man kunne erstatte det med "enfase" * likestrøm.

ingen som har komme inn på tanke med flere faser

f.eks 4 ledere vil da gi 6 faser

 

* en fase er nok ikke helt der riktige uttrykke her man man må forsatt bruke 2 ladere i stede for 3

Lenke til kommentar
hvis du tenker på generatorene man bruker i dag i forhold til de på begynnelsen av 1900 tallet så er ikke teknikken så ekstremt mye annerledes . kontrollsystemene er riktignok datastyrte men generatoren vil forsats generere AC .

Det er det som vil være utgangspunktet her

Nei, det er IKKE utgangspunktet. Utgangspunktet er hverken det utstyret de hadde rundt 1900 eller det utstyret vi har i dag. Utgangspunktet er INGEN utstyr. Starte å bygge et samfunn opp fra bunnen, med dagens kunnskap i stedet for ingen kunnskap slik det skjedde i virkeligheten.

 

Det er trist å se at du har skrevet 66 innlegg i tråden og ennå ikke fått med deg det. Selv om du har fått ørten påminnelser og forklaringer om hva tråden handler om. Vær snill å les første innlegg en gang til. Sakte og nøye.

Lenke til kommentar

Kunnskapen bli jo det samme som man hadde før 1900 tallet

Hvor sannsynlig ville det ha vært at utviklingen ville ha blir annerledes ?

 

Hvis man hadde begynt på nytt , på en annen klode så måtte man ta utgangspunkt i dagens teknologi og kunnskap

 

Om man valgte AC eller DC kommer selvfølgelig på om man vil satse på solceller eller generator drevet av naturresursene som f.eks vannkraft , kull eller atomkraft

Lenke til kommentar

Trådene der Elgen insisterer på å kommentere alt, selv om han vet noe om det eller ikke, er alltid like "underholdende".

Hvis Elgen har bestemt seg for at tråden handler om å utvikle dagens system, og ikke starte på scratch, så handler tråden om å utvikle dagens system (for Elgen). Tråden er per definisjon endret av Elgen, og all videre diskusjon og forsøk på å diskutere det som er intensjonen styres med fast og "velformulert" hånd over mot Elgens definisjon.

 

Takk, elg, for å ødelegge nok en tråd som faktisk begynte ganske interessant.

Endret av KoKo_
  • Liker 4
Lenke til kommentar

jeg vil heller si at dere begrenser diskusjonen slik at man ikke kan spekulere hva man hadde valgt hvis man skulle begynne på nytt

 

jeg forsøker ihvertfall å holde temaet (hvis derre skulle lure )

 

 

Spørsmålet er hvor ville man starte hen hvis man skulle begynne på nytt ,med eller uten dagens kunnskap ?

 

skulle man bebygge opp et nytt strømsystem ute i verdensrommet ,på en annen planet ( som simen1 snakket lit om) så hadde man dagens teknologi som utgangspunkt

 

Skulle man begynne først i dag med å bygge opp et strømsystem så vill man selvfølgelig ikke ha dagens kunnskap tilgjengelig .

Lenke til kommentar

Jeg fremholder mitt ønske om at elgen rett og slett sletter alle innleggene sine i denne tråden da ingen av de bidrar positivt til diskusjonen tråden skal handle om.

Tvert imot vil innleggene hans forvirre og/eller vranglære andre forumbrukere ettersom en høy prosentandel av påstandene til elgen er direkte feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi ser bort i fra motorer så har vi også datasentre som sluker strøm.

Et typisk datasenter har UPS til maskinvaren (AC-DC-AC) og maskinvaren har strømforsyning (AC-DC) ved å å bruke likespenning til et datasenter slipper man unna to ledd med spenningsreduksjon og konvertering.

Da har du AC-DC-DC, med påfølgende mindre tap.

Faktisk så bygges det datasenter etter denne modellen nå nettopp fordi det er enklere og billigere å drifte.

 

 

jeg kan si soppas mye at for noen år siden ( der jeg jobbet da) ble enhet med motor koblet rett til stikkontakten for test om den virket. da gikk sikringen.

når man koblet til likespenning så virket det slik det skulle.

Her var det ingen universal motor som ble brukt

Så poenget er at man kan ikke sånn uten videre bytte om ac og DC styrte ting.

Nå er jo en motor og en strømforsyning to ganske forskjellige ting. Dessuten blander du begrepene forsynt og styrt.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Nå er jo en motor og en strømforsyning to ganske forskjellige ting. Dessuten blander du begrepene forsynt og styrt.

på hvilken måte ?

jeg snakker om en motor som skulle styre et teknisk hjelpemiddel.som man var sikker på gikk på AC ikke DC. jeg brukte det som et eksempel på at det er ikke bare å bytte om en likestrømsmotorer med vekselstrøms motorer.

 

Og så har man det med 3 faser kontra likestrøm.

dere påstår at likestrøm er beste i de fleste/alle situasjoner , jeg er rimelig overbevist at det er ikke hele sannheten

Lenke til kommentar

Ingen her har sagt at likestrøm er best i alle situasjoner.

 

Det som har blitt sagt mange ganger er at det finnes kjempebra, og i veldig mange tilfeller, bedre ting med DC, men som ikke er utbredt nettopp fordi tilgangen til AC er så god.

 

Hadde man derimot hatt like enkel tilgang til begge deler ville valget kanskje blitt noe annet.

Lenke til kommentar

Det som på et vis er grunnleggende feil med denne tråden, det er at man på et vis har gått ut fra det som en grunnleggende sannhet at man er bundet opp mot 230V/50Hz,

 

De veldig mange 230V/50Hz anlegg er jo ikke bundet opp mot hverandre, og det er jo fritt fram for å begynne å bruke likestrøm, eller annet, for den som måtte ønske det.

 

Spesielt og i særlig grad så gjelder dette for skip og båter der det elektriske anlegget alltid må bygges opp fra grunnen av.

 

Tidligere så fantes det to alternative løsninger ombord i skip, likestrømsanlegg og vekselstrømsanlegg.

Så vidt som jeg vet så er det nå helt slutt på å bruke likestrømsanlegg ombord i skip, fordi denne løsningen ikke er konkurransedyktig i forhold til vekselstrømsanlegg.

 

Hver gang man installerer et nytt elektrisk anlegg, så står man vel fritt til å velge ? Dette gjelder jo spesielt og i særlig grad for industri og større bygg med lokal høyspenttrafo og for skip, der det elektriske anlegget kjører uavhengig av alt annet.

 

Ellers interessant tråd med mange "nye måter" å se tingene på.

Lenke til kommentar

Nå er jo en motor og en strømforsyning to ganske forskjellige ting. Dessuten blander du begrepene forsynt og styrt.

på hvilken måte ?

jeg snakker om en motor som skulle styre et teknisk hjelpemiddel.som man var sikker på gikk på AC ikke DC. jeg brukte det som et eksempel på at det er ikke bare å bytte om en likestrømsmotorer med vekselstrøms motorer.

Vel, du kan ikke bare bytte en børstet likestrømsmotor med en asynkronmotor eller omvendt. Det er det heller ingen som har påstått.

 

 

Og så har man det med 3 faser kontra likestrøm.

dere påstår at likestrøm er beste i de fleste/alle situasjoner , jeg er rimelig overbevist at det er ikke hele sannheten

Hvorfor er du overbevist om at det ikke er hele sannheten?

 

I skip er DC spesielt nyttig framfor AC. Viste du at det er motorer med generatorer som genererer strøm ombord. Viste du også at disse motorene må gå med fast turtall? Helt uavhengig om de er mer effektive på et annet turtall. Hvis du benytter likestrøm kan du kjøre hjelpemotorene på det turtallet de er mest effektive på siden du ikke påvirker strømkvaliteten lengre.

 

I det meste av kraftkrevende applikasjoner vil DC være en fordel i forhold til plass og effektivitet. Det eneste jeg kan tenke meg til å være en ulempe er at det kanskje koster mer i investering å konvertere DC til en høyere eller lavere spenning. Men nå sitter jeg ikke inne med prisene på transformatorer og DC-omformere i MW-klassen.

 

 

Så vidt som jeg vet så er det nå helt slutt på å bruke likestrømsanlegg ombord i skip, fordi denne løsningen ikke er konkurransedyktig i forhold til vekselstrømsanlegg.Hver gang man installerer et nytt elektrisk anlegg, så står man vel fritt til å velge ? Dette gjelder jo spesielt og i særlig grad for industri og større bygg med lokal høyspenttrafo og for skip, der det elektriske anlegget kjører uavhengig av alt annet.

Ellers interessant tråd med mange "nye måter" å se tingene på.

DC ser ut til å være på inn i store skip pga. effektiviteten og fleksibiliteten det gir.

http://www.abb.com/c...f60032482e.aspx

 

At det brukes AC i små skip med er i grunn ikke overraskene. Besparelsen er alt for liten i forhold til hva man må investere.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Så vidt som jeg vet så er det nå helt slutt på å bruke likestrømsanlegg ombord i skip, fordi denne løsningen ikke er konkurransedyktig i forhold til vekselstrømsanlegg.

Helt slutt på likestrømsanlegg? Fins det UPS-anlegg som kun basert på vekselstrøm er like gode som likestrømsanlegg idag? Fins det hastighetsregulering av asynkronmotorer som fungerer like bra uten å gå innom likestrøm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...