Gå til innhold

220V / 50Hz - hadde vi valgt det samme i dag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har 220 volt 50 Hz i stikkontakten.

 

Hvilken spenning og frekvens ville vi valgt dersom vi måtte gjøre alt på nytt?

Jeg tipper man ikke hadde hatt noen frekvens, dvs likestrøm.. Det er mer tungvindt noen steder, men det er svært mye som går på likestrøm i ett vanlig hjem, og det er mindre tap i overføringsnettet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vi har 220 volt 50 Hz i stikkontakten.

 

Hvilken spenning og frekvens ville vi valgt dersom vi måtte gjøre alt på nytt?

 

I dagens verden er det 50Hz og 60Hz som dominerer, og det har de gjort siden elektrisitetens "barndom" på slutten av 1800-tallet. Materialene som ble brukt i datidens generatorer var av mye dårligere kvalitet enn det er i nåtidens utstyr, noe som medførte at generatorene fungerte dårlig på høyere frekvenser. Siden den gang har kopperkvaliteten blitt mye bedre, og måten man vikler spolene har også utviklet seg til det bedre. Så hvis vi skulle startet på nytt så ville vi nok valgt en frekvens som var på rundt 3-400 Hz.

 

Det er ikke bare å endre slike ting over natten heller. Infrastruktur som kraftverk, transformatorstasjoner og linjenett er bygget ut i fra at det er 50/60Hz. Det er ikke bare å skru opp frekvensen. For ikke å snakke om alt i verden som bruker strøm. Å forandre frekvensen ville jo medført at det meste som gikk på strøm måtte byttes ut.

Lenke til kommentar

Vi har 220 volt 50 Hz i stikkontakten.

 

Hvilken spenning og frekvens ville vi valgt dersom vi måtte gjøre alt på nytt?

Jeg tipper man ikke hadde hatt noen frekvens, dvs likestrøm.. Det er mer tungvindt noen steder, men det er svært mye som går på likestrøm i ett vanlig hjem, og det er mindre tap i overføringsnettet.

 

AtW

Hele poenget med vekselstrøm er vel at det blir mindre tap under overføring? Dessuten er det ikke helt trivielt å lage vekselstrøm av likestrøm når du trenger det til motorer, mens alt du trenger for å lage likestrøm er fire dioder og en kondis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er litt mer komplisert enn det. Her er en wikilink som forklarer litt mer i detalj: http://en.wikipedia.org/wiki/Submarine_power_cable

 

Kort sagt er de store kostnadene på en måte reversert; AC krever dyre kabler da sinusen når høyere spenning enn du vil kunne regne på transformatoren slik at kablene må være dimensjonert større, mens for DC ligger kostnaden i utstyret i endene av kabelen da du må like/vekselrette. Så på veldig lange avstander brukes HVDC (high voltage direct current), og AC på de kortere. Under sjøen er forskjellen enda mer i DCs favør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har 220 volt 50 Hz i stikkontakten.

 

Hvilken spenning og frekvens ville vi valgt dersom vi måtte gjøre alt på nytt?

Jeg tipper man ikke hadde hatt noen frekvens, dvs likestrøm.. Det er mer tungvindt noen steder, men det er svært mye som går på likestrøm i ett vanlig hjem, og det er mindre tap i overføringsnettet.

 

AtW

Hele poenget med vekselstrøm er vel at det blir mindre tap under overføring? Dessuten er det ikke helt trivielt å lage vekselstrøm av likestrøm når du trenger det til motorer, mens alt du trenger for å lage likestrøm er fire dioder og en kondis.

 

Nja, poenget med trefase vekselstrøm er vel at det begrenser tapet, men likespenning har vel mindre tap i overføringer?

Lenke til kommentar

Vi har 220 volt 50 Hz i stikkontakten.

 

Hvilken spenning og frekvens ville vi valgt dersom vi måtte gjøre alt på nytt?

Jeg tipper man ikke hadde hatt noen frekvens, dvs likestrøm.. Det er mer tungvindt noen steder, men det er svært mye som går på likestrøm i ett vanlig hjem, og det er mindre tap i overføringsnettet.

 

AtW

Hele poenget med vekselstrøm er vel at det blir mindre tap under overføring? Dessuten er det ikke helt trivielt å lage vekselstrøm av likestrøm når du trenger det til motorer, mens alt du trenger for å lage likestrøm er fire dioder og en kondis.

 

Såvidt meg bekjent er det mindre tap under overføring med likestrøm, og vi forutsetter at man begynner på nytt her, da bruker man jo DC-motorer vil jeg tro? Grunnen til at man har vekselstrøm i utgangspunktet er at det var vanskelig å transformere spenningen til vekselstrøm (som indirekte førte til større tap i overføringen), det problemet har vi ikke lenger.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

jeg er av den oppfatning av at likestrøm over lengre strekninger gir høyre spenning-tap en hvis man brukte vekselstrøm.

Dette kom jeg frem til etter ha testet det lit med et batteri for mange år siden.

da spenningen helt klart ble svakere bare noen menter unna kilden

 

Så spørs det hvordan kunne ha beskyttet kraftlinjen mot forstyrrelser hvis man bare brukte DC.

jeg ser ikke helt hvordan man kunne få det til

Lenke til kommentar

Dokumentar om Tesla og Edison, og hvorfor vi bestemte oss for å bruke vekselstrøm for kraftoverføring:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ocdm9GfVCpk

 

 

En BBC-serie på 3 episoder. Jeg linker her til episode 2.

Jeg har sett hele serien, og den er veldig interessant.

 

Sjekk rundt 33 minutter.

Tesla ville bygge ut vekselstrøm for å lysse opp hjemmene til folk. Edison ville ha likestrøm. Edisons ville krevd hundrevis av stinkende kullkraftverk over hele byen, fordi likestrømmen hadde høyt spenningstap over store avstander, og krevde veldig tykke, dyre kabler.

 

Vekselstrømmen med sit lave spenningstap kunne fraktes mye lengre gjennom billige, tynne kabler.

 

 

Jeg vet ikke om likestrøm i seg selv har høyere spenningstap enn vekseltrøm...

 

Men vekselstrøm er i hvert fall mulig å transformere, så du kan frakte det over lange avstander i høyspentkabler, og transformere det ned til en lavere spenning der folk bor.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er problematikk som var relevant da, og i mindre grad nå, likestrøm var vanskelig å transformere, det er det ikke nå lenger. Pga dette så kjørte man lav spenning med store overføringstap, det trenger man ikke nå lenger. På strekk der overføringstap er viktig, så kjører man i dag likestrøm. (dette til tross for tapet med å gjøre det om til vekselstrøm i begge ender)

 

AtW

Endret av Hårek
Unødig sitering
Lenke til kommentar

Nesten enig. Det er fremdeles en god del effekt som går tapt når man skal transformere likestrøm. Derfor brukes fremdeles vekselstrøm på de fleste høyspentlinjer, for eksempel alle (?) på det norske fastlandet. Men når man skal overføre stor effekt over lang avstand er det høyspent likestrøm som gir minst overføringstap, så f.eks. kablene fra Norge til det europeiske kontinentet er likestrøm.

Endret av Hårek
Unødig sitering
Lenke til kommentar
Vi har 220 230 volt 50 Hz i stikkontakten.

 

Hvilken spenning og frekvens ville vi valgt dersom vi måtte gjøre alt på nytt?

 

De valgene som ble gjort for lenge siden var nok godt gjennomtenkt ut i fra datidens teknologi. Skulle vi bygget opp en ny verden fra scratch i dag, med ny kunnskap og materialer, så tror jeg vi ville valgt annerledes. Hovedforskjellene er at det er lettere å sikre mot både brannskader og støtskader i dag, samt at elektrisitetsnettene skal dekke mange flere ulike oppgaver i dag. Både lengre strekninger, bedre strømkvaliteter, samkjøring osv. Dagens 230V 50Hz er bare en av mange nivåer som brukes over hele Norge. Vi bruker også mye 12V likespenning, 2 og 3-fase basert på 230V, 6kV, 22 kV, 66kV, 132kV, osv. Et helt nytt nett ville også hatt ulike nivåer. Bygget opp på nytt tror jeg vi ville hatt generelt høyere spenninger, men likespenning helt nederst og helt øverst i utvalget. F.eks 50V likespenning, 500V veksel, 5kV veksel, 50 kV likespenning, 500 kV likespenning. Dvs. faste 1:10 intervaller. Vekselspenningen tror jeg ville blitt 3-fase IT TN-nett. Frekvensen ville sikkert vært høyere enn i dag. Kanskje 200 Hz - 1 kHz. Men det ville gjort transport over lengre avstander mindre praktisk med veksel. Det gjør det gunstig å velge likespenning på under de aller høyeste spenningsnivåene også. Derfor skriver jeg 50 kV likespenning i stedet for 50 kV veksel. Kort oppsummert, mitt forslag til fra scratch system, uten tanke på kompatibilitet med noe eksisterende:

 

- 50V likespenning (småelektronikk hos sluttbruker. Forbrukerstikkontakter til ladere, TV etc)

- 500V 500Hz 3-fase IT TN (kraftelektro/oppvarming hjemme og småbedrifter, samt overføringskabler til hver bolig. Kanskje typisk 5-10 forbruksenheter per boenhet. Spesialkontater for komfyr, varmtvannsbereder etc.)

- 5kV 500Hz 3-fase IT TN (fordelingsnett mellom trafoer i boligområder, en trafo per middelstørrelse forretningsbygg/bygård etc)

- 50 kV likespenning fordelingsnett på mellomnivå (mellom tettsteder, øyer, kraftkrevende industri etc)

- 500 kV likespenning fordelingsnett på toppnivå (mellom land, landsdeler)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant spørsmål.

Nå som "alt" kan gjøres med halvledere, er det fortsatt grunn til å bruke vekselstrøm?

Grunnen til at vi har vekselstrøm er vel kun at man kan bruke transformatorer..?

 

Det var ihvertfall hovedgrunnen den gang da, jeg er ikke noen ekspert, men jeg tipper likestrøm hadde vært bedre i dag, tror det er mindre tap. Men det er kanskje andre ting som kan spill inn, tranformatorene er vel dyrere(?), sikringer er kanskje mer tungvindte?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...