Gå til innhold

220V / 50Hz - hadde vi valgt det samme i dag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DC-kabler gir ikke vekslende magnetfelt, og heller ikke induksjon i alt mulig rundt kraftlinjene. DC gir statiske magnetfelt. Når to DC-kabler henger parallelt så utligner de statiske magnetfeltene hverandre på samme måte som vekslende magnetfelt i symmetrisk opphengte AC kraftlinjer utligner hverandre.

 

Det er ikke korrekt at kabler opphever hverandres magnetfelt når de henger parallelt eller symmetrisk. Det reduseres, men for å oppnå full opphevelse så må ledernes sentrum være sammenfallende.

(Et eksempel på en toleder som har sammenfallende sentrum er koaksialkabel hvor den andre lederen ligger sirkulært rundt senterleder)

 

Ellers vil det alltid henge igjen restmagnetisme ettersom magnetfeltet f.eks 10 meter til venstre for leder A kanskje er 15 meter til venstre for leder B og B's magnetfelt er ikke sterkt nok til å oppheve det (avtar med avstand fra sentrum).

For høyspentslinjer er denne restmagnetismen nesten alltid enn nok til å forvirre f.eks kompassnåler innen for f.eks 10-20m. Dette avhenger av strømmen i lederne, innbyrdes avstand mellom de og selvsagt avstanden til kompasset. (Så vidt jeg husker så var jordmagnetismen ca 40-50 uT, så straks man nærmer den verdien så blir kompass etc påvirket)

 

B = (u0*I)/2piR hvor B er magnetfeltet, u0 er 4pi*10^-7 og R er avstanden fra et punkt til sentrum av lederen. Her må man altså ta med begge to eller alle 3 lederne og regne ut resulterende magnetfeltet ved et gitt punkt ut fra sentrum av lederen man er nærmest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ville man ikke fått en god del endring ved å legge nytt/bedre teknologi fra trafo til nye boligområder, og så endre fra strømverket til trafoen seinere/ved anledning?

Jeg tror man bør starte i andre enden. Det er høna og egget problematikken. Folk får ikke tak i forbruksutstyr som går på DC før DC blir utbredt og vice versa. Man har forsåvidt allerede startet i begge ender. Ultra høyspenning (500 kV og mer) går ofte på DC. Svært mye forbruksutstyr har innebygget AC/DC-konverter og går internt på DC. Hvis man skal videre må man standardisere internasjonalt spenninger og kontakttyper for DC.

 

Nå er det omtrent 30 år siden jeg hold på med dette så det er ikke rart at jeg ikke husker alle detaljer.

Likevel så er nok ikke likestrøm så mye bedre en vekselstrøm totalt sett.

Hvorfor er du så bastant når du ikke husker og åpenbart diskuterer med folk som har mye mer enn grunnkurs, mye mer erfaring med elektrisitet enn du og ikke minst mye mer oppdatert kunnskap om dette enn deg?

 

Hvis det skulle være så mye bedre (med hensyn på det som hittil er nevnt) så er det rart man ikke har begynt å endre på overføringen mange steder

Man har byttet til DC noen steder. Typisk ved sjøkabler og ultra høyspenning. På lavspenningssiden er det svært mye man kobler til som bruker DC. Alt fra elektriske tannbørster og barbermaskiner til TV, PC, mobiltelefonladere osv. Mye kan enkelt produseres med DC-motor i stedet for AC-motor. F.eks vaskemaskinen, miksmasteren etc. Mye utstyr bryr seg ikke om det er DC eller AC. F.eks panelovner, komfyren, kaffetrakteren, osv. Jeg kommer egentlig ikke på noe husholdningsapparat eller husinstallasjon som vil slite med DC, dersom det ble bygd for DC.

 

Vekslespenninger er da en del mere naturlig en likespenninger ?

Hva? På hvilken måte? Hva legger du i ordet naturlig?

 

Godt poeng det med feilkobling. Nå vil ikke det gjelde den vanlige forbruker siden man vil ha idiotsikre kontakter som vist tidligere i tråden, men utstyrsprodusenter og elektrikere kan i verste fall koble feil. Konsekvensene av en feilkobling vil nok variere fra ingenting til brannfarlig og sikkerhetsrisiko ved berøring. Derfor bør både elektrikere og utstyrsprodusenter ha en sluttkontroll på produktene sine så de kan sjekke at det er koblet riktig.

 

Om tannbørsten og barbermaskinen din har switch mode PSU aner jeg ikke, men begge deler har en form for AC/DC konvertering siden batteriet krever DC. Om man bygget opp hele kraftnettet fra scratch med DC så ville man enten valgt direkte lading med elektrisk kontakt, eller brukt DC/AC + AC/DC med sin egenvalgte optimale frekvens for bruksområdet.

Lenke til kommentar

Godt poeng det med feilkobling. Nå vil ikke det gjelde den vanlige forbruker siden man vil ha idiotsikre kontakter som vist tidligere i tråden, men utstyrsprodusenter og elektrikere kan i verste fall koble feil. Konsekvensene av en feilkobling vil nok variere fra ingenting til brannfarlig og sikkerhetsrisiko ved berøring. Derfor bør både elektrikere og utstyrsprodusenter ha en sluttkontroll på produktene sine så de kan sjekke at det er koblet riktig.

Egentlig så er ikke dette noe problem på forbrukersiden.

Man kan bare legge inn en billig likeretterbro på inngangen på utstyret så er det samme hvilken polaritet man kobler inn i utstyret. Og det er jo en del utstyr som går på batteri i dag som har det i tilfelle man skulle koble batteriet inn feil vei så gjør det ingen ting.

 

Så hvis produsentene standardiserer seg på en slik "feilkoblingsikring" i form av en likeretterbro på inngangen så kan man jo faktisk bruke samme kontaktene som man bruker i dag og ikke bekymre seg noe for polariteten. Man skiller jo tross allt ikke på hva som er N-leder og fasen "på forbrukersiden" i 230 VAC stikkontakta på et TN-nett i dag, så hvorfor skille på polariteten for DC i stikkontakta?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Noe er man svært sikker på og da går man i forsvar hvis man blir sakt i mot uten skikkelig forklaring ( det innebærer logiske sammenneger og forståelse)

 

Om man har brukt DC noe få steder så er det jo så lite at det ikke en gange er en begynnelse.

 

Angående vekselstrøm som mere naturlige en likestrøm så er det jo bare en konsekvens av at det meste i naturen er i konstant bevegelse. Da veksel det meste mellom 2 eller flere tilstander.

vekselstrømme kommer jo også av et vekslende magnet felt

 

Det pussige er at det hevdes at alt elektrisk kan drives av likestrøm

når jeg vet omtrent hvordan man får en elektromotor til å gå rund så er jeg ikke så sikker på det

Lenke til kommentar

Så hvis produsentene standardiserer seg på en slik "feilkoblingsikring" i form av en likeretterbro på inngangen så kan man jo faktisk bruke samme kontaktene som man bruker i dag og ikke bekymre seg noe for polariteten.

 

Har du tekt litt på overgangen mellom innføringen av DC ?

Man ville neppe ha bruk like kontakter nettopp for unngå feilkoblinger på utstyr som ikke har innebygd slik sikkerhet

hvis det skulle bli aktuelt en gang i tiden så kommer det neppe over natta

Lenke til kommentar

Det pussige er at det hevdes at alt elektrisk kan drives av likestrøm

når jeg vet omtrent hvordan man får en elektromotor til å gå rund så er jeg ikke så sikker på det

Elektromotor? Hvilken type elektromotor? Det finnes mange...

 

Så hvis produsentene standardiserer seg på en slik "feilkoblingsikring" i form av en likeretterbro på inngangen så kan man jo faktisk bruke samme kontaktene som man bruker i dag og ikke bekymre seg noe for polariteten.

 

Har du tekt litt på overgangen mellom innføringen av DC ?

Man ville neppe ha bruk like kontakter nettopp for unngå feilkoblinger på utstyr som ikke har innebygd slik sikkerhet

hvis det skulle bli aktuelt en gang i tiden så kommer det neppe over natta

Alt av switshmode forsyninger i dag f.eks har en likeretter som første trinn. Dette har jeg forklart deg tidligere.

Så hvis man da f.eks hadde brukt 300 VDC, el. i stikkontakta så kunne man ha koblet til alt av utstyr som i dag har switchmode forsyninger uten noe som helst endring. Plug and play. Og polariteten på DC spenningen inn hadde ikke hatt noen som helst betydning. For disse er det ingen forskjell om de får inn DC eller AC. Det eneste er at kondensatorene, ol som er der for å glatte ut AC strømmen ikke har noen funksjon lenger egentlig. Men det er altså ingen hindring.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Nå er da disse kun beregne på AC

har heller ikke hørt at dett kan kobles direkte til DC uten problemer

Polaritet beskyttelse er noe annet

 

Nå er det snakk om alt av utstyr , ikke sant ?

Strømforsyningen til pcen min , f,eks kan ikke kobles direkte uten modifisering selv om det er svitchmode

 

Hvis jeg forstår skjemaet her riktig så vil ikke strømforsyningen fungere riktig hvis den ble koblet til med "riktig" likestrøm

 

 

ja det finnes mange typer elektriske motorer.

jeg vet bare om 2 hoved typer

den som går på AC og den som går på DC

 

den som går på likestrøm kan igjen deles inn vanlig motor og stepp motorer som må ha en puls for flytte seg et hakk hver gang

Her må man regne med at begge bruker magnetfelt for flytte på akslingen

 

for få til et magnetfelt så må man ha en form for vekslende spenning over de forskjellige viklingene

 

For en AC motor går dette av seg selv men foren likestrømsmotor så må det lit mere til

 

poenget er at da kan man ikke sånn uten videre bytte om på AC og DC uten problemer

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg har bodd på hotell der de nylig hadde pusset opp.

De hadde USB-porter i veggen.

Da kan du lade småelektronikk, som iPod eller mobiltelefon.

 

Genialt, faktisk.

Så om man får innlagt andre strømnett enn 230V AC i nærmeste fremtid, gjetter jeg på 5V DC, altså USB.

 

 

Jeg personlig har aldri brukt laderen som fulgte med mobilen min. Jeg gav den bort til en som trengte mobillader med micro-USB-kontakt til Nokia-telefonen sin.

Jeg lader mobilen min med USB-kontakten i andre apparater, som TV-tuneren, TVen, laptopen, osv.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg har bodd på hotell der de nylig hadde pusset opp.

De hadde USB-porter i veggen.

Da kan du lade småelektronikk, som iPod eller mobiltelefon.

 

Genialt, faktisk.

Så om man får innlagt andre strømnett enn 230V AC i nærmeste fremtid, gjetter jeg på 5V DC, altså USB.

 

 

Jeg personlig har aldri brukt laderen som fulgte med mobilen min. Jeg gav den bort til en som trengte mobillader med micro-USB-kontakt til Nokia-telefonen sin.

Jeg lader mobilen min med USB-kontakten i andre apparater, som TV-tuneren, TVen, osv.

 

Der kryr jo av slike dingser:

google.no/search?q=usbladder&hl=no&safe=off&client=firefox-a&hs=P1L&rls=org.mozilla:nb-NO:official&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=wOUmUIfOOebk4QTF5ID4Dg&ved=0CDwQ_AUoAQ&biw=1280&bih=872#hl=no&safe=off&client=firefox-a&hs=AM1&rls=org.mozilla:nb-NO:official&tbm=isch&sa=X&ei=yeUmULTMBur-4QSxg4D4Aw&ved=0CEQQBSgA&q=usb+lader&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=37bcb8a0826991dc&biw=1280&bih=872

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nå er da disse kun beregne på AC

har heller ikke hørt at dett kan kobles direkte til DC uten problemer

Polaritet beskyttelse er noe annet

 

Nå er det snakk om alt av utstyr , ikke sant ?

Strømforsyningen til pcen min , f,eks kan ikke kobles direkte uten modifisering selv om det er svitchmode

 

Hvis jeg forstår skjemaet her riktig så vil ikke strømforsyningen fungere riktig hvis den ble koblet til med "riktig" likestrøm

Som jeg skrev så er det ingen problem å kjøre DC inn på disse. At du "ikke har hørt" at det går an å putte DC inn på dem gjør det ikke til fakta...

 

Her er skjemaet du har linket til. Så da skal jeg bruke akkurat det for å forklare det på:

230W-switch-mode-power-supply.jpg

Det jeg har tegnet en rød ring rundt er en likeretter. Etter denne er det jevn og fin DC og ikke lenger AC. Hvis man sender DC inn i denne likeretteren så skjer det ingen ting med strømmen. Den går bare uforandret rett gjennom likeretteren. DC inn = DC ut og AC inn = DC ut.

 

Så det går helt fint og sende DC inn i en slik switchmode forsyning uten noe som helst modifikasjoner. Men mye av det første trinnet er jo da bortkastet pga at det ikke er noe behov for å likerette strømmen.

 

Og jo ALLE switchmode forsyninger kan du kjøre DC inn i. Også PC forsyningen din. Men DC spenningen inn må selvsagt være noenlunde lik peeak verdien på den AC spenningen som forsyningen er beregnet på. Så hvis man skal være veldig nøye så skal du ha 325 VDC inn på en forsyning som er beregnet for 230 VAC. Men dette er egenklig ikke så nøye siden en switchmode forsyning regulerer spenningen ut og kan takle en ganske stor variasjon på spenningen inn.

 

Det eneste eventuelle problemet med å kjøre DC inn i en slik forsyning er hvis den er designet veldig marginalt og kjører på max last hele tiden. Da kan diodene i likeretterbroen bli for varme pga at strømen hele tiden kun går gjennom 2 av diodene i broen når man kjører DC inn og effektivverdien som går gjennom disse da blir større enn ved AC inn fordi man da bruker alle 4 diodene. Men dette er så og si aldri et problem da likeretterbroen som regel er overdimensjonert og man nesten aldri kjører en strømforsyning på max last over lange perioder.

 

Og her er fra wikipedia også siden du sikkert ikke tror på meg selv om jeg viser deg nøyaktig beviset for hvorfor man kan gjøre dette:

An SMPS designed for AC input can often be run from a DC supply (for 230 V AC this would be 330 V DC), as the DC passes through the rectifier stage unchanged.

http://en.wikipedia....rectifier_stage

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
det er det jeg har lært .

Mytbursters operer med 70 mA ( hvis du ikke har set på videoen ) men finner etterhvert ut at 6 mA kan være farlig

Mythbusters er din faglige kilde for å "motbevise" seriøse medisinske tidsskrifter m.m.? :lol:

 

Nå var det nevnt tidligere at hvis man tar direkte på polen på et bilbatteri så skal det ikke være farlig . Dette blir så tullete at man må usette seg selv for den strømmen for mene noe slikt

 

Et typisk bilbatteri har en kapasitet på 70 AH , 70 ampere i løpet av en time

Er man våt på fingrene så kan det bli kortslutning og man blir utsatt for mye sterkere strøm en 70 A

Jeg har selv tatt på polene til bilbatterier. Null problem.

 

For det andre så er det ikke sikkert at et 70 Ah batteri kan levere 70A i det hele tatt. Det kommer an på kortskutningsstrømmen. Kanskje det kan levere 35A i 2 timer men ikke 70 i 1 time. Begge deler er 70 Ah. Eller kanskje det kan levere 140A i 0,5 time? Det er også 70 Ah.

 

For det tredje så leverer batteriet inntil kortslutningsstrømmen, dersom lastmotstanden går mot null. En menneskekropp er ikke i nærheten av det siste kravet. Dvs. at levert strøm fra batteriet er avhengig av motstanden i kroppen og den har tidligere i tråden blitt dokumentert til i størrelseorden megaohm, selv med våte fingre. Siden du har grunnkurs elektro så kan du sikkert regne ut 12 V / 2 Mohm = ? A.

 

&--#60;br&--#62;

&--#60;br&--#62;Jeg er ikke fagmann, og aner egentlig ikke hvordan dette fungerer. Jeg ble en gang fortalt at en dimmer for vekselstrøm fungerer slik at den bare bruker deler av sinuskurven når den lager strømmen - dette gjør at en vekselstrømsdimmer ikke trenger å "brenne varme" for å dimme ned f.eks. lys. Samme person sa at en likestrømsdimmer ikke har denne muligheten.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Stemmer dette?&--#60;br&--#62;

Man kan regulere strøm med en variabel motstand( resistens) .

vanligvis så styrer dette en kontroll krets /bryter

Så simpel spenningsdeling brukes ikke til dimming fordi det har alt for store ulemper. Det er svært ineffektivt og man får problemer med å kvitte seg med all overskuddsvarmen i dimmeren.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
jeg er bare ute å vite at når der hevder at 30 er dødelig så må det være dødelig , er det ikke det så kan man heller ikke påstå det.

Poenget er at det ikke finnes noen definitiv grense for hva som er dødelig, selv om regelverk opererer med definitive grenser. Det går ikke an å ha forskrifter som sier "Jordfeilvernet kan stilles inn på det du har lyst til, gjerne noe i området 10 - 500 mA".

 

Så hvor går "grensen" som ikke er noen fast grense?

 

10 mA: Uhyre sjeldent det fører til død, om det har skjedd i det hele tatt.

30 mA: Fører sjeldent til dødsfall, som regel overlever man.

100 mA: Fører ofte til dødsfall, men ikke uvanlig å overleve heller.

300 mA: Svært mange dør, overlevelse forekommer sjeldent.

1000 mA: Uhyre sjeldent noen overlever, om det har skjedd i det hele tatt.

 

Jeg synes det er bra at forskriftene holder seg på den ganske sikre siden.

 

Da glemmer du at huden i seg selv er en stor motstand som begrenser strømmen

 

Hvis du derimot bruker tungen så vil du virkelig merke hva batteriet er god for

Det utgjør ingen forskjell om du setter tunga på et 12V bilbatteri eller en seriekobling av 3-4 klokkebatterier som også gir 12V. Selv klokkebatteriene vil ikke begrenses av kortslutningsstrøm i det scenariet.

Lenke til kommentar
DC-kabler gir ikke vekslende magnetfelt, og heller ikke induksjon i alt mulig rundt kraftlinjene. DC gir statiske magnetfelt. Når to DC-kabler henger parallelt så utligner de statiske magnetfeltene hverandre på samme måte som vekslende magnetfelt i symmetrisk opphengte AC kraftlinjer utligner hverandre.
Det er ikke korrekt at kabler opphever hverandres magnetfelt når de henger parallelt eller symmetrisk. Det reduseres, men for å oppnå full opphevelse så må ledernes sentrum være sammenfallende.

(Et eksempel på en toleder som har sammenfallende sentrum er koaksialkabel hvor den andre lederen ligger sirkulært rundt senterleder)

 

<br><br>Ellers vil det alltid henge igjen restmagnetisme ettersom magnetfeltet f.eks 10 meter til venstre for leder A kanskje er 15 meter til venstre for leder B og B's magnetfelt er ikke sterkt nok til å oppheve det (avtar med avstand fra sentrum).<br>For høyspentslinjer er denne restmagnetismen nesten alltid enn nok til å forvirre f.eks kompassnåler innen for f.eks 10-20m. Dette avhenger av strømmen i lederne, innbyrdes avstand mellom de og selvsagt avstanden til kompasset. <span style="font-size: 10px;">(Så vidt jeg husker så var jordmagnetismen ca 40-50 uT, så straks man nærmer den verdien så blir kompass etc påvirket)</span><br><br>B = (u0*I)/2piR hvor B er magnetfeltet, u0 er 4pi*10^-7 og R er avstanden fra et punkt til sentrum av lederen. Her må man altså ta med begge to eller alle 3 lederne og regne ut resulterende magnetfeltet ved et gitt punkt ut fra sentrum av lederen man er nærmest.

Ja, helt enig, men det er mer av teoretisk interesse enn praktisk. I avstander mye lengre enn avstanden mellom lederne utligner feltene hverandre såpass bra at det har liten praktisk betydning.

 

Godt poeng det med feilkobling.

Nå vil ikke det gjelde den vanlige forbruker siden man vil ha idiotsikre kontakter som vist tidligere i tråden, men utstyrsprodusenter og elektrikere kan i verste fall koble feil. Konsekvensene av en feilkobling vil nok variere fra ingenting til brannfarlig og sikkerhetsrisiko ved berøring. Derfor bør både elektrikere og utstyrsprodusenter ha en sluttkontroll på produktene sine så de kan sjekke at det er koblet riktig.

Egentlig så er ikke dette noe problem på forbrukersiden.

Man kan bare legge inn en billig likeretterbro på inngangen på utstyret så er det samme hvilken polaritet man kobler inn i utstyret.

Og det er jo en del utstyr som går på batteri i dag som har det i tilfelle man skulle koble batteriet inn feil vei så gjør det ingen ting.

 

Så hvis produsentene standardiserer seg på en slik "feilkoblingsikring" i form av en likeretterbro på inngangen så kan man jo faktisk bruke samme kontaktene som man bruker i dag og ikke bekymre seg noe for polariteten. Man skiller jo tross allt ikke på hva som er N-leder og fasen "på forbrukersiden" i 230 VAC stikkontakta på et TN-nett i dag, så hvorfor skille på polariteten for DC i stikkontakta?

Bygger man et nett fra scratch tror jeg det er bedre å bedre å skille på fasene, nettopp for å slippe likeretterleddet. Det stjeler ca 1,2V og går dermed ut over effektiviteten. (I hvert fall med tradisjonell implementasjon. Det finnes andre måter å gjøre det på som eliminerer tapet, men det krever flere komponenter) Et likeretterledd er også en kostnad som er lett å unngå ved å skille på fasene.

Lenke til kommentar

ja det finnes mange typer elektriske motorer.

jeg vet bare om 2 hoved typer

den som går på AC og den som går på DC

 

den som går på likestrøm kan igjen deles inn vanlig motor og stepp motorer som må ha en puls for flytte seg et hakk hver gang

Her må man regne med at begge bruker magnetfelt for flytte på akslingen

 

for få til et magnetfelt så må man ha en form for vekslende spenning over de forskjellige viklingene

 

For en AC motor går dette av seg selv men foren likestrømsmotor så må det lit mere til

 

poenget er at da kan man ikke sånn uten videre bytte om på AC og DC uten problemer

Det aller meste av elektromotorer på forbrukerutstyr som driller, vinkelslipere, ol er såkalte universalmotorer. Dette er egentlig bare en serie viklet DC motor som man kjører på AC. Dette kan de gjøre fordi feltet i både rotoren og armaturet vil veksle samtidig. Så disse motorene går helt fint også på DC da de i utgangspunktet er en DC motor.

 

Også har man mye DC børsteløsmotorer i moderne utstyr. Disse går på DC. Så ikke noe problem her heller.

 

Også er det noen asynkronmotorer i f.eks stort utstyr som vedkøyvere, ol. Og i noen vaskemaskiner, ol. og noen få synkronmotorer Disse kan man enten da sette en frekvensomformer på eller bytte ut motoren på til en børsteløsmotor f.eks.

Og på en vaskemaskin med en AC motor enten den er synkron eller asynkron så er det allerede en frekvensomformer siden den skal kunne gå i forskjellige hastigheter så her trengs ingen modifikasjon.

Og man kan koble DC rett inn i en vanlig frekvensomformer som er beregnet for AC også uten noe som helst modifikasjon, men du skal vel krangle på det også og slenge ut enda mer tull... :roll:

 

flesvik: nå var det spenning regulatoren jeg tenkte på , at den ikke fikk riktig spenning

nå ha man jo ikke helt bestemt seg for hva som ville være riktig spenning for et nytt strømnett .

ville det da ikke være lit kinke å bare koble den nemte strømforsyning direkte på 500 v likestrøm ( side det er nevnt tidligere)

Nei det var det ikke. Du skrev AC og DC du skrev ingen ting om spenningen. Du skrev at din PC forsyning og andre switchmode forsyninger ikke kunne gå på DC uten modifikasjoner. Dette er direkte feil. Og nå prøver du å ro deg unna. Spenningen må selvsagt være riktig. Dette trenger vel ikke en gang å spesifiseres, det er en selvfølgelighet. Her er hva du skrev igjen:

Nå er da dissekun beregne på AC

har heller ikke hørt at dett kan kobles direkte til DC uten problemer

Polaritet beskyttelse er noe annet

Nå er det snakk om alt av utstyr , ikke sant ?

Strømforsyningen til pcen min , f,eks kan ikke kobles direkte uten modifisering selv om det er svitchmode

Feil, feil og feil.

 

 

likeretteren kjenner jeg igjen om i en lit annen utforming.

Derimot så ser jeg ikke helt hvor "pulsgiveren" til å hakke opp likestrømmen er

Alle med litt grunnleggende kunskap i elektronikk ser lett hvor "pulsgiveren" som du kaller den sitter.

Det er selvsagt IC'en kallt TL494 som gir og styrer pulsene og transistorene Q1, Q2, Q3 og Q4 som skrur strømmen av og på etter disse pulsene fra TL494.

Og her er den: http://www.ti.com/pr...494#description

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg kan si soppas mye at for noen år siden ( der jeg jobbet da) ble enhet med motor koblet rett til stikkontakten for test om den virket. da gikk sikringen.

når man koblet til likespenning så virket det slik det skulle.

Her var det ingen universal motor som ble brukt

 

Så poenget er at man kan ikke sånn uten videre bytte om ac og DC styrte ting.

 

det med strømforsyningen så var det nettopp svitchmode delen jeg tenkte på .

jeg var usikker på om den fik riktig spenning hvis man koblet rett på likestrøm

 

Hvis man må finne et nyt til-koblingspunkt på en strømforsyning så er det en modifisering

nå er det neppe lovlig å klippe av pluggen og koble på likestrøm heller

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
DC-kabler gir ikke vekslende magnetfelt, og heller ikke induksjon i alt mulig rundt kraftlinjene. DC gir statiske magnetfelt. Når to DC-kabler henger parallelt så utligner de statiske magnetfeltene hverandre på samme måte som vekslende magnetfelt i symmetrisk opphengte AC kraftlinjer utligner hverandre.
Det er ikke korrekt at kabler opphever hverandres magnetfelt når de henger parallelt eller symmetrisk. Det reduseres, men for å oppnå full opphevelse så må ledernes sentrum være sammenfallende.

(Et eksempel på en toleder som har sammenfallende sentrum er koaksialkabel hvor den andre lederen ligger sirkulært rundt senterleder)

 

&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Ellers vil det alltid henge igjen restmagnetisme ettersom magnetfeltet f.eks 10 meter til venstre for leder A kanskje er 15 meter til venstre for leder B og B's magnetfelt er ikke sterkt nok til å oppheve det (avtar med avstand fra sentrum).&--#60;br&--#62;For høyspentslinjer er denne restmagnetismen nesten alltid enn nok til å forvirre f.eks kompassnåler innen for f.eks 10-20m. Dette avhenger av strømmen i lederne, innbyrdes avstand mellom de og selvsagt avstanden til kompasset. &--#60;span style="font-size: 10px;"&--#62;(Så vidt jeg husker så var jordmagnetismen ca 40-50 uT, så straks man nærmer den verdien så blir kompass etc påvirket)&--#60;/span&--#62;&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;B = (u0*I)/2piR hvor B er magnetfeltet, u0 er 4pi*10^-7 og R er avstanden fra et punkt til sentrum av lederen. Her må man altså ta med begge to eller alle 3 lederne og regne ut resulterende magnetfeltet ved et gitt punkt ut fra sentrum av lederen man er nærmest.

Ja, helt enig, men det er mer av teoretisk interesse enn praktisk. I avstander mye lengre enn avstanden mellom lederne utligner feltene hverandre såpass bra at det har liten praktisk betydning.

 

Jeg regnet på det i går;

Hvis man har to-leder system med 5 meter mellom hverandre, så vil man ha et magnetfelt på 6.66 uT 10 meter ut fra ene lederen (som blir 15 meter ut fra andre lederen). Hvis man kommer nærmere og sier 5 meter fra nærmeste leder og 10 meter fra leder 2 så er vi oppe i 20 uT.

Ettersom jordmagnetismen er 40-50 uT, så kan man helt klart se bort i fra dette i de praktiske sammenhengene jeg kan komme på.

 

Lurer på om elsensitive er enige med meg.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Lurer på om elsensitive er enige med meg.

Sikkert ikke, men nå er nå det et psykisk fenomen og ikke et fysisk-biologisk fenomen. (Elsensitive kan ikke påvise hverken 50 Hz eller 900, 1800 eller 2400 MHz i blindforsøk, bedre enn en mynt som flippes)

 

Uansett, DC som har blitt det rådende scenariet for å erstatte 230V 50 Hz, har ikke noe vekslende magnetfelt og dermed heller ingen induktiv virkning på mennesker, dyr eller ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...