Gå til innhold

Windows 8 dukker opp på piratsider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja, Windows 8 og alt snakket rundt det har nå fått meg til å teste ut Linux på boksen min, Prøver Linux Mint. og helt ærlig er jeg ganske så imponert over dette, funker knall, fjellstabilt og installerte seg på disken uten ett spørsmål om drivere og det vanlig windows-gnålet.

 

Uansett, Jeg kommer nok til å teste ut win 8 også, er bare sånn jeg er, liker nye ting. Pluss, at så lenge windows er den foretrukne spillplattformen, må jeg jo bare ha det.

 

Dog, Metro, som er den store snakkisen, ser jo egentlig greit nok ut. Var mange som ikke likte utseendet på Vista da det kom, med sin versjon av Aero, dårlig ytelse osv. I dag er disse borte med Win 7, og ytelsen er igjen god. Jaja. Blir vel mer og mer nytt. Spennende.

 

Men det der var mye off topic. De som vil gjøre seg til kjeltring for knappe 250 kroner, vær så god, men det er jaggu ingen god måte å si velkommen til Microsoft genuint gode idè. Liker at de selger os billig om dagen. Mye bedre enn å prise det høyt og invitere til piratkopiering. Er jo det som er mye av problemet, sett under ett. Det er dyrt å være lovlydig. F.eks en 50lapp for Wimp, er jo svinebillig for all musikken du kan ønske deg. For meg er det et paradoks at de ikke klarer å få lignende løsninger i film/tv bransjen der alt blir stoppa.

 

Digresjonens mester slår til igjen... Ble alt for langt dette her.

 

Asu

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror W8 kommer til å floppe uansett

Jepp, dette blir som Vista, som skulle revolusjonere ALT, og så endte det med at WIN7 ble rushet ut for å dempe hatet mot dem.

 

Beste win utgavene er helt klart: 98SE, XP, og WIN7; jeg bruker fortsatt XP på min IIS dev-webserver :-D (hovedsaklig fordi det er en 10 tommers laptop i kles... #kremt# server-skapet ;-)

 

-frank

Rushet.. Det tok nesten tre år før Windows 7 kom.

Planen var at Vista skulle var windowsversjon i 5 år, så "rushet" er et relativt begrep :p

 

-frank

Kilde?

 

Vista var et unntak i forhold til resten av utgivelsene. Longhorn ble først skraplagt i 2004. Vista kom i slutten av 2006.

Lenke til kommentar

Hvem i all verden tar sjansen på å bruke en piratkopi av et OS. Vet jo aldri hva man får med av virus og dritt da.

De fleste nedlastningssider (for KJØP) inkludert MS selv, pleier å offenliggjøre md5 og SHA1-hashene av iso-filene. Er bare å sjekke at SHA1 eller SHA256-hashen matcher, og så installere i vei. Hvis man nå ønsker Win8 da. Jeg gjør ikke.
Lenke til kommentar

Her er alle spørsmål og svar fra Microsoft angående oppgradering til Windows 8 Pro.

 

http://windowsteambl...-for-39-99.aspx

 

Kort oppsummert:

Man må kjøre Windows XP, Vista, 7, eller 8 preview for å oppgradere. Man går inn på Windows.com og laster ned "Windows Upgrade Assistant". Denne sjekker om maskinvaren og programmer er kompatible med Windows 8, og lister opp hva du må gjøre før installasjon. Deretter taster du inn nøkkelen for din tidligere lisensierte versjon av Windows (XP, Vista eller 7). Uansett hvilken versjon du oppgraderer fra får du Windows 8 Pro med Media Center.

 

Upgrade Assistant starter så nedlastingen av Windows 8 Pro og hjelper deg med å brenne Iso-en ut på en DVD eller på en USB pinne. Dersom du ønsker å få tilsendt en DVD i posten koster dette noen kroner ekstra.

 

Høres fint ut for meg, men jeg får Windows 8 Pro via MSDN 15. august. :-)

Endret av reidar76
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er alle disse Windows 8-isoene like?

Det er ikke sikkert at jeg er i stand til å installere XP på den maskinen som jeg vil ha Win8 på.

Hvis jeg bare kan laste ned Win8 uten å måtte få et spesialprogram til å laste det ned for meg, så hadde det vært flott.

Men hvis den laster ned en Iso på 32 bit for min gamle 32 bits maskin, er det nedtur, da jeg vil bruke Win8 på en 64 bits maskin.

Jeg har bare XP 32 bits. Så hvis jeg ikke får noen valgmuligheter, men den bare laster ned 32 bits utgaven, er det nedtur.

 

Men hvilken lisenskode skal jeg bruke da? Har Win8 lisenskoder? Blir det samme lisenskode som XP, eller får jeg en ny?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

http://crave.cnet.co...ained-49303415/

 

The strong arm of European law demands Microsoft offer these confusing 'N' editions, but to understand what they are and why they exist at all, we need a little history lesson.

 

EU sine anti-monopolregler sier at Windows ikke kan leveres med Windows Media Player i EU.

Windows-utgavene for EU-land har fått navnet N.

 

Det blir altså ikke et alternativ til Ultimate, Home osv...

Men en europeisk utgave uten Windows Media Player.

Tror de fleste utgavene finnes som N for EU.

 

 

Hvis du skal laste ned Windows, kan du like gjerne droppe N-utgaven. Det skader ikke om Windows Media Player følger med. Det er valgfritt å bruke den.

 

Jeg sverger til VLC uansett.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Vet jo aldri hva man får med av virus og dritt da.

Jo, det gjør man. Med mindre man er teknologisk tilbakestående.

Poenget mitt er at dersom man har litt IQ så klarer man å laste ned ting (deriblant OS) via torrents uten å få med virus og annen skit.

Artig at dere er så bastante på det. Tviler på dere ville oppdaget ulumskheter innlagt i en windows installasjon.

 

Microsoft hadde en annen taktikk ved lansering av Win7. Da fikk man gratis oppgradering, men dette omfattet langt færre: Bare noen få av de som hadde kjøpt Vista i halvåret før lanseringen. Nå omfatter introprisen langt flere, men altså ikke lengre gratis.

Jo, de har også samme opplegget med gratis nå.

https://windowsupgra.../en-US/Home/Faq

 

Ulempen er at Win xp og 7 har vært problemer med windows update av piratversjoner.

Nei, ikke hvis du vet hva du gjør.

Vet du hva du gjør, annet enn å gjøre slavisk hva noen andre har skrevet du skal gjøre? Uansett, når en kan oppgradere for 240 kroner, hvor mye energi skal en da gidde og legge ned i å piratkopiere? Koster det mer enn en halvtimes jobb totalt sett er det jo nesten 'tap' av penger i forhold til å jobbe. Og selv om piratversjoner av W7 fungerer bra , så er det enormt mange som tidligere har sliti med at W7 slutter å virke etter windows update eller ikke får kjørt update i det hele tatt.

 

Tidligere har jeg ofte lest på forumet her allverdens grunner til å piratkopiere. De som oftest går igjen er:

1. Spillet/whatever er for dyrt.

240 kroner for et program du bruker på pcen hele tiden, sammenlign det mot dyre spill/programmer som blir brukt langt mindre, så er det faktisk veldig billig. Installer evt. et annet OS.

 

2. Man får ikke testet produktet først, bruker piratversjon som demo.

Last ned RC eller beta nå og prøv. Test en annen sin pc eller noe. Og om en skulle gjemme seg bak dette argumentet, holder det kun om en faktisk kjøper det etter å ha testet det om man ender opp med å bruke/like det.

 

3. Det er lettere å få tak i produktet som pirat.

MS har i mange år vært veldig flinke på å selge Windows digitalt. Sist jeg formaterte hentet jeg bare ned min windowsplate fra MSDNAA med en nedlastningshastighet på 89 MB/s, la på en minnepenn og reboota.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Men hva med de som har en piratkopiert versjon av for eksempel Windows 7, vil disse også klare å få en versjon av Windows 8 for rundt 240,-?

 

Du må vel ha en gyldig licence key.

Jeg piratkopierer ikke Windows 7, så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Men jeg tror ikke det går.

 

 

Men jeg håper jeg tar feil.

Jeg har en gyldig XP-licence key, men jeg kan ikke lett installere den pga. riper i plata.

Hvis det er så lett som å bruke en piratkopi, så sparer jeg et par kalorier på den måten, samtidig som det ikke egentlig er galt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvem i all verden tar sjansen på å bruke en piratkopi av et OS. Vet jo aldri hva man får med av virus og dritt da.

De fleste nedlastningssider (for KJØP) inkludert MS selv, pleier å offenliggjøre md5 og SHA1-hashene av iso-filene. Er bare å sjekke at SHA1 eller SHA256-hashen matcher, og så installere i vei. Hvis man nå ønsker Win8 da. Jeg gjør ikke.

Jeg tror veldig få faktisk sjekker dette. Dessuten kan man ikke stole på md5 matches, da det teoretisk er mulig å bygge en ulik fil som gir identisk match. :) Siterer fra Wikipedia sin artikkel om md5:

In 2004, more serious flaws were discovered in MD5, making further use of the algorithm for security purposes questionable—specifically, a group of researchers described how to create a pair of files that share the same MD5 checksum.

 

Dessuten må en jo faktisk knekke piratbeskyttelsen på en eller annen måte. Så enten er installasjonen modifisert uansett, eller så må en kjøre programvare etter installasjon som kan inneholde ulumskheter, og da er en jo like langt.

 

Jeg har en gyldig XP-licence key, men jeg kan ikke lett installere den pga. riper i plata.

Hvis det er så lett som å bruke en piratkopi, så sparer jeg et par kalorier på den måten, samtidig som det ikke egentlig er galt.

Det er heller ikke piratkopiering å laste ned CDen all tid du har lovlig key. CDene kan en faktisk laste ned fra windows eller andre partnere uten komplikasjoner.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Men får jeg den rimelige oppgraderingen fra XP til 64 bits Win8, uten at jeg er i stand til å boote XP?

Jeg har keyen, men plata har riper.

 

 

Kan jeg oi så fall laste ned XP som funker?

Trodde ikke de var så liberale med XP, men at du faktisk var nødt til å bruke plata som du fysisk hadde kjøpt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

 

 

Uansett, når en kan oppgradere for 240 kroner, hvor mye energi skal en da gidde og legge ned i å piratkopiere? Koster det mer enn en halvtimes jobb totalt sett er det jo nesten 'tap' av penger i forhold til å jobbe. Og selv om piratversjoner av W7 fungerer bra , så er det enormt mange som tidligere har sliti med at W7 slutter å virke etter windows update eller ikke får kjørt update i det hele tatt.

 

 

Det koster mer enn en halvtimes ekstra jobb å motte installere en upgrade-versjon kontra en versjon man kan installere "clean" også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...