Gå til innhold

Test: Apple MacBook Pro med Retina-skjerm


Anbefalte innlegg

Å kjøre den oppløsningen på en 15 tommer er tullete, derav apples løsning på oppløsningsvalgene. Med tilpassede programmer vil du få full oppløsning, men dette mangler selvfølgelig mye nå.

 

Er det noe poeng i å kjøre nettleseren i full oppløsning? Tja, vil du bruke lupe for å lese teksten så .ø.

 

Skjermen kjører jo på den oppløsningen den gjør, problemet er at skaleringen ikke er særlig fleksibelt, man har bare noen skaleringsfaktorer å velge imellom. OSX var hetl elendig på skalering før, nå er det blitt bedre, Windows har ogs

 

AtW

 

Jo, der er vi enig. Men når kritikken går ut på at man absolutt må kjøre skjermen i full oppløsning da blir dette tullete. Ingen ønsker å gjøre det på en 15 tommers skjerm uten å oppskalere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nydelig pc det der, men jeg stusser litt over at prisen på 18000kr (en liten bil, en sydentur eller tidenes fest på polet) ikke er satt som minus. Når det poengteres i artikkelen at du kan få en annen pc med tilnærmet samme spesifikasjoner til halv pris, så burde det stå som et helvetes kraftig minus i mine øyne. (Med tanke på at de positive aspektene ved en så høy pris er nevnt).
Du det... det er fortsatt ingen andre laptoper med den skjermoppløsningen.....

 

Og det er jo derfor den koster så mye, men det er fortsatt 18 høvdinger for en pc.

Lenke til kommentar

Ser skjermen skal være glossy. Hvordan funker det i praksis? Sist jeg hadde glossy pc skjerm måtte jeg sitte i mørkt rom for å slippe irriterende gjennskinn, men kan jo håpe det har gått fremover siden den gangen.

 

Jeg stusser også på hva man skal med en slik oppløsning på en liten bærbar. Kan sikkert få enkelte ting enda litt skarpere, men for daglig/vanlig bruk kan jeg ikke se hvordan det skal bety allverdens.

Uansett, greiere med den oppløsningen på en bærbar enn et nettbrett. Der har de jo firedobled antallet piksler, men ikke datakraften. Alt jeg har sett tyder på nettbrettet vil kunne slite med ytelse på grafikk, og isteden skalerer man bare opp og sitter derfor igjen med akkurat samme bildet og oppløsning og en sliten GPU.

Lenke til kommentar
En annen ting, grunnet til at Apple gjør det bedre i spill test enn den andre assu pcen med samme skjermkort, er fordi gt650m i macbook pro'en er overklokket
Umm, nei, GT 650M kortet i Asusen er høyere klokket enn det i MBPen...Det som utgjør at kortet i MBPen yter bedre er at det bruker GDDR5 fremfor Asus sin som bruker DDR3.

 

Gt650m kortet i rmbp er fortsatt overklokket i forhold til standard verdier av gt650m, det har gtx660 clocks

 

Har du en kilde på dette? For det gir ikke mening, et GT 650M (GDDR5) som har samme klokkehastighet som et GTX 660M skal yte helt likt, men sammenlignet med Asus G55 i testene som har GTX 660M yter MBPen dårligere.

Lenke til kommentar

Helt grei pris med tanke på at dette ikke er en hvilken som helst laptop med standard masseprodusert acer chassis av type plastikk. Man betaler ikke bare for delene men litt for før-produksjonen også. Tenk på ingeniørene som tegnet designet.

 

Så er ikke dette noe mannen i gata trenger enda.

 

Gjetter prislista ser slik ut:

 

Skjerm: 4500

SSD: 3000

CPU: 1500

GPU: 2000

RAM 1500

Batteri: 2000

Chassis: 1500

Design arbeid (eller apple tax): 2000

Administrasjonsutgifter: 500

Endret av christox
Lenke til kommentar
..ettersom et skrivebordsmiljø med original oppløsning på 2880 x 1800 piksler over kun 15,4 tommer vil være altfor smått for mange.

Kan dere være så snille å slutte å spre videre den trollgamle feilen at pixler har noe med fysisk størrelse å gjøre?

 

Ellers registrerer jeg som jeg forventet at Apple har tatt med seg videre den idiotiske oppskaléringen de fant ut var smart på iPhone Retina. Jaja, det er hvertfall litt bedre enn hva Microsoft får til. Mitt OS har vektorgrafikk og skalérer opp og ned etter skjermens rapporterte DPI, uavhengig av oppløsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
En annen ting, grunnet til at Apple gjør det bedre i spill test enn den andre assu pcen med samme skjermkort, er fordi gt650m i macbook pro'en er overklokket
Umm, nei, GT 650M kortet i Asusen er høyere klokket enn det i MBPen...Det som utgjør at kortet i MBPen yter bedre er at det bruker GDDR5 fremfor Asus sin som bruker DDR3.

Det er også overklokket jo.

850MHz er 125MHz over de 725MHz GDDR5-utgaven skal kjøre på ;)

 

Lenke til kommentar
..ettersom et skrivebordsmiljø med original oppløsning på 2880 x 1800 piksler over kun 15,4 tommer vil være altfor smått for mange.

Kan dere være så snille å slutte å spre videre den trollgamle feilen at pixler har noe med fysisk størrelse å gjøre?

 

Ellers registrerer jeg som jeg forventet at Apple har tatt med seg videre den idiotiske oppskaléringen de fant ut var smart på iPhone Retina. Jaja, det er hvertfall litt bedre enn hva Microsoft får til. Mitt OS har vektorgrafikk og skalérer opp og ned etter skjermens rapporterte DPI, uavhengig av oppløsning.

 

Som det skal være. Det er ingen god grunn til at ting skal være smått med høy oppløsning, grunnen er at ting er designet dårlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

hmm bra produkt men hva er vitsen med den oppløsningen og prisen for en jobbpc? som spillpc er den udugelig og da hvis du betaler 18 tusen får du hvertfall 3 ganger så bra ytelse(vet at oppløsningen er syk men hva trenger du det til på 15 tommer uansett?) for en jobbpc haddejeg heller kjøpt en litt tyngre med mulighet for billig oppgradering av ram og sånt om et år eller to og spart 10000.

Lenke til kommentar

hmm bra produkt men hva er vitsen med den oppløsningen og prisen for en jobbpc? som spillpc er den udugelig og da hvis du betaler 18 tusen får du hvertfall 3 ganger så bra ytelse(vet at oppløsningen er syk men hva trenger du det til på 15 tommer uansett?) for en jobbpc haddejeg heller kjøpt en litt tyngre med mulighet for billig oppgradering av ram og sånt om et år eller to og spart 10000.

Grafisk design

3D-modellering

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hmm bra produkt men hva er vitsen med den oppløsningen og prisen for en jobbpc? som spillpc er den udugelig og da hvis du betaler 18 tusen får du hvertfall 3 ganger så bra ytelse(vet at oppløsningen er syk men hva trenger du det til på 15 tommer uansett?) for en jobbpc haddejeg heller kjøpt en litt tyngre med mulighet for billig oppgradering av ram og sånt om et år eller to og spart 10000.

 

Hva med en god blanding av alt du nevnte? Den fungerer flott til bruk i jobbsammenheng, helt greit til spilling, og perfekt til film, musikk og surfing.

Den er utvilsomt dyr, men så har heller apple aldri vært billig. Jeg hadde forventet at den ble dyrere hvis du sammenligner med non-retina macbook pro.

 

"Takk til Apple for LÅN av datamaskinen."lol... Simply lol...

 

Hva er så lol med det? Det er helt vanlig praksis at testeksemplarer lånes bort av produsentene.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...