Gå til innhold

Test: Apple MacBook Pro med Retina-skjerm


Anbefalte innlegg

Har skaffet meg en multicommaskin med i7-3720qm, 8 gig ram, 120SSD, 15" matt skjerm m/ 1920x1200,Amd Radeon HD 7970m som er mye bedre en korte maccen stiller med. veier ca 4/5kg til 15000kr inkl frakt.Digger designe på den maskinen og mener den er ett bedre kjøp en maccen her, Multicom maskinen fikk 6er i terningkast også

 

Nøyaktig hvilken 15" maskin fra multicom er det som kommer med 1920*1200 oppløsning? Jeg har nemlig toppmodellen i 15"-klassen, P150E, men den kommer bare med standard 1080P skjerm.

 

satt på jobb å trykket bare inn tallene som oppløsningen der kjører på det skal selvfølgelig være 1920x1080. Noe som holder i massevis på en 15" laptop

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvordan Bygg ing. studiene er mtp. krav til Mac/PC? Vurderer denne sterkt, da min Macbook Alu 2008 begynner å bli i tregeste laget mtp. CPU kraft....

 

Ellers nydelig maskin å se til i vertfall, håper jeg får en i hånden snart....

 

Er det krav til noe som helst der? Ingeniørstudiene er ikke spesielt "PC-tungt" som sådan, hadde ikke noen bærbar i det hele tatt når jeg tok siving.

 

AtW

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan Bygg ing. studiene er mtp. krav til Mac/PC? Vurderer denne sterkt, da min Macbook Alu 2008 begynner å bli i tregeste laget mtp. CPU kraft....Ellers nydelig maskin å se til i vertfall, håper jeg får en i hånden snart....
Er det krav til noe som helst der? Ingeniørstudiene er ikke spesielt "PC-tungt" som sådan, hadde ikke noen bærbar i det hele tatt når jeg tok siving.AtW

 

Nei jeg har ingen aning, og lurer på om hvordan det funker jeg... Kjøper ikke maskin til 18k for å finne ut at jeg ikke har støttet software etc.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan Bygg ing. studiene er mtp. krav til Mac/PC? Vurderer denne sterkt, da min Macbook Alu 2008 begynner å bli i tregeste laget mtp. CPU kraft....Ellers nydelig maskin å se til i vertfall, håper jeg får en i hånden snart....

 

Studerer selv IT og det er ingen krav til å ha PC der. Selvfølgelig er det greit, men bærbar fra vgs holder. Billigste modellen du klarer å finne er god nok. - En del i klassen bruker mac, og det går jo helt fint, men er ikke nødvendig. - Kjøp deg det du vil ha/får bruk for, gjerne denne for min del, men det er ingen krav til det. Ikke en gang i IT studiene er det krav om PC.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan Bygg ing. studiene er mtp. krav til Mac/PC? Vurderer denne sterkt, da min Macbook Alu 2008 begynner å bli i tregeste laget mtp. CPU kraft....Ellers nydelig maskin å se til i vertfall, håper jeg får en i hånden snart....
Er det krav til noe som helst der? Ingeniørstudiene er ikke spesielt "PC-tungt" som sådan, hadde ikke noen bærbar i det hele tatt når jeg tok siving.AtW

 

Nei jeg har ingen aning, og lurer på om hvordan det funker jeg... Kjøper ikke maskin til 18k for å finne ut at jeg ikke har støttet software etc.

Da bør du jo ta kontakt med skolen og høre hvilke programmer som brukes i studiet.

Når det er sagt vet jeg f.eks at AutoCAD jobber med Retina support som er ventet å komme senere i år. Dersom skolen bruker autocad har du jo faktisk et godt argument/påskudd for å kjøpe denne.

 

Husk og at dette er en svinkraftig maskin som antageligvis vil dra det meste silkemykt i en virtualbox med windows (mulig unntak - grafikkaksellerering, da må du kjøre det i bootcamp, men restart er jo veldig kjapt med den ssd'en)

Endret av Guybrush Threepwood
Lenke til kommentar

Bruker min Macbook pro Retina nå. Selvsagt toppmodellen.

Betaler gjerne 30k for denne maskinen igjen. Finnes ingen PC-laptoper som er i nærheten av så deilige.

nesten plagsomt å måtte kjøre w7 i dual boot pga Bloomberg software.

 

PS: feil i artikkelen, det er fullt mulig å kjøpre 2880 xx oppløsningen i OS X!

 

Det er heller ikke noe tegn til hakking når man surfer!

Endret av investor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan Bygg ing. studiene er mtp. krav til Mac/PC? Vurderer denne sterkt, da min Macbook Alu 2008 begynner å bli i tregeste laget mtp. CPU kraft....Ellers nydelig maskin å se til i vertfall, håper jeg får en i hånden snart....
Er det krav til noe som helst der? Ingeniørstudiene er ikke spesielt "PC-tungt" som sådan, hadde ikke noen bærbar i det hele tatt når jeg tok siving.AtW

 

Nei jeg har ingen aning, og lurer på om hvordan det funker jeg... Kjøper ikke maskin til 18k for å finne ut at jeg ikke har støttet software etc.

Da bør du jo ta kontakt med skolen og høre hvilke programmer som brukes i studiet.

Når det er sagt vet jeg f.eks at AutoCAD jobber med Retina support som er ventet å komme senere i år. Dersom skolen bruker autocad har du jo faktisk et godt argument/påskudd for å kjøpe denne.

 

Husk og at dette er en svinkraftig maskin som antageligvis vil dra det meste silkemykt i en virtualbox med windows (mulig unntak - grafikkaksellerering, da må du kjøre det i bootcamp, men restart er jo veldig kjapt med den ssd'en)

 

Takker for svar, det jeg mer er ute etter er å finne ut om noen visste om skolen er avhengig av PC, eller om de har laget opp løpet til begge platformer. Jeg har en Macbook alu nå, men skal se det an med denne og det blir nok en 15" MBP Retina, og om de bruker autoCAD kjøper jeg denne på dagen :p :p

 

Skole: HiB (Høyskolen i Bergen)

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Takker for svar, det jeg mer er ute etter er å finne ut om noen visste om skolen er avhengig av PC, eller om de har laget opp løpet til begge platformer.

Noe annet i disse dager ville vært å skyte seg selv i øret, å prøve å fjerne en nyrestein med smørkniv, etc. Men ikke prokrastiner, bare send de en e-mail. Addressen er på hjemmesiden deres. Ikke prokrastiner :)

Lenke til kommentar

En 4'er?!

Hvordan kan du si at oppskaleringen på skjermen, som ligger i softwaren, kan gi minus på maskinen? Når dere tester W7 pc'er, så går ikke softwaren i Windows utover maskinen. Det er jo også grenser på hvor smått ting skal være også.

 

SSD'en kan oppgraderes, men ikke RAM.

 

Synes denne maskinen fortjener en 5'er. Den er banebrytende når det gjelder design og tynnheten, den er det samme når det gjelder skjermen. Den skarpeste skjermen som finnes for en 15" laptop. Dette hadde vært en ultrabook hadde det ikke vært for den kraftige innmaten.

 

MacBook Pro Retina setter listen for kommende generasjoner datamaskiner. Det er en vakker maskin, tynn, lett og skarp skjerm. Bygge kvaliteten er den beste du får.

 

Syntes det blir tåpelig å gi såpass dårlig til en nærmest revolusjonerende maskin. Andre som har testet den har vært mye mer positiv og ikke trukket så ekstremt på de stedene. Det blir flisespikkeri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig, dette virker mer som et litt tåpelig anstrengt forsøk på å demonstrere kritisk sans for å skille seg ut heller enn en objektiv vurdering. For det første bør man undersøke om noen av disse tingene - f,eks skalering og mulighet for å kjøre originaloppløsning fikses i kommende mountain lion - som retina eiere får gratis oppgradering til og nye kjøpere får levert som standard. For det andre reflekterer den alt for lite hvilken milepæl maskinen representerer i laptopmarkedet. Apple har løpt i sirkel rundt og er flere runder foran microsoft-økosystemet, som har prøvd å kopiere Apples konsepter helt siden Air kom ut.

Lenke til kommentar

JEg kan for al del ha tatt feil angående det med varmen. Har jo ikke testet dette selv så jeg kan jo egentlig ikke utale meg mer en de testene jeg har lest. Og mener at den lå litt høyere særlig med load en andre maskiner. Legger meg flat hvis dette ikke er så dårlig som jeg har fått inntrykket av.

Lenke til kommentar

Takker for svar, det jeg mer er ute etter er å finne ut om noen visste om skolen er avhengig av PC, eller om de har laget opp løpet til begge platformer.

Noe annet i disse dager ville vært å skyte seg selv i øret, å prøve å fjerne en nyrestein med smørkniv, etc. Men ikke prokrastiner, bare send de en e-mail. Addressen er på hjemmesiden deres. Ikke prokrastiner :)

 

Akk, antar du ikke er fra Hordaland? VGS her i HFK (Hordaland Fylkes Kommune) er lagt opp til Windows only, ingen mac får brukes på skolen og fylket sitt nett, så det har vert 3 slitsomme år med Win på skole, og Mac hjemme, håper dritten (win 7) kun blir å se på bootcamp.....

Lenke til kommentar

Dette er den verste miljøsvin-maskina som er å få tak i. Ikke bare er den umulig å reparere/oppgradere, den er også umulig å resirkulere. Med batterier som er limt fast i aluminium-chassiset, er dette endestopp for all aluminium brukt her. Går den i stykker, får du vel ny med Apple-care, men delene på den ødelagte vi lligge og lekke batterikjemikalier et eller annet sted i Afrika.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å resikulere MBP Retina på tross av det fastlimte batteriet. Det strides derimot om det er økonomisk å resirkulere da det er mere krevende å skille batteri fra chassiet grunnet måten det er gjort på.

 

Det er viktig å skille mellom umulig/vanskelig å reparere og det å skulle resirkulere hvor man ikke trenger å bekymre seg for at skjermen blir ødelagt, eller at touchpad kabelen ryker som følge av fjerning av batteriet.

Lenke til kommentar

Jeg konstaterer atter igjen at Hardware.no er i sterk utakt med hva som er konsensus i verden mht til hvilken vurdering denne MacBook'en skal få. Hardware.no gir en firer ( i VG den 22 juli) mens konsensus er en sekser blant anerkjente IT-relaterte nettaviser som:

 

http://www.wired.co....lay-spring-2012

http://www.itpro.co....-display-review

http://www.wired.com...06/macbook-pro/

http://www.reghardwa...display_laptop/

http://www.theinquir...y-review/page/3

http://www.expertrev...-retina-display

http://www.laptopmag...na-display.aspx

http://www.pcmag.com...,2405722,00.asp

http://www.mobiletec...ina-Display.htm

http://www.pocket-li...y-laptop-review

http://www.channelpr...-retina-display

 

Blant de 49 nettaviser som jeg fant som har testet denne var det ikke en eneste en som hadde gitt MacBook'en en vurdering så dårlig som en firer. Hardware er antakelig den eneste i verden som har gitt maskinen en firer. De fleste har gitt den en sekser, noen få gir en femmer, mens noen ikke bruker karakterer i det hele tatt.

 

Kanskje test-journalistene i Hardware.no burde løsrive seg fra gamingen, ta av seg de tommetykke Windows-brillene sine og ta seg en tur ut til universitetene og i bedrifter som driver med forskning der Mac-andelen kan være helt opp i 60% for å finne ut hvilke kriteria som verdsettes blant proffe folk med høyere utdannelse og som derfor har relativt høye krav til en jobb-maskin? Ingen gjør nemlig sitt kjøp av en maskin basert på den begrensede spesifikasjonslista deres (bortsett fra kvisete spec-wankers) som dere bruker for å vedlikeholde myten som verserer blant fjortiser om at man kan få en ytelsemessig ekvivalent maskin til halve prisen av denne MacBook'en. Ytelse er så mye mer en deres snevre definisjon; dere hopper lettvindt over flere aspekter som man må punge ut med flere tusen kroner for å få på en typisk Windows-PC, om det i det hele tatt er mulig å få det, som f.eks størrelse på styreflate, vifteplassering, digital audio, sikkerhetsløsninger (MagSafe), forhåndsinnstallert programvare, etc, etc. Nå må dere f.eks for pokker lære dere at "aluminiumskarosseri" kan bety kvalitetsmessig (og dermed prismessig) hva som helst, fra dyre løsninger som en CNC-utfrest singel metallblokk (som i denne MacBook'en), til billig formpressete blikkstykker som må skjøtes sammen til et knirkende, vaklevorent og fleksende karosseri iblandet plast som resultat (hvilket preger de aller fleste maskiner der ute med metallkarosseri).

Jeg konstaterer også at dere gir MacBook'en negativ kritikk ved å gjøre et stort poeng av at det er brukt lim for festing av indre komponenter (eksempelvis batterier) istedet for tradisjonell plasskrevende indre ramme og braketter. Jeg forventer virkelig at dere fortsetter denne negative kritikken med samme intensitet når konkurrentene i sin vane tro kommer diltende etter om et års tid med samme type løsning for 1) å få maskinene tynne nok og når 2) man ikke lenger lager maskinene med tanke på reparasjon all den tid reparasjon ofte er dyrere enn å erstatte en defekt enhet med en ny enhet, og 3) når brukerene statistisk bytter til ny maskin før batterienes levetid er ute. Det fenomen at konkurrenter bruker batterier av dårligere kvalitet som må skiftes innen kort tid i billigmaskiner skal da ikke Apple kritiseres for.

Det å skape noe negativt ut av at maskinen er utstyrt med neste generasjon teknologi, Thunderbolt, får meg bare til å le, men det at jeg ler betyr ikke nødvendigvis at jeg kommer til å tillegge neste test fra Hardware.no stor troverdighet.

Bias og fordommer er de to stikkordene som beskriver Hardware.no sin test av denne MacBook'en.

Endret av RadonReady
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...