Gå til innhold

Test: Apple MacBook Pro med Retina-skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg ser på apple sine hjemmesider, ram oppgradering koster bortimot 1600kr for 16 gig

på Multicom sine sider der de tilbyr det samme koster oppgradering 920kr hvorfor er oppgraderingen dyrere på appel sine sider?

  1. RAM er fastloddet kretskortet og kan ikke oppgraderes i ettertid, dermed kommer det et Premium av grådighet.
  2. Apple har på ingen måte store marginer med Retina MBP i utgangspunktet, å ta mer for RAM gir mer profitt per modell.
  3. Apple tar tradisjonelt langt mer for oppgradering enn andre, de har ingen direkte konkurranse og kan dermed ta så mye de vil innenfor fornuften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er flere som legger så stor vekt på det som meg? Men jeg mener varmeutviklingen/kjøleløsningen er for dårlig sånn jeg ser på det med

Apple MacBook Pro. Hadde dette vært bedre hadde jeg gått på en "kjøpesmell"

 

Kunne godt tenkt meg at dette lå som et minus under konklusjon også :)

Lenke til kommentar

Har du testa den selv eller er det bare noe du har hørt rykter om?

Jeg har hatt den på fanget ved tungt bruk, og den holdt seg kjøligere enn min Alienware M17x f.eks.

 

Her er også en test så det ikke blir bare synsing:

http://www.digitalve...13532/test.html

 

Jeg har bare 2 minus med denne laptopen.

- Mangel på selvoppgraderingsmuligheter (som igjen jeg KAN finne meg i siden det virker å være nødvendig for å få den så tynn og lett som den er)

- Relativt høy pris

 

At hardware.no lister "Ingen mulighet for matt skjerm" som minus skjønner jeg ikke helt. Hadde det vært et minus om skjermen var matt og du ikke fikk velge glossy? Tviler, så da kan det ikke være mangel på valgfrihet de kritiserer men heller det at skjermen ikke følger anmelders preferanser.

Ser forøvrig flere nettsteder som har det samme som et minus. Det blir for meg like dumt som å sette det som et minus at laptopen er aluminiumsgrå, uten mulighet for å velge sort farge.

 

Jeg foretrekker objektive anmeldelser.

post-3895-0-43381700-1342777090_thumb.png

Endret av Apox
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er flere som legger så stor vekt på det som meg? Men jeg mener varmeutviklingen/kjøleløsningen er for dårlig sånn jeg ser på det med

Apple MacBook Pro. Hadde dette vært bedre hadde jeg gått på en "kjøpesmell"

 

Kunne godt tenkt meg at dette lå som et minus under konklusjon også :)

Et minus kun fordi du mener det, uten videre begrunnelse? Holder kjøleløsningen temperaturene innenfor forsvarlige marginer og hva komponentene tåler så er den vel bra nok. Temperaturer på 39 grader på undersiden, og 32 grader under håndledd under full belastning er jo ikke avskrekkende - makstemp på 47 grader nærmest skjermhengselet (og luftutblåsingen) på oversiden plager nok heller ikke spesielt mange, du hviler uansett ikke fingrene dine på metallet der.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er flere som legger så stor vekt på det som meg? Men jeg mener varmeutviklingen/kjøleløsningen er for dårlig sånn jeg ser på det med Apple MacBook Pro. Hadde dette vært bedre hadde jeg gått på en "kjøpesmell" Kunne godt tenkt meg at dette lå som et minus under konklusjon også :)
Et minus kun fordi du mener det, uten videre begrunnelse? Holder kjøleløsningen temperaturene innenfor forsvarlige marginer og hva komponentene tåler så er den vel bra nok. Temperaturer på 39 grader på undersiden, og 32 grader under håndledd under full belastning er jo ikke avskrekkende - makstemp på 47 grader nærmest skjermhengselet (og luftutblåsingen) på oversiden plager nok heller ikke spesielt mange, du hviler uansett ikke fingrene dine på metallet der.

 

Det er jeg ikke enig i, MBA har ofte en ubehagelig temperatur fordi den er av metall og har en relativt varirende overfaltetemperatur. Ødeleggende for komponentene? Så varmt/kaldt at det er uforsvarlig (man blir skadd), Nei. Ubehagelig? Ja, og dermed ikke godt nok i utgangspunktet. Så får man vurdere om dette er en viktig sak for en.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nydelig pc det der, men jeg stusser litt over at prisen på 18000kr (en liten bil, en sydentur eller tidenes fest på polet) ikke er satt som minus. Når det poengteres i artikkelen at du kan få en annen pc med tilnærmet samme spesifikasjoner til halv pris, så burde det stå som et helvetes kraftig minus i mine øyne. (Med tanke på at de positive aspektene ved en så høy pris er nevnt).

 

Du det... det er fortsatt ingen andre laptoper med den skjermoppløsningen.....

 

Har det noe å si?

Har du virkelig bruk for 2000x2000 oppløsning på en 15"skjerm?

 

Kan jo garantere at Hipster fotografene har bruk for denne skjermen.

Lenke til kommentar

@AtW: Nå handler dette ikke om din MBA, eller hvor ubehagelig du kan oppleve overflatetemperaturene der. Vi kan sikkert ha noe forskjellige oppfatninger av hva vi subjektivt synes er "godt nok", men ut fra tallene jeg ser er MBP Retina innenfor det jeg anser som helt OK overflatetemperaturer, med maks 32 grader der man i hovedsak har langvarig hudkontakt under normal bruk. Det jeg spurte etter var imidlertid en begrunnelse fra O. A, med bakgrunn i de målingene som foreligger.

Lenke til kommentar

@AtW: Nå handler dette ikke om din MBA, eller hvor ubehagelig du kan oppleve overflatetemperaturene der. Vi kan sikkert ha noe forskjellige oppfatninger av hva vi subjektivt synes er "godt nok", men ut fra tallene jeg ser er MBP Retina innenfor det jeg anser som helt OK overflatetemperaturer, med maks 32 grader der man i hovedsak har langvarig hudkontakt under normal bruk. Det jeg spurte etter var imidlertid en begrunnelse fra O. A, med bakgrunn i de målingene som foreligger.

 

Påstanden din var "Holder kjøleløsningen temperaturene innenfor forsvarlige marginer og hva komponentene tåler så er den vel bra nok" Jeg er ikke enig i påstanden, videre underbygget av det jeg skrev om MBA. Jeg har ikke prøvd MBP retina, men MBA er en maskin som oppfyller kravene du skisserer, men allikevel kan være temepreaturmessig ubehagelig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@AtW: Nå kom jeg vel med ca fire påstander i det innlegget, så fint at du nå presiserte hvilken du ikke er enig i. Det er behørig notert at du ikke er enig og at du har meninger om din MBA!

Poenget var imidlertid at jeg ut fra temperaturmålingene vi har sett anser kjøleløsningen i MBP Retina som tilstrekkelig effektiv, hendene mine tåler nok 32 grader i perioder uten at jeg vil oppleve det som spesielt "temperaturmessig ubehagelig", og jeg stiller meg noe undrende til O.A. sin ubegrunnede påstand - men jeg tror jeg skal klare å leve med den lille undringen. ;)

Lenke til kommentar

@AtW: Nå kom jeg vel med ca fire påstander i det innlegget, så fint at du nå presiserte hvilken du ikke er enig i. Det er behørig notert at du ikke er enig og at du har meninger om din MBA!

Poenget var imidlertid at jeg ut fra temperaturmålingene vi har sett anser kjøleløsningen i MBP Retina som tilstrekkelig effektiv, hendene mine tåler nok 32 grader i perioder uten at jeg vil oppleve det som spesielt "temperaturmessig ubehagelig", og jeg stiller meg noe undrende til O.A. sin ubegrunnede påstand - men jeg tror jeg skal klare å leve med den lille undringen. ;)

 

Jeg har sitert eksakt den påstanden jeg var uenig med og kommenterte, men jeg kan gjøre det igjen: "Holder kjøleløsningen temperaturene innenfor forsvarlige marginer og hva komponentene tåler så er den vel bra nok"

 

Det er påstanden du kom med, om du mente noe annet, så er det jo greit nok det, men ikke så lett for meg å vite.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv om MBP blir varmest øverst på tastaturet først, så vil metallets naturlige ledeevne sørge for at det sprer seg. Min MBP 2011 greier ikke å dra unna nok varme etter 30 mins sammenhengende hardt arbeid (dvs. spilling). Bortkasta penger - da jeg kunne fint greid meg med en billigere modell hvis jeg ikke skal spille.

Lenke til kommentar

Det blir vel litt feil å dømme MBP Retina nå rett før Snow Lion er rundt svingen. Den er jo optimalisert for Retina, og får bla. mulighet til å kjøre full oppløsning som det trekkes på i omtalen her. (det finnes en 3 parts patch for de som ikke vil vente).

 

Og så er det flere som nevner varme her. Alle omtalene jeg har lest peker ut at Retina ikke har samme varmeproblemene som tidilgere MBP, selv om noe varme genereres under spilling. Støy derimot, skal være en helt annen verden ift. tidligere modeller, selv under spilling.

 

Når det gjelder pris, så får man IMHO hva man betaler for. Bare synd konkurrerende PC'er er fullstendig akterutseilt av Apple og ligger i bakørska med påtvunget lisens på det keitete microsoft windows operativsystemet. Som man sår høster man, dersom EU mfl. hadde grepet inn mot monopoltilstandene på PC plattformen før, hadde det vært mulig å konkurrere i operativsystembransjen, som igjen hadde utløst innovasjon i hardwarebransjen, og vi hadde slippet å vente på at Apple (igjen) skulle ta jobben med å innovere så hardt at microsoftmaskiner ligger i bakleksa og man ikke har reelle alternativ.

 

microsofts plattformlåsnings- og antiinnovasjonsstrategi får problemer pga. paradigmeskiftet til web/mobil/tablet der de ikke har en reell konkurrent, og begynner å bli en ulempe heller enn en kunstig fordel. La oss håpe at microsoft og gjengen dør en brutal død så noe nytt, innovativt kan oppstå.

 

Kanskje google lærer av sine feil og klarer å produsere elegante løsninger og hardware-produkter i fremtiden (utover søkemotor og nettleser, som viser at de kan)?

 

 

 

Lenke til kommentar

@AtW: Takk, jeg fikk det med meg den første gangen.

 

Nei, det er ikke alltid så lett å vite presis hva andre mener i et forum der man ofte skriver kjappe, korte kommentarer, der man ikke veier hver formulering på gullvekt, og mye er mer eller mindre underforstått. Hva mente jeg f.eks med "temperaturer innenfor forsvarlige marginer"? Hva om jeg definerer de samme grenseverdiene for "temperaturer innenfor forsvarlige marginer" og "temperaturmessig ubehagelig"....det er jo uforsvarlig å utsette folk for vedvarende temperaturmessig ubehag...ja, slik kan man dra en diskusjon ut i det absurde og uinteressante, så den slutter her. ;)

 

Det er for øvrig lov å spørre om en presisering eller utdyping, dersom man er i tvil om hva noen egentlig mente, eller ting kan misforstås.

Lenke til kommentar

Har skaffet meg en multicommaskin med i7-3720qm, 8 gig ram, 120SSD, 15" matt skjerm m/ 1920x1200,Amd Radeon HD 7970m som er mye bedre en korte maccen stiller med. veier ca 4/5kg til 15000kr inkl frakt.Digger designe på den maskinen og mener den er ett bedre kjøp en maccen her, Multicom maskinen fikk 6er i terningkast også

 

Nøyaktig hvilken 15" maskin fra multicom er det som kommer med 1920*1200 oppløsning? Jeg har nemlig toppmodellen i 15"-klassen, P150E, men den kommer bare med standard 1080P skjerm.

 

 

Lenke til kommentar

Poenget må da være at tekst blir uleselig når det kommer under en viss strøelse pixels oppøsingen på skjermen til tross

 

Hva med at teksten ikke blir mindre, bare skarpere ?

 

det er jo det som er poenget.

slik jeg forsto det så fikke man ikke den størrelsen på teksten man ønsket

 

 

Elgen, jeg tror ingen biter i kveld. :)

kanskje jeg gjør det :)

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg ser på apple sine hjemmesider, ram oppgradering koster bortimot 1600kr for 16 gig

på Multicom sine sider der de tilbyr det samme koster oppgradering 920kr hvorfor er oppgraderingen dyrere på appel sine sider?

 

Dette er nok todelt. På samme måte som alle andre kjente og populære merkevarer kan Apple ta bedre avanse på sine varer.

Det andre er at det er snakk om forskjellig minne. Multicom benytter DDR minne mens Apple benytter low power DDR minne. Dette er så vidt jeg kan se mindre vanlig enn vanlig DDR og vil dermed ha høyere kostnader mtp. produksjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

det er jo det som er poenget.

slik jeg forsto det så fikke man ikke den størrelsen på teksten man ønsket

 

Man kan endre til et par predefinerte størrelser, slik som "simulert" 1440x1050 og 1920x1200 (Ok husker ikke helt nøyaktig om det var disse to, så vennligst rett på meg om dette er feil).

Det som var snakk om var vel at full oppløsning 2880x1800 ikke var mulig, men dette blir altså mulig på Mountain Lion som er like rundt hjørnet.

 

Så jeg skjønner ikke helt problemet, med mindre jeg misforstod noe ?

Lenke til kommentar

det er jo det som er poenget.

slik jeg forsto det så fikke man ikke den størrelsen på teksten man ønsket

 

Man kan endre til et par predefinerte størrelser, slik som "simulert" 1440x1050 og 1920x1200 (Ok husker ikke helt nøyaktig om det var disse to, så vennligst rett på meg om dette er feil).

Det som var snakk om var vel at full oppløsning 2880x1800 ikke var mulig, men dette blir altså mulig på Mountain Lion som er like rundt hjørnet.

 

Så jeg skjønner ikke helt problemet, med mindre jeg misforstod noe ?

problemet var at noen klagde på at man ikke fikk teksten i de størrelsen man ønsket

i Windows kan man somme trinnløst på teksten.

 

Da er det ikke oppløsningen på skjermen men font størrelsen som er problemet.

Da endrer man ikke oppløsningen på skjerm, kun fontstørrelsen.

 

Derimot så hørtes det som som at man måtte endre oppløsningen for å få større skrift på denne Macken i stedet for å endre på fontstørrelsen.

 

Problemet er også at hvis forstørrelsen blir for liten så klarer man ikke lese teksten uansett hvor høy oppløsning en skjerm har

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...