Gå til innhold

Test: Apple MacBook Pro med Retina-skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg setter pris på at hardware i dette tilfellet har baller til å si hva de mener om dette produktet. At andre nettsider er uenige, javel, så får de være det da. At hw.no automatisk skal gi produktet en sekser fordi andre nettsteder har gitt den en sekser, er for meg tullete. Vegar Jansen gir uttrykk for sine meninger, er du uenig så får du være det. En test/anmeldelse er først og fremst subjektiv.

 

Forresten, jeg kan ikke se at hw har gitt laptopen et terningkast i det hele tatt, er det ikke lenge siden de gikk bort ifra terningkast?

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i kommentaren over, jeg vurderer denne til studier, og alternativene mine er ikke innpå en Win maskin, men mindre MacBooker som skal brukes. Ingen med vett i skallen kjøper en windows maskin og forventer noe stort av de. Jeg har gitt win opp, makk-verk-os deluxe...

 

EDIT: Enig i RadonReady sitt innlegg*

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan Bygg ing. studiene er mtp. krav til Mac/PC? Vurderer denne sterkt, da min Macbook Alu 2008 begynner å bli i tregeste laget mtp. CPU kraft....Ellers nydelig maskin å se til i vertfall, håper jeg får en i hånden snart....
Er det krav til noe som helst der? Ingeniørstudiene er ikke spesielt "PC-tungt" som sådan, hadde ikke noen bærbar i det hele tatt når jeg tok siving.AtW

 

Nei jeg har ingen aning, og lurer på om hvordan det funker jeg... Kjøper ikke maskin til 18k for å finne ut at jeg ikke har støttet software etc.

Da bør du jo ta kontakt med skolen og høre hvilke programmer som brukes i studiet.

Når det er sagt vet jeg f.eks at AutoCAD jobber med Retina support som er ventet å komme senere i år. Dersom skolen bruker autocad har du jo faktisk et godt argument/påskudd for å kjøpe denne.

 

Husk og at dette er en svinkraftig maskin som antageligvis vil dra det meste silkemykt i en virtualbox med windows (mulig unntak - grafikkaksellerering, da må du kjøre det i bootcamp, men restart er jo veldig kjapt med den ssd'en)

 

Takker for svar, det jeg mer er ute etter er å finne ut om noen visste om skolen er avhengig av PC, eller om de har laget opp løpet til begge platformer. Jeg har en Macbook alu nå, men skal se det an med denne og det blir nok en 15" MBP Retina, og om de bruker autoCAD kjøper jeg denne på dagen :p :p

 

Skole: HiB (Høyskolen i Bergen)

 

Gå for windows-basert, det gjør livet langt lettere! AutoCAD finnes vel nå i mac-versjon, men tror du møter på problemer med både MatLAB og Pro/Engineer f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Uderzo: Lurte også på dette med terningkastet. Det viser seg at det er i tabloidkollega VG at artikkelen fra hw.no er publisert med en liten terning - som nevnt i innlegget til RadonReady.

For øvrig er terningkast 4 komplett uforståelig for meg, på en maskin med så mange unike egenskaper, som jeg tror vil danne en ny mal for bransjen og påvirke hvordan andre produsenter lager bærbare maskiner de neste årene.

Om ikke annet fikk jeg en påminnelse om hvorfor jeg aldri leser VG og hvorfor jeg blir stadig mer oppgitt over Tek-nettverkets publikasjoner...

Lenke til kommentar

Jeg setter pris på at hardware i dette tilfellet har baller til å si hva de mener om dette produktet.

 

For meg ser det ut til at det er nettopp ballene man har brukt til å dra i for å komme frem til resultatet.

 

At hw.no automatisk skal gi produktet en sekser fordi andre nettsteder har gitt den en sekser, er for meg tullete.

 

Ingen her har påstått at HW bør gi karakter på basis av hva andre har gitt, så stråmannsargumentasjonen din kan du like godt kutte ut med en gang.

For meg er det tullete at HW publiserer en overfladisk test preget av fordommer og bias, og som gir en helt annen konklusjon enn hva som er konsensus, uten å begrunne det godt nok.

På samme måte synes jeg f.eks det er tullete hvis en dommer i skihopping gir en karakter som skiller seg sterkt ut fra konsensus blant de andre hoppdommerne. Det synes åpenbart mange andre også, siden reglene da medfører at dommerens karakter ikke skal tas hensyn til. Merk at ingen av dommerne gir karakter på basis av hva de andre ga.

Og på samme måte synes jeg det er tullete hvis en eksamenskandidat får en karakter fra en av sensorene som skiller seg sterkt ut fra karakteren som det var konsensus om blandt de andre sensorene. Regelen er da at man kommer sammen og diskuterer uenigheter og misoppfatninger til det er konsensus blant alle om en karakter som blir den som eksamenskandidaten til slutt får. Merk at ingen av sensorene gir karakter på basis av hva de andre gir.

I det hele skjønner jeg ikke problemstillingen din.

 

Nå er det selvfølgelig slik at de ulike IT-relaterte nettstedene som tester utstyr ikke diskuterer seg frem til en felleskarakter som så publiseres. Men hadde det vært slik i vårt tankeeksperiment, så hadde Hardware hatt et forklaringsproblem ovenfor de andre.

 

Vegar Jansen gir uttrykk for sine meninger, er du uenig så får du være det.

 

Javisst. Og er du uenig i mine meninger så får du være det.

Poenget ditt var?

 

Forresten, jeg kan ikke se at hw har gitt laptopen et terningkast i det hele tatt

 

Hvilken del av følgende setning var det du ikke skjønte:

 

"Hardware.no gir en firer (i VG den 22 juli)"

 

er det ikke lenge siden de gikk bort ifra terningkast?

 

Nei, de har åpenbart ikke gått bort fra terningkast.

Endret av RadonReady
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gå for windows-basert, det gjør livet langt lettere!

Eller tristere og mer frustrerende...

 

AutoCAD finnes vel nå i mac-versjon, men tror du møter på problemer med både MatLAB og Pro/Engineer f.eks.

Autodesk satser stadig sterkere på Mac-plattformen:

http://usa.autodesk....atible-products

(og iOS: http://usa.autodesk....2&siteID=123112 )

 

MatLAB for Mac: http://www.mathworks.../macintosh.html

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blant de 49 nettaviser som jeg fant som har testet denne var det ikke en eneste en som hadde gitt MacBook'en en vurdering så dårlig som en firer. Hardware er antakelig den eneste i verden som har gitt maskinen en firer. De fleste har gitt den en sekser, noen få gir en femmer, mens noen ikke bruker karakterer i det hele tatt.

På Hardware.no er det ikke gitt en karakter til denne maskinen...

Kanskje test-journalistene i Hardware.no burde løsrive seg fra gamingen, ta av seg de tommetykke Windows-brillene sine og ta seg en tur ut til universitetene og i bedrifter som driver med forskning der Mac-andelen kan være helt opp i 60% for å finne ut hvilke kriteria som verdsettes blant proffe folk med høyere utdannelse og som derfor har relativt høye krav til en jobb-maskin?

Spesifiser høye krav er du snill, du er like skjev som du påstår HW.no er her.

Det er garantert noen som krever høy batterilevetid på Windows-OS samtidig som man trenger et dedikert grafikkort i 650M-ytelse eller mer?

Hva med mer ytelse enn et 650M kan tilby?

Ingen gjør nemlig sitt kjøp av en maskin basert på den begrensede spesifikasjonslista deres (bortsett fra kvisete spec-wankers) som dere bruker for å vedlikeholde myten som verserer blant fjortiser om at man kan få en ytelsemessig ekvivalent maskin til halve prisen av denne MacBook'en.

De fleste fornuftige mennesker tar spesifikasjonslista til en maskin med i betraktningen når de kjøper en bærbar maskin...

 

Ytelse er så mye mer en deres snevre definisjon; dere hopper lettvindt over flere aspekter som man må punge ut med flere tusen kroner for å få på en typisk Windows-PC, om det i det hele tatt er mulig å få det, som f.eks størrelse på styreflate, vifteplassering, digital audio, sikkerhetsløsninger (MagSafe), forhåndsinnstallert programvare, etc, etc.

Stor pekeflate, kun for Mac ja. Hva med Trackpoint-støtte?

Vifteplasseringa til MBP Retina er på grensa til galskap, det er ingen direkte luftinntak og kjøleribbene er ekstremt små, som totalt vil gi dårligere kjøling enn for eksempel en typisk ASUS-maskin som har inntak fra sida og eksos bak.

Digital Audio? Om du ikke finner en eneste laptop som har det har du ikke lett skikkelig.

Magsafe eksisterer ikke på en MBP Retina.

 

Jeg konstaterer også at dere gir MacBook'en negativ kritikk ved å gjøre et stort poeng av at det er brukt lim for festing av indre komponenter (eksempelvis batterier) istedet for tradisjonell plasskrevende indre ramme og braketter. Jeg forventer virkelig at dere fortsetter denne negative kritikken med samme intensitet når konkurrentene i sin vane tro kommer diltende etter om et års tid med samme type løsning for 1) å få maskinene tynne nok og når 2) man ikke lenger lager maskinene med tanke på reparasjon all den tid reparasjon ofte er dyrere enn å erstatte en defekt enhet med en ny enhet, og 3) når brukerene statistisk bytter til ny maskin før batterienes levetid er ute. Det fenomen at konkurrenter bruker batterier av dårligere kvalitet som må skiftes innen kort tid i billigmaskiner skal da ikke Apple kritiseres for.

Det er fortsatt ikke bra at disse maskinene ikke kan tas fra hverandre på økonomisk vis og dermed vil råtne på en søppelplass i Afrika om 5 år.

 

Det å skape noe negativt ut av at maskinen er utstyrt med neste generasjon teknologi, Thunderbolt, får meg bare til å le, men det at jeg ler betyr ikke nødvendigvis at jeg kommer til å tillegge neste test fra Hardware.no stor troverdighet.

Fremtidssikring i IT-verden er en merkelig tanke, bedre å gi best mulig støtte for det man kan få tak i nå og bekymre seg om fremtiden når den er her. At Thunderbolt vil brukes i fremtiden er ingen god unnskyldning om jeg trenger mer enn 2 USB-porter.

 

Bias og fordommer er de to stikkordene som beskriver Hardware.no sin test av denne MacBook'en.

Du er vanvittig anti-MS selv, og du har minst like mange fordommer om ikke-Apple-bygde PCer.

 

PS:

Det er lov å bruke 'Enter'

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje test-journalistene i Hardware.no burde løsrive seg fra gamingen, ta av seg de tommetykke Windows-brillene sine og ta seg en tur ut til universitetene og i bedrifter som driver med forskning der Mac-andelen kan være helt opp i 60% for å finne ut hvilke kriteria som verdsettes blant proffe folk med høyere utdannelse og som derfor har relativt høye krav til en jobb-maskin?

 

Nå må dere f.eks for pokker lære dere at "aluminiumskarosseri" kan bety kvalitetsmessig (og dermed prismessig) hva som helst, fra dyre løsninger som en CNC-utfrest singel metallblokk (som i denne MacBook'en), til billig formpressete blikkstykker som må skjøtes sammen til et knirkende, vaklevorent og fleksende karosseri iblandet plast som resultat (hvilket preger de aller fleste maskiner der ute med metallkarosseri).

 

Hva slags forskning er det du tenker på her? Din påstanden harmonerer ikke i det hele tatt med de forskningsmiljøene jeg kjenner (uten at det er utelukket at det er tilfellet i noen typer forskning)

 

Ble vi ikke nylig enig om at det ikke er noen "single"-metallblokk i macbookene? De er lagd av forskjellige deler som skruus sammen de også, og at delen ikke kommer fra samme blokk? At det er frest ut og at rammen er endel av den strukturelle bæringen er greit nok, men skulle tro forrige diskusjon fikk deg til å forstå at man må være litt presis i begrepsbruken.

 

AtW

 

@Uderzo: Lurte også på dette med terningkastet. Det viser seg at det er i tabloidkollega VG at artikkelen fra hw.no er publisert med en liten terning - som nevnt i innlegget til RadonReady.

For øvrig er terningkast 4 komplett uforståelig for meg, på en maskin med så mange unike egenskaper, som jeg tror vil danne en ny mal for bransjen og påvirke hvordan andre produsenter lager bærbare maskiner de neste årene.

Om ikke annet fikk jeg en påminnelse om hvorfor jeg aldri leser VG og hvorfor jeg blir stadig mer oppgitt over Tek-nettverkets publikasjoner...

 

Uten å ta stilling til terningskast 4 i seg selv, så er det i mine øyne ikke en anmelder av en PC sin jobb hensynta en maskins fremtidige påvirkningskraft. Man skal bedømme brukbarheten som maskin i daglig bruk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ingen her har påstått at HW bør gi karakter på basis av hva andre har gitt, så stråmannsargumentasjonen din kan du like godt kutte ut med en gang.

Du lister opp nettsteder som har gitt laptopen 5 eller 6, kritiserer hw.no for å ha gitt laptopen en firer(noe sikkert terningkastkåte vg har gitt den), kommer med masse kritikk fordi de ikke følger konsensusen. Hva annet skal jeg tro?

 

For meg er det tullete at HW publiserer en overfladisk test preget av fordommer og bias, og som gir en helt annen konklusjon enn hva som er konsensus, uten å begrunne det godt nok.

Ifølge deg ja. Alt annet en utelukkende ros er jo preget av fordommer og bias ifølge deg.

 

Javisst. Og er du uenig i mine meninger så får du være det.

Poenget ditt var?

At du lager så mye baluba om noe som tross alt er uproblematisk. Verden går ikke under selv om et Apple produkt får kritikk. Som du selv påpeker, andre nettsteder er tydeligvis enig med deg. Hvorfor bryr du deg så mye om at et nettsted ikke er enig med deg?

 

Hvilken del av følgende setning var det du ikke skjønte:

"Hardware.no gir en firer (i VG den 22 juli)"

Vi alle vet at VG elsker terningkast, forundrer meg ikke om de bare ga testen et terningkast utifra hvordan de tolket konklusjonen.

 

Nei, de har åpenbart ikke gått bort fra terningkast.

 

Joda, det har dem, for lenge siden. Som jeg sa, VG har nok blandet inn terningen igjen.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blant de 49 nettaviser som jeg fant som har testet denne var det ikke en eneste en som hadde gitt MacBook'en en vurdering så dårlig som en firer. Hardware er antakelig den eneste i verden som har gitt maskinen en firer. De fleste har gitt den en sekser, noen få gir en femmer, mens noen ikke bruker karakterer i det hele tatt.


På Hardware.no er det ikke gitt en karakter til denne maskinen...

Hvilken del av følgende setning var det du IKKE skjønte:

"Hardware.no gir en firer (i VG den 22 juli)"

 


Kanskje test-journalistene i Hardware.no burde løsrive seg fra gamingen, ta av seg de tommetykke Windows-brillene sine og ta seg en tur ut til universitetene og i bedrifter som driver med forskning der Mac-andelen kan være helt opp i 60% for å finne ut hvilke kriteria som verdsettes blant proffe folk med høyere utdannelse og som derfor har relativt høye krav til en jobb-maskin?


Spesifiser høye krav er du snill, du er like skjev som du påstår HW.no er her.

Jeg kan da ikke spesifisere krav andre måtte ha, det skjønner vel du også.

Personlig stiller jeg andre krav i TILLEGG til Hardwares begrensede speisifikasjonsliste. Noen av disse nevnte jeg. Men du fikk vel ikke med deg det heller....?

Når det gjelder "høye krav", så er det slik at på f.eks verdens mest prestisjetunge og mest nobelprisvinnende universiteter (du vet disse stedene med høyest konsentrasjon av intelligens og hvor man utvikler nye medisiner mot kreft, avslører nye elementærpartikler og hvor nye IT-oppfinnelser blir gjort som senere finner veien til forbrukermarkedet), så er andelen av ansatte og studenter som bruker Mac lik ca 60%. Jeg antar disse folka har gjort dette valget pga kravene i jobben/studiene sine og fordi de vet hva de gjør, og ikke fordi de vil ha en maskin til å legge kabal på. Antar ikke du også det?

http://nrkbeta.no/20...det-om-noen-ar/

http://nrkbeta.no/20...des-pa-harvard/

 


Ingen gjør nemlig sitt kjøp av en maskin basert på den begrensede spesifikasjonslista deres (bortsett fra kvisete spec-wankers) som dere bruker for å vedlikeholde myten som verserer blant fjortiser om at man kan få en ytelsemessig ekvivalent maskin til halve prisen av denne MacBook'en.


De fleste fornuftige mennesker tar spesifikasjonslista til en maskin med i betraktningen når de kjøper en bærbar maskin...


Javisst. Men du forsto åpenbart ikke den delen jeg har uthevet med store bokstaver i følgende setning:

"Ingen gjør nemlig sitt kjøp av en maskin basert på den BEGRENSEDE spesifikasjonslista"

Med dette mener jeg at ingen gjør sitt kjøp av en maskin utelukkende basert på de få punktene som finnes på den snaue spesifikasjonslista til HW. Jeg beklager hvis jeg uttrykte meg uklart.

 


Ytelse er så mye mer en deres snevre definisjon; dere hopper lettvindt over flere aspekter som man må punge ut med flere tusen kroner for å få på en typisk Windows-PC, om det i det hele tatt er mulig å få det, som f.eks størrelse på styreflate, vifteplassering, digital audio, sikkerhetsløsninger (MagSafe), forhåndsinnstallert programvare, etc, etc.


Stor pekeflate, kun for Mac ja. Hva med Trackpoint-støtte?

Trackpoint mangler, det gjør diskettstasjon for floppydisker også. Dette er såklart en ulempe for den andelen på 0,001% av kjøperne som fortsatt har bruk for totalt utdatert teknologi (her fikk du meg til å le så jeg datt av stolen, det innrømmer jeg)

 


Vifteplasseringa til MBP Retina er på grensa til galskap, det er ingen direkte luftinntak og kjøleribbene er ekstremt små, som totalt vil gi dårligere kjøling enn for eksempel en typisk ASUS-maskin som har inntak fra sida og eksos bak.

En typisk MacBook har luftinnsug ved henglsenes flanker.

Metallkarosseriet opphever i stor grad behovet for kjøleribber (hvilke kjøleribber?) som eksisterer på plastmaskiner, da aluminiumen leder varme godt per se.

Jeg ser at du SYNES at kjøleribbene er for små og/eller at dette gir dårligere kjøling, men begrunnelsen og dokumentasjonen din mangler. Synsing har aldri vært dokumentasjon eller beviser for noe som helst.

 

Digital Audio? Om du ikke finner en eneste laptop som har det har du ikke lett skikkelig.

Du misforsto poenget her. Det er ikke noe problem å finne en laptop som har digital lyd. Problemet er å finne en laptop som har digital lyd ut/inn OG det andre som MacBook'en har, i samme prisklasse.

 

Magsafe eksisterer ikke på en MBP Retina.

Oisann. Du får skrive en e-post til Apple og fortelle dem at de har en fæl feil i spesifikasjonene sine da:

http://www.apple.com...book-pro/specs/

 

Det er fortsatt ikke bra at disse maskinene ikke kan tas fra hverandre på økonomisk vis og dermed vil råtne på en søppelplass i Afrika om 5 år.


Jeg konstaterer at du SYNES dette, men jeg har pr dags dato ikke sett noen dokumentasjon på at disse maskinene ikke kan tas fra hverandre på "økonomisk vis". Hvis du har slik dokumentasjon, så vil jeg gjerne se den. Forklar gjenre også hva du legger i begrepet "økonomisk vis"

 


Fremtidssikring i IT-verden er en merkelig tanke, bedre å gi best mulig støtte for det man kan få tak i nå og bekymre seg om fremtiden når den er her. At Thunderbolt vil brukes i fremtiden er ingen god unnskyldning om jeg trenger mer enn 2 USB-porter.

He-he-he. Der fikk du meg til å le så jeg datt av stolen på nytt igjen. Jeg hørte noe liknende av en tekniker her om dagen som var så Windows-sertifisert at han kunne knekke nøtter mellom rumpeballene. Han sa i fullt alvor:

 

"Problemet med Apple er at de alltid kommer med ny teknologi før teknologien er blitt skikkelig utbredt blant folk"


 

Tok du den?

Thunderbolt er forresten allerede i bruk, og det finnes allerede drøssevis av Thunderbolt utstyr å få tak i. Massevis er på vei og kommer i løpet av dette året. I den grad du mener at det fortsatt finnes for lite utvalg Thunderboltutstyr etter ditt ønske, så anbefaler jeg deg å sammenligne med utvalget USB3-utstyr som fantes da USB3 hadde den samme fartstiden som Thundebolt har nå, før du uttaler deg. USB3 har som alle vet 14 måneder lengre fartstid i forhold til Thunderbolt. Thunderbolt ble lansert feb 2011, mens USB3 ble lansert nov 2009.

http://www.idg.no/ma...ticle244232.ece

 


Bias og fordommer er de to stikkordene som beskriver Hardware.no sin test av denne MacBook'en.


Du er vanvittig anti-MS selv, og du har minst like mange fordommer om ikke-Apple-bygde PCer.


Skrev jeg noe anti MS her, eller noe anti om spesifikke ikke-Apple-bygde PC'er her? Du må gjerne sitere meg hvis du klarer det.

Hvis du vil kommentere noe som jeg har skrevet i andre diskusjoner og som du synes jeg har begrunnet eller dokumentert dårlig, så gjør det der, og ikke her.

Endret av RadonReady
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hva slags forskning er det du tenker på her? Din påstanden harmonerer ikke i det hele tatt med de forskningsmiljøene jeg kjenner (uten at det er utelukket at det er tilfellet i noen typer forskning)


Denne typen "forskning":

http://nrkbeta.no/20...det-om-noen-ar/

http://nrkbeta.no/20...des-pa-harvard/

Så over til deg:

Kan du dokumentere hva Mac/PC-brukerandelen er i de "forskningsmiljøene" du kjenner?

 

Ble vi ikke nylig enig om at det ikke er noen "single"-metallblokk i macbookene? De er lagd av forskjellige deler som skruus sammen de også, og at delen ikke kommer fra samme blokk? At det er frest ut og at rammen er endel av den strukturelle bæringen er greit nok, men skulle tro forrige diskusjon fikk deg til å forstå at man må være litt presis i begrepsbruken.

Vi ble vel enig i at det ikke stemte det som du trodde; dvs at ufresingen av karosseriet ikke resulterer i et ferdig sammensatt karosseri der den øvre skjermdelen er ferdig henglset i den nedre tastaturdelen, da det er helt komplett UMULIG å gjøre det på den måten, men at man istedet gjør slik jeg alltid har påstått og som jeg dokumenterte, dvs at man freser hver av de to delene ut av hver sin blokk for deretter å hengsle de sammen. Det at du prøvde å ro deg i land ved å gjemme deg bak en beskyldning mot meg om "upresis språkbruk" får stå for din egen regning.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
Hva slags forskning er det du tenker på her? Din påstanden harmonerer ikke i det hele tatt med de forskningsmiljøene jeg kjenner (uten at det er utelukket at det er tilfellet i noen typer forskning)


 Denne typen "forskning": http://nrkbeta.no/2007/10/10/studenter-velger-mac-hva-betyr-det-om-noen-ar/ http://nrkbeta.no/2007/10/22/og-tallene-er-ikke-annerledes-pa-harvard/ Så over til deg: Kan du dokumentere hva Mac/PC-brukerandelen er i de "forskningsmiljøene" du kjenner?
Ble vi ikke nylig enig om at det ikke er noen "single"-metallblokk i macbookene? De er lagd av forskjellige deler som skruus sammen de også, og at delen ikke kommer fra samme blokk? At det er frest ut og at rammen er endel av den strukturelle bæringen er greit nok, men skulle tro forrige diskusjon fikk deg til å forstå at man må være litt presis i begrepsbruken.
Vi ble vel enig i at det ikke stemte det som du trodde; dvs at ufresingen av karosseriet ikke resulterer i et ferdig sammensatt karosseri der den øvre skjermdelen er ferdig henglset i den nedre tastaturdelen, da det er helt komplett UMULIG å gjøre det på den måten, men at man istedet gjør slik jeg alltid har påstått og som jeg dokumenterte, dvs at man freser hver av de to delene ut av hver sin blokk for deretter å hengsle de sammen. Det at du prøvde å gjemme deg bak en bekyldning mot meg om "upresis språkbruk" får stå for din egen regning.
Så du tenkte på studenter, som stort sett ikke driver forskningsrelatert arbeid? Det kan sikkert være annerledes innen noen felter, men svært mange forskningsfelt har spesialisert utstyr og software, og det er ofte ikke apple-maskiner. Jeg kan jo alltid peke på de konkrete forskningsmiljøene jeg kjenner, og uttale at det ikke brukes i nevneverdig grad der, noe du forsåvidt kan undersøke, men jeg vet ikke hvor interessante det er. Jeg har aldri sagt jeg trodde det, dette har jeg oppklart til det mange ganger (jeg har sagt det er en av de mulige tolkningene av denne "single block"-påstanden, men det er en meningsløst tolkning fordi det ikke er noe som gjøres i praksis). Når man freser ut alle delen fra hver sin blokk, hva mener du med "single" metallblokk i innlegget ditt? Det freses ut fra forskjellige blokker, dvs mange blokker, ikke en. Det er der upresisheten framgår. Om du nøyer deg med å si at det er frest fra metall, er det presist nok, og tydelig hva du mener, isdet for denne underlige "single"-ordbruken. AtW Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ingen her har påstått at HW bør gi karakter på basis av hva andre har gitt, så stråmannsargumentasjonen din kan du like godt kutte ut med en gang.
Du lister opp nettsteder som har gitt laptopen 5 eller 6, kritiserer hw.no for å ha gitt laptopen en firer(noe sikkert terningkastkåte vg har gitt den), kommer med masse kritikk fordi de ikke følger konsensusen. Hva annet skal jeg tro?

 

Du kan tro hva du vil, så lenge du ikke kommer med stråmannsargumenter. Desverre så var sistnevnte nettopp det du gjorde.

 

At du lager så mye baluba om noe som tross alt er uproblematisk. Verden går ikke under selv om et Apple produkt får kritikk.

 

For meg så ser det heller ut som at du ikke tålte at mytene som du trodde på og som HW er med på å vedlikeholde ble rokket sterkt ved. Hvorfor skulle du ellers lage så mye baluba pga et innlegg som du ikke klarer å argumentere med noe håndfast mot og som kritiserer HW og ikke deg?

 

Vi alle vet at VG elsker terningkast, forundrer meg ikke om de bare ga testen et terningkast utifra hvordan de tolket konklusjonen.....Som jeg sa, VG har nok blandet inn terningen igjen.

 

Bevis at det er VG som har gitt karakteren. Du har kommet med påstanden, så bevisbyrden er din. Terningen står stemplet på HW sin artikkel underskrevet av HW sin journalist, så karakteren er etter all rimelighet satt der av HW.

I mellomtiden, inntil du kan dokumentere dette, så er påstanden din ren spekulasjon og ren synsing.

Du misser jo uansett poenget her; folk leser ofte anmeldelser forut for et kjøp. Alle vil helst kjøpe en maskin som kvalifiserer til en sekser. Skulle de tilfeldigvis basere sine oppfatninger på konklusjonen i HW sin artikkel, så vil de basere sin mening på noe som 98% av testerne som har testet maskinen er uenig i, uansett hvor subjektiv eller objektiv konklusjonen til HW måtte være.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
Så du tenkte på studenter, som stort sett ikke driver forskningsrelatert arbeid?

 

Feil igjen.

Som linkene tydelig presiserer så tenkte jeg BÅDE på studenter OG ansatte. Harvard og Princeton er blant de universitetene som har vunnet flest nobelpriser. Nobelpriser gis med untak av litteratur og fredskapende arbeid for naturvitenskapelig FORSKNING. Studenter som utdannes til grader høyere enn bachelor deltar og bidrar ALLTID aktivt til forskning og forkningsresultater.

 

Jeg kan jo alltid peke på de konkrete forskningsmiljøene jeg kjenner, og uttale at det ikke brukes i nevneverdig grad der, noe du forsåvidt kan undersøke, men jeg vet ikke hvor interessante det er.

 

Bare du kom med dokumentasjonen din istedet for å prøve å ro deg i land med ullent tåkeprat, så skal vi alltids få vurdert hvor interessant det er.

 

Når man freser ut alle delen fra hver sin blokk, hva mener du med "single" metallblokk i innlegget ditt? Det freses ut fra forskjellige blokker, dvs mange blokker, ikke en. Det er der upresisheten framgår. Om du nøyer deg med å si at det er frest fra metall, er det presist nok, og tydelig hva du mener, isdet for denne underlige "single"-ordbruken. AtW

 

Hva er egentlig i veien med deg? Alle her skjønner at hver av de to karosseridelene som utgjør en MacBook freses ut av hver sin single massive metallblokk, bortsett fra du. Jeg har før gitt deg linker til en video som viser nøyaktig hvordan dette foregår, men uten at du skjønner det. Hvilken del av følgende setning var det du ikke skjønte:

 

"man freser hver av de to delene ut av hver sin blokk for deretter å hengsle de sammen"

Endret av RadonReady
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hørt at Harvard og Princeton ofte vinner nobelpriser for sine resepsjonister..

 

Bare å påpeke at selv om du jobber med et sted så kanskje driver med forskning så er det ikke alltid relatert til hva slags plattform du jobber på..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten å ta stilling til terningskast 4 i seg selv, så er det i mine øyne ikke en anmelder av en PC sin jobb hensynta en maskins fremtidige påvirkningskraft. Man skal bedømme brukbarheten som maskin i daglig bruk.

Apple har nok en gang investert betydelige ressurser i å utvikle en bærbar maskin som tar utviklingen et stort skritt videre, med cutting-edge teknologi. Påvirkningskraften følger i dette tilfellet som en konsekvens av unike, nye, gode, framtidsrettede løsninger som er utviklet nettopp for å gjøre maskinen bedre i daglig bruk.

Etter mitt syn har skribenten til hw.no ikke verdsatt de unike, positivt forbedrede egenskapene i stor nok grad, men har i stedet lett med lys og lykter etter syltynne påskudd for å trekke ned karakteren...som "Ingen mulighet for matt skjerm", mens andre bærbare uten alternative skjermbelegg ikke trekkes for dette. Man har også unnlatt å nevne at skjermen er betydelig mindre reflekterende enn tidligere glossy skjermer i MBP.

Skribenten kommer dessuten med påstander om varmeutvikling, som i beste fall er dårlig dokumentert og virker være feilaktige, og som er stikk i strid med det bl.a Anandtech skriver om Vastly Improved Thermals

 

Artikkelen i VG er dessuten forkortet og tabloidisiert til det meningsløse, og det er ren villedning på grensen til bevisst løgn når de framstiller det som med stor sannsynlighet er en av årets desidert beste, mest spennende og nyskapende bærbare som noe middelmådig, som de indikerer med karakteren fire.

 

Notebookcheck har laget en sammenstilling basert på ca 30 tester fra velkjente nettsider, der MBP Retina får en gjennomsnittlig score på 90.23%.

http://www.notebookcheck.net/Apple-MacBook-Pro-Retina-15-inch-2012-06.76787.0.html

HW.no og VG ser altså ut til å være i utakt med store deler av verden forøvrig, som belønner Apples innovasjon, dristighet og kontinuerlige satsing på stadig bedre brukbarhet med en totalscore tilsvarende terningkast 6.

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Så du tenkte på studenter, som stort sett ikke driver forskningsrelatert arbeid?

 

Feil igjen.

Som linkene tydelig presiserer så tenkte jeg BÅDE på studenter OG ansatte. Harvard og Princeton er blant de universitetene som har vunnet flest nobelpriser. Nobelpriser gis med untak av litteratur og fredskapende arbeid for naturvitenskapelig FORSKNING. Studenter som utdannes til grader høyere enn bachelor deltar og bidrar ALLTID aktivt til forskning og forkningsresultater.

 

Jeg kan jo alltid peke på de konkrete forskningsmiljøene jeg kjenner, og uttale at det ikke brukes i nevneverdig grad der, noe du forsåvidt kan undersøke, men jeg vet ikke hvor interessante det er.

 

Bare du kom med dokumentasjonen din istedet for å prøve å ro deg i land med ullent tåkeprat, så skal vi alltids få vurdert hvor interessant det er.

 

Når man freser ut alle delen fra hver sin blokk, hva mener du med "single" metallblokk i innlegget ditt? Det freses ut fra forskjellige blokker, dvs mange blokker, ikke en. Det er der upresisheten framgår. Om du nøyer deg med å si at det er frest fra metall, er det presist nok, og tydelig hva du mener, isdet for denne underlige "single"-ordbruken. AtW

 

Hva er egentlig i veien med deg? Alle her skjønner at hver av de to karosseridelene som utgjør en MacBook freses ut av hver sin single massive metallblokk, bortsett fra du. Jeg har før gitt deg linker til en video som viser nøyaktig hvordan dette foregår, men uten at du skjønner det. Hvilken del av følgende setning var det du ikke skjønte:

 

"man freser hver av de to delene ut av hver sin blokk for deretter å hengsle de sammen"

 

Men du har jo fortsatt ikke forstått at en anmeldelse av et produkt eller tjeneste er subjektivt. Flott å se at noen som tror de er så smarte og beleste ikke vet det. Det lærte jeg i norsktimene på barneskolen

Lenke til kommentar
Ingen her har påstått at HW bør gi karakter på basis av hva andre har gitt, så stråmannsargumentasjonen din kan du like godt kutte ut med en gang.
Du lister opp nettsteder som har gitt laptopen 5 eller 6, kritiserer hw.no for å ha gitt laptopen en firer(noe sikkert terningkastkåte vg har gitt den), kommer med masse kritikk fordi de ikke følger konsensusen. Hva annet skal jeg tro?

 

Du kan tro hva du vil, så lenge du ikke kommer med stråmannsargumenter. Desverre så var sistnevnte nettopp det du gjorde.

Jeg forstod det slik. Du argumenter med at hw ikke følger konsensusen, og dermed tar de feil. Du argumenterer for at hw.no tar feil i sin vurdering, fordi i følge deg så bruker høyt utdannede mennesker mac, ergo er mac veien og gå for proffe folk. Jeg klarer ikke helt å se hvor du vil hen med dette, og hva dette har med hw sin test og gjøre.

Dette er så høytflyvende tullprat, at jeg ikke helt klarer å ta deg alvorlig.

 

At du lager så mye baluba om noe som tross alt er uproblematisk. Verden går ikke under selv om et Apple produkt får kritikk.

 

For meg så ser det heller ut som at du ikke tålte at mytene som du trodde på og som HW er med på å vedlikeholde ble rokket sterkt ved. Hvorfor skulle du ellers lage så mye baluba pga et innlegg som du ikke hklarer å argumentere med noe håndfast mot og som kritiserer HW og ikke deg?

Myter? Hvilke myter?

Jeg har heller ikke sagt noe om hva jeg synes om denne maskinen. Kanskje greit å slutte med spekuleringen og heller se hva jeg skriver.

 

Vi alle vet at VG elsker terningkast, forundrer meg ikke om de bare ga testen et terningkast utifra hvordan de tolket konklusjonen.....Som jeg sa, VG har nok blandet inn terningen igjen.

Bevis at det er VG som har gitt karakteren. Du har kommet med påstanden, så bevisbyrden er din. Terningen står stemplet på HW sin artikkel underskrevet av HW sin journalist, så karakteren er etter all rimelighet satt der av HW.

I mellomtiden, inntil du kan dokumentere dette, så er påstanden din ren spekulasjon og ren sysning.

Jeg har ikke påstått noen ting som helst. Jeg sa at det ikke forundrer meg om terningkastet er et VG påfunn. Dvs. jeg blir ikke overrasket om det er slik. Da terningkast ikke brukes lenger på hw.no.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du har jo fortsatt ikke forstått at en anmeldelse av et produkt eller tjeneste er subjektivt. Flott å se at noen som tror de er så smarte og beleste ikke vet det. Det lærte jeg i norsktimene på barneskolen

 

Og du har ikke forstått at argumentet ditt her om hvorvidt en test er subjektiv eller objektiv er irrelevant her.

Folk leser ofte anmeldelser forut for et kjøp. Alle vil helst kjøpe en maskin som kvalifiserer til en sekser. Skulle de tilfeldigvis basere sine oppfatninger på konklusjonen i HW sin artikkel i VG, så vil de basere sin mening på en konklusjon som 98% av testerne som har testet maskinen er uenig i, uansett hvor subjektiv eller objektiv konklusjonen til HW måtte være. Resultatet er at de urimeligvis skygger unna MacBook'en som konsensus ga en sekser, fordi HW ga den en firer.

Dette er rent folkevett som man ikke trenger å gå på skolen for å lære, men som man kan tenke ut helt av seg sjøl uten hjelp fra andre.

Lenke til kommentar
Så du tenkte på studenter, som stort sett ikke driver forskningsrelatert arbeid?

 

Feil igjen.

Som linkene tydelig presiserer så tenkte jeg BÅDE på studenter OG ansatte. Harvard og Princeton er blant de universitetene som har vunnet flest nobelpriser. Nobelpriser gis med untak av litteratur og fredskapende arbeid for naturvitenskapelig FORSKNING. Studenter som utdannes til grader høyere enn bachelor deltar og bidrar ALLTID aktivt til forskning og forkningsresultater.

 

Jeg kan jo alltid peke på de konkrete forskningsmiljøene jeg kjenner, og uttale at det ikke brukes i nevneverdig grad der, noe du forsåvidt kan undersøke, men jeg vet ikke hvor interessante det er.

 

Bare du kom med dokumentasjonen din istedet for å prøve å ro deg i land med ullent tåkeprat, så skal vi alltids få vurdert hvor interessant det er.

 

Når man freser ut alle delen fra hver sin blokk, hva mener du med "single" metallblokk i innlegget ditt? Det freses ut fra forskjellige blokker, dvs mange blokker, ikke en. Det er der upresisheten framgår. Om du nøyer deg med å si at det er frest fra metall, er det presist nok, og tydelig hva du mener, isdet for denne underlige "single"-ordbruken. AtW

 

Hva er egentlig i veien med deg? Alle her skjønner at hver av de to karosseridelene som utgjør en MacBook freses ut av hver sin single massive metallblokk, bortsett fra du. Jeg har før gitt deg linker til en video som viser nøyaktig hvordan dette foregår, men uten at du skjønner det. Hvilken del av følgende setning var det du ikke skjønte:

 

"man freser hver av de to delene ut av hver sin blokk for deretter å hengsle de sammen"

 

Kan ikke se noen presisjon av at det både er studenter og ansatte på lenkene dine, hvor er det det står? Forøvrig så kjenner jeg mange som eier en mac, som driver med forskning, men som ikke bruker den til forskning.

 

Men jeg kan jo ta eksmeplene jeg kjenner best, kjenner til folk som driver med forksning på DNA på St. Olav, endel som driver på kavli-institutatte for fremdragene forskning. Endel som jobber på instituttet på fysikk med forskning (NTNU), samt diverse folk som jobber med analyser av reservoarer osv i statoil o.l. Det er svært lite macbruk innen disse feltene. Både softwaren, og softwaren tilknyttet instumentene er ikke-esksiterende for OSX. Innen for matematikk er det litt mer, da matlab finnes (i noe begrenset versjon), til OSX, men har ikke inntrykk av at det er noen dominerende plattform ihvertfall.

 

Det som "er i veien med meg" er at du sier "som en CNC-utfrest singel metallblokk (som i denne MacBook'en)", som i aller beste fall er totalt redundant (man freser jo ikke ut en konkret del av ett sammensatt produkt fra noe annet enn en "blokk" med materialet), i verste fall er det misvisende. Jeg ser du vet hvordan det faktisk foregår, derfor foreslår jeg du slutter å skrive "single metallblokk", eller tilsvarende, så slipper du misforståelser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...