Gå til innhold

Test: Apple MacBook Pro med Retina-skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg synes retina display er en god ide og skulle gjerne sett mye mer av dette. Problemet er at mange fortsatt tenker piksler overalt. Piksler burde helt bort som måleenheter og heller bruke konkrete, fysiske lengdeenheter som millimeter og lignende når man designer programmer, nettsider og annet. Så overlater man heller til PCen å regne ut hvor mange piksler dette og hint da blir når man tar utgangspunkt i at skjermen er så mange tommer og har så mange piksler. Da vil skalering av nettsier og annet innhold alltid bli perfekt uansett hvor mange piksler oppløsning en skjerm måtte ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En annen ting, grunnet til at Apple gjør det bedre i spill test enn den andre assu pcen med samme skjermkort, er fordi gt650m i macbook pro'en er overklokket
Umm, nei, GT 650M kortet i Asusen er høyere klokket enn det i MBPen...Det som utgjør at kortet i MBPen yter bedre er at det bruker GDDR5 fremfor Asus sin som bruker DDR3.

Det er også overklokket jo.

850MHz er 125MHz over de 725MHz GDDR5-utgaven skal kjøre på ;)

 

Men hvis det er et GT 650M med GDDR5 på 850MHz, burde det da ikke yte likt som et GTX 660M som er bare 15MHz lavere, eller har jeg hoppet over en kritisk forskjell i arkitekturen til de veldig like brikkene?

Lenke til kommentar

Jeg synes retina display er en god ide og skulle gjerne sett mye mer av dette. Problemet er at mange fortsatt tenker piksler overalt. Piksler burde helt bort som måleenheter og heller bruke konkrete, fysiske lengdeenheter som millimeter og lignende når man designer programmer, nettsider og annet. Så overlater man heller til PCen å regne ut hvor mange piksler dette og hint da blir når man tar utgangspunkt i at skjermen er så mange tommer og har så mange piksler. Da vil skalering av nettsier og annet innhold alltid bli perfekt uansett hvor mange piksler oppløsning en skjerm måtte ha.

 

I mange situasjoner, spesielt innen video, foto og annet grafisk arbeid, vil dette kunne føre til en overlapping, og større forvirring mellom de som forholder seg til bla. trykkeri-standarder og de som ikke gjør det.

Oppløsning er i mange situasjoner en faktor i prising av tjenester innen sånt arbeid. Å forklare noen at man ikke kan skape detaljer hvor det ikke er noen kunne blitt vanskeligere, fordi det ville fjernet begrepet ppi/dpi eller oppløsning for mange brukere.

Grensesnitt i programmer kunne gjerne vært vektorbasert, men på andre ting er pixelmatrisen fortsatt en nødvendighet, og vil nok være det i lang tid fremover.

 

En tilsvarende situasjon finnes innen lydarbeid. Man opererer med forskjellige samplerates og bit-dybder, som igjen angir faktorer innen kvalitet for gjengivelse av lyden og potensiale for dynamikk. Lossless lyd er bra, men lossless lyd med 11,025 KHz sampling er fortsatt 11,025 KHz, og dermed er denne lydkvaliteten dårlig egnet for gjengivelse av musikk, litt satt på spissen. Man opererer med forskjeller på sampling og bitdybde mellom musikk og f.eks. filmlyd, og det er forskjeller mellom studiolyd og det man har med seg på en iPhone eller får levert via Spotify og tilsvarende. Studiokvalitet er ikke alltid praktisk fordi det krever normalt en langt høyere datamengde og dermed bitrate i overføringen, omtrent som bilder og video i superkvalitet gjør hvis man hadde brukt dette på en nettside. Det ville oppstått issues når dette f.eks. skal mottas trådløst på nettbrett eller mobiltelefon.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hmm bra produkt men hva er vitsen med den oppløsningen og prisen for en jobbpc? som spillpc er den udugelig og da hvis du betaler 18 tusen får du hvertfall 3 ganger så bra ytelse(vet at oppløsningen er syk men hva trenger du det til på 15 tommer uansett?) for en jobbpc haddejeg heller kjøpt en litt tyngre med mulighet for billig oppgradering av ram og sånt om et år eller to og spart 10000.

 

Hva med en god blanding av alt du nevnte? Den fungerer flott til bruk i jobbsammenheng, helt greit til spilling, og perfekt til film, musikk og surfing.

Den er utvilsomt dyr, men så har heller apple aldri vært billig. Jeg hadde forventet at den ble dyrere hvis du sammenligner med non-retina macbook pro.

 

"Takk til Apple for LÅN av datamaskinen."lol... Simply lol...

 

Hva er så lol med det? Det er helt vanlig praksis at testeksemplarer lånes bort av produsentene.

 

det er sant. men det burde nevnes at den koster veeeeldig mye for hva du får :p hvertfall som et minus, men for all del er det et solid produkt med god byggekvalitet og skikkelig bra skjerm! men det er jo et spørsmål om hva man selv vil ha :p

Lenke til kommentar

Jeg synes retina display er en god ide og skulle gjerne sett mye mer av dette. Problemet er at mange fortsatt tenker piksler overalt. Piksler burde helt bort som måleenheter og heller bruke konkrete, fysiske lengdeenheter som millimeter og lignende når man designer programmer, nettsider og annet. Så overlater man heller til PCen å regne ut hvor mange piksler dette og hint da blir når man tar utgangspunkt i at skjermen er så mange tommer og har så mange piksler. Da vil skalering av nettsier og annet innhold alltid bli perfekt uansett hvor mange piksler oppløsning en skjerm måtte ha.

 

I mange situasjoner, spesielt innen video, foto og annet grafisk arbeid, vil dette kunne føre til en overlapping, og større forvirring mellom de som forholder seg til bla. trykkeri-standarder og de som ikke gjør det.

Oppløsning er i mange situasjoner en faktor i prising av tjenester innen sånt arbeid. Å forklare noen at man ikke kan skape detaljer hvor det ikke er noen kunne blitt vanskeligere, fordi det ville fjernet begrepet ppi/dpi eller oppløsning for mange brukere.

Grensesnitt i programmer kunne gjerne vært vektorbasert, men på andre ting er pixelmatrisen fortsatt en nødvendighet, og vil nok være det i lang tid fremover.

Jeg er enig i at DPI (og PPI) er et viktig begrep for grafikere, og retina display vil jo gjøre dette begrepet enda viktigere, fordi man nå må tenke DPI når man skalerer bilder til bruk på nettsider og annet, der man tidligere tenkte antall piksler.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Problemet er at mange fortsatt tenker piksler overalt. Piksler burde helt bort som måleenheter og heller bruke konkrete, fysiske relative lengdeenheter som millimeter prosent og lignende når man designer programmer, nettsider og annet. Så overlater man heller til PCen å regne ut hvor mange piksler dette og hint da blir når man tar utgangspunkt i at skjermen er så mange tommer og har så mange piksler. Da vil skalering av nettsier og annet innhold alltid bli perfekt uansett hvor mange piksler oppløsning en skjerm måtte ha.

Jeg er helt enig med deg bortsett fra de to endringene jeg har gjort over. Det er egentlig store endringer, men teksten din var så velskrevet. :)

 

EDIT: Don't feed the troll. ^

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg bortsett fra de to endringene jeg har gjort over. Det er egentlig store endringer, men teksten din var så velskrevet. :)

Når jeg tenker meg om tror jeg jeg er enig med deg. Det må selvsagt kunne være mulig å skalere opp/ned etter behov.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Poenget må da være at tekst blir uleselig når det kommer under en viss strøelse pixels oppøsingen på skjermen til tross

 

Hva med at teksten ikke blir mindre, bare skarpere ?

Lenke til kommentar

Gud så jeg angrer på at jeg fikk meg en Mac Book pro 15" 2011 modell fra jobb i stedet for en av de nye alu Dell maskinene. Osx blir jeg liksom aldri helt komfortabel med og windows 7 og bootcamp er forkrøpla med IDE modus på ssden og bare Amd skjermkortet blir sett av Windows så batteritiden halveres jo der. I tillegg så er jeg ikke noe glad i tastaturoppsettet til Apple ettersom de som eneste leverandør på markedet velger helt andre snarveitaster enn på ibm kompatible pcer. Men sånn går det når man tar den fineste maskinen med de beste spesifikasjonene og tenker at den skal bli fin å spille i Windows 7 på, den gjør seg iallefall fint på bordet der den ligger å samler støv :p

 

Alu kabinettet er også veldig skarpt mot håndleddet når man bruker den lenge på min modell, hvordan er dette på retina modellene?

Lenke til kommentar

Fantastisk PC. Spesielt for de som driver med noe grafisk. Hadde den bare kommet uten Apple-logo, og med matt skjerm og typiske taster for en Windowsmaskin så hadde jeg vurdert sterkt å kjøpe den. Disse maskinene er fremdeles problematiske når det gjelder spilling og varme. Kan steke egg på min MBP 15" 2011 etter 30 min spilling. Må nok vente en stund til før man kan få i både pose og sekk. Inntil da, regner jeg med Asus sine maskiner er det nærmeste man kommer.

 

Ser at tempen er målt ved håndledd, det hadde også vært verdt å vite hva tempen er på undersiden av maskinen. Nærmere spesifikt, skrittet. Folk holder bærbare ulikt, så hotspots (hvis de eksisterer) hadde også vært veldig nyttig informasjon.

Lenke til kommentar

Den blir ikke fullt så varm på undersiden faktisk. Virker som de har prøvd å flytte mest mulig av varmen vekk slik at man kan ha den på fanget, men ja den blir varm på oversiden rett over 5 og 6 knappene.

Mye mer behagelig å ha på fanget enn min forrige mac som var en 17" dual core macbook pro fra 2009 eller noe. (hadde den i 1 uke men sende den tilbake fordi den ble for varm.)

Lenke til kommentar

Nydelig pc det der, men jeg stusser litt over at prisen på 18000kr (en liten bil, en sydentur eller tidenes fest på polet) ikke er satt som minus. Når det poengteres i artikkelen at du kan få en annen pc med tilnærmet samme spesifikasjoner til halv pris, så burde det stå som et helvetes kraftig minus i mine øyne. (Med tanke på at de positive aspektene ved en så høy pris er nevnt).

 

Du det... det er fortsatt ingen andre laptoper med den skjermoppløsningen.....

 

Har det noe å si?

Har du virkelig bruk for 2000x2000 oppløsning på en 15"skjerm?

Lenke til kommentar

Fantastisk PC. Spesielt for de som driver med noe grafisk. Hadde den bare kommet uten Apple-logo, og med matt skjerm og typiske taster for en Windowsmaskin så hadde jeg vurdert sterkt å kjøpe den. Disse maskinene er fremdeles problematiske når det gjelder spilling og varme. Kan steke egg på min MBP 15" 2011 etter 30 min spilling. Må nok vente en stund til før man kan få i både pose og sekk. Inntil da, regner jeg med Asus sine maskiner er det nærmeste man kommer.

 

Ser at tempen er målt ved håndledd, det hadde også vært verdt å vite hva tempen er på undersiden av maskinen. Nærmere spesifikt, skrittet. Folk holder bærbare ulikt, så hotspots (hvis de eksisterer) hadde også vært veldig nyttig informasjon.

 

Har skaffet meg en multicommaskin med i7-3720qm, 8 gig ram, 120SSD, 15" matt skjerm m/ 1920x1200,

Amd Radeon HD 7970m som er mye bedre en korte maccen stiller med. veier ca 4/5kg til 15000kr inkl frakt.

Digger designe på den maskinen og mener den er ett bedre kjøp en maccen her, Multicom maskinen fikk 6er i terningkast også

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

Jeg ser på apple sine hjemmesider, ram oppgradering koster bortimot 1600kr for 16 gigpå Multicom sine sider der de tilbyr det samme koster oppgradering 920kr hvorfor er oppgraderingen dyrere på appel sine sider?

 

Fordi apple liker penger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...