Jump to content

Bad_Mojo

Medlemmer
  • Content Count

    133
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

51 :)

Recent Profile Visitors

2728 profile views
  1. Det kan være fordi staten tenker litt mer langsiktig og er opptatt av litt mer enn bare økonomisk avkastning. Staten kan derfor forsøke å senke risikoen for utviklingen i starten for å få en fremtidig gevinst, i penger og miljø. Litt som at staten dekker 78 % av kostnadene knyttet til leting etter olje. Fra 2005 til 2016 var det nærmer 110 mrd kroner. Staten ser selvsagt på dette som en investering i fremtidig inntekt.
  2. Enig i at folk er folk, og man blir ikke noe dyktigere til å kjøre bil ved å endre drivstoff. Og alle som har knertet et speil, uavhengig drivstoff på bilen, vet hvor dyrt det kan bli. ;( Når det er sagt, så har jeg hørt fra f.eks Møller bil at 70% av inntektene deres kommer fra service på biler og at de antar at en elbil trenger 30% mindre service. Dette kommer nok til å kreve litt omstilling.
  3. Jeg er enig med deg/dere i skepsisen til at myndighetenes overvåkning, men jeg fortår ikke helt hvorfor dere da tar så lett på Google og andres overvåkning. Ja, Googles motiv er kjent, de vil tjene penger. Hvorfor kan ikke bare staten kjøpe (ev. kreve) informasjonen rett fra Google? Er du redd for justismord, så er det enda vanskeligere å forsvare seg mot både staten og Google.
  4. Det med Kia kan jo bare være tilfeldig. Bilen har kanskje ikke solgt så mye ennå, så en krasj vil utgjøre en stor prosentvis andel av bilflåten.
  5. Elbiler kjører nok i snitt også mye mer i rush/by-trafikk en snitt bilen. Dette bruksområdet er jo typisk en av hovedgrunnene til hvorfor man har skaffet seg el-bil. Hadde vært intressant om det også hadde blitt pressentert tall for andre biltyper justert for hvor de f.eks er registert.
  6. Jepp... Har også sett enkelt bensinbiler i fri fart i kolllektivfeltet også. Bytte til elektrisk drift vil ikke gjøre deg til en bedre sjåfør.
  7. Så hvis jeg; 1. skaffer meg elbil og er så slem at jeg kjøper mer av det produktet han selger, så skal jeg straffes med høyere gebyrer. 2. skaffer jeg meg solcellepanel skal jeg straffes med høyere gebyrer fordi jeg ikke kjøper nok strøm.
  8. Jeg tror de gjør forbedringer på dette kontinuerlig. Jeg kjørte forbi en parkert buss som sto halveis ut i veien. Jeg kjørte riktig nok ikke på autopilot, men bussen lyste opp rødt på skjermen, bilen peip og begynte å bremse.
  9. Skjønner ikke hvorfor dette nødvendigvis må være en Tesla model 3 "killer". Ja de er kanskje i samme segment, men det er vel ikke noe ved denne som skiller vanvittig fra Teslaen. Kan være mange grunner til å velge den ene eller den andre. En Volvo killer derimot...
  10. Tesla har vel også en skjult kapasitet som holdes tilbke. F.eks så mener jeg å huske at Model 3 long range har 80,5 kw brutto og 75 Netto. Jeg tror at dette er en ganske alminnelig stor buffer, sammenlignet med andre biler.
  11. Enig. Tror også at gjeninnføring av 75 kW batteri også hadde hjulpet mye. Det var jo den helt klart mest populære, og av god grunn spør du meg.
  12. Istedet for å automatisk flytte kostnaden over på kunden, kunne kanskje forsikringsbransjen ta en prat med bilbransjen. Når 5 par speil koster like mye som en ny bil så er det noe som ikke er riktig.
  13. Har vært ganske anonym i trafikken med min Golf. Dette vil med andre ord ikke endre seg ved bytte til M3.
  14. Enig i at man bør gjøre noe med forurensning, men kanskje litt uhensiktsmessig og alltid skrike el-bil eller Tesla. Særlig når det i artikkelen står "Saken handler ikke om Tesla, men om en rekke bilprodusenter som handler med BASF". Videre er det ikke automatikk i at dette bare har med el-bil å gjøre. Det linkes i artikkelen til en annen artikkel i The Barents Observer, hvor det bla. opplyses at "Two-thirds of global nickel production is today used in production of stainless steel. 5% is used for car batteries...". Så ja, forurensning er dumt, og vi må bidra til å redusere dette, men da er det kanskje litt dumt å bare ha fokus på 5% av produksjonen. Kanskje vi i så fall også burde bruke mindre rustfritt stål?
  15. Spennende å se om dette bare er en gimmick.
×
×
  • Create New...