Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. Ser ut som batteriet mitt har begynt å fuske litt, har merket at jeg har gått fra å kunne gå to dager uten lading ved lett til moderat bruk til å nå stort sett minimum måtte lade etter en og en halv dag.

 

Tidligere så klarte jeg faktisk å lade den over natta, dra på jobb, komme hjem, ikke lade den påfølgende natt å faktisk ha batteri når jeg kom hjem fra jobb dagen etterpå. Nå ser ikke det ut til å være en forsvarlig strategi lengre, og det er ikke sånn at telefonen på noe magisk vis burde bruke noe mer batteri nå enn tidligere.

 

 

Det har forsåvidt vært greit, forventer ikke noen reduksjon i batteritiden før telefonen bikker 1,5 år, så at den skal begynne å miste batterikapasitet bare etter noen måneder er ikke ideelt, men den overlever fremdeles en hel dag med tungt bruk og det er tross alt det viktigste da jeg lader stort sett hver natt uansett.

 

I dag derimot så opplevde jeg noe litt urovekkende, skulle ta meg en joggetur med 16-18% batteri igjen på telefonen, etter bare 2-3 minutter på min ferd så viser telefonen 16%, jeg spiller av en sang på Spotify å telefonen skrur seg plutselig bare av? Jeg tenker jaha, starter den opp igjen å det går helt fint uten problemer, så batteriet var tydeligvis ikke ladet ut tenker jeg.. Nå viser den dog bare 9%, jeg starter opp Spotify på nytt og selv før jeg har kommet inn i selve programmet så skrur den seg av igjen og denne gangen gir telefonen meg beskjed om at den må lades før jeg kan skru den på...

 

 

Her gikk altså batteriet fra 16-18% til 0% på under 5 minutter, og av disse 5 minuttene fikk jeg vell spilt av musikk i type 15-20 sekunder. Det eneste som kjørte i bakgrunnen var Podcast applikasjonen og Spotify. Batteriet burde være bra kalibrert da jeg senest tidligere i denne uken har ladet telefonen helt ut, for deretter å lade den helt opp igjen. Jeg vet at batteriet generelt kan bli dårlig kalibrert om de aldri lades ut, så prosentene kan gå litt i rykk og napp til tider. Men det burde ikke være tilfellet her, å fra 16% til avskrudd telefon på null, komma, null hvor den viser 9% når jeg starter den opp igjen for deretter å bli helt død virker veldig snodig.

Lenke til kommentar

Dette med kulde har jeg hatt innlegg om tidligere. Iphone 5 skrur seg av etter et par minutter dersom det er en god dose blå grader. Når den kommer inn i varmen igjen er alt ok.

 

Apple på sin side mener at den ikke skal brukes når det er under 0 grader. Likevel selger de telefonen i Norge :confused: Den kan dog "lagres" ned til minus 20.

Lenke til kommentar

4G for tale skal være tilgjengelig der jeg bor ifølge dekningskartet. Men, får bare 3G også innendørs.

 

"1.800-frekvensen gir en bedre dekning innendørs, og det vil også eierne av andre mobiltelefoner få glede av, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor til E24."

 

EDIT: satt i T-banen og ved Hellerud stasjon sto det LTE på toppen:)

Til jeg rakk å ta en speedtest så var LTE borte.

 

EDIT: Fikk LTE. Dårlig dekning.

 

post-165291-0-54592100-1362990868_thumb.png

 

Tok 4 tester med speedtest appen.

Resultat:

Test 1: Ned: 10,01Mbps. Opp: 9,17Mbps

Test 2: Ned: 10,03Mbps. Opp: 9,06Mbps

Test 3: Ned: 9,59 Mbps. Opp: 9,95Mbps

Test 4: Ned: 24,27Mbps. Opp: 4,70Mbps

Test 5: Ned: 19,28 Mbps. Opp: 0,91Mbps (mistenker at telefonen var i ferd med å endre til 3G her).

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

Det hadde vært greit om man fikk kjøpt type "antenne access-points" som gjorde at man kunne plassere LTE acces points ute men brukte WiFi mot telefonen og enheter inne for databruk. Ofte får man dårlig dekning inne men god dekning ute. Jeg har selv lagt telefonen ute på verandaen mens jeg har sittet inne med laptopen når internett i huset har vært nede. Det har fungert helt topp siden telefonen kan fungere som en WiFi router, men det er ikke optimalt med tanke på vær og vind. Ergo hadde det vært toppers om man kunne montert en uteboks med antenner for samme formålet. Det trenger ikke være store saken slik at det ikke blir skemmende og det behøver heller ikke være spesielt dyrt. Man kan også lage de med muligheten til å kjøre på "store" oppladbare batteribanker som varer opptil 1 uke med bra bruk.

 

I grunn LTE "mobilt bredbånd" med en uteboks som har WiFi routerfunksjonalitet fremfor en USB dings man bruker inne. Dette gjelder bare når man er hjemme, men mange i dag som har mobilt bredbånd hjemme sliter ofte med dårlig hastighet pga. dårlig signalkvalitet inne i leiligheten osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ikke bra dette her. Har plutselig fått LTE av eller på bryter, men har ingen mulighet til å slå av 3G. Jeg skal ikke ha på 3G. Det suger batteri! Og ettersom jeg ikke er i et 3G dekning område uansett er 3G helt uinteressant for meg. Jeg vil bruke Edge.

Dette liker jeg IKKE!!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...