Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Selv om det sikkert varierer hva slags service man får så synes jeg det er merkelig at man blir oppfordret til å sende inn telefonen da man "nok får en bytteenhet" innenfor 1 år siden kjøp, men fort kan bli stående i beita hvor det ikke er tilfelle men må betale en løsesum på 600,- for å få den tilbake.

 

Per i dag ville jeg ikke anbefalt noen å gi fra seg telefonen så lenge dette er praksisen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukere er ofte orientert, men forhandlere gir ofte feil råd og deretter sier verkstedet noe annet enn forhandleren som anbefalte deg å sende den inn så står forbrukeren der med skjegget i postkassa og må evt. belage seg ut på en lang klageprosedyre som man ofte ikke har tid til når man allerede har ventet 2-3 uker uten telefonen.

 

Spaceworld, Telenor og Mcare er på min svarteliste på bakgrunn av slikt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg gå god for andre butikker og personell, men en forhandler / utsalgsted har vell finte lite å si når det kommer til garanti / reklamasjon og reparasjoner, dette styres av verkstedene og som forhandler / utsalgssted så er man pent nødt til å føye seg etter det de sertifiserte verkstedene sier.

 

 

Det å si at forbrukere ofte er orientert er bare vås, da har du neppe noen som helst erfaring fra utsalgsteder og forhandlere i Oslo regionen, de fleste kunder / forbrukere som handler i fysiske butikker har skremmende lite peiling på alt fra garanti, til reklamasjon og de tingene de faktisk kjøper i utgangspunktet. De fleste ser forundret på meg så fort jeg nevner 5 år reklamasjon etter norsk forbrukerkjøpslov, og enda verre er det når folk skal dra en smart en å kjøpe på bedrift for å få refundert moms og står å babler om 5 år reklamasjonsrett når de forsøker å levere inn produktet.

Lenke til kommentar

Jeg snakker jo selvsagt om forbrukere jeg selv har med å gjøre, i bekjentskapskretser og i fora, jeg kan jo ikke uttale meg på vegne av alle. Saken er at selv når forbrukere har nogenlunde koll på dette så blir de villedet av forhandlere og kan bli stående i en kinkig situasjon med verkstedet.

 

Men akkurat mitt utgangspunkt for dette er at man ikke alltid må stole på hva en forhandler sier/anbefaler ift. å sende en telefon til verksted fordi man da fort kan bli stående i en konflikt pga. et mellomledd som burde vite hva de driver med. Desto viktigere at forhandlere tar dette mer seriøst når forbrukerne har dårlig greie på hva som gjelder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva policy'en til andre utsalgssteder er, men vi går nå hvertfall utifra en "vi er ikke autoriserte teknikkere, det vil bli vurdert av et autorisert verkstedet" holdning. Vi informerer om at ting som blir vurdert som brudd av garantivilkårene (type fuktskader, programvarefeil (på PC-er) og liggende) kan potensielt føre til et testgebyr på 365kr og ikke reparert telefon, og at de uansett vil bli tilbudt prisoverslag på eventuelt reparasjon utenfor garanti.

 

Vi går normalt over fuktsensorer og diverse, sjekker varen for fysiske skader og deler vår generelle erfaring med telefoner i den gitte tilstanden. Samtidig så opplyser jeg alltid om at norsk reklamasjonsrett og forbrukerkjøpslov fort kan se annerledes på ting så det kan være verdt et forsøk å legge ved et reklamasjonsskjema om det blir funnet brudd på garantivilkårene da mange produsenter gjerne nekter å se på en telefon om det er tegn til at den har gått i bakken, mens norsk forbrukerkjøpslov helt klart indikerer at f.eks knust skjerm ikke automatisk betyr at kunden ikke skal få reparert defekt ladeinngang eller liggende som tilsynelatende ikke har noen sammenheng med den knuste skjermen osv osv..

 

 

All vurdering av skader, hvorvidt det dekkes av garanti eventuelt reklamasjon, hvorvidt det kvalifiserer til "tre ganger, samme feil - bytte av enhet / heving av kjøp" eller "fire ganger, forskjellig feil - bytte av enhet / heving av kjøp", servicetider og liggende er helt ute av våre hender.

Lenke til kommentar

I tilfellet vi opplevde nylig ble samtlige prosedyrer som du nevner utført, men alikevel fikk vi 2-3 uker senere beskjed om at fuktsensor var slått ut og en regning på 600,- for å få telefonen tilbake ble presentert. Verkstedet svarte heller ikke på våre kommentarer og spørsmål i saken (mCare) og forhandleren (Spaceworld) ville ikke ta saken med verkstedet.

 

Ellers veldig fornøyd med prosedyren du fremstiller :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har nå hatt min nye Iphone 5 i e uke.

Svært godt fornøyd - spes med batteriet.

Hadde Iphone 4 før - som hadde vesentlig dårligere batteri kapasitet.

Etter normal dags bruk nå så er den nede på en plass mellom 40 og 50 %.

Dvs 5-6 samtaler - og ca 10-15 Mail og et par timet med lesing/Facebook/surfing

Hører også på en del musikk

 

Helt topp.

 

Lenke til kommentar

Er 4s tråden borte? Fant den ikke. Samboeren har arvet 4s'en min og har fått skikkelig trøbbel. Telefonen slår seg av i tide og utide, og nå har det blitt relativt håpløst. Den slår seg av uten forvarsel på 30,40,50%. Når man skal ha den på igjen hevder den at den har tomt batteri.

 

Etter et lite opphold får vi skrudd den på igjen. Har prøvd gjenoppretting uten at det hjalp.

Lenke til kommentar

Er 4s tråden borte? Fant den ikke. Samboeren har arvet 4s'en min og har fått skikkelig trøbbel. Telefonen slår seg av i tide og utide, og nå har det blitt relativt håpløst. Den slår seg av uten forvarsel på 30,40,50%. Når man skal ha den på igjen hevder den at den har tomt batteri.

 

Etter et lite opphold får vi skrudd den på igjen. Har prøvd gjenoppretting uten at det hjalp.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1235455&pid=20150822&st=10980entry20150822

Lenke til kommentar

Hvorfor synkroniseres ikke Notater lenger fra Mac til Iphone eller Ipad

Under sync er ikke dette valget lenger

 

Greit ting går gjennom icloud men det hjelper ikke når jeg har alle notatene mine i Outlook for mac. Ingenting som syncer (SOM FØR ) derifra :-(

Som dere ser mangler notater på denne siden, den var der før

 

 

post-108896-0-34656800-1365060583_thumb.jpeg

Endret av Andynator
Lenke til kommentar

Ser det er mange flere som har problemer med batteriet etter update. Min går fra 90% til ca 40% iløpet av natten uten noe som helst bruk. Om dagen tømmer batteriet seg i litt mer normalt tempo.

 

https://discussions.apple.com/thread/4907710?start=360&tstart=0

om natten gikk min ifra 100% til 98 :D

 

 

og jeg har hatt iPhone siden den kom så det er ikke det at den er ny

Lenke til kommentar

Drog telefonen ut fra laderen i dag tidlig, 3G på og musikk i en 25 minutters tid via Spotify. Fortsatt 100% på batteriet når jeg satte på flymodus før jeg entret arbeidsplassen. Etter 8 timer på jobb hadde batteriet fallt til 90%

 

Dette var aldri tilfellet før. 10% med flymodus på i stanby på 8 timer er ikke det jeg forventer av en iPhone.

 

Mistankene mine får egentlig mot at en app som snapchat har en finger med i spillet her. Pleier sjelden å tvangsavslutte apper med mindre det er helt åpenlyst gale med en app.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...