Gå til innhold

Mass Effect 3 får saftigere slutt (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke starte noen "er spill kunst?"-debatt - jeg vet tross alt ikke hvor jeg står i den debatten selv. Men den påstanden du kom med der motsier jo heller det første poenget ditt enn noe annet. At de som jobber med et spill er kunstnere vil jeg kunne påstå (uten at jeg vet om det gjør selve spillet de jobber med til et kunstverk), og de har nok en viss kunstnerisk integritet; de vil, som alle andre mennesker som jobber, at det de lager skal bli bra. Dette er ikke bare for å tjene penger, men også fordi de legger en viss ære i det de skaper. At det sitter noen feite katter på toppen av systemet og kun tenker penger kan så være, men når man først er i spillindustrien som spillprogrammerer, -modellerer eller noe annet så er det klart at du kom dit fordi du er lidenskapelig opptatt av spill, ikke fordi du har sett deg ut jobber innenfor spillindustrien som de som betaler best (for det gjør de ikke).

 

 

Spill er kunst, men er det spesielt relevant i denne sammenhengen? Er det ett slags ideal for leverandører av kultur å ikke bry seg det spøtt om hva mottakerene mener? Ikke i mine øyne, de fleste kulturprodusenter forsøker å nå ut til folk, da er det ikke uhørt å ta til seg tilbakemeldinger fra folk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Uansett, jeg er svært spent på hva denne DLC-en vil inneholde.

Vil man spille som de på Normandy-en som overlevde på jungelplaneten, kanskje?

 

 

Har det ikkje vore klart frå starten av at "DLC"-en strengt tatt berre er ein utvida serie med filmsnuttar på slutten? Som skal "OFFER CLARITY" eller whatever. Det er ikkje faktisk innhald det er tale om, difor er det gratis.

Lenke til kommentar

Er det sagt noe konkret om innholdet? Hadde vært gøy om det var et par timer gameplay, men når du sier det er det kanskje litt mye å håpe på.

 

Spill er kunst, men er det spesielt relevant i denne sammenhengen? Er det ett slags ideal for leverandører av kultur å ikke bry seg det spøtt om hva mottakerene mener? Ikke i mine øyne, de fleste kulturprodusenter forsøker å nå ut til folk, da er det ikke uhørt å ta til seg tilbakemeldinger fra folk.

 

Det er akkurat det jeg mener, jeg har inntrykket av at folk tror at spillutviklere kun har penger i tankene når de lager spill, noe jeg ikke tror er tilfelle (og som du sier, det er uansett irrelevant om spill er kunst eller kun kultur).

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Det blir ingen ny slutt. Det blir kun lagt til flere cutscenes for å forklare hva som egentlig skjer. For cutscenes er akkurat det jeg ønsket meg mer av mot slutten. Nei, dette spillet blir fortsatt ikke installert på nytt. Det som er mest synd med det hele er at dette er avslutningen på en trilogi, så for meg tok den hullete slutten rotta på gjenspillbarheten for alle tre spillene.

Lenke til kommentar

Syns det er bra gjort av Bioware å lage ekstrainnholdet gratis eg! Dei har hørt på respons frå fansen og, utta at dei endrer på slutten, så legger dei litt meir 'fyll' inn i den. Dette for at du ikkje skal sitte der og føle deg snytt for alle valga du tok tidlegare i spelet og lurte på kost dei kom til å utløpe seg mot slutten. Bra Bioware!

Lenke til kommentar

Jeg får til tider inntrykk av at folk som klager over slutten ikke eier ett eneste kunstnerisk bein i kroppen. Selv synes jeg det var en fengslende, interessant og bra gjennomført slutt. Spesielt med tanke på indoktrinasjons teorien, noe som høyst sannsynligvis er tilfellet. Tror neppe det er noe tilfeldig påklasket Bioware kommer med her, det ville bare blitt for dumt. Jeg gleder meg til å finne ut mer om dette.

 

I tillegg til den gratis Extended Cut DLC'en som kommer om noen måneder så planlegger de også mer generelt DLC til ME3.

 

http://blog.bioware....3-extended-cut/

 

Når det er sagt. Dragon Age 2 har jeg ikke spilt enda, men det ser jeg faktisk fram til. Etter alt det negative jeg har lest om det så tror jeg faktisk jeg kommer til å bli positivt overrasket. Ferdig patchet og hele pakka. Tror folk har godt av å jekke ned forventningene et par hakk, så blir hele affæren kanskje litt mer fornøyelig. :)

Lenke til kommentar

Jeg får til tider inntrykk av at folk som klager over slutten ikke eier ett eneste kunstnerisk bein i kroppen. Selv synes jeg det var en fengslende, interessant og bra gjennomført slutt. Spesielt med tanke på indoktrinasjons teorien, noe som høyst sannsynligvis er tilfellet. Tror neppe det er noe tilfeldig påklasket Bioware kommer med her, det ville bare blitt for dumt. Jeg gleder meg til å finne ut mer om dette.

 

I tillegg til den gratis Extended Cut DLC'en som kommer om noen måneder så planlegger de også mer generelt DLC til ME3.

 

http://blog.bioware....3-extended-cut/

 

Når det er sagt. Dragon Age 2 har jeg ikke spilt enda, men det ser jeg faktisk fram til. Etter alt det negative jeg har lest om det så tror jeg faktisk jeg kommer til å bli positivt overrasket. Ferdig patchet og hele pakka. Tror folk har godt av å jekke ned forventningene et par hakk, så blir hele affæren kanskje litt mer fornøyelig. :)

Hva er det med slutten som er så kunstnerisk? Å er det i såfall god kunst? Som alt annet så finnes det faktisk både god og dårlig kunst.
Lenke til kommentar

Det eneste jeg ser som er kunsterisk med slutten er at det er en deus ex machina, og det er gjerne ikke et kjennetegn på god kunst.

 

Men det er mange åndsnobber der ute som tydeligvis ser stor kunst i dette, så de må gjerne utdype litt om hva som er så fengslende, interessert og bra gjennomført med slutten. Er det fargene?

Lenke til kommentar

Hva er egentlig så far fetched med the indoc theory? Rent logisk er det ingen grunn til å lansere et spill i Mars (slutten av (amerikanske) 2 finanskvartal), hvor hovedinnhold er gjennomarbeidet (spredt forsåvidt over tre spill), og så "kjappe seg" på slutten..(?)

 

Det hadde vært forståelig med sommerferien/jula e.l., men Mars liksom?

 

Hvis vi nå antar at indoc theory faktisk stemmer (som jeg syns virker plausibelt), så er jo faktisk slutten ikke så aller verst egentlig. Eneste som mangler er litt "hva-skjedde-etterpå" kanskje.. Og ikke minst, indoc theory krever jo at man må følge litt med på spillet, få med seg detaljer som er *for* malplasserte for et stort spillstudio å vimse over.. Rett og slett, om du klager for mye, uten engang å se på indoc theory, så viser det jo egentlig bare hvor lite du faktisk har fulgt med i spillet.. ^-^

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er jo en del folk som rynker på nesen bare de hører ordet "kunst". Innser at det kan høres snobbete ut men det er verken snobbete ment eller et forsøk på trolling for den saks skyld...

 

Mener at spill så absolutt kan defineres som en kunstform. Men "kunst" er et veldig vagt begrep. Hva som er god kunst eller god underholdning eller "godt" generelt er jo gjerne veldig individuelt. Dette finnes det ikke noe fasitsvar på.

 

Når det er sagt så har jeg alltid likt åpne slutter der vi simpelthen må ta det for det det er og gjør opp vår egen mening. Det synes jeg er fascinerende. Så det er nok hovedsakelig derfor dette falt i smak. Sammen med alt det andre selvfølgelig. Glimrende stemmeskuespill, musikk osv.

 

Men det at vi ikke får noe "matet inn med teskje" gjør meg personlig ingen ting, tvert imot.

 

daniel_984: Godt poeng. Folk spiller spill på forskjellige måter, så tipper det er en god del folk som bryr seg fint lite om codexen f.eks.. Selv bruker jeg lang tid på å spille gjennom fordi jeg er så glad i å stoppe innom hver planet og stirrer i journalen og codexen... Fascinerende det der. ;)

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er jo en del folk som rynker på nesen bare de hører ordet "kunst". Innser at det kan høres snobbete ut men det er verken snobbete ment eller et forsøk på trolling for den saks skyld...

 

Mener at spill så absolutt kan defineres som en kunstform. Men "kunst" er et veldig vagt begrep. Hva som er god kunst eller god underholdning eller "godt" generelt er jo gjerne veldig individuelt. Dette finnes det ikke noe fasitsvar på.

 

Når det er sagt så har jeg alltid likt åpne slutter der vi simpelthen må ta det for det det er og gjør opp vår egen mening. Det synes jeg er fascinerende. Så det er nok hovedsakelig derfor dette falt i smak. Sammen med alt det andre selvfølgelig. Glimrende stemmeskuespill, musikk osv.

 

Men det at vi ikke får noe "matet inn med teskje" gjør meg personlig ingen ting, tvert imot.

 

daniel_984: Godt poeng. Folk spiller spill på forskjellige måter, så tipper det er en god del folk som bryr seg fint lite om codexen f.eks.. Selv bruker jeg lang tid på å spille gjennom fordi jeg er så glad i å stoppe innom hver planet og stirrer i journalen og codexen... Fascinerende det der. ;)

Så hvis man kan sette kunststempelet på noe så er med en gang all form for kritikk uberettiget?
Lenke til kommentar

Mener alle unntatt Bioware at slutten var dårlig? De må da se det samme som alle andre.

Jeg er ikke en av dine "alle andre".. Og jeg vet for a fact jeg ikke er den eneste som ikke er "alle andre" heller..

 

Faktisk syns jeg, om indoc theory stemmer, at slutten faktisk er noe genial, iom at de starter med avslutningen lenge før faktiske slutten begynner. Den virker for meg som en intrikat, detaljrik beskrivelse av kampen mellom det gode og det onde i den menneskelige psyken.

Lenke til kommentar

Sukk, vi er inne i den mest idiotiske perioden jeg har sett fra utgiver/utvikler. "Entitled gamers" er frasen som er så populær. Å mislike en slutt nok til at en ønsker forandring er "kreving". Å spille spillet ferdig uten å like det gjør deg til en falsk person som litke det nok til å spille det igjennom. Å ikke spille det ferdig gir deg ikke rett til å klage [kritisere]. Osv osv.

Det er så mye "vel fuck you, gamers" fra utgiver/-vikler hver gang store historie-hull blir påpekt osv.

 

Sier det igjen, industrien er ikke lenger utgiver som må få et godt nok produkt utviklet til at jeg skal bruke pengene mine, til at de gir ut hva enn dritt de ønsker og det er min jobb å betale for det for å "redde industrien".

 

Nei, håper ikke folk går tilbake til "ÅH VI ELSKER DEG NÅ BIOWARE :DDDDDDDDD" når de har mistet såååå mye respekt etter fadesene etter Mass Effect.

 

Utfallet av dette vil jeg tro blir enda mer arroganse fra "noen firmaer" siden de "ga det gamerne ville", men de har fortsatt noe å klage på.

Om du driter ned hele badet mitt, er det ikke nok å trekke ned dassen.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...