Gå til innhold

Mass Effect 3 får saftigere slutt (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Jeg er dypt skuffet over all den sutringen fra fansen. Og værst av alt så må vi alle lide under at det blir laget noe ekstra for de kvisete selviske "drittungene" som absolutt ikke fikk det slik som de ville.... Det eneste de hadde trengt å fått i retur spør du meg er litt juling, en vask, og beskjed om å ha seg på hue og rævva ut av sitt gutterom før de gror fast og skaff seg en jobb i stedet for å sutre og klage over et åndsverk som har tatt timer,dager og år og gjennomføre, og som en kvisete selvisk dott får med seg sin hær av sutrete dotter for så å ødelegge produsentens kunstneriske frihet. Take it or Leave it....og ikke ødelegg mer for oss som bruker tiden på andre ting enn å sutre....buhu.....det er et spill ffs!!

 

Bah, alle du liksom. Det er en minoritet med åndsnobber som ikke er i stand til å løfte blikket forbi sine egne fettete brilleglass og myse gjennom den sure piperøyken for i det hele tatt å prøve å se forbi såkalt kunsterisk frihet. Kanskje på tide at de setter ned absinthen, drar deigræva ut av lenestolen og skriver en jobbsøknad fremfor kunstnerstipender.

 

Det er en dårlig slutt med store mangler, samme hvordan du ser på det. Såfremt en ikke er helt ute av stand til å tørke brilleglassene og se det for hva det er da. Da Drew Karpyshyn sluttet og Mac Walters overtok, begynte dette å gå strak nedoverbakke. Og jeg, som mange andre synes fint lite om Walters som "artist". En deus ex machina er ikke akkurat kjennetegnet på en god kunstner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg er ikke så sikker på om man skal kalle dette en seier foreløpig. Bioware forsvarer fremdeles med nebb og klør den "kunstneriske integriteten" til den tullete slutten de kom opp med, og snakker visst om å "forklare" slutten nærmere.

 

De som protesterte mot slutten er ikke interessert i en nærmere forklaring. Det blir som å peke på en møkkhaug og konstatere at det er en møkkhaug.

 

Ikke at jeg forventet noe annet av EAware.

Lenke til kommentar

"Mass Effect 3 avslutter trilogien med et stjernesmell og står ut som seriens beste spill"

Jeg begynner seriøst å lure på om de som anmelder spillet og de som handler det i butikken sitter med 2 forskjellige kopier.

Slutten på ME3 gir absolutt ingen mening med mindre man går inn i Indoct. Theory. Og det er ganske far out.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke problemet. Bare godta indoktrinasjonsteorien og få en fantastisk slutt! Den forklarer absolutt alt.

 

Ikke helt riktig, indoktrineringsteorien bringer også sine plotthull og mangler med seg:

 

http://www.youtube.com/watch?v=tJ5qPIcuMZA&context=C4fbb952ADvjVQa1PpcFOAotan6Dc9_iGaTbK9c-Jt9R93zNjV-xA=

 

Personlig synes jeg at å skulle godta indoktrineringsteorien ville gjort slutten langt bedre og veldig interessant, siden det ville vært ulikt noe vi har sett i et spill før, men fortsatt ville den ikke vært helt tilfredsstillende (begrunnelser finnes bl. a i videoen).

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Why? Mange takler vist ikke en sånn slutt, de må sitte igjen med en blomst i hånden, bli klappet på hodet og gjenoppleve et disney drama av good endings... I Drago Age Origins, endte jeg med å ofre karakteren min på slutten - det var den mest heltmodige og gode måten å slutte det spllet på. I Fallout 3 døde mann på slutten også ja, igjen som et fantastisk symbol på ikke å være selvisk. Ikke at jeg har imot flere alternative slutter - mer at så mange skal være så avhengige av at slutten må være en perfect happy ever after slutt, for hovedpersonen....

 

Irritasjonen over FO3 slutten var vel at den var ulogisk. Plutselig ble kompanjongen din handlingslammet i et avgjørende øyeblikk. Dersom noen vil at jeg skal "ofre" karakteren min for å "vinne" et spill så får de gjøre det logisk. I et sandkassespill som FO3 så er det også ulogisk å frata spilleren valgmulighetene. Det ødelegger hele illusjonen om at man spiller nettopp et sandkassespill.

 

Når det gjelder ME3 så har jeg rundet det og min reaksjon er ikke at jeg må ofre Shepard, men at de ikke følger samme lesten som på slutten av ME2, der man fikk flere valg om hvem som gjorde hvilke oppgaver og konsekvensene av dette vises tydelig (en karakter overlever f.eks. ikke, men hvem det blir er opp til spilleren).

 

I tillegg reduseres slutten til et valg mellom tre knapper. Ødelegg reaperne, kontroller reaperne eller foren alt organisk og syntetisk liv. Den siste er så latterlig at jeg får fnatt. En annen ting er at den som gir meg valget faktisk er en reaper og således en del av problemet. Syntetiske og organiske vesener kan ikke leve sammen i harmoni? For noe jævla sprøyt. Sprøytet bedres ikke av at den som sier dette i spillet faktisk er syntetisk og den som står bak helvetet (vel, bortsett fra den siste Mohikaner, men han er jo ikke akkurat habil).

 

Og hvorfor i all verden vil det å ødelegge reaperne ødelegge alt syntetisk liv? Geth og Reapers har oppstått av forskjellige teknologier. Det er ingen grunn til at Geth må gå til grunne fordi jeg vil kvitte meg med de super onde maskinene fra bortenfor sol og måne.

 

The cycle must continue, my ass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunstnere? Make no mistake. Bioware har laget et spill de ønsker skal tjene inn så mange penger som mulig

 

Akkurat som Munch m.fl gjorde i sin tid.

Du får forsette å tro det, men Mass Effect er ikke et maleri. Det er mange kunstnere som har bidratt til å sette sammen et underholdningsprodukt
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke starte noen "er spill kunst?"-debatt - jeg vet tross alt ikke hvor jeg står i den debatten selv. Men den påstanden du kom med der motsier jo heller det første poenget ditt enn noe annet. At de som jobber med et spill er kunstnere vil jeg kunne påstå (uten at jeg vet om det gjør selve spillet de jobber med til et kunstverk), og de har nok en viss kunstnerisk integritet; de vil, som alle andre mennesker som jobber, at det de lager skal bli bra. Dette er ikke bare for å tjene penger, men også fordi de legger en viss ære i det de skaper. At det sitter noen feite katter på toppen av systemet og kun tenker penger kan så være, men når man først er i spillindustrien som spillprogrammerer, -modellerer eller noe annet så er det klart at du kom dit fordi du er lidenskapelig opptatt av spill, ikke fordi du har sett deg ut jobber innenfor spillindustrien som de som betaler best (for det gjør de ikke).

 

Uansett, jeg er svært spent på hva denne DLC-en vil inneholde.

Vil man spille som de på Normandy-en som overlevde på jungelplaneten, kanskje?

 

Lenke til kommentar

Gratis :tease: HAHA!

 

"beuheu, bioware er så teite, de lager teit slutt, og om de faktisk er så kule å lager ny slutt så tar dem heeeelt sikkert betalt" buhu!

 

 

Bioware, sluttet aldri å tro på dem :) Selv synes jeg slutten var helt "ok". Valgte

drepe reaperene og redde alle i verden og etterhvert så lever jeg jammen meg også kanskje

 

 

GO BIOWARE! :love:

Endret av Argoniel
Lenke til kommentar

@Ziggy:

Det siste er vel fordi The Crucible vil ødelegge alt syntetisk liv, og man kan dermed ikke kontrollere om man kun vil ødelegge reapers, geth, etc., selv Shepard som har mekaniske deler i kroppen sin vil (i følge The Catalyst) dø.

 

 

Det er forklaringen spillet gir, men den er ikke god nok. Hvorfor vil det ødelegge alt syntetisk liv? Dersom The Crucible er avansert nok til å forene syntetisk og organisk liv, hvorfor kan det da ikke ta ut en spesifikk rase eller et spesifikt område? Og det er ikke bare Shepard som vil dø. ME universet er stappet fullt med mennesker som har syntetiske kroppsdeler og nanomaskiner. Ved å velge en slik slutt har de gjort det veldig vanskelig for seg om de vil fortsette med spill i serien.

Lenke til kommentar

Til de som klager over at fans'a klager over slutten:

 

wiuyu.jpg

 

Det handler ikke om at vi syntes slutten var for mørk og at vi ønsker en rosenrød slutt der alle lever lykkelig alle våre dager. Det hadde vært fint, men ikke nødvendig. Shepard kan dø, null stress.

Det er alle hullene i historien, alle motsigelsene, hele konseptet som går imot seg selv, som er problemet.

 

Mass Effect handler om valg. Det handler og samhold, og toleranse.

"Organics og Synthetics cannot live peacefully together", er vel et omtrent sitat fra "star child". Nei, det er vel bare en illusjon at Geth og Quarians sloss sammen rett utenfor døra di?

Lenke til kommentar
Utrolig. Personlig har jeg aldri hørt om noe lignende, som at slutten i et spill blir endret på grunn av fansen.
Jeg tror Fallout 3 gjennomgikk noe av det samme som dette men slutten ble ikke endret men istede fikk vi Broken Steel dlcen, jeg er ikke 100% sikker på dette.

Brotherhood of steel kom siden alle var pissed off av at du døde i slutten og spillet sluttet.

Ja nå kan du si at du kunne bedt din goul, robot eller supermutant følgesvenn gå inn i det radioaktive området for deg siden de ikke ville bli skadet.

Men hovedgrunnen til at folk var skuffet, 1 det var et bethesda spill og de fleste hadde spilt Morrowind/ Oblivion som fortsatte etter main quest.

Det var heller ikke en gratis dlc men en ganske stor en, men tro ikke den var planlagt før release.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...